Lapsivesipunktio vai istukkabiopsia?

Kumpikin antaa varmuuden. Keskenmeno riski suunnilleen samaa %-luokkaa.

Mutta kysyn, että onko teille tehty ja minkähintaisia ovat olleet.
Minulle tehty aiemmin lapsivesipunktio. Nyt kiinnostaa istukkabiopsia, tosin joutuisin matkustamaan 200km päästäkseni siihen. Mietityttää, että kumman otatan.
Tehdäänkö istukkabiopsia emättimen vai vatsapeitteiden kautta ?
Lääkärin mukaan emättimen kautta tehtynä riski suurempi saada tulehduksia ja km riski kasvaa sillain myös enempi. Pitääkö paikkaansa ?

Asiallisia vastauksia, kiitos :flower:
 
Hei,
minulle on tehty edellisessä raskaudessani molemmat tutkimukset.
Menin ikäni vuoksi (41-v.) istukkabiopsiaan, jotta olisimme tietoisia vauvan terveydentilasta ja jotta osaisimme valmistautua hänen mahdolliseen vammaan. Olimme myös sitä mieltä, että mikäli vauvan terveydentila on senkaltainen, että keskeyttäminen on hänen kannaltaan parempi vaihtoehto, päätyisimme siihen. Tästä syystä halusimme saada mahdollisimman varhain tiedot vauvan voinnista.
Istukkabiopsia tehtiin "vatsan lävitse" ja toimitus sinänsä oli kivuton, joskin epämiellyttävä. Menin töihin suoraa tutkmuksesta ja vointi oli ok. Tulokset eivät sitten olleet ollenkaan ok. Lapsella todetiin olevan vaikea ja harvinainen kromosomimuutos, mutta epäilivät heti, että kyseessä voisi olla väärästä kohdasta saatu näyte (istukasta).
Vauvaa tutkittiin ja meille suositeltiin, että odottaisimme ja minulle tehtäisiin lapsivesipunktio muutaman viikon kuluttua. Jos vauvalla olisi kys. kromosomimuutos, ei raskaus tulisi tod.näk. jatkumaan tai vauva menehtyisi pian synnyttyään. Lapsivesipunktio osoitti, että istukkabiopsia oli väärä. Tosin jotain pieniä kromosomimuutoksia oli joissakin näytteen soluissa, mutta eri kromosomeissa kuin istukkanäytteen muutokset olvat olleet ja nämä aiheuttaisivat ehkä vain "pieniä" pokkeavuuksia. Helpotus oli siis suuri.
Ihana tyttö sitten syntyi aikanaan ja nyt jo toisella vuodella. Ihka ihana ja tavallinen tomera tyttö, joten ne mahdolliset pienet muutoksekin olivat vain "virhemarginaalia". Lapsivesipunktio tehtiin myös "vatsan lävitse" ja samankaltainen kivuton, mutta epämiellyttävä tutkimus. Sen verran kenties vauvan puolesta jännitti, että pyörryin toimenpteen jälkeen ja huilailin sitten mieheni kanssa tunnin verran, ennen töihin menoa. Jos nyt vielä vauvaa yritämme, niin menen istukkabiopsiaan, samoista syistä kuin edellisessäkin raskaudessani. Onnea sinulle!
 
Minä kävin molemmissa raskauksissani istukkabiopsiassa. Nykyään sitä ei oteta sisäisesti. Näyteneula pistetaaän vatsanpeitteiden läpi istukkaan. Ihan pienen hetken kirpasee, ei muuta. Järkyttävän kallis se kyllä on, noin 900e, mutta Kela sentään korvaa n. 50%.
Tulos tulee viikossa-kahdessa. Sen tutkimuksen etu lapsivesitutkimukseen on sekä tuo tuloksen nopeus että se että istukkatutkimus otetaan useita viikoja aikaisemmin kuin lapsivesitutkimus.
 
Niin "jam" istukkabiopsia antaa 100%:n varmuuden niistä kromosomihäiriöistä jotka kyseisessä tutkimuksessa tulevat esiin. Ilmeisesti viittaa niihin äärimmäisen harvinaisiinhäiriöihin jotka eivät kys. tutkimuksessa näy. Siinä mielessä olet aivan oikeassa, kunhan ymmärrät että kaikki yleisimmät kromosomipoikkeavuudet näkyvät istukkabiopsiassa.
 
