Lasten lomat, teinkö väärin?

  • Viestiketjun aloittaja Mitä mieltä?
  • Ensimmäinen viesti
Pipidaa
Millä menee niin, että lapsi on 2vkoa kotona mun kanssa, sitten taas vajaa 2vkoa hoidossa, viikon reissu tehdään koko perheellä, sitten taas hoitoon ja sitten viikon loma. :/
Ei vaan voi mitään, ja harmittaa todella paljon ettei saatu hommia järkättyä niin että olisi voinut lapsi olla putkeen lomalla. Mutta tänä vuonna näin, toivottavasti ensi kesänä sitten paremmin.
 
Sitten on alanvaihdon paikka. En ymmärrä ollenkaan.
Enkä minä. Kahdesti olen kesäpäivystäjä ollut ja hommat on saatu sujumaan hienosti ja asiallisesti. kaikkea kivaa on tehty mitä ei normaaliaikana tehä. Eletty sen mukaan että on kesä ja toimintakauden ulkopuolinen aika. Omankikin on kerran ollut kanssani kesäpäiväkodissa, menimme kaksi taloa kolmanteen joten tutut hoitajat lähes kokoajan ja sama lapsiporukka lähes kokonaan. Oikein leppoisaa. Sille nyt vaan ei mahda että päiväkotityö on myös sitä kesään osuvaa.
 
Et voikaan, enkä minäkään voi. Omassa työssäni päiväkodin johtajana tietysti minun työni on hoitaa homma niin, että nyrpeys ei näy asiakkaille. Eli käsitellä asiat, nostaa epäkohtia esiin, johtaa pedagogisesti, johtaa tasapuolisesti ja luoda toimivia käytäntöjä, ja pyrkiä aina kuulemaan työntekijöitä. Jos tästä huolimatta joku on leipiintynyt työhönsä ja vielä näyttää sen asiakkaille (ensisijaisesti tarkoitan lapsia ja toissijaisesti vanhempia), en minäkään sille muuta mahda kuin nostaa tätä asiaa esiin säännöllisesti työntekijän kanssa.

Silti mielipiteeni on se, että on syytä vaihtaa alaa, jos ei pysty työssään toimimaan ammattimaisesti.
Niin minäkin, mutta mitään merkitystä sillä mielipiteellä ei ole siihen lapsen hoitoon tai hoitajan nyrpeyteen.
Sitä en kuitenkaan ymmärrä miten asioita joita ei ymmärrä ollenkaan voi esimiehenä käsitellä työyhteisössä. Asian kieltäminen ei ainkaan auta siihen että asia/ongelma tulisi käsiteltyä.
 
Miksi päiväkodin hoitajat olisivat nyreissään siitä, että ovat kesällä töissä? Suurin osa suomalaisista on neljä viikkoa lomalla. Pieni osa (kuten opettajat) ovat pitempään. Miksi siis hoitajat olisivat yhtään sen enempää nyreissään kuin esim. kaupan kassat tai sairaanhoitajat tai vaikkapa bussikuskit? Suurella osalla on lapsia, jotka joutuvat ehkä olemaan yksin kesällä. Niin päiväkodin henkilökunnalla kuin niillä kassoillakin.

Mun tyttö oli viimeisenä kesänä ennen koulun alkua päivystävässä päiväkodissa. Ja nautti siitä kuukaudesta ihan hirveästi! Uusi pihat, uudet lelut, uusia kavereita... Kaiken lisäksi tytöllä oli tuona kesänä vain kaksi viikkoa lomaa. Eskarin loputtua hän siirtyi vanhaan päiväkotiinsa hoitoon (eskari oli koulussa). Sitten juhannuksesta neljä viikkoa päivystävässä. Ja sitten vielä viikoksi siihen vanhaan päiväkotiin. Eli aikamoisia muutoksia pitkin kesää, mutta niin vaan siitäkin selvittiin.

