Lapsilla vuoden ikäero

vierailija
Sääli ja jännä miten jyrkkä kanta ap lla siihen että pojalle ei nukkea? Miksi ihmeessä ei? Miksi ei saisi "imettää"? Luuletko että lapsi menee jotenkin siitä pilalle? Päinvastoin, lapsi käsittelee asiaa sitä kautta. Kyllä meidän vajaa 2v leikkii isosiskon nukeilla, syöttää, lykkää rattaissa yms (ja imetti niitä kun hän oli itse vuoden ja kuukauden ja pikku siskonsa kuukauden) ja tykkää kovasti pehmoleluista, on pehmo apina uni kaverina. Mutta on tosi traktori, mopo yms fani, ne ihan parhaita juttuja.
 
En tiiä miten ite selviäisin, onneksi ei tartte. Mulla nyt 1v 1kk poika, joka on tosi kiinni äidissä vielä. Hirveän mustasukkainen jos isosisko on välillä mun sylissä tai jonkun kaverin vauva. Toisaalta tää 1v on niin ehtiväinen kaveri, et kiipeää koko ajan ruokapöydälle, sohvapöydille ym. tyhjentää kaappeja, kolhii itseään milloin minnekin jne.

Itse pelkäisin tuomma ikäerolla eniten sitä et syliä ei riitä tarpeeksi molemmille - koska taatusti se vuoden ikäinen haluaa syliin aina just silloin ku vauvakin on sylissä. Ja osa vauvoista taas on lähes koko ajan kanniskeltavia.
Meidänkin esikoinen on melkoisen ehtiväinen. Juurikaan kolhuja ei enää tule, kun on oppinut liikkumaan niin aikaisin ja ehtinyt sitä hommaa opetella. Kiipeämistä ei onneksi harrasta.
Ei oo ihan kauhea "tissitakiainen" mutta toisen lapsen hoitamisella ei olla kyllä kokeiltu, että nostaako mustasukkaisuus päätään vai ei. Sen näkee viimeistään sitten, kun vauvan kanssa palaa laitokselta kotiin.

Vaikka vauva toki kaipaa syliä, se nukkuu alkuun myös paljon ja usein. Joten kyllä siinä ehtii esikoistakin huomioimaan :) Ennemmin se aito läsnäolo, kun vaikka kodinhoidollisia hommia - ajatellen siis niin, että ennemmin nipistää jälkimmäisestä ja antaa lapsille huomiota mahdollisuuksien mukaan.

Kiitos viestistä, vaikka edelleen kovasti hakisin niitä omakohtaisia kokemuksia :)
 
vierailija
Sääli ja jännä miten jyrkkä kanta ap lla siihen että pojalle ei nukkea? Miksi ihmeessä ei? Miksi ei saisi "imettää"? Luuletko että lapsi menee jotenkin siitä pilalle? Päinvastoin, lapsi käsittelee asiaa sitä kautta. Kyllä meidän vajaa 2v leikkii isosiskon nukeilla, syöttää, lykkää rattaissa yms (ja imetti niitä kun hän oli itse vuoden ja kuukauden ja pikku siskonsa kuukauden) ja tykkää kovasti pehmoleluista, on pehmo apina uni kaverina. Mutta on tosi traktori, mopo yms fani, ne ihan parhaita juttuja.
Sama imetys on minullakin. Outo fobia. Nukke esikoiselle on mitä mainioin asia. Esikoispoikaa ei tarvinnut mitenkään edes ohjata nukkeleikkeihin, vaan huomasin, kuinka hän hoiti ja nukutteli kahta nukkevauvaa siinä missä minä hoidin oikeita vauvoja.
 

Yhteistyössä