Lauantain ratoksi (kuva)!

vieras
Ap, luin tuosta new foundlandinkoirasta. Ja oli, että jaksaa vetää painavia taakkoja. Eli taisit olla oikeassa. Tosin painorajaa en löytänyt. (Olen tuo, joka puhui 200 kg taakasta)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ap, luin tuosta new foundlandinkoirasta. Ja oli, että jaksaa vetää painavia taakkoja. Eli taisit olla oikeassa. Tosin painorajaa en löytänyt. (Olen tuo, joka puhui 200 kg taakasta)
Painoraja menee kutakuinkin siinä, mitä koira lähtee vetämään. Eli jos nöffi ei halua / jaksa vetää, niin se ei yksinkertaisesti lähde liikkeelle. =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Besserwisser:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ap, luin tuosta new foundlandinkoirasta. Ja oli, että jaksaa vetää painavia taakkoja. Eli taisit olla oikeassa. Tosin painorajaa en löytänyt. (Olen tuo, joka puhui 200 kg taakasta)
Painoraja menee kuta kuinkin siinä, mitä koira lähtee vetämään. Eli jos nöffi ei halua / jaksa vetää, niin se ei yksinkertaisesti lähde liikkeelle. =)
Ok :) Lopetan sitten nalkutuksen. Itsellä myös koira ja olen tarkka eläinten oikeuksista. Sinä olit tässä oikeassa, ja varmasti koirat tuosta nauttivat, jos reippaasti menivät eteenpäin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Voi koiraparkaa
Kyllä ap varmaan tietää paljonko koirat jaksavat vetää kärryissä.
Pakottamisesta tässä hommassa ei missään nimessä ole kyse. Tätä hommaa en harrastaisi, jos se olisi missään määrin koirille epämieluisaa.

Meidän koirat on terveystutkittu (lonkat, kyynärät) ennen valjakkoharrastuksen aloittamista, joten senkin puolesta on kaikki kunnossa.
 
VETÄMINEN

Historia
Rotumääritelmän mukaan newfounlandinkoira on raskaiden taakkojen vetämiseen tarkoitettu vetokoira sekä vesikoira. Newfoundlandinkoiran alkuperäinen työtehtävä oli nimenomaan erinäisten taakkojen vetäminen: metsurit käyttivät koiria kuljettamaan kaadettuja puita metsästä. Koska puut olivat jättimäisiä ja painavia, yhtä puuta saattoi vetää jopa neljätoista koiraa. Toinen tärkeä tehtävä oli postin ja elintarvikkeiden kuljettaminen uudisasukkaille. Englannissa newfoundlandinkoiria käytettiin kalasaaliiden ja muiden myyntitavaroiden kuten maidon, leivän, hedelmien ja vihannesten kuljettamiseen satamakaupungeista Lontooseen.
Aktiiviset nf-harrastajat vedättävät lapsia pulkassa eri tapahtumissa, ja monet nf-koirien omistajat hankkivat koiralleen vetovälineet, ja nauttivat vahvasta veturistaan kotioloissa. Koiran mielestä vetäminen on huvia, ja omistajalle siitä voi olla oikeasti hyötyä: koira vetää talvella lapsia pulkassa, kesällä voi lastata kärryihin nurmikon leikkuujätteet ja antaa koiran kiskoa kärryt kompostin ääreen, syksyllä sama pätee puusta pudonneisiin lehtiin. Useimmat koirat työskentelevät häntä heiluen ja innokkaasti. Niistä on hauskaa auttaa sinua mitä erilaisimmissa tilanteissa.

http://www.newfoundland.fi/html/toiminta_harrastukset.htm#vetaminen
 

Yhteistyössä