Lasten lomat, teinkö väärin?

  • Viestiketjun aloittaja Mitä mieltä?
  • Ensimmäinen viesti
Mitä mieltä?
Meillä haluttiin tänä kesänä olla yhdessä koko perheenä lomalla kolme viikkoa. Minä aloitan ensin ja mies siitä viikon päästä. Lapsi saa siis neljä viikkoa lomaa.

Lapsi on hoidossa heinäkuun lähes kokonaan. Nyt mietityttää että tehtiinkö väärin. Olisiko pitänyt olla peräkkäin jotta lapsi olisi saanut pitkän loman. Lapsi on pitkin talvea ja kevättä saanut pitkiä 1-2 viikonkin lomia. Muutoinkin meillä ainoastaan 15 päivän sopimus/kk. Tuntuu että hoidossa oltiin vähän nyrpeänä tästä. :(
 
......
Teillä on perhe lomalla nyt yhtäaikaa. Ethän sinäkään tai miehesi saa lomailla koko kesää. Kesäloma on mitä on ja sille ei voi mitään. Meillä lapset nyt kesäkuun hoidossa. Heinäkuun ovat lomalla. Elokuussa alkaa eskari. Kyllä tuntui pahalta kun muut eskarinsa aloittavat ovat kuulemma koko kesän poissa hoidosta. Vanhemmat olivat kuulemma järjestäneet lomansa niin.

Meillä ei vain onnistu niin. Mutta saavat silti kesäkuussakin olla paljon "poissa" hoidosta.
 
"jep"
Teillä on perhe lomalla nyt yhtäaikaa. Ethän sinäkään tai miehesi saa lomailla koko kesää. Kesäloma on mitä on ja sille ei voi mitään. Meillä lapset nyt kesäkuun hoidossa. Heinäkuun ovat lomalla. Elokuussa alkaa eskari. Kyllä tuntui pahalta kun muut eskarinsa aloittavat ovat kuulemma koko kesän poissa hoidosta. Vanhemmat olivat kuulemma järjestäneet lomansa niin.

Meillä ei vain onnistu niin. Mutta saavat silti kesäkuussakin olla paljon "poissa" hoidosta.
Täällä samaa että muut lapset koko kesän lomalla. Miten sellainen onnistuu?
 
Ehkä toisilla on isovanhempia tai tätejä tms. jotka voivat sitten osan kesää olla lapsen kanssa mökkeilemässä tai muuten hoitaa. Ihan turhaan mietit(te) päiväkodin suhtautumista asiaan. Ei kuulu heille.
Monissa päiväkodeissa on vähemmän lapsia ja hiljaisempaa kesällä. Näistä poislukien päivystävät päiväkodit, joihin ei ole kiva mennä lapsien eikä hoitajien, kun on paljon vierasta porukkaa ja usein vielä vieraat tilat ja erilainen rytmi.
 
No tuskin tuo nyt erityisen väärin on. Onhan se tavallaan ihan ymmärrettävää että töissä olo kesälle ei ole kaikkein mieluisinta aiheuttaa nyrpeyttä etenkin jos omat lapset ovat kotona keskenään tai hoidossa.

Kesä varmasti hoidossa on omalla tavallaan hankalaakin kuin hoitajien vuosilomatkin kuitenkin kesäaikaan ajoittuu.
 
.....
No tuskin tuo nyt erityisen väärin on. Onhan se tavallaan ihan ymmärrettävää että töissä olo kesälle ei ole kaikkein mieluisinta aiheuttaa nyrpeyttä etenkin jos omat lapset ovat kotona keskenään tai hoidossa.

Kesä varmasti hoidossa on omalla tavallaan hankalaakin kuin hoitajien vuosilomatkin kuitenkin kesäaikaan ajoittuu.
Ei se voi, eikä saa olla hankalaa. Kesän hoidot ja hoitajat mitoitetaan sen mukaan miten vanhemmat ovat ilmoittaneet lastensa hoidossa/lomalla olevan. Ja ne hoitajathan on työntekijöitä siinä missä lasten vanhemmatkin ovat, eli vuosilomapäiviä on se tietty määrä vuodessa. Vain opettajilla on meilkein koko kesä lomaa.

