Lasten leikkipaikoista..

  • Viestiketjun aloittaja P.e.t.t.y.n.y.t
  • Ensimmäinen viesti
"huh"
[QUOTE="huh";25405701]eli tämän mukaan ne on yksityisaluetta, mutta koska on olemassa kuitenkin röyhkeitä ihmisiä jotka tekevät mitä huvittaa, niillä saa olla? näin ymmärsin tämän.[/QUOTE]

Pois saa käskeä, mutta jos joku ei lähde, niin sillä osakkeenomistajalla ei ole oikeutta käydä käsiksi. Yksityisaluetta ne on. Mutta tuossa väitetään että valvominen on vaikeaa ja pois ajaminen mahdotonta lain suomin keinoin.
 
No joo
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25405755:
No täytyypä seuraavassa yhtiökokouksessa jättää korjausmäärärahat leikkipaikalle äänestämättä, varoitamme vain asukkaita huonokuntoisista leikkivälineistä. Päästä vain mukulasi pihallemme leikkimään.
Jos yhtään lukea osaat niin jo ekassa viestissäni kirjoitin että itse en kehtaisi. Se tarkoittanee yksiselitteisesti, että en käy vieraiden taloyhtiöiden pihoissa. Eikä kyllä onneksi ole tarvettakaan.
 
veiars
Yritän epätoivoisesti löytää oikeaa pykälää, mutta tässä menee hetki.

Juuri keskustelimme yhtiökokouksessa tätä samaista asiaa. Meillä on siis samassa korttelissa kuusi taloyhtiötä joilla on jakosopimuksessa sovittu yhteiset piha-alueet. Taloyhtiöistä neljä on omistusasuntoja ja kaksi vuokra-asuntoja. Yksi omistustaloyhtiöistä olisi halunnut aidata oman alueensa jakosopimuksen mukaisesti niin että heidän alueellaan olevalle leikkipaikalle pääsisivät ainoastaan he sekä toinen taloyhtiö jonka alueella leikkipaikka osittain myös on 8jakosopimuksessa on siis rajattu tontit, mutta sovittu muiden kuin rakennusten alle jäävien maa-alojen yhteiskäytöstä). Paikalla oli onneksi kiinteistölakimies joka kertoi että aitaaminen on ensinäkin jakosopimuksen vastaista, mutta myöskään lain mukaan emme voi estää ketään leikkimästä leikkipaikoilla, olivat he sitten minkä taloyhtiön asukkaita hyvänsä tai ihan ulkopuolisiakin. Taloytiön piha ei siis ole samalla tavalla piha kuin omakotitalon piha tai rivitalon asukaspiha. Ainoastaan jos asunnon osakkeisiin on merkitty tietty osuus pihasta (mitä ei kyllä ole juuri koskaan) voidaan käyttöä rajata. Lakimies mainitsi myös kyseisen lakipykälän, mutta just nyt en sitä näytä löytävän.
 
"A.p"
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25405755:
No täytyypä seuraavassa yhtiökokouksessa jättää korjausmäärärahat leikkipaikalle äänestämättä, varoitamme vain asukkaita huonokuntoisista leikkivälineistä. Päästä vain mukulasi pihallemme leikkimään.
Tässä taas nähdään niin fiksua näkökulmaa asioihin että!! Omat lapset ja muitten pennut ;) Mitäs sitten kun ne sun rakkaat kultaharkkoset siellä kavereidensa pihalla loukkaa itsensä jopa niin pahasti, että vammautuu.. niin mitä sinä teet?? Ai niin et mitään, nehän siellä as. Oy kokouksessa päättikin tehdä samalla lailla kuin sinä: Laittaa kyltin huonokuntoisista leikkivälineistä!
 
