Lapsiveden menosta

pia
Tää nyt on vähän nolo kysymys, mutta... :ashamed:

Jos kotona menee lapsivedet, niin sitähän sitten vissiin lotisee pitkin matkaa sairaalaan, eikö? Miten te jo synnyttäneet olette suojanneet itseänne "liialta kastumiselta" vai oletteko kulkeneet housut märkinä sairaalaan?

Esikoista odotellaan rv. 39+1 ja kaiken maailman asiat pyörivät mielessä, joihin ei oikein itse tiedä suhtautumistapaa. :/

Mutta kiitos jo etukäteen kaikille, jotka viitsitte vastata! =)
 
synnyttänyt
vaippaa vain housuihin ;) eli ainakin meidän synnytyssairaalasta neuvotaan suojautumaan ihan terveyssiteellä josta kätilö voi sitten päätellä asioita, esimerkiksi lapsiveden väristä. ja auton penkille pyyhkeitä tms. että eiköhän se sillä :wave:
 
Mulla nyt jo kolmas lapsi masussa, mutta esikoisen syntymä alkoi lapsivesien menolla. Keskellä yötä heräsin johonkin, ja ennen kun ehdin edes kunnolla nousta, vedet lorahti. Nousin lattialle ja siihen meni loput. Menin vielä pikasuihkuun, siellä meni vettä enää tosi vähän. Sairaalaan lähdettiin melko pian, laitoin pyyhkeen housuihin :whistle: mutta enää ei vettä mennyt missään vaiheessa, ei siihen pyyhkeeseenkään.
 
Kun vedet menee, ei voi tietää, että meneekö vettä hetken kuluttua vähän lisää vai kerralla enemmän. Uutta vettä syntyy kokoajan menneen tilalle.

Laitoin siteen housuihin, froteepyyhkeen taiteltuna jalkojen väliin ja istuin muovin päälle autoon. Kaksi kertaa ovat vedet menneet ja näiden varotoimien kanssa olen hyvin sairaalaan selvinnyt. Supistuksetkaan eivät voimistuneet ihan heti vesien menon jälkeen. Ihana tapa aloittaa synnytys lapsivesien menolla! Tietää jo sairaalaan mennessään, että eivät laita synnyttämättä takaisin kotiin. Sairaalassa sitten riisutaan märät vaatteet ja saa kuivaa tilalle + siteitä. Vesi on kuitenkin aika puhtoista. Mulla oli vaaleanpunertavaa ja vaatteet oli helppo pestä lapsivesistä.
 
Mulla meni ekaksta lapsivedet kotona. Lapsivettä valu kokoajan tosi paljon joten mulla oli miehen bokserit jalassa jonka sisälle laitoin kylpypyyheen =) En voinut kuvitellakkaan et laittaisin tavallisen siteen koska sitä tuli niin paljon. Näin pystyin suojaamaan myös autonpenkit.
Muuta en keksinyt silloin. Mut jos tulee vähän niin sidekkin tosiaan voi auttaa asiaa.
 
eva
Mulla tuli joka supistuksella sen verran komea suihku, etten siinä lähtötohinoissa keksinyt keinoa, jolla olisi saanut housut suojattua kastumiselta. Froteepyyhkeitä oli auton suojaksi, mutta taisi se penkkikin alla kostua. Sen verran oli kuitenkin "suodatinkerroksia" välissä, ettei siihen mitään näkyvää jälkeä jäänyt, eikä myöskään mitään hajuja.
 
krisse-80
Mulla oli yöside housuissa ja lisäksi auton penkillä pyyhe ja muovitettu frotee varmuden vuoksi. Sitä lapsivettähän tulee koko ajan lisää, eli vaikka kerralla ois holahtanutkin, kuten itsellänikin, niin kyllä sitä tiputtelee silti lisää koko ajan.

Mulla toi yöside riitti hyvin, mutta ei mulla vallan kauheesti vettä ollutkaan.
 
pia
Kiitos paljon vastauksista kaikille teille! Helpottaa huomattavasti, kun tietää vähän jo etukäteen, et mitä voi olla odotettavissa. :) Olen itsekin miettinyt, et jos synnytys käynnistyisi reippaalla lapsivesien menolla, niin mahtaakohan sitä joutua taittelee pyyhkeen housuun. Mut eipä tuo keino näy olevan ollenkaan harvinaista. :D Noh, saa nähdä, kuinka käy. Saisi kyllä jo syntyä, LA:han vain 5 päivää ja toivon, ettei mene yli... :heart:
 
Näköjään erilaisia käytäntöjä tässäkin, mutta täällä pohjois-suomessa päin ohjeistetaan, et ambulanssilla sairaalaan jos vedet menee kotona. Niin kävi itsellenikin, et vedet meni kotona ja ambulanssilla menin sairaalaan, mutta eipähän tarvinnut miettiä oman auton sotkemista ;)
 
Näköjään erilaisia käytäntöjä tässäkin, mutta täällä pohjois-suomessa päin ohjeistetaan, et ambulanssilla sairaalaan jos vedet menee kotona. Niin kävi itsellenikin, et vedet meni kotona ja ambulanssilla menin sairaalaan, mutta eipähän tarvinnut miettiä oman auton sotkemista ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 19:09 minä kirjoitti:
Näköjään erilaisia käytäntöjä tässäkin, mutta täällä pohjois-suomessa päin ohjeistetaan, et ambulanssilla sairaalaan jos vedet menee kotona. Niin kävi itsellenikin, et vedet meni kotona ja ambulanssilla menin sairaalaan, mutta eipähän tarvinnut miettiä oman auton sotkemista ;)
Ei tarvi kyllä Helsingissä näin tehdä ellei lapsi ole perätilassa tai vedet mene niin aikaisessa vaiheessa ettei vauva ole vielä kiinnittynyt ja on hyvin ylhäällä. Silloin aina ambulanssilla sairaalaan vesien mentyä siksi, että on napanuoran esiinluiskahtamisvaara. Muuten ihan rauhakseen omalla autolla/taksilla. Tosin mitään kummempia hommia ei saa enää tehdä ja liikkua turhan päiten.
 

Yhteistyössä