En mäkään tykkää kesällä töissä olla. Mulla on vuodeksi palkallista vuosilomaa 38 päivää. Siitä jaetaan syys-, hiihto- ja kesälomat.

Mun miehellä taas on vain 22 vuosilomapäivää VUODESSA, ja näistä 2pv saa olla pyhiä. Nämä 22 päivää pitäisi jakaa tasaisesti vuoteen.
 
"nemo"
Riittävästi tahaa tai joustava työnantaja tai jos vanhempi on yrittäjä ja yrityksellä pyyhkii hyvin. Isovanhemmatkin voivat osallistua. Meidän lapset ovat viettäneet aina täyspitkät kesälomat. (sama kuin koululaisilla)
 
noup
Et vaan ihan oikein. Perhe tarvitsee yhteistä lomaa. Silloin, kun lapset vielä hoidossa, niin se kannattaa hyödyntää ja lomailla yhtä aikaakin. Sitten kun on eka-ja tokaluokkalaisia, niin lomia on pakkokin limittää, ettei lapsi joudu olemaan yksin. Ihanaa lomaa PERHEELLE, nauttikaa:)
 
Mun mielestä siinä ei olisi mitään mieltä että me vanhemmat pitäisimme lomamme eri aikaan jotta lasten lomat olisivat mahdollisimman pitkät.

Me lomailemme koko perheenä, ja pyrimme sitten parhaamme mukaan järjestämään lapsille vapaapäiviä muutenkin.
 
kjkj
Meillä lapsilla on lomaa 1,5 kk. Mies on ensin kaksi viikkoa lasten kanssa, mie töissä. Sitten lomaillaan yhessä kaksi viikkoa ja sitten minä olen lasten kanssa kaksi viikkoa, kun mies menee takaisin töihin. Minulla menee tähän kaikki lomat, joudun sitten syyslomaviikolla ottamaan palkatonta. Miehelle jää viikko, hän on sitten hiihtolomalla lasten kanssa. Meillä molemmilla myös lauantait syö yhden lomapäivän, joten lomaa on vuodessa viisi viikkoa. Sitä ei olla vielä keksitty, mihin nuo lapset laitetaan jouluna, kun päiväkoti (yksityinen) on kiinni aatonaatosta loppiaiseen. Mummo ei ota molempia yhtä aikaa hoitoon nimittäin.
 
Ei se voi, eikä saa olla hankalaa. Kesän hoidot ja hoitajat mitoitetaan sen mukaan miten vanhemmat ovat ilmoittaneet lastensa hoidossa/lomalla olevan. Ja ne hoitajathan on työntekijöitä siinä missä lasten vanhemmatkin ovat, eli vuosilomapäiviä on se tietty määrä vuodessa. Vain opettajilla on meilkein koko kesä lomaa.

En mäkään tykkää kesällä töissä olla. Mulla on vuodeksi palkallista vuosilomaa 38 päivää. Siitä jaetaan syys-, hiihto- ja kesälomat.

Mun miehellä taas on vain 22 vuosilomapäivää VUODESSA, ja näistä 2pv saa olla pyhiä. Nämä 22 päivää pitäisi jakaa tasaisesti vuoteen.
Se ei tietysti pitäisi olla, eikä saisi hankalaa olla mutta valitettavasti se sitä voi olla...
Se että hoitajaa tympii olla töissä kesällä valitettavasti näkyy useinmiten siinä miten hän työtä tekee riippumatta siitä ovatko hoidettavat lapsia, aikuisia tai esim. vanhuksia.
Ja juu kyllä minunkin milestä työhön kyllästyneen hoitajan pitäisi osata jotakin muuta kuin olla töissä nyrpeä, mutta...
 
varmaankin
Se ei tietysti pitäisi olla, eikä saisi hankalaa olla mutta valitettavasti se sitä voi olla...
Se että hoitajaa tympii olla töissä kesällä valitettavasti näkyy useinmiten siinä miten hän työtä tekee riippumatta siitä ovatko hoidettavat lapsia, aikuisia tai esim. vanhuksia.
Ja juu kyllä minunkin milestä työhön kyllästyneen hoitajan pitäisi osata jotakin muuta kuin olla töissä nyrpeä, mutta...
Olen itse ensihoitajana ambulanssissa. Olisihan se tosiaan itsekin kiva lomailla koko kesä mutta näin ei vain ole. Viimeksi olen koko kesän ollut lomalla yläasteikäisenä. 16-vuotta sitten.

