Lasten lyhyemmät päivät pelastavat päivähoidon

  • Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti
"a p"
Mitä enemmän lapsilla on lyhyitä päiviä päiväkodeissa, sitä parempi. Ryhmäkoot on kasvatettu niin suuriksi, että ei kukaan kestäisi aamusta iltaan, jos läheskään kaikki lapset olisivat aamupalalta yli neljäänkin. Joten kiitos kaikille, jotka pystytte ja haluatte ottaa huomioon tuollaisen asian.

Päivähoitopäivien rajoittaminen osapäiväiseksi lapsilta, jotka eivät tarvitse oikeasti koko päivää, on täysin perusteltua kaikkien jaksamisella. Ennen kaikkea lasten jaksamisella, mutta myös henkilökunnan. Turha sitä on salata. Toivottavasti lopputulos ei kuitenkaan ole se, että puolipäiväisyys lisää lasten kokonaismäärää ryhmissä: kun toiset ovat vapaalla, niin toiset tungetaan tilalle.
 
mauju
Siihenhän se tulee johtamaan, aivan varmasti.

Itse ymmärrän kirjoittamasi täysin, siksi haen lapsen heti kun mahdollista, ja pidän lapsen kotona jos itse sairastan. Tosin sama pätee nykyään melkein kaikkeen työhön, eri tavalla vain. Jos jollain tavalla voidaan helpottaa toisten arkea, se tehdään.
 
"Jaana"
Tiedän yhden perheen jossa lapset olivat päivät hoidossa vaikka äiti kotona. Oli paras ratkaisu lapsille, tosin äiti menetti heidän huoltajuutensa myöhemmin.

Toisessa perheessä suhteellisen pieni esikoinen viedään aamulla aikaiseen (isä vie) hoitoon ja tuodaan kotiin illalla. Tällä aikaa äiti puuhailee taaperon kanssa monta tuntia ulkona, keksii milloin mitäkin. Tulee vaan mieleen...enpäs sanokaan:)
 
Itse juuri tänä aamuna huokaisin syvään, kun tuttuni ilmoitti klo7, että jippii 1v10kk viety hoitoon ja muutama tunti vapautta vauvan kanssa kaksin.
Siis mitä ihmettä kotona olevan äidin alle 2v lapsi tekee ylipäänsä päiväkodissa, varsinkaan klo 7 aamulla?
 
"vvieras"
No ainakin olen ymmärtänet, että yksi kokoaikainen vastaa kahta osaaikasta. Eli niitä lapsia tulee enemmän, mutta ovat kai vähemmän aikaa. Olisiko sitten vaikka 20 lasta 8-12 ja loppupäivä 13 lasta. Se aamu voi olla aikamoista kaaosta.
 
Vieraas
En edes ymmärrä. Iitä jotka jaksaa tuoda lapsen ajoissa päiväkotiin jos on itse kotona. Meillä ainakin kerho aamuina hirveä kiire ja lapsi pitää herättää vaikka nukkuisikin pitkään.
 
  • Tykkää
Reactions: Hansu81
[QUOTE="vvieras";29553483]No ainakin olen ymmärtänet, että yksi kokoaikainen vastaa kahta osaaikasta. Eli niitä lapsia tulee enemmän, mutta ovat kai vähemmän aikaa. Olisiko sitten vaikka 20 lasta 8-12 ja loppupäivä 13 lasta. Se aamu voi olla aikamoista kaaosta.[/QUOTE]

Normaali 3-6v ryhmä kolmella aikuisella on vähintään 21 (1 aikuinen / 7 lasta on se lain mukainen asetus), yleensä 23-24 ja jos osapäiväisiä on vaikka 4 tuosta 21:sta, niin 8-12 on 25 lasta... Että mietipä sitä kaaosta sitten...
 
