Lasten huostaanotoista. Siis MITEN voi teinin huostaanotto jotenkin parantaa teinin?

  • Viestiketjun aloittaja en ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
en ymmärrä
Otetaan lapsi pois omasta kotoaan, vanhempiensa luota? Jos siis huostaanoton syynä teini itse eikä esim juopot vanhemmat? Mun maalaisjärjellä se tuntuu rangaistukselta teiniä kohtaan, vanhemmat "hylkäävät" kun ei osaa käyttäytyä.

Nämä siis vain mun ajatuksia, toivon että joku voisi selventää, millä tavalla huostaanotto voi teinin elämän pelastaa.

(jos mun teini ryyppäis/narkkais, mä olisin valmis muuttamaan vaikka Utsjoelle, jos se siitä on kiinni että teini on saatava pahojen kavereiden luota pois)

Selventäkää, kiitos!
 
hm
sis jos kaikilla on vaan pahoja kavereita mutta kenenkään lapsi ei ole sellainen? en nyt ihan käsitä tuota logiikkaa.
kyllä ne kuule ihan itse suuri osa yläkoululaisista käyttäytyy rumasti, on laiskoja ja hemmoteltuja. eli se voi olla hyvä juttu.
 
*
No, itse olin aivan voimaton teinin suhteen. Hän joi, lintsasi, karkaili (olisi varmaan karannut sieltä Utsjoeltakin takaisin nykyiseen asuinpaikaan kavereitten luo).

Hankin ammattiapua ja kun koulupsykologi, sosiaalitoimiston lastensuojeluasiakkuus ja heidän ja meidän yhteistyössä asettamat rajat ja säännöt eivät auttaneet, minulta kysyttiin mielipidettäni siihen että pärjäänkö lapseni kanssa kotona.

Totesin että en pärjää. Syyllisyys oli hirveä (ilman sinunlaistesi kirjoittamia kommenttejakin) mutta tajusin sen, että teinin itsetuhoinen käyttäytyminen on keskeytettävä keinolla millä hyvänsä. Ja meillä huostaanotto on tehnyt pelkkää "hyvää", jos voi niin sanoa. Meissä vanhemmissa varmasti jokin vika ollut, sillä teinillä ei ole ollut mitään ongelmaa noudattaa sijaispaikan sääntöjä. Olen erittäin helpottunut, että teini edes siellä käyttäytyy ja käy koulunsa loppuun.
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
vieras
Paljon on myös vanhempia jotka eivät kykene laittamaan nuorelle rajoja. Kyvyttömiä huolehtimaan esim. että lähdetään aamuisin kouluun, kotiintuloajat yms. Nuori on niin sanottu tyranni kotona ja vie vanhempia ku vierasta sikaa!
 
Mun pikkuveli huostaanotettiin perhekotiin, kun se oli 14v. Ja syynä oli nimenomaan teini itse, ei vanhemmat eikä kotiolot tms. Oli kaikenlaisia ongelmia, väkivaltainen, tupakkaa, alkoholia, koulujuttuja, varastamista yms. Huostaanottoa ei olisi tapahtunut jos se olisi ollut yhteistyöhaluinen, kun perhekotiin oli menossa. Mutta se piti sitten pakkohuostaanottaa, kun uhkaili itsarilla jos joutuu perhekotiin. Olihan se sellainen kriisi veljelle ja koko perheelle. Mutta oliskohan se 2-3 vuotta siellä perhekodissa ollut ja tuli kotiin lähes enkelinä. Perhekoti teki hyvää veljelle. Toki vieläkin on vähän omituinen, käyttää huumeita yms, mutta muita kohtaan ei ole enää väkivaltainen ja muutenkin on minusta ihan fiksu nuori mies. Ties mitä kaikkea pahaa itselleen ja muille olisi tehnyt ilman perhekotia.
 
"jph"
Suurin puute teinien huostaaotoissa on se , että kunnat sijoittavat heidät ainoastaan 18. v ikään asti .Jos teini on ollut esim. perhekodissa vain vuoden tai kaksi niin tällaista sijoitusta voidaan sanoa säilyttämiseksi.Jos teini laitetaan uudelleen maailmaan tässä vaiheessa niin ei paljon tarvitse arvailla lopputulosta.Tähän asiaan pitäisi saada muutos.
 
"vieras"
Se on pysäytys. Joku muu asettaa ne rajat ja pitää ne. Joku muu jaksaa nyt, kun vanhemmat on äärirajoilla tai jopa yli. Se on herätys kaikille. Jonkun täytyy muuttua, asioihin täytyy puuttua.
 