Minä kuitenkin rakastan työtäni eikä minua kumminkaan haittaa hoitaa sairastuneita kesäkuumalla, vaikka kivempaa ehkä olisi istua terassilla kylmä sidukka kädessä.

Toivoisin hoitajien hoidossa tykkäävän työstään yhtäpaljon. Onneksi meidän lasten hoitajat ainakin näyttävät tykkäävän.
 
Pääasia, että lapsella on lomaa ja koko perheellä yhteistä aikaa yhdessä.

Kesäpäivystysaika päikkärissä on kyllä aikamoista selviytymistä. Henkilökunta vaihtuu viikoittain ja lapset myös. Olen itse ollut töissä päiväkodissa kaksi kesäpäivystystä ja vaikka muuten suhtaudun päiväkotiin myönteisesti, en omia lapsiani ole laittanut kesäpäivystysaikaan päiväkotiin. Päikkärissä tietävät tottakai mitä päivystysaika on ja siksi ovat nyrpeänä, kun haluaisivat, että mahdollisimman vähän lapsia joutuis siihen hullunmyllyyn osallistumaan. Anteeksi näin suora puhe, mutta näin asia on. Tietenkään aina ei loma-aikojaan voi valita ja kesäpäivystys
on silloin hyvä olemassa. Mutta rankkaa se lapselle on.
 
Alkupe.
Kiitos ihanan ymmärtäisistä kommenteista. Meillä on ollut hyvin rankkaa ja tämä tuleva kolmen viikon loma on yhteinen moneen vuoteen. Muina vuosina ei olla edes päästy yhdessä mihinkään kun lomaa ei ole ollut tai ne ovat olleet eri aikaan.

Olisi hienoa jos päivähoidossakin ymmärrettäisiin perheen yhteisen loman merkitys. Ja koskaanhan ei voi tietää kenenkään tilannetta ja sitä miksi joku toimii niinkuin toimii. Meilläkin on nyt syymme miksi tarvitsemme tämän lomapätkän yhdessä. Ja tosiaan lapsemme ei ole 5pvä/vko hoidossa muutenkaan.
 
"Jenis"
Kiitos ihanan ymmärtäisistä kommenteista. Meillä on ollut hyvin rankkaa ja tämä tuleva kolmen viikon loma on yhteinen moneen vuoteen. Muina vuosina ei olla edes päästy yhdessä mihinkään kun lomaa ei ole ollut tai ne ovat olleet eri aikaan.

Olisi hienoa jos päivähoidossakin ymmärrettäisiin perheen yhteisen loman merkitys. Ja koskaanhan ei voi tietää kenenkään tilannetta ja sitä miksi joku toimii niinkuin toimii. Meilläkin on nyt syymme miksi tarvitsemme tämän lomapätkän yhdessä. Ja tosiaan lapsemme ei ole 5pvä/vko hoidossa muutenkaan.
Oonpa ennenkin havainnut, että näistä asioista huolehtii eniten just ne perheet, joiden ei tarvis :) Ne terdellä siideriä vetävät mammat ei varmaan jaksa vaivautua ees miettimään, mikä on kohtuullista ja mikä ei. Teillähän on tosi hyvä tilanne vuoden ympäri.
 
"minna"
Meiän lapset saavat 4 viikkoa lomaa. Lomaillaan koko perhe yhdessä. Mulla on vuorotyö ja ollaan harvoin koko perhe kotona yhtäaikaa, joten ehdottomasti halutaan lomailla yhdessä. Lapset on muuten korkeintaan 16pvä\kk. Teidän lapset saa kuitenkin loman ja koko perheen yhdessä olikin on tärkeää.
 
