Lapslisä säästöön vai käyttöön?

Osa menee lasten tileille heti ja sieltä käydään sit nostamassa jos tarvii jotain isompaa ostaa, vaikkapa sänkyjä tms. Valitettavasti suurin osa menee kyllä heti ihan ruokakauppaan ja muuhun päivittäin tarvittavaan.
 
Meiltä menee kummaltakin mieheltä ja minulta, pojille pieni osa lapsilisistä ensin tavalliselle tilille ja siitä muutaman kuukauden välein rahastoon eli kasvaa paremmin korkoa.Rahat saavat vasta yli 20 vuotiaina, kun armeija käyty :D Ettei mene viinaan ja naisiin kaikki ;) No ei kai... Mutta siis ajokorttirahat säästetään tavalliselle tilille muista tuloista (synttäri/joulu/yms lahjarahat)...

Noista rahastoista ja muista sijoitusjutuista... Ovat kuulemma lisääntyneet, että vanhemmat/isovanhemmat alkavat laittaa lapsille rahaa sitä kautta, todellakin isompi korko (muistaakseni minimissään 4-5 prosentin paikkeilla) Kannattaa harkita!
 
No varsinaisesti säästöön ei mene. Tietty määrä laitetaan lasten säästöpossuun ja tilille. Osa menee ihan elämiseen.
Jokaisella lapsella on tili, jonne menee lahjarahat ym. Lisäksi isovanhemmat laittaa suurinpiirtein joka toinen kuukausi lasten tileille noin 5-10?. Ja niillä rahoilla sitten ostetaan isommat jutut. sängyt, pyörät. Eli käytössä nekin rahat on, mutta tarkoitettu ainoastaan lasten tarvikkeisiin ha hankintoihin.
 
meillä menee kummanki lapsen säästötilille joka kuukausi 40e.kumpiki saa sit ku täyttää 17v.vähän ois tarkotettu ajokorttiin ja loput opiskeluun,autoon,matkusteluun tai mikä tuntuu sillon lapsesta järkevälle,MUT EI MISSÄÄN NIMESSÄ VIINAAN!siihen vedän kyllä rajan!
 
lapintyssy
meillä menee 30egeä tilille säästöön ja 30egeä sijotusrahastoon. 40egeä menee sitten käyttöön. (1 lapsi) tämä on meille hyvä, kun ei tarvi onneksi koko rahaa käyttöön, vaan saa säästöön just ainakin ajokorttia silmällä pitäen.
 
Käyttössä nyt aluksi, kun ei tuo vanhempainpäivä raha hääppönen ole. Tarkoitus kuitenkin olisi laittaa rahat menemään tyttösen tilille tämän ensimmäisen vuoden jälkeen. Tosin kolikot viedään tyttösen tilille.
 
Tällä hetkellä rahat menevät käyttöön, mutta syksyllä kun menen töihin siirrän rahat menemään pojan säästötilille ja ollaan päätetty et laitetaan pojan tilille sit myös käyttämämme rahat (maksetaan velat takas :) )
ois ollu tosi hienoa jos itsellä olis ollu tili jossa olis ollu kakki lapsilisät säästössä, rahat olis tullu tarpeeseen ku lähti opiskelemaan tai muutti omaan kotiin, tai just ajokorttiin.. ite jouduin maksaa ajokortin työllä..
 
Mun mielestäni ihmisille, joilla on varaa laittaa lapsille säästöön ja säästötileillä ja lässynlässynlää ei pitäis ollenkaan maksaa lapsilisiä. Lapsilisä siis vain niille jotka sen todellakin tarvitsee, sen lapsen elämisiin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Meillä menee elämiseen kaikki raha, mitä tulee. Harmittaa, kun tuntuu olevan yleistä, että lapsille säästetään lapsilisiä, ja lisäksi isovanhemmat säästävät lapsenlapsille. Meillä ei siis kuopuksella ole edes tiliä. eikä esikoisellekaan kukaan sinne tilille laita rahaa. Tämä vähän harmittaa, kun lukee, miten yleistä on , että lapsille säästetään. Meille säästettiin aikoinaan, niin oli helpompi opiskella. Lisäksi säästäjä oli yh-äitini, jolla pienet tulot. Ja nyt kun meidän perheessä 2 vanhempaa, ei voida säästää. Meillä on asuntolaina. Onneksi jos voidaan maksaa näillä lyhennyksillä, se pitäisi olla lähes maksettu sitten kun lähtevät opiskelemaan, joten ehkä me voimme sitten kuitenkin auttaa, vaikka ei ole säästetty heille. Ei kuitenkaan kokonaan ole tuolloinkaan maksettu meidän laina... Mutta parhaamme on yritetty.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2007 klo 00:54 heluna kirjoitti:
Mun mielestäni ihmisille, joilla on varaa laittaa lapsille säästöön ja säästötileillä ja lässynlässynlää ei pitäis ollenkaan maksaa lapsilisiä. Lapsilisä siis vain niille jotka sen todellakin tarvitsee, sen lapsen elämisiin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Meillä menee säästöön lapsilisä. Mies käy töissä ja on normaalipalkkainen, itse olen opiskelija, meillä on yksi lapsi ja tällä hetkellä hoidan lasta kotona. Minusta on hienoa, että raha menee säästöön ja pahan päivän sattuessa voimme turvautua säästöihin.

On varmasti jokaisen oma asia miten käyttää rahan, joko säästöön tai muuten.
 
olen yhden lapsen äiti, ja meidän pienituloisessa pätkätyöläisperheessä lapsilisät käytetään normaaliin elämiseen. Tänäänkin lapsilisän kolahtaessa tilille, summa kului ruokaan ja pojan kevät vaatteisiin. Itse en aikoinaan saanut lapsilisiäni puhtaana käteen,enkä moista olisi osannut edes odottaa. Ajokorttia en ole tähän päivään mennessä kaivannut,ja toivon että poikani aikoinaan tulee ilman mokomaa läpyskää toimeen..Muutenkin raha on meillä täysin toisarvoinen asia, näine pienine tuloinemme keskitymme elämään täyttä elämää tässä päivässä. Keskittykää tekin... ;)
 
Jokainen rakentaa elämää tavallaan ja jos pystyy säästöön laittaan lapsilisät ni se on hyvä. Ja niin kauan kun Suomessa maksetaan lapsilisää, kuuluu se ihan jokaisesta lapsesta maksaa ihan tasapuolisesti kaikille. En mäkään yksinhuoltajana itseäni rahakkaana pidä, vaikka saanki pojalle rahaa säästettyä tulevaisuutta varten. Eipähän pidä omaa elämää alottaa rakentaan ihan persaukisena kuten minä aikanani..
 

Yhteistyössä