"vieras"
Mun pikkuveli huostaanotettiin perhekotiin, kun se oli 14v. Ja syynä oli nimenomaan teini itse, ei vanhemmat eikä kotiolot tms. Oli kaikenlaisia ongelmia, väkivaltainen, tupakkaa, alkoholia, koulujuttuja, varastamista yms. Huostaanottoa ei olisi tapahtunut jos se olisi ollut yhteistyöhaluinen, kun perhekotiin oli menossa. Mutta se piti sitten pakkohuostaanottaa, kun uhkaili itsarilla jos joutuu perhekotiin. Olihan se sellainen kriisi veljelle ja koko perheelle. Mutta oliskohan se 2-3 vuotta siellä perhekodissa ollut ja tuli kotiin lähes enkelinä. Perhekoti teki hyvää veljelle. Toki vieläkin on vähän omituinen, käyttää huumeita yms, mutta muita kohtaan ei ole enää väkivaltainen ja muutenkin on minusta ihan fiksu nuori mies. Ties mitä kaikkea pahaa itselleen ja muille olisi tehnyt ilman perhekotia.
Ai että se ei ole enään ongelma kun käyttää huumeita??!!
 
"joo"
[QUOTE="vieras";21973581]Se on pysäytys. Joku muu asettaa ne rajat ja pitää ne. Joku muu jaksaa nyt, kun vanhemmat on äärirajoilla tai jopa yli. Se on herätys kaikille. Jonkun täytyy muuttua, asioihin täytyy puuttua.[/QUOTE]

Näin minäkin ajattelisin. Teinin saattaa olla helpompaa hyväksyä muiden asettamia rajoja. Saattaa olla myös yllättävää huomata, etteivät vanhempien asettamat rajat niin kovia olleetkaan. Laitoksessa on myös muita samanikäisiä ja jos he noudattavat sääntöjä, on helpompaa seurata mukana.

En ollenkaan usko, että vanhemmissa aina on vikaa. Kaikki ihmiset eivät vain tule toimeen kaikkien kanssa. Oudolta kuulostaa, ettei tule toimeen oman lapsen kanssa, mutta teinin ajatusmaailma on niin kovin erilainen kuin muiden. Olen itse opettaja, opettanut alakoulussa, yläkoulussa ja lukiossa. Tarvitseeko edes sanoa, että yläkoululaisten eli pahimmassa murrosiässä olevien kanssa on kaikkein haastavinta!
 
"vieras"
Mun pikkuveli huostaanotettiin perhekotiin, kun se oli 14v. Ja syynä oli nimenomaan teini itse, ei vanhemmat eikä kotiolot tms. Oli kaikenlaisia ongelmia, väkivaltainen, tupakkaa, alkoholia, koulujuttuja, varastamista yms. Huostaanottoa ei olisi tapahtunut jos se olisi ollut yhteistyöhaluinen, kun perhekotiin oli menossa. Mutta se piti sitten pakkohuostaanottaa, kun uhkaili itsarilla jos joutuu perhekotiin. Olihan se sellainen kriisi veljelle ja koko perheelle. Mutta oliskohan se 2-3 vuotta siellä perhekodissa ollut ja tuli kotiin lähes enkelinä. Perhekoti teki hyvää veljelle. Toki vieläkin on vähän omituinen, käyttää huumeita yms, mutta muita kohtaan ei ole enää väkivaltainen ja muutenkin on minusta ihan fiksu nuori mies. Ties mitä kaikkea pahaa itselleen ja muille olisi tehnyt ilman perhekotia.
Fiksu nuori mies joka käyttää huumeita?Mä olen jotenkin kykenemätön sanomaan huumeidenkäyttäjiä fiksuiksi...
 
"Juu"
Jos se ongelman tausta on nimenomaan siinä äiti-lapsi tai/ja isä-lapsi suhteessa, vaikkapa välit tulehtuneet todella pahasti tai keskusteluyhtwyttä ei ole, voi irtiotto tilanteesta todellakin olla lapsen parhaaksi.

Samoin jos vanhemmilta on sekä jaksaminen että vanhemmuus hukassa oireilevan teinin kanssa, voi ulkopuolinen apu todellakin olla paras ja ainoa vaihtoehto.
 
"Juu"
[QUOTE="jph";21973517]Suurin puute teinien huostaaotoissa on se , että kunnat sijoittavat heidät ainoastaan 18. v ikään asti .Jos teini on ollut esim. perhekodissa vain vuoden tai kaksi niin tällaista sijoitusta voidaan sanoa säilyttämiseksi.Jos teini laitetaan uudelleen maailmaan tässä vaiheessa niin ei paljon tarvitse arvailla lopputulosta.Tähän asiaan pitäisi saada muutos.[/QUOTE]

Yli 18 vee on aikuinen, ei aikuista voi huostaanottaa.
 
"Juu"
Joskus voi syy olla niinkin yksinkertainen, että "vääriin ympyröihin" (ryyppäystä, näpistelyä, muita pikkurikoksia, huumekokeiluja) on parasta siirtyä mahdollisimman kauas kaveripiiristään, että on mitään toivoa päästä irti tutuista huonoista kuvioista. Aina ei koko perheen ole mahdollista muuttaa toiselle paikkakunnalle, eikä se esim. muille lapsille reilua olisikaan.
 
