Lasten pieni ikäero

Odotan toista lastani rv 27 ja esikoiseni on tällä hetkellä 8,5kk. Tässä odotuksen aikana mielessä on pyörinyt yhtä sun toista, mutta etenkin tällä hetkellä olen eniten huolissani siitä, että miten pystyn huomioimaan kahta niin pientä lasta tarpeeksi ! Esikoinen on muutenkin aikamoinen "mammanpoika" ja vaatii paljon huomiota. Koko ajan huomiota annankin ja pelkään että toisen lapsen synnyttyä iskee sitten kamala mustasukkaisuus..

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia tai lapsia yhtä pienellä ikäerolla? Miten olette selvinneet mustasukkaisuudesta tai onko sitä ylipäätään ollut?
 
Hei !

Meillä ei yhtä pieni ikäero ollu mutta vastaan kuitenkin pojan ja tyttären välinen ikäero 1v 7kk:tta alkuun oli aika hankalaa poika oli todella vihainen minulle kun hänet "jätin" moneksi päiväksi kun olin sairaalassa ja minä en sitten alkuun kelvannu kotona hänen avukseen onnekseni mieheni jäi heti kotiin isyyslomalle. Nopeasti yhdessä isomman kanssa pikkuista ihmeteltiin vauva nukkuu kuitenkin paljon ni silloin olin paljon pojan kanssa pidin sylissä ja puuhailtiin. Muutaman kerran sain puuttua kun poika olisi siskoaan hieman kovemmalla kädellä rakastanut. Paljon tsemppiä myöhemmin huomaat miten kiva asia kun lapsista on seuraa toisille.
 
  • Tykkää
Reactions: i1na
Tuleeko ikäeroa alta 1v?
Mä luulen että mustasukkaisuutta ei välttämättä tule noin pienellä ikäerolla.Isompi on niin pieni ettei tajua olla mustasukkainen.Varmasti molemmat tarvitsee syliä paljon ja huomiota ym.Mutta kyllä siitä selviää.Kädet sulla on täynnä ensimmäiset vuodet,mutta tuleepa varmasti lapsista läheiset.:heart:
Mulla itsellä kokemusta 1v2kk ikäerosta,molemmat tyttöjä ja mitään mustasukkaisuutta ei ollut.Seuraavakin tytär syntyi suht pienellä ikäerolla kakkoseen,1v8kk,eli kaikki kolme tuli esikoisen ollessa alta 3v:)

Yhdellä työkaverilla tytöt tuli 11kk ikäerolla ja ovat ylimmät ystävät.Kaveri sanoi että eka vuosi meni ihan sumussa,mutta helpottui sitten!

Tsemppiä sulle!
 
  • Tykkää
Reactions: i1na
Heippa!

Pisti heti otsikko silmään, kun odotan itse myös yllätysvauvaa pienellä ikäerolla tämän hetken junioriin. Eli mulla on kohta 6-vuotias poika, 10-kuukautta oleva poika ja oon tällä hetkellä raskaana rv 29+4. Eli, jos menee täysin lasketun ajan mukaan, niin meille tulee ikäeroksi nuorimmille 1v 2vkoa. Oon itse aluksi murehtinut paljon omaa jaksamista ja sitä miten juniori ottaa vastaan pikkuveljen tai -siskon. Kaverilla on useampi lapsi ja eri ikäeroja niiden välissä. Hän lohdutti, että "helpoin" ikäero oli 1v3kk (eli heidän lyhin) ja vaikein 2 vuotta.

En usko, että nämä meidän tulevat pienet isosiskot ja/tai -veljet eivät ymmärräkkään, että perheeseen tuli uusi jäsen. He unohtavat sen entisen arjen silmäterinä nopeasti. Todennäköisesti tuleva vauvat jäävät paljon vähemmälle huomiolle, mutta eivät osaa sitä vaatiakkaan :) he tottuvat pienestä pitäen odottamaan vuoroaan ja myös, että palvelu ei pelaa yleen aivan heti. Varmasti ensimmäinen vuosi on raskas jo unienkin kannalta, mutta onhan se antoisaa, kun on pieni ikäero ja varmasti seuraa toisilleen!
Arki lähtee varmasti rullaamaan hyvin, kun ei ota suorituspaineita tai stressiä olla täydellinen kotiäiti ;) meille tulee ihana kesä, kun saadaan nauttia vauva- ja taaperoarkea kotona :)

Ootko ostanut kaksostenvaunuja tai -rattaita? Niiden hankinta olis mulla vielä edessä :)
 
  • Tykkää
Reactions: i1na
Kiitos kaikille rohkaisevista kommenteista! :)

