Laskuapuja toimeentuloon!

Asiaa tällä tavalla varulta jo pohdin:

Jos ottaisin eron miehestäni, niin olisiko minulla ja lapsilla varaa jäädä asumaan tähän unelmataloon?

Nettotuloni muutamaa euroa vajaa 1600. Lapsia kaksi, molemmat alle kouluikäisiä. Elatusapuihin en ole perehtynyt pätkääkään, en tiedä missä tilanteessa niitä maksetaan ja kuinka paljon.

Kuluja: lainanlyhennys 700/kk, sähköä menee 8000kwh/v, lisäksi kiinteistövero pyöreästi 400/v, vakuutuksia varmaan lähemmäs 1000€/v ja lisäksi "pieniä kulueriä", kuten jäteastian tyhjennys yms. Ja tietenkin päivähoitomaksut yhteensä 280 noin pyöreästi kuussa ja ruokaankin täytyisi jäädä jotain.

Yhtälö kuulostaa ainakin itsestäni mahdottomalta. Onko eronneille ja karanneille lähivanhemmille mitään erityisiä tuloja, joita saisi tuonne pluspuolen laskelmaan? :D

Olen elänyt tuhlailevaa elämää, joten siihen ainakin tulisi suuri muutos, mutta että onko näillä tuloilla ja menoilla talo pidettävissä? Jos ei, niin täytyisi tietenkin muuttaa, mutta jos sen pystyisi pitämään niin olisihan se kiva. Mistä voisi tinkiä, että talo saataisiin pidettyä?
 
..
päivähoitomaksut pienenisi ainakin tuntuvasti jos pelkästään sinun tulosi lasketaan.elarit on mulla ainakin kelalta tulevina 145 € per lapsi..lisäksi yh korotus reilu 40 per lapsi lapsilisin.
 
"joo"
sä saisit lapsilisään korotuksen, mikä ei ihmeitä tietty ole, mut elatustukea miehesi maksaisi. Itse pärjäilen suht samoilla tuloilla ja menoilla, kouluikäiset lapset ja parisataa enempi tuloja, mut lyhennykset n. 800
 
Lainaa ei olla ehditty lyhentää kuin vasta vajaat kaksi vuotta. En ole tuota miehen ulosmaksamista tajunnut edes ajatella. Saati sitä, että saisinko edes koko lainaa omiin nimiini näin pienillä tuloilla. Tällä paikkakunnalla kolmioiden vuokrat ovat 550-850. Kaksio tekisi toooodella tiukkaa, koska kotitoimisto pitää mahduttaa myös jonnekin.
 
Aloin ajattelemaan siitä päästä, että olisiko minulla ylipäätään varaa tämän talon ylläpitoon näillä tuloilla. Tuo lunastusjuttu täytyy tietenkin miettiä sitten jos ja kun asia on ajankohtaista.

Juuri eilen mies uhosi, että jos ero tulee ja hän joutuu lähtemään, niin olen silloin hänelle velkaa puolet talon hinnasta (plus koko talolaina jäisi minulle). En tiedä millä laskukaavalla hän tuon sai aikaan, kun lainaa tosiaankin on lyhennetty vasta kaksi vuotta.
 
"vieras"
Kannattaa ajatella, koska miehelle kuuluu tietysti puolet siitä talosta. Luulitko, että mies vaan lähtee ja sinä jäät?
Tätä olin tulossa sanomaan. En tiedä minkä verran teillä on lainaa, mutta sun tuloilla tuskin saisit sitä kokonaan omiin nimiin. Sen lisäksi sun on ostettava miehen osuus talosta ulos. Mikä on talon arvo velan jälkeen? Siitä puolet niin sun on maksettava miehellesi. Jos sulla ei sitä summaa satu takataskussa olemaan, joudut ottamaan sen verran lainaa lisää. Mä en usko et noin pienillä tuloilla sulla on varaa siihen. Ota huomioon, vaikka pankki sulle lisää lainaa myöntäisikin, nousee sitten tietysti lainanlyhennys eli menoja on enemmän kuin olet tällä hetkellä ottanut huomioon.
 
"vieras"
Aloin ajattelemaan siitä päästä, että olisiko minulla ylipäätään varaa tämän talon ylläpitoon näillä tuloilla. Tuo lunastusjuttu täytyy tietenkin miettiä sitten jos ja kun asia on ajankohtaista.

Juuri eilen mies uhosi, että jos ero tulee ja hän joutuu lähtemään, niin olen silloin hänelle velkaa puolet talon hinnasta (plus koko talolaina jäisi minulle). En tiedä millä laskukaavalla hän tuon sai aikaan, kun lainaa tosiaankin on lyhennetty vasta kaksi vuotta.
Siis sä olet miehellesi velkaa puolet talon arvosta velan jälkeen. Jos talon arvo on 300 000e ja velkaa 200 000e, sä olet miehellesi velkaa 50 000e. Sen lisäksi sulle jää tietysti tuo laina kokonaisuudessa eli velkaa sulla on sitten yhteensä 250 000e jos joudut ottamaan lisää lainaa maksaaksesi miehesi ulos.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Ihan väärin;26298526:
Talo ei ole todellakaan mikään este. Lainoja asunnosta ei sossu hyväksy menoiksi eikä Kelakaan.
Tämäkin on totta. Sossu tai kela ei vaadi, että oma asunto myydään mutta ei myöskään hyväksy laskelmissaan lainanlyhennyksiä. Yhtiövastikkeen ne huomioi, mutta sitähän sulla ei ole. Eli et mun mututuntuman perusteella varmaankaan kelasta ainakaan mitään saisi.
 
Lainaa on ehditty lyhentää jota kuinkin kymppitonni, jäljellä on 130 000 ja risat. Laina-aika on tapissa, 26 vuotta. Suunnitelmana oli lyhentää vähemmän nyt alkuun ja kiristää tahtia parin vuoden päästä.

Minulla on sikäli pullat hyvin uunissa, että 2-5 vuoden kuluttua alan tienaamaan rutkasti enemmän kuin nyt. Mutta nuo tulevaisuuden tienestit ei auta tähän tilanteeseen. Kun vain pystyisi kitkuttamaan tässä tilanteessa siihen asti, mutta tilanne alkaa käydä melko tukalaksi. Miksi ei mikään ikinä mene niin kuin Strömsössä.. Harmittaa syvästi, jos nyt joutuu luopumaan talosta, johon muutaman vuoden päästä olisi kumminkin varaa.
 
Aloin ajattelemaan siitä päästä, että olisiko minulla ylipäätään varaa tämän talon ylläpitoon näillä tuloilla. Tuo lunastusjuttu täytyy tietenkin miettiä sitten jos ja kun asia on ajankohtaista.

Juuri eilen mies uhosi, että jos ero tulee ja hän joutuu lähtemään, niin olen silloin hänelle velkaa puolet talon hinnasta (plus koko talolaina jäisi minulle). En tiedä millä laskukaavalla hän tuon sai aikaan, kun lainaa tosiaankin on lyhennetty vasta kaksi vuotta.
mies yrittää pelotella ja hämätä sua
 

Yhteistyössä