[QUOTE="A.p";25405885]Tässä taas nähdään niin fiksua näkökulmaa asioihin että!! Omat lapset ja muitten pennut ;) Mitäs sitten kun ne sun rakkaat kultaharkkoset siellä kavereidensa pihalla loukkaa itsensä jopa niin pahasti, että vammautuu.. niin mitä sinä teet?? Ai niin et mitään, nehän siellä as. Oy kokouksessa päättikin tehdä samalla lailla kuin sinä: Laittaa kyltin huonokuntoisista leikkivälineistä![/QUOTE]Katsos, minä en missään tapauksessa kieltäisi lapsosia leikkimästä pihassani kavereidensa kanssa, olivat taloyhtiöstä tai ei. Sen sijaan pöljä wt-mama yksin lastensa kanssa saisi lähdöt ihan minun henkilökohtaisella avustuksellani.
 
"A.p"
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25405903:
Katsos, minä en missään tapauksessa kieltäisi lapsosia leikkimästä pihassani kavereidensa kanssa, olivat taloyhtiöstä tai ei. Sen sijaan pöljä wt-mama yksin lastensa kanssa saisi lähdöt ihan minun henkilökohtaisella avustuksellani.
Määrittelehän tuo henkilökohtainen avustaminen? Oliskin jännä nähdä, miten saisit mut liikkeelle :)
 
"vieras"
Kyllä se asunto-osakeyhtiön tai kiinteiestöosakeyhtiön piha-alue vain on yksityisaluetta. Ei mitenkään jokamiehen oikeuksiin kuuluvaa aluetta. Meillä tuota, ettei vieraita lapsia haluta pihaan leikkimään, on perusteltu mm. vastuukysymyksillä, mitä tehdään jos vahinko sattuu? Lisäksi, mihin vedetään raja, jolloin lapsi on tervetullut leikkimään ja milloin ei? Pari taaperoa äiteineen ei varmasti ketään häiritse mutta kun pihalla onkin 5 murkkuikäistä riekkumassa, tilanne voi olla toinen. Lapsia yhtä kaikki jokainen. Ja jos toisesta naapuritalosta on ne 5 murkkuikäistä ja toisesta pari taaperoa äiteineen, kuka näistä luvatta alueella olevista päätää, ketkä saa olla pihalla ja ketkä ei?

Mua ärsytti ihan sikana toi naapuritalossa, ok-talo, asuva pph, joka kiikutti hoitolapsensa tähän meidän pihaan ulkoilemaan. Mutta auta armias, jos meidän talon lapset erehtyivät heidän aitaamattomalle pihalleen... Mutta ei se kiikuta niitä hoitolapsiaan tähän enää.
 
[QUOTE="A.p";25405933]Määrittelehän tuo henkilökohtainen avustaminen? Oliskin jännä nähdä, miten saisit mut liikkeelle :)[/QUOTE]Näyttäisin tien ja nätisti käsikynkässä mentäisiin. Jollei minun, niin sitten toisten.
 
"vieras"
Mikä sua the tööt risoo noin paljon? Miksi sinua haittaa, jos joku äiti leikkii lapsensa kanssa naapuritalon pihassa? Meillä esimerkiksi on tilanne, että omassa talossa ei ole pihaa jossa olisi keinuja tai hiekkalaatikkoa. Viereisessä talossa taas on. Nyt lapsi on vasta 1v. joten ei ole vielä ollut ongelmaa, mutta juuri tuossa pohdin, että voisikohan tulevaisuudessa mennä naapurintalon pihaan. Olisi kiva jutella muiden äitien kanssa ym, eikä aina tarvitsisi mennä kauemmas puistoon. En voi ymmärtää miksi joku on noin vihamielinen ja vittumainen liittyen lasten leikkimiseen?? Kuulostaa aivan helvetin naurettavalta, mahdat olla kylmä ja vihamielinen akka. Ihan näin muidenkin keskusteluiden perusteella mitä olen kommenttejasi lukenut... Perin järjetöntä juttua.
 