Kiitoksia teille kaikille vastanneille. :flower:

Itseä mietityttää hirveästi, että kumpaankohan lähtisi, kun se aika tulisi vastaan. Olemme yrittäneet kovasti. Mutta taisi tämä viimoinen mennä kesken rv6.
Meidän eka lapsi on terve, kohta 3,5v. Toisella todettiin kromosomivika, jonka takia lapsi menehtyi kohtuun täysillä viikoilla. Eloon jäämisen mahdollisuuksia ei hänellä ollut, jos olisi syntynyt elossa. Meille ei annettu minkaanlaista toivoa, että lapsi olisi ollut edes päiviä hengissä.

Nyt halauaisin kovasti uuden, pelottaa oma ikäni jo 40v.
Ja saadaanko ja saadaanko terve lapsi ?

Jos sinä, joka kirjoitit istukkabiopsian maksavan 900e, tehtiinko se Kuopion ylistosairaalassa vai missä ?
Onko se todellakin noin kallis ?
Minulle tehtiin vesipunktio 03/05 ja maksoin vain normaalin sairaalaplk maksun.
 
Uskoisin, että sinulla on mahdollisuus mennä neuvolalääkärin lähetteellä yliopistol. sairaalaan edellisen keskenmenon vuoksi. Mikäli edel.raskauksissa siis oli kromosomimuutos, niin silloin siihen yleensä annetaan mahdollisuus ja tällöin menee vain poliklinikamaksu.
 
jam
Viittaan todellakin niihin satoihin erilaisiin (ei välttämättä kaikki kovin harvinaisia) kromosomihäiriöihin joita on olemassa. Minun laskupäälläni on suurempi mahdollisuus saada joku niistä kuin esim down. Jos downeja syntyy parikymmentä vuosittain ja niitä muita on yhteensä useita satoja (kaikkia kuitenkin vuosittain syntyy). Siinä mielessä tutkimus on minun mielestäni turha. Joku muu on muuta mieltä ja se sallittakoon.
 
[Jos sinä, joka kirjoitit istukkabiopsian maksavan 900e, tehtiinko se Kuopion ylistosairaalassa vai missä ?
Onko se todellakin noin kallis ?
Minulle tehtiin vesipunktio 03/05 ja maksoin vain normaalin sairaalaplk maksun.

[/quote]

Se tehtiin yksityisellä lääkäriasemalla Helsingissä ja maksoi jotakuinkin tuona 900e, eli Kelan korvauksen jälkeen jäi minulle maksettavaksi 457e.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2006 klo 22:13 jam kirjoitti:
Niin ja 100% varmuuttahan ei saa edes noista yleisimmistä jutuista. Lähelle sataa kylläkin.
Älä nyt jaksa kertoa valheita. Istukkabiopsia antaa 100%:n varmuuden niistä kromosomivirheistä jotka kyseisessä tutkimuksessa tutkitaan. Jos et usko tätä, niin kehoitan sinua vaikkapa soittamaan mihin tahansa lääkäriasemmalle jotka kyseistä tutkimusta tekevät. Olin itse juuri edellisellä viikolla toisen kerran kyseisessä tutkimuksessa. Myös esikoisen kanssa kävin siinä. Kysyin vielä uudelleen tuosta varmuudesta, ja se on 100%:n varmuus. Eli faktat faktoina kiitos!
 
jam
Fakta on se, että 100% varmuutta ei saa. Ei tarvitse kysyä mistään. Tiedän sen, koska itsekin olen "alalla". ´Kysäiseipäs itse uudestaan. Hyvin lähellä sataa tuo varmuus kylläkin on.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2006 klo 15:20 jam kirjoitti:
Fakta on se, että 100% varmuutta ei saa. Ei tarvitse kysyä mistään. Tiedän sen, koska itsekin olen "alalla". ´Kysäiseipäs itse uudestaan. Hyvin lähellä sataa tuo varmuus kylläkin on.
Kiinnostava mielipide...nimittäin eräs Naistenklinikan professsori-tasoinen lääkäri kertoi minulle kysyttäessä että tulos on 100%:n varma...Miten siis voit edes väittää muuta? Lisään vielä että ennen tutkimuksia toki kysyin myös "pelkältä" perusgynekologilta asiasta, ja myös hän sanoi sen olevan 100%:n varma...Eli perustele nyt mistä tuo virheellinen tietosi on peräisin?
 

Yhteistyössä