Mä olen sitä mieltä, että perheet tarvitsevat yhteistä lomaa. Ja niin kauan kun lapsilla on mahdollisuus olla päiväkodissa kesällä, käyttäkää sitä! Viettäkää se neljä viikkoa yhdessä. Kun koulu alkaa, tuntuu pahalta jättää ekaluokkalaista yksin kotiin kuudeksi viikoksi. Silloin se lomien pötköttäminen kannattaa, tosin silloinkin pitäisin edes viikon yhtäaikaa.
 
Jos lapset lomailisivat koko kesän, ei hoitajilla olisi töitä silloin. Ei heillekään lomapäiviä koko kesältä makseta, joten palkattomalle menisi.

Meillä lapset ollee hoidossa nyt kesäkuussa ja ihmetellyt, ettei vuorohoitopaikassa, johon sijoittuisi useamman koulun eskarit, ole hoidossa ollut yhtään eskari-ikäistä. Osalla tietty kouluikäisiä isosisaria, joille pitänyt järjestää hoitaja ja eskari menee siinä samalla, mutta miten kaikki saakin järjestettyä hoidon koko kesäksi...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;29985948:
Miksi päiväkodin hoitajat olisivat nyreissään siitä, että ovat kesällä töissä? Suurin osa suomalaisista on neljä viikkoa lomalla. Pieni osa (kuten opettajat) ovat pitempään. Miksi siis hoitajat olisivat yhtään sen enempää nyreissään kuin esim. kaupan kassat tai sairaanhoitajat tai vaikkapa bussikuskit? Suurella osalla on lapsia, jotka joutuvat ehkä olemaan yksin kesällä. Niin päiväkodin henkilökunnalla kuin niillä kassoillakin.
En usko että hoitajat olisivat yhtään sen enempää nyreitä tai harmissaan töissä olosta kuin vaikka kaupan kassa. Yhtä paljon hoitjaa harmittaa yhtä paljon kuin kaupan kassaa se että koululainen joutuu olemaan yksin useamman tunnin kotona. Hoitajan työhön sillä valitettavasti vaan toisinaan on enemmän vaikutusta millä miellellä niitä töitä tehdään. Onneksi monissa työpaikoissa niitä mielialoja (joskus mielipiteitä) pystytään käsittelemään siten että ne eivät töihin/hoitotilanteisiin vaikuta.
 
huih
Melkoista tinkaamista joissain kommenteissa. Mielialat eivät ole niitä asioita, joita tartteis ymmärtää ja jaksaa sen kummemmin käsitellä työyhteisössä. Sellainen on äärimmäisen kuluttavaa ja töihin mennään tekemään töitä. Siihen ei mieliala vaikuta, se on ammatillisuutta. Toki jos jollain on surua tms., niin työyhteisöstä voi saada voimaa. Jos taas naama on nutturalla, kun pitää heinäkuussa tulla töihin, niin työyhteisön ei tartte ymmärtää ja käsitellä. Pomon puhutteluun ja jos ei työ maistu, niin varoitus tai kenkää.
 
pk johtaja
Niin minäkin, mutta mitään merkitystä sillä mielipiteellä ei ole siihen lapsen hoitoon tai hoitajan nyrpeyteen.
Sitä en kuitenkaan ymmärrä miten asioita joita ei ymmärrä ollenkaan voi esimiehenä käsitellä työyhteisössä. Asian kieltäminen ei ainkaan auta siihen että asia/ongelma tulisi käsiteltyä.
Yritän nyt kerran vielä avata näkemystäni, vaikka se ei suoraan ketjuun liitykään. Pahoittelut rönsyilystä.

Käytän parempaa sanaa. Sillä, etten ymmärrä sitä tarkoitin, etten hyväksy sitä. Eikä minusta sitä edes kuulu hyväksyä, että työntekijän nyrpeys näkyy asiakkaalle (siihenhän minä vastasin). Ei minun silti esimiehenä tarvitse eikä kuulu työntekijää lytätä, vaan nostaa asia esiin ja keskustella mitä sille voisi tehdä. Jotain sille toki pitää tehdä, koska lasten ei missään nimessä kuulu kärsiä siitä että hoitajaa harmittaa.
 