[QUOTE="vieras";25405975]Mikä sua the tööt risoo noin paljon? Miksi sinua haittaa, jos joku äiti leikkii lapsensa kanssa naapuritalon pihassa? Meillä esimerkiksi on tilanne, että omassa talossa ei ole pihaa jossa olisi keinuja tai hiekkalaatikkoa. Viereisessä talossa taas on. Nyt lapsi on vasta 1v. joten ei ole vielä ollut ongelmaa, mutta juuri tuossa pohdin, että voisikohan tulevaisuudessa mennä naapurintalon pihaan. Olisi kiva jutella muiden äitien kanssa ym, eikä aina tarvitsisi mennä kauemmas puistoon. En voi ymmärtää miksi joku on noin vihamielinen ja vittumainen liittyen lasten leikkimiseen?? Kuulostaa aivan helvetin naurettavalta, mahdat olla kylmä ja vihamielinen akka. Ihan näin muidenkin keskusteluiden perusteella mitä olen kommenttejasi lukenut... Perin järjetöntä juttua.[/QUOTE]Minä maksan taloyhtiömme alueidenkin ylläpidosta. Lapset edelleenkin ovat tervetulleita, wt-mamat eivät. Ja kyllä, olen vittumainen mies, jos tarve vaatii.
 
"A.p"
[QUOTE="vieras";25405975]Mikä sua the tööt risoo noin paljon? Miksi sinua haittaa, jos joku äiti leikkii lapsensa kanssa naapuritalon pihassa? Meillä esimerkiksi on tilanne, että omassa talossa ei ole pihaa jossa olisi keinuja tai hiekkalaatikkoa. Viereisessä talossa taas on. Nyt lapsi on vasta 1v. joten ei ole vielä ollut ongelmaa, mutta juuri tuossa pohdin, että voisikohan tulevaisuudessa mennä naapurintalon pihaan. Olisi kiva jutella muiden äitien kanssa ym, eikä aina tarvitsisi mennä kauemmas puistoon. En voi ymmärtää miksi joku on noin vihamielinen ja vittumainen liittyen lasten leikkimiseen?? Kuulostaa aivan helvetin naurettavalta, mahdat olla kylmä ja vihamielinen akka. Ihan näin muidenkin keskusteluiden perusteella mitä olen kommenttejasi lukenut... Perin järjetöntä juttua.[/QUOTE]

Veit sanat suustani! Mullakin lapset kohta kaksivuotiaita.. pieniä ja tärkeitä mulle. Meidän osakeyhtiön pihalla on leikkivälineitä vaikka millaisia, mutta isommille tarkoitettuja ja lisäksi aitaamattomalla alueella. Muita lapsia ei tässä meidän yhtiössä ole. Naapuriyhtiössä on isompia lapsia, noin 8v ylöspäin ja he saavat päivittäin leikkiä "meidän puolella", vanhempineen tai ilman. Naapurissa on vain hiekkalaatikko ja kaksi keinua, joista toinen vieläpä se vauvakeinu...
 
"vieras"
Sulta pääsis ko kimeä pieru kun ap laittais sulle ns "jauhot suuhun" -epäilen ma.
Noo... Olin aikoinaan hallituksen pj:nä ja kävimme vieraiden nuorten aikuisten kohdalla keskustelua myös viranomaisten kanssa miten toimia taloyhtiön piha-alueella. Todettiin, että kyse on yksityisalueesta, josta tontin haltija vastaa. Tosin, mikäli joku kutsumattomista vieraista (eli ei tässä yhtiössä asuvista) käy poistumispyyntötilanteessa uhkaavaksi, antaa poliisi virka-apua ;). Taitaa koskea kaikkia vieraita, oli sitten äitejä, isiä tai ei.
 
