Lasten suusta!

Lasten suusta

Tytär (4v.) katseli televisiosta Anne Mattilan laulavan. Hetkisen kuluttua hän kertasi kuultua laulaen: "Perutaan häät, perutaan yhteinen kaatopaikka..." -Minna
Sini oli ensimmäisellä luokalla. Hän oli oppinut jonkin verran lukemaan. Lainasimme kirjastosta sopivan kirjan. Sini luki aamun, illan ja taas seuraavan aamun, jolloin hän innoissaan huusi huoneestaan: "Äiti, minä olen jo kolmannella rivillä!"
Mira (4v.) kyseli:" Koska on taas lauantai, onko se jo ensi keskiviikkona?" -Ritva
Olin liittynyt Painonvartijoihin. Luin ohjetta, jossa oli kuvin verrattu nakki- ja kevyemmän salaattiannoksen pistemääriä. Otto (7v.) katsoi olkani yli ja sanoi: "Nakit voitti!" -Iloa elämään
Satu (2,5v.) ei tainnut oikein pitää uudesta tulokkaasta. Kun vauva oli juuri tullut kotiin ja parkaisi ensimmäisen kerran, Satu meno opastamaan vauvaa ja sanoi tiukasti:"Kuule! Täällä ei saa huutamalla mitään!"
Posti toi lelujen esittelykirjan, jota Oona (3v.) tarkasti lueskeli. "Haluan tuon ja tuon..." hän sanoi äidilleen. Äiti ehdotti, että kirjoitetaan joulupukille ja kerrotaan hänelle toiveet. Oona mietti hetken ja vastasi: "Lähetetään koko kirja."
Satu (10v.) osti isänpäivälahjaksi konvehteja, jotka ovat molempien herkkua. Isänpäiväaamuna hän hetti suklaarasian isän eteen keittiön pöydälle ja tokaisi:"Ne eivät sitten kaikki ole sinulle!" -Jaettu ilo-
Antti ihmetteli kesken syntymäpäivänsä viettoa: -Enkö mä ole enää kaks vuotta? Isä vastaa: Et, nyt olet jo kolme. Antti hiukan epävarmana: -Vieläkö mä oon Antti?
Nelivuotias Matias riiteli äitinsä kanssa. Hän suuttui oikein kovasti ja häneltä pääsi: -Sä oot tyhmä! Äiti kysyi, että kuinkas oikein tuli sanottua? Matias löysi ratkaisun: -Se oli vain äitikulta englanniksi.
Minna 8v. laittoi hiuksiani ja kehui kampauksen tehtyään: "Olet aivan ihanan näköinen, ihan kuin prinsessa. Ei tarvi kuin kruunu päähän ja ajatella, ei tarvi laittaa ollenkaan meikkejä kun sinulla on niin keltaiset hampaat".
Olimme autoajelulla. Poliisi pysäytti ja pyysi puhaltamaan. Puhallettuani poliisi totesi, että kaikki on OK. Siihen tyttäreni takapenkiltä: "Niin kyll' nyt, mutta tulepas illalla kotiin puhalluttamaan!"


3-vuotias tyttö ja minä keskustelemme kerhon alussa uudesta vauvasta.

Minä: Joko teidän vauva on syntynyt? Tyttö: Joo.
Minä: Onko se tullut jo kotiin?

Tyttö: Ei ole.

Minä: Onko se pikkusisko vai veli?

Tyttö: Ei, se on vain vauva.

Minä: Niin toki, mutta onko se vauva tyttö vai poika?

Tyttö: Ei ole, se on pelkkä vauva.


4-vuotias tyttö ahersi haalarin lahkeiden lenksujen kimpussa ja sai kuin saikin ne asetettua hyvin. Kun hän oli valmis, hän otti huolellisesti lenksut pois. Mielenkiintoni heräsi, ja kysyin: "Miksi sinä otat lenksut pois?" Tyttö katsoi minua sinisillä silmillään ja vastasi: "No ettei tarvitse sitten kotona ottaa." En hennonut sanoa, että siinä tapauksessa niitä ei kannattaisi laittaa ollenkaan. Harjoitus tietenkin tekee mestarin.



3-vuotias poika laittaa haalarinsa aina naulakkoon, jossa on postimiehen kuva. Pojan mielestä se kuitenkin esittää poliisia, ja niinpä eräänä aamuna kävimme aiheesta mielenkiintoisen keskustelun:

Poika: Mä laitan aina tähän naulakkoon mun vaatteet, koska tässä on poliisin kuva.

Minä: Ahaa. Pidätkö poliiseista?

Poika nyökkää.

Minä: Haluaisitko isona tulla poliisiksi?

Poika: Ei, en.

*tauko*

Poika jatkaa: Ei voi tulla isona poliisiksi, jos niin ei ole tarkoitettu.




Poika: Tänäänhän voi olla hiljaisuuspäivä!
Minä: Kyllä vain, tänään voisi olla hiljaisuuspäivä.

Poika: Minä kyllä tykkään hiljaisuuspäivistä.

Minä: Niin minäkin.

Poika: Kaikki lapset kyllä tykkää hiljaisuuspäivistä, mutta vauvat ei tykkää.

Minä: Ai, miksei vauvat tykkää?

Poika: Ei, no kun vauvat pelkää hiljaisuutta. Siksi ne huutaa, ettei hiljaisuutta huomaa.




"Meidän kerhossa on aika vanhoja tätejä. Mutta koska te meinaatte alkaa ihan oikeasti vanhoiksi?" 4-vuotias tyttö vanhemman puoleisille ohjaajille.




"Me tässä vaan leikitään, ettei leikit unohdu kesken." - 3-vuotias poika






Tänään keskustelimme erään 5-vuotiaan kanssa vauvoista. Heille on tulossa vauva, ja 5-vuotias kertoi että se on tyttö, ja samalla myös, että heidän äiti ei osaa synnyttää muita kuin tyttöjä. (loogista ajattelua, sillä kyseisessä perheessä sattuu olemaan vain tyttölapsia.) Seuraavaksi tytön mieltä askarrutti, olenko minä jo synnyttänyt vauvoja, ja kun vastasin kieltävästi, hän kysyi: "No, kumpia sinä meinaat synnyttää, tyttöjä vai poikia?" Ehkä hän aikanaan oppii, että lasten saaminen onkin vähän monimutkaisempi asia kuin mitä itse meinaa.




"Mut mie en ikipäivänä oo syönny porkkanaa, ja silti mie nään pimeässä." 3v. poika

terveisin lastenohjaaja.
--------

Sydneyn olympialaisten päätyttyä 7 vuotias veljeni kysäisi: "Siukku, missä Sydney on ensi vuonna?"

Elisa

-------



Onko lapsi saanut sinutkin sanattomaksi? Millaisia viisauksia lapset ovat sinulle tarjoilleet? Mitä unohtumatonta sinä olet lasten suusta kuullut?

Kerro!


Tuossa äsken etsin jotain hauskaa luettavaa ja löysin tällaisen.
Laitoin teillekin.



 
Kaisa
Tältä aamulta..jostain tullu sanonta, et lapsen pienet "takapuolet" on nimeltään pennin korput..elkää kysykö mistä..no sitten aamulla tuota meijän yks vuotiasta pepusta taputin kun ei ollu vaippaa ja tuumasin et pennin korput, niin isosisko tuumas että ne on Ainon peräkontit. Huh että repesin.
 

Yhteistyössä