Blue
[QUOTE="jep";29984951]Täällä samaa että muut lapset koko kesän lomalla. Miten sellainen onnistuu?[/QUOTE]

Järjestelemällä. Mutta jos joku ei halua/kykene järjestelemään niin sitten hoito toimii.
 
"floora"
Nyt nuorkn pääsi eskarista ja edelleen hän on 3 viikkoa siellä. IsosisarukMeillä on lapset aina olleet hoidossa juhannukseen asti. Mä oon jäänyt silloin lomalle ja mies siitä 2 tai kolmen viikon päästä. Mulla on 5 viikkoa kesälomaa ja lisäksi pidän saldot pois. Joskus olen vaihtanut osan kesälomarahoista lomapäiviin. Olen siis ollut elokuulle asti ja mies viimeisen viikon yksin.. Joskus hoitajat ovat meillekin antaneet ymmärtää, että kaikki miut ovat peräkkäin lomilla. Meistä ne kesäkuun viikot on olleet houdossa aika leppoisia, lähinnä vapaata leikkiä ulkona.
 
"floora"
Tabletti temppuilee... nyt siis nuorin pääsi eskarista. hän on päiväkodissa juhannukseen. isommat ovat päiväleireillä, joita muuten on paljon ja joka makuun, ainakin pk-seudulla. Minustakin oli ärsyttävää, että y
 
Yritän nyt kerran vielä avata näkemystäni, vaikka se ei suoraan ketjuun liitykään. Pahoittelut rönsyilystä.

Käytän parempaa sanaa. Sillä, etten ymmärrä sitä tarkoitin, etten hyväksy sitä. Eikä minusta sitä edes kuulu hyväksyä, että työntekijän nyrpeys näkyy asiakkaalle (siihenhän minä vastasin). Ei minun silti esimiehenä tarvitse eikä kuulu työntekijää lytätä, vaan nostaa asia esiin ja keskustella mitä sille voisi tehdä. Jotain sille toki pitää tehdä, koska lasten ei missään nimessä kuulu kärsiä siitä että hoitajaa harmittaa.
Siitä olen täysin samaa mieltä että sitä ei pidä hyväksyä että mielialat tai esim. stressi tekijät kotona näkyisivät työssä. Jotakin asioille tosiaa pitää tehdä siinä vaiheessa jos ne näkyvät. Silti asian ymmärtäminen on täysin eriasia kuin se hyväksyykö asian tai osaako toimia rakentavasti tilanteessa jossa ymmärtää ongelman olemassa olon.

Itse aiheesta toki tämä alkaa mennä jo täysin sivuun. Vanhempi ei tee mitään väärää siinä että arvioi mikä omassa tilanteessa on paras ratkaisu, pitää lomat yhdessä tai pitää lomat peräkkäin ja antaa lapselle mahdollisimman paljon lomaa. Tilanteet vaihtelee, aina ei edes löydy sitä ratkaisua jossa ei olisi mitää ongelmia vaan valinta pitää tehdä sen perusteella minkä on vähemmän huonoin vaihtoehto ja pyrkiä minimoimaan ongelmia joita ratkaisu väistämättä aiheuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Neljälasta
[QUOTE="jep";29984951]Täällä samaa että muut lapset koko kesän lomalla. Miten sellainen onnistuu?[/QUOTE]

Kolmivuorotyö, osittainen työaika toisella vanhemmalla, toisella joustava työaika, osittain mahdollisuus tehdä töitä kotona. Lomaillaan viikko yhtäaikaa. Lapset on lomalla koulujen loma-ajan. Näin!
 
Koska te jotka lomailette eri aikaan teette jotain PERHEENÄ? Enkä tarkoita nyt vain illalla töitten jälkeen tapahtuvaa olemista vaan matkailua, mökkeilyä jne? Semmosta kunnon irtiottoa arjesta. Parasta lomallahan on se että saadaan kaikki olla kiireettömästi kotona, nukkua pitkään ja lähteä vaikka ex-tempore johonkin muutamaksi päiväksi. Nauttia yhdessäolosta perheenä.
 

Yhteistyössä