"sisko"
[QUOTE="niin";21973974]Minä olin niin pahasti koulukiusattu, että uusi elämä jossain muualla olisi voinut auttaa paljonkin.[/QUOTE]

Tästä syystä pikkuveljeni oli vapaaehtoisessa huostaanotossa teininä. Se ikävä kyllä purettiin muutaman kuukauden jälkeen, kun koulu siellä sujui hyvin. Ja siihen loppui sitten se sujuminen. Päättötodistuksen hän sai sitten 18v sairaalakoulun pienryhmästä. Joten joskus se on paras vaihtoehto.
 
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;19820670:
(jos mun teini ryyppäis/narkkais, mä olisin valmis muuttamaan vaikka Utsjoelle, jos se siitä on kiinni että teini on saatava pahojen kavereiden luota pois)
Tuota ajattelutapaa minun on vaikea ymmärtää. Hyvin harvassa perheessä tämä varmaan on oikeasti mahdollista, ja toisaalta on myös hyvin väärin muuta perhettä kohtaan, että kaikki joutuvat jättämään koulunsa, työnsä, kotinsa, ystävänsä, harrastuksensa jne ihan vaan siksi, että yksi perheenjäsenistä on väärässä seurassa. Ja kun sitä ryyppyseuraa ja narkkarikavereita voi löytää ihan jokaisesta maailmankolkasta. Myös Utsjoelta.
 
"Juu"
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;19820670:
(jos mun teini ryyppäis/narkkais, mä olisin valmis muuttamaan vaikka Utsjoelle, jos se siitä on kiinni että teini on saatava pahojen kavereiden luota pois)

Selventäkää, kiitos!
Jos sun paha teini tekis noin, ja sun kaksi muuta kilttiä lastas ei tekis, millä perustelisit niillä kahdelle muulle sen että nyt kuulkaas Irmeli ja Perttu lähdetään Utsjoelle, hyvästelkääs nyt kivat pianonsoittajakaverinne, me lähdetään teidän velipojan törttöilyjen takia mahdollisimman kauas teidän ystävistä ja koulusta!
 
Mun pikkuveli huostaanotettiin perhekotiin, kun se oli 14v. Ja syynä oli nimenomaan teini itse, ei vanhemmat eikä kotiolot tms. Oli kaikenlaisia ongelmia, väkivaltainen, tupakkaa, alkoholia, koulujuttuja, varastamista yms. Huostaanottoa ei olisi tapahtunut jos se olisi ollut yhteistyöhaluinen, kun perhekotiin oli menossa. Mutta se piti sitten pakkohuostaanottaa, kun uhkaili itsarilla jos joutuu perhekotiin. Olihan se sellainen kriisi veljelle ja koko perheelle. Mutta oliskohan se 2-3 vuotta siellä perhekodissa ollut ja tuli kotiin lähes enkelinä. Perhekoti teki hyvää veljelle. Toki vieläkin on vähän omituinen, käyttää huumeita yms, mutta muita kohtaan ei ole enää väkivaltainen ja muutenkin on minusta ihan fiksu nuori mies. Ties mitä kaikkea pahaa itselleen ja muille olisi tehnyt ilman perhekotia.
Tästä tarinasta näkee, että ei se huostaanottokaan auttanut. Ja mitä henkisiä ongelmia huostaanotto aiheutti? Ehkä käyttää huumeita siitäkin syystä.
On se kumma ettei tässä sivistysvaltiossa ole tarjolla muita apukeinoja kuin erottaa lapsi vanhemmistaan. Se on kuin ongelman sysäys maton alle. Se teini tarvitsee turvallisuutta ennenkaikkea, hyväksyntää itselleen, omalle persoonalleen (ei tietenkään ongelmakäyttäytymiselle).
Jos uhkaa itsarilla kun uhkana on perheestä erottaminen, ei se sijoitus voi kovin hyvä juttu olla. Sijoittamisella ehkä pystytään alistamaan lapsi tiettyyn pisteeseen, samalla aiheutetaan syvät henkiset vammat. En sano, että ihan jokaiselle, mutta niille jotka eivät kotoaan halua pois.
 
"Jonna"
Murkun/teinin kasvattaminen ei ole helppoa. Meillä kuvaan on tullut nyt tupakka, ei onneksi vielä muuta. Mutta jos tarve vaatii niin minulla on rohkeutta hankkia meille apua, kyseessä on oman lapseni elämä ja tulevaisuus.
 
"vieras"
Älkää nyt ihmiset unohtako, että usein teinitapauksissa. Itse tämä teini anoo huostaanottoa, eli irtiottoa perheestä tai huonosta ystäväpiiristä. Ei niitä valintoja aina vanhemmat tai sossutantat tee.
 

Yhteistyössä