,,,
Tällain yötyöläisenä on ihan mukavaa että lapsi on koko päivän päiväkodissa leikkimässä ja viihtymässä, kun on vielä niin mukava ja kodikas sekä turvallinen. Ammattitaitonen henkilökunta ja lämmin henki paikassa antaa itsellekin hyvän mielen.
 
"vvieras"
Normaali 3-6v ryhmä kolmella aikuisella on vähintään 21 (1 aikuinen / 7 lasta on se lain mukainen asetus), yleensä 23-24 ja jos osapäiväisiä on vaikka 4 tuosta 21:sta, niin 8-12 on 25 lasta... Että mietipä sitä kaaosta sitten...
En tiedä noista ryhmien koista, tuo oli vaan esimerkki. Meillä on 3-6 v ryhmässä 13 lasta, mutta se onkin tavallista pienempi ryhmä. 3 hoitajaa.

Siis mitä nyt tarkoitat tällä, että ei kaaosta vai on kaaosta? Kyllä 25 ja 21 lapsen ero on kyllä ihan huomattava ero. Voisin jopa kuvitella, että osa-aikahoidosta tulisi enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Kerhon korvike. En ihmettelisi jos noita osa-aikaisia olisi vielä enemmän.
 
Riipputisurupuska harmaana
Mietin, että kuinka kauan tuo päivähoitoon vientioikeus on oikein ollut voimassa vai olenko ollut niin yksinkertainen ettei ole tullut mieleenkään viedä isompaa mihinkään hoitoon, kun on itse kotiäitinä????

Tässä on tullut näitä otsikoita seurattua niin lehdistä kuin palstalla ja päivitellyt milloin kenenkin perusteluita hoitoonviennille...

En edes osannut ajatella, että voisin/saisin tai minulla olisi ollut oikeus viedä lapseni hoitoon vaikka kokopäiväisesti, kun vauva syntyi-saati sitten isompia kun seuraava pari ilmaantui....

Vissiin sen verran vanhan kansan mamma ettei tuo "minulla on oikeus" ole iskostunut takaraivoon tai liian kuuliainen itselleen....hoidossa lapset vain silloin kun olen ollut töissä ja työttömänäkin vain puolikkaana, jolloin oli sitten helpompi saada kokopäivä paikka, kun työt taas alkoivat...
 
"tinkeli"
Mietin, että kuinka kauan tuo päivähoitoon vientioikeus on oikein ollut voimassa vai olenko ollut niin yksinkertainen ettei ole tullut mieleenkään viedä isompaa mihinkään hoitoon, kun on itse kotiäitinä????

Tässä on tullut näitä otsikoita seurattua niin lehdistä kuin palstalla ja päivitellyt milloin kenenkin perusteluita hoitoonviennille...

En edes osannut ajatella, että voisin/saisin tai minulla olisi ollut oikeus viedä lapseni hoitoon vaikka kokopäiväisesti, kun vauva syntyi-saati sitten isompia kun seuraava pari ilmaantui....

Vissiin sen verran vanhan kansan mamma ettei tuo "minulla on oikeus" ole iskostunut takaraivoon tai liian kuuliainen itselleen....hoidossa lapset vain silloin kun olen ollut töissä ja työttömänäkin vain puolikkaana, jolloin oli sitten helpompi saada kokopäivä paikka, kun työt taas alkoivat...
Meillä aloite tuli neuvolasta. Itsellä esikoisesta synnytysmasennus, joten olisikohan ollut sen takia, mutten tiedä ehdottavatko sitä joka äidille. En sitten koskaan hakenut hoitopaikkaa ja hyvä niin, nyt lasten hoitopaikassa on vuoden ikäinen lapsi ja tuntuuhan se aika erikoiselta kun ei vielä edes kävele.
 
[QUOTE="vvieras";29553534]En tiedä noista ryhmien koista, tuo oli vaan esimerkki. Meillä on 3-6 v ryhmässä 13 lasta, mutta se onkin tavallista pienempi ryhmä. 3 hoitajaa.