Voi tosiaan olla että mä taas murehdin turhia. Alussa on varmasti rankkaa, mutta lähes saman ikäisistä sisaruksista tulee kyllä olemaan toisilleen tosi paljon seuraa :) Ja meille ikäeroa tulee sen n. vuosi, ehkä vähän alle tai vähän yli. Tulevan vauvan laskettu aika on ultran mukaan esikoiseni syntymäpäivänä.. Saa nyt jännittää vielä sitäkin että toivottavasti lapsille ei tule sama syntymäpäivä niin saisivat ainakin yhden oman päivän vuodessa :D
 
Kaksostenvaunuja ja rattaita mä olen vähän katsellut, mutta ostetaan sellaiset varmaan vasta sitten kun toinen lapsi syntyy niin osaa paremmin sanoa että mitkä sopisivat kaikkein parhaiten meille. Rattaa ja vaunut meillä nyt erikseen, joten mies saa sitten alkuvaiheessa tulla joka lenkille mukaan niin päästään liikkumaankin :)
 
Moi,
Meillä tyttö on nyt 9kk ja olen rv20+ raskaana, eli ikäeroksi tulee 1v 1kk.
Asia tuli meille yllätyksenä, mutta nyt odotan oikein vauvaa tulevaksi<3 Jännittää kyllä, kuinka pärjään pienten kanssa, mutta onneksi on isoveli auttamassa (ja isä).

Olin jo kerennyt myydä suurinmanosan vauvan vaatteista + pienistä kestovaipoista, joten niitä olen alkanut jo haalimaan uudelleen. Meillä siis kestoillaan tytön kanssa ja aion seuraavanki kanssa kestoilla..
Kaksostenrattaat ostin jo, kun sain 2008 emmaljungan twin city crossit 300eurolla, olihan ne pakko ostaa.. ja kantokoppa niihin. Rattaita ja vaunuja meillä on PALJON, mutta en nyt vielä myy pois noita, jos vaikka tarvitsee..

Toivottavasti kaikki menee hyvin, onnea sinnekin odotukseen!:)
 
Meil on ekan ja tokan välissä 1v10kk, tokan ja kolmannen välissä 1v1vk ja nyt tulee kolmannen ja neljännen väliin 1v5kk

Mä oon kokenu et meil tämä 1v otti vauvan kaikkein mutkattomimmin vastaan. Toki ei mustasukkaisuutta juuri ilmenny tällä silloisella 2v10kk ikäiselläkään. Helpottavaksi tekiäksi koin sen että kun vauva syntyi edellinen käveli reippaasti ulkonakin kengät jalassa. Kumpiki nukkui päiväunet (tai nukkuvat vielä edeleenki) ja silloin on ollu hyvä väli antaa ykslkökkistä aikaa esikoiselle. Tärkeänä olen pitäny sitä että aika pian olemme saaneet vauvallekki kohtuudella saman laisen rytmin mitä isomilla eli esim. syö kiinteät sekä nukkuu päiväunet keskimäisen kanssa yhtämatkaa.

Isän ja muiden apu on tärkeä silloin ku tulee vauvan kanssa kotiin, sekä myös myöhemmin. Pitää miettiä esim. että missä kaupassa saa mahtumaan vauvankaukalon sekä 1v:n samoihin ostoskärryihin.

Kyllä se siitä lähtee suttaantuun. Anna asioiden mennä omalla painollaan ja pyydät rohkeasti vain apua tarvittaessa (esim. että pääset käymään yksin lenkillä). Ei haittaa vaik pyykit odottavat koneessa iltaa ja isän kotiin tuloa tai että ruuaksi syödään samasta kattilasta kuin eilenkin.

Jos suinki jaksat ni tee pakasteeseen valmiiksi jotain paistovalmiita laatikkoruokia tai leivo esim. kahvipullaa.
 
Ellamae
Heippa! Mulla on neljä lasta kahdess eri sarjassa vuoden ikäerolla.
Esikko ei ollut mitenkään mustasukkainen, ihmetteli vain pötkälettä, joka ilmestyi jostakin sohvan nurkkaan huutamaan:LOL:

Nämä 2 nuorinta: vanhin oli 2 ekaa vko:a todella mustasukkainen mutta leimautui siten isäänsä ja rauhottui.

Kyllä näissä on oma rikkautensa, kun syntyvät pienellä ikäerolla:D
On sitten vaippa-, tuttipullorallit kerralla hoidettu molempien kohdalla ja kyllä sitä ehtii rakastamaan ja hellimään kumpaakin yhtä paljon:heart:
 

Yhteistyössä