Lasten omat sanat :)

  • Viestiketjun aloittaja ::))
  • Ensimmäinen viesti
::))
Millasia erikoisia/hassuja sanoja teidän lapset käyttää jostakin asiasta? Tai onko jäänyt koko perheen käyttöön jotain lapsen oma keksimiä sanoja? :)

Kun lapsi vasta opettelee puhumaan ni käytättekö niitä sanoja joita hän itse käyttää (=sanoo väärin)? Otatko mämmää (maitoa)? Kiikki (kiitti) ym.
 
"vieras"
Pyritään kyllä käyttämään oikeita sanoja, mutta pari on niin hellyyttävää että väkisin tulee käytettyä pojan omia versioita. Meillä esimerkiksi mennään uppumaan = nukkumaan ja sitten syödään hoppua = kakkua.
 
"Päivi"
Meillä juodaan pojan innoittamana nykyään möheä (mehua) ja syödään kukua (jugurttia). :) Kiitos on pojalle kiikki ja mahwa muovailuvaha, poika on kaksikielinen ja nyt siis 2v3kk.
 
aloit
[QUOTE="HEH";25094248]Ei kai joku oikeasti tee näin?? Lapsellehan pitäisi just toistaa sanat niin kuin ne oikeasti sanotaan, vaikka lapsi itse sanoisi väärin!![/QUOTE]

Valitettavasti kyllä tekee :/ Siksi halusinkin kysyä et onko yleistäkin.. Kuulostaa myös järkyttävän tyhmältä mun mielestä kun äiti kysyy pieneltä otatko mämmää, miten se voi oppia että se on oikeasti maitoa!
 
"Päivi"
Niin ja kun äiti nukkuu, niin "mami kukkuu". Ja kun pyydän poikaa herättämään isin, poika juoksee makkariin ja huutaa: "papi, kafe mafe!" (Papi, Kaffee machen!). :)
 
"mie"
Meillä laitetaan kesäisin uuden perunan päälle edelleen "pikku voita" (eli tuorejuustoa)
Tyttö oli n 2v kun pöydässä oli sekä voirasia että tuorejuustorasia. Ja kun ei sanaa tuorejuusto tuntenut, niin pyysi pikku voita. Ja se vaan jotenkin vakiintui... (tyttö nyt jo 9v)
 
aloitt
[QUOTE="mie";25094309]Meillä laitetaan kesäisin uuden perunan päälle edelleen "pikku voita" (eli tuorejuustoa)
Tyttö oli n 2v kun pöydässä oli sekä voirasia että tuorejuustorasia. Ja kun ei sanaa tuorejuusto tuntenut, niin pyysi pikku voita. Ja se vaan jotenkin vakiintui... (tyttö nyt jo 9v)[/QUOTE]

Hauska :)

Tällaset on mun mielestä hauskoja vaikka oliskin koko perheen käytössä ku on kuitenki "oikea sana" eikä kyse siitä et lapselle opetettais puhumaanopettelu vaiheessa huuhaata.
 
"Annika"
Jotkut sanat on niin hauskoja että ne tarttuu eikä siinä oo mitään vikaa että kielellä leikitellään, jos ei kuitenkaan koko ajan puhuta vauvakieltä. Tyhmempää minusta on puhua koko ajan kirjakielelllä.
 
"ned"
No kyllä sitä nyt voi muutaman sanan puhua lapsen kielellä? Jos sanoo tutimaan eikä nukkumaan ja henko eikä lentokone, en usko että lapsesta kasvaa kehitysvammainen.Huoh.
 
"mie"
Hauska :)

Tällaset on mun mielestä hauskoja vaikka oliskin koko perheen käytössä ku on kuitenki "oikea sana" eikä kyse siitä et lapselle opetettais puhumaanopettelu vaiheessa huuhaata.
Meidän nuorempi lapsi (viime kesänä 2 vuotta täyttänyt) tekee myös tällaisia samanlaisia omia yhdyssanojaan.

Kesällä oltiin juuri menty mökille ja kysyttiin pojalta, mihin tultiin. Poika oli hetken hiljaa ja totesi "kesäkotiin"

Ja toisella kerralla mietittiin sitä, että hän on pikkuveli. Näytin sitten sormella tyttöä ja kysyin, että mikäs "Tiina" sitten on. Poika oli hetken hiljaa ja totesi sitten "kaveriäiti"
 
  • Tykkää
Reactions: Titi-Uu
"jaa"
Kyllä osa lasten sanoista jää käyttöön. Esimerkiksi meidän poika sanoo kireetä kun tarkoittaa kirpeätä. Ja liukumäki on huimäki, pikkusiskolleni se oli mäykymäki.
 
Meidän poika sanoi n. 4-vuotiaana et "mä en kyllä isona pumppaa ketään" Olin ensin ihan :O ja sitten :LOL: et mitä oikein tarkotat.. Oli kuullut radiosta jostain ampumisjutusta ja käytti ampumis-sanan tilalla pumputtaa.

Mä ainakin korjaan aina kaikki sanat ja sanamuodot jos lapsi sanoo väärin.
 
Mun muksut on jo koulussa, mut muutamia sanoja on jääny "virheellisiksi" mitä ei oo vaan tullu korjattua.

Pojalla (nyt 12v.) on ollu paha ongelma puhumaan oppimisessa, joten edelleen äiti polttaa tukappaa, posiililla on pykärä päässä, kraktori on ääneskäs ja shtiika menee lujaa.

Kyselin yhdeltä puheterapeutilta et kuinka kauan oikeasti viel menee et oppii sanat oikein ja se sano ettei muutaman sanan takia tartte "ottaa paiseita" :D

Ai juu, likka laittaa aamuisin kenkulit jalkaan :D

muoks: mustelma on mustikkaa, tikit on narut, sideharso on kipsi, verikoe on rokotus ja ovikello on tintotin :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Nuutti Mittuainen = Nuuskamuikkunen. Tämä naurattaa, kun joka päivä sanoo.. Vilkku on taasen vittu, joten se ei niinkään aina naurata. "Mittä vittu, mittä vittu?", kun etsii vilkkua paloautoonsa....
 

Yhteistyössä