lehmänmaito- ja vilja-allergiat

  • Viestiketjun aloittaja allergikon äiti
  • Ensimmäinen viesti
allergikon äiti
Hei!

Meillä kohta puolitoista vuotias poika, jolla lehmänmaito- ja vilja-allergioita. Testeissä ei näy mitään mutta maitoa ollaan kokeiltu useaan otteeseen eikä se todellakaan käy kun kakka menee ihan vihreäksi ja poika tulee kärttyiseksi, kiukkuiseksi ja kärsimättömäksi. Kotimaisista viljoista on nyt kokeiltu kaikki paitsi vehnä eikä mikään ole käynyt, oireet vähän vaihdelleet viljan mukaan, mutta suurin piirtein samoja kuin maidosta. Tuntuu todella ikävältä kun näkee että toiselle tulee kurja olo ja masu kipeäksi aina kun uutta viljaa kokeillaan. En tiedä miten jaksetaan vielä yksi kokeilu sessio kun nyt taas alkaa vähän helpottaa edellisen