Siis mitä nyt tarkoitat tällä, että ei kaaosta vai on kaaosta? Kyllä 25 ja 21 lapsen ero on kyllä ihan huomattava ero. Voisin jopa kuvitella, että osa-aikahoidosta tulisi enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Kerhon korvike. En ihmettelisi jos noita osa-aikaisia olisi vielä enemmän.[/QUOTE]

Teillä on sitten pienennetty ryhmä eli ryhmässä on erityistä tukea tarvitsevia lapsia, osa ns. kahden paikalla.

Ja anteeks, jos koit vastaukseni jotenkin hyökkääväks. Vastasin kiireellä ja luin sitten uudestaan myöhemmin. Saattoi kuulostaa vähän töksäyttävältä... Ei ollut siis sinulle henk. koht. tarkoitus mitään letkauttaa.
 
Riipputisurupuska harmaana
Tulikohan tuo subjektiivinen v. 1996 tms. muistaakseni.
1996..Ok, siis liian tunnollinen mamma ollunna...ois monta mutkaa saanut helpommalla kun ois osannut vaatia...esim. kakkosen lähempään eskariin puolikkaalle eikä ois tarvinnut vastasyntynyttä herätellä kesken unien ja lähtee talsimaan kauempaan eskariin...No, hengissä ovat kaikki 4 ja osa jo mualimalla...
Jos sitä seuraavassa elämässä osais sitten vaatia mulle kaikki ja heti-asenteella.....=)
 
1996..Ok, siis liian tunnollinen mamma ollunna...ois monta mutkaa saanut helpommalla kun ois osannut vaatia...esim. kakkosen lähempään eskariin puolikkaalle eikä ois tarvinnut vastasyntynyttä herätellä kesken unien ja lähtee talsimaan kauempaan eskariin...No, hengissä ovat kaikki 4 ja osa jo mualimalla...
Jos sitä seuraavassa elämässä osais sitten vaatia mulle kaikki ja heti-asenteella.....=)
Siitä ei ole mitään takeita, että olisit lähempään eskariin päässy. Oikeus on siis vaan hoitopaikkaan, mutta ei valitettavasti ole mitenkään määritelty etäisyyttä siihen...
 
Riipputisurupuska harmaana
Siitä ei ole mitään takeita, että olisit lähempään eskariin päässy. Oikeus on siis vaan hoitopaikkaan, mutta ei valitettavasti ole mitenkään määritelty etäisyyttä siihen...
Jäin joskus miettimään, että jos oisin eskarilaiselle hakenut kokopäivä paikkaa, niin oisko päässyt viereiseen päiväkotiin ja samalla eskariin....??
Nyt jouduin viemään koululle asti ja toiseen lähipäiväkotiin ei päässyt, vaikka sitä keväällä vielä lupailivat.....
 
"vieras1"
Ihmettelen, miksei tällä alueella lisätä halvempaa kerhotoimintaa, kun päiväkodit natisee liitoksissaan virikelapsista. Käytännössä ketään ei kiinnosta 3h kerho 2krt viikossa, kun tarjolla olisi vaikka 6h 5krt viikossa. Kerhotoimintaa voitaisiin alkaa vähän kehittämään.... Itse sain tuurilla kerhopaikan kolmevuotiaalleni, tiedän että moni jäi ilman, toisaalta kerhoryhmiä ei saada lisää perustettua, kun minimimäärää lapsia ei saada houkuteltua niihin :/ Ja luonnollisesti tilanne on myös se, että isompia kerholaisia ei juurikaan kerhoissa ole (4,5-6 vuotiaita), joten käytännössä itsekin joudun varmaan lapsen laittamaan "virikelapseksi" isompana ellei oikeasti kukaan edes suurinpiirtein oman ikäinen ole valmis jatkamaan kerhossa. Saa nähdä mitä päivähoitolain uudistus tuo tullessaan...
 

Yhteistyössä