"A.p"
[QUOTE="A.p";25406023]Veit sanat suustani! Mullakin lapset kohta kaksivuotiaita.. pieniä ja tärkeitä mulle. Meidän osakeyhtiön pihalla on leikkivälineitä vaikka millaisia, mutta isommille tarkoitettuja ja lisäksi aitaamattomalla alueella. Muita lapsia ei tässä meidän yhtiössä ole. Naapuriyhtiössä on isompia lapsia, noin 8v ylöspäin ja he saavat päivittäin leikkiä "meidän puolella", vanhempineen tai ilman. Naapurissa on vain hiekkalaatikko ja kaksi keinua, joista toinen vieläpä se vauvakeinu...[/QUOTE]

Joten kunhan vaan mietin.. ns."maalaisjärki" olis ihan kiva.. eli jos päittäin naapurien lapset leikkisi, niin eikö se olisi ihan ok. Mielenkiintoista seurata kuitenkin, kuinka älytöntä vääntämistä tällaisestaKIN asiasta saadaan aikaan.
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25405975]Mikä sua the tööt risoo noin paljon? Miksi sinua haittaa, jos joku äiti leikkii lapsensa kanssa naapuritalon pihassa? Meillä esimerkiksi on tilanne, että omassa talossa ei ole pihaa jossa olisi keinuja tai hiekkalaatikkoa. Viereisessä talossa taas on. Nyt lapsi on vasta 1v. joten ei ole vielä ollut ongelmaa, mutta juuri tuossa pohdin, että voisikohan tulevaisuudessa mennä naapurintalon pihaan. Olisi kiva jutella muiden äitien kanssa ym, eikä aina tarvitsisi mennä kauemmas puistoon. En voi ymmärtää miksi joku on noin vihamielinen ja vittumainen liittyen lasten leikkimiseen?? Kuulostaa aivan helvetin naurettavalta, mahdat olla kylmä ja vihamielinen akka. Ihan näin muidenkin keskusteluiden perusteella mitä olen kommenttejasi lukenut... Perin järjetöntä juttua.[/QUOTE]
Kun mä 20 vuotta sitten muutin tähän taloyhtiöön, meillä oli kaksikin oikein kivaa leikkipaikkaa taloyhtiön alueella sekä kolmas, josta löytyi hiekkalaatikko sekä puutarhapöytä penkkeineen. Ikävä kyllä ne leikkipaikat olivat niin kivoja, että houkuttelivat myös lähitaloista eri-ikäisiä lapsia tänne leikkien lisäksi tekemään ilkivaltaa. Leikkipaikkojen korjauskustannukset olivatkin lähes jokaisessa yhtiökokouksessa puheenaiheena. Jonkin ajan päästä toisesta isommasta leikkipaikasta luovuttiin ja tilalle laitettiin parkkipaikka. Kului muutama vuosi ja myös toisesta leikkipaikasta poistettiin jälleen kerran rikotut kiipeilytelineet yms kiva. Nyt siellä on enää hiekkalaatikko ja keinu. Tuosta kolmannesta kun tulee aika uusia puutarhapöytä & -penkit, niin ne vaan heivataan pois eikä jää jäljelle enää kuin hiekkalaatikko. Mutta yllättävää...jo pelkästään yhden leikkipaikan muuttaminen parkkipaikaksi ja toisesta kiipeilytelineiden yms poistaminen aiheuttivat sen, että eipä noilla leikkipaikoilla enää käy juuri muita kuin oman taloyhtiön väkeä. Suurimmalla osalla naapureista, joilla on pieniä lapsia, näkyy (tämä on rivitaloyhtiö) olevan hiekkalaatikot yms omilla pihoillaan.
 
"A.p"
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25405993:
Minä maksan taloyhtiömme alueidenkin ylläpidosta. Lapset edelleenkin ovat tervetulleita, wt-mamat eivät. Ja kyllä, olen vittumainen mies, jos tarve vaatii.
No mikäs sua siinä sitten vituttaa, että äiti on lastensa mukana heitä opastamassa ja valvomassa?
 
[QUOTE="A.p";25406060]No mikäs sua siinä sitten vituttaa, että äiti on lastensa mukana heitä opastamassa ja valvomassa?[/QUOTE]Saako sinun omaisuuttasi lainailla ilman lupaa? Juurihan tuossa kitisit, kun joku vähän piti hauskaa sinun fillarillasi.
 
