Lasten painajaiset

Vanhempi lapsi aikanaan ei painajaisia nähnyt ja tämä nuorimmainen ollut ihan reipas nukkumaan menijä. Nyt sitten itkutti että pelkää omassa huoneessaan, kun kettu tulee. Oli kuulemma nähnyt et kettu tuli ja koitti syödä hänet, mutta sit kettu muuttui isoveljeksi ja kaikki oli hyvin. Ensin koetin kannustaa omaan huoneeseen mut kun itkutti aina vaan, hellyin ja nyt nukkuu meitin parisängyssä. Ehkä tulee tapa nukkua siellä, mut menee kaiketi ohikin joskus. Miten teillä muilla? Niin ja neidillä ikää pian 4v
 
hh
meillä tyttö reilu 3 vuotias ja parin kuukauden sisällä nähnyt paljon painajaisia. kirkuu öisin ja huutaa esim. muurahaisia on sängyssä tai lintu lentää huoneessa...loppuyön nukkuu silloin meidän vieressä. mut muuten mielellään menee omaan huoneeseensa nukkumaan..
 
vieras
Silloin kun näkee pahaa unta tai muuten on epävarma olo, saa tulla väliin nukkumaan. Ei siitä tapaa kuitenkaan ole tullut. Tieto siitä että aina voi tulla kun siltä tuntuu, auttaa luomaan turvallisen tunteen. Yksin nukkuu ja eri kerroksessa kuin me vanhemmat.
 
Mä luin jostain että keskivertoa älykkäämmät lapset näkevät tavallista enemmän painajaisia :D Että sillä voi lohduttautua... itse olen aikanani nähnyt paljon ja myös oma esikoiseni välillä, meillä molemmilla on kohtalaisen vilkas mielikuvitus jonka herättelyyn ei pelottavia leffoja/pelejä/kirjoja enää tarvi...
 
Alkuperäinen kirjoittaja dsdfdf:
Kannattaa tarkistaa, onko lapsi nähnyt liian jännittäviä lastenohjelmia tai lukenut pelottavia satuja, jos kerran kotona ei ole ollut riitoja tai muuta poikkeavaa.
Ei ainakaan kertonut että jotain kettua olisi missään sadussa ollut. Kotona ainakaan ei ole mitään pelottavia juttuja muistaakseni ollut, jollei sitten joku ole alkanut pelottamaan vasta jälkeenpäin,.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihkuraksupoksu:
Mä luin jostain että keskivertoa älykkäämmät lapset näkevät tavallista enemmän painajaisia :D Että sillä voi lohduttautua... itse olen aikanani nähnyt paljon ja myös oma esikoiseni välillä, meillä molemmilla on kohtalaisen vilkas mielikuvitus jonka herättelyyn ei pelottavia leffoja/pelejä/kirjoja enää tarvi...
:D Noh, tyttö osaa jo numerot noin 30:een, osaa miltei kaikki aakkkoset ja on jo pitkään kirjoittanut oman nimensä. Piirtää myös hyvin ja luistelee kuin vanha tekijä. Ehkä mun tyttö onkin nero ?
 
Painajaiset on ihan normaali tapa lapsen psyykkeelle purkaa pelkoja, ahdistusta yms. ihan normaaleja tunteita. On vain hyvä, että lapsi opettelee käsittelemään näitäkin asioita ja purkamaan niitä luonnollista tietä.
Sitten jos unet muuttuu omituisen väkivaltaisiksi, niissä on aikuisen korvaan seksuaalisia piirteitä tms. ikätasoon kuulumatonta, voi huolestua.
 

Yhteistyössä