lto
Olen toissa kesan, koska vasta palasin hoitovapaalta toihin. Ja olen siis paivakodissa toissa ja olen ollut monena kesana aiemminkin. Ei itsella enka ole muillakaan tyontekijoilla huomannut mitaan eroa siihen etta kuinka suhtatuu hoitolapsiin, oli kesapaivystys tai normi arki. Kylla ne tyohonsa tympaantyneet on tympaantyneita myos talvikaudella ;) Ja sydamella ja lapsia ajatellen toita tekevat, tekevat niin myos kesalla. On kurjiakin tilanteita jossa on laskettu liian vahan henkilokuntaa lapsimaaraa kohti, tai etta tilat on liian pienet isolle lapsimaaralle paivystavassa paivakodissa. Silti siella suurin osa tekee ihan hymyssa suin ja rennolla mielella toita. Ei siis kannata pelata paivystyshoitoa. Kylla perheen yhteinen loma on tarkeaa myos!
 
pk johtaja
Päiväkodin henkilökunnalla ei ole mitään syytä olla nyrpeänä. Se on meidän työmme, ja kuten muissakin paikoissa, lomat määräytyvät sen mukaan miten niitä voi pitää.

Lasten loma on kuitenkin tosi tärkeä juttu. Ihan kuten aikuisetkin, lapset tarvitsevat kunnon loman työstään, päiväkodista. Kuukausi on ihan hyvä loma ja minusta perheen yhteinenkin aika on hyvin tärkeää. Välillä on hyvä perheenkin saada olla rauhassa, ajan kanssa toistensa seurassa.

Sitä en ymmärrä, että perheen aikuiset lomailevat itsekseen/keskenään ja lapsi paahtaa pitkää päivää päiväkodissa, mutta sehän ei liity mitenkään tähän. Toki jos lapsen pystyy pitämään poissa kesäpäivystyksestä niin hyvä niin, mutta eivät kaikki mitenkään voi ajoittaa lomiaan juuri niin.
 
pk johtaja
Se ei tietysti pitäisi olla, eikä saisi hankalaa olla mutta valitettavasti se sitä voi olla...
Se että hoitajaa tympii olla töissä kesällä valitettavasti näkyy useinmiten siinä miten hän työtä tekee riippumatta siitä ovatko hoidettavat lapsia, aikuisia tai esim. vanhuksia.
Ja juu kyllä minunkin milestä työhön kyllästyneen hoitajan pitäisi osata jotakin muuta kuin olla töissä nyrpeä, mutta...
Sitten on alanvaihdon paikka. En ymmärrä ollenkaan.
 
Sitten on alanvaihdon paikka. En ymmärrä ollenkaan.
Vanhempana, omaisena, enkä työtoverinakaan en voi ketää pakottaa vaihtamaan alaa.

Työyhteisöstä on toki erittäin paljon kiinni näkyykö nyrpeudet asiakkaalle vai pystytääkö ne käsittelemään työyhteisössä. Kesä- ja loma-aika tuo myös työyhteisölle haasteita joita ei aina osata käsitellä oikein.
 
pk johtaja
Vanhempana, omaisena, enkä työtoverinakaan en voi ketää pakottaa vaihtamaan alaa.

Työyhteisöstä on toki erittäin paljon kiinni näkyykö nyrpeudet asiakkaalle vai pystytääkö ne käsittelemään työyhteisössä. Kesä- ja loma-aika tuo myös työyhteisölle haasteita joita ei aina osata käsitellä oikein.
Et voikaan, enkä minäkään voi. Omassa työssäni päiväkodin johtajana tietysti minun työni on hoitaa homma niin, että nyrpeys ei näy asiakkaille. Eli käsitellä asiat, nostaa epäkohtia esiin, johtaa pedagogisesti, johtaa tasapuolisesti ja luoda toimivia käytäntöjä, ja pyrkiä aina kuulemaan työntekijöitä. Jos tästä huolimatta joku on leipiintynyt työhönsä ja vielä näyttää sen asiakkaille (ensisijaisesti tarkoitan lapsia ja toissijaisesti vanhempia), en minäkään sille muuta mahda kuin nostaa tätä asiaa esiin säännöllisesti työntekijän kanssa.

Silti mielipiteeni on se, että on syytä vaihtaa alaa, jos ei pysty työssään toimimaan ammattimaisesti.
 

Yhteistyössä