"A.p"
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25406066:
Saako sinun omaisuuttasi lainailla ilman lupaa? Juurihan tuossa kitisit, kun joku vähän piti hauskaa sinun fillarillasi.
Eipä saa ei. Mutta enpähän kyllä itse leikikkään näissä lasten leikkivälineissäkään, joten en ole silloin niitä lainailemassakaan.
Sä olet jotenkin tosi mielenkiintoinen, noiden kommenttiesi kanssa. Väännät asiat taidokkaasti.
 
Keittiönoita
[QUOTE="A.p";25406122]Eipä saa ei. Mutta enpähän kyllä itse leikikkään näissä lasten leikkivälineissäkään, joten en ole silloin niitä lainailemassakaan.
Sä olet jotenkin tosi mielenkiintoinen, noiden kommenttiesi kanssa. Väännät asiat taidokkaasti.[/QUOTE]
Mä olen kyllä opettanut lapsillenikin, että muiden omaisuutta ei lainata kysymättä lupaa.
 
[QUOTE="A.p";25406122]Eipä saa ei. Mutta enpähän kyllä itse leikikkään näissä lasten leikkivälineissäkään, joten en ole silloin niitä lainailemassakaan.
Sä olet jotenkin tosi mielenkiintoinen, noiden kommenttiesi kanssa. Väännät asiat taidokkaasti.[/QUOTE]Kyllä, sinä nimenomaan lainaat tuomalla pikkupilttisi toisten pihaan varta vasten.
 
"A.p"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25406131:
Mä olen kyllä opettanut lapsillenikin, että muiden omaisuutta ei lainata kysymättä lupaa.
Niin olen minäkin, mutta en ole törmännyt ennen tällaiseen asiaan.
Täällä Turun suunnalla tuntuu tosin, muutenkin asuvan ihan saakelin paljon tuollaisia ahdasmielisiä omaan napaansa tuijottajia.
Ihan tosiaan lähdin asiasta kysymään, kun ei faktatietoakaan ole.
Onneksi olen muuttamassa omakotitaloon aidattuine pihoineni. Siellä saa lapset kirmata miten haluavat.
En ole koskaan tullut edes ajatelleeksi, että asiaan pitää kysyä lupa, siis ulkona leikkimiseen :) voi luoja.. Tässäpä oliskin hyvä aloite eduskuntaan: Leikkivapaus lapsille lähiöiden pihoilla!! Ja joku vero vielä siihen, jolla saataisin kustannettua leikkivälineiden huolto ja kunnostus.
 
Keittiönoita
[QUOTE="A.p";25406162]Niin olen minäkin, mutta en ole törmännyt ennen tällaiseen asiaan.
Täällä Turun suunnalla tuntuu tosin, muutenkin asuvan ihan saakelin paljon tuollaisia ahdasmielisiä omaan napaansa tuijottajia.
Ihan tosiaan lähdin asiasta kysymään, kun ei faktatietoakaan ole.
Onneksi olen muuttamassa omakotitaloon aidattuine pihoineni. Siellä saa lapset kirmata miten haluavat.
En ole koskaan tullut edes ajatelleeksi, että asiaan pitää kysyä lupa, siis ulkona leikkimiseen :) voi luoja.. Tässäpä oliskin hyvä aloite eduskuntaan: Leikkivapaus lapsille lähiöiden pihoilla!! Ja joku vero vielä siihen, jolla saataisin kustannettua leikkivälineiden huolto ja kunnostus.[/QUOTE]
Mä kannatan tätä myös. Ja luonnollisesti valtion varoista maksetaan niiden leikkipaikkojen ylläpito. Mä tuossa aiemmin jo kirjoitin, mikä tilanne oli aikoinaan meidän taloyhtiössä ja minkä vuoksi lähes yksimielisesti eräässä yhtiökokouksessa päätettiin, että meidän taloyhtiössämme ei ole enää kivoja leikkipaikkoja. Asukkaat säästävät yhtiövastikkeissaan ja voivat käyttää sen säästyneen rahan laittamalla omiin pihoihinsa lapsilleen hiekkalaatikkoa, keinua yms kukin oman mielensä mukaan.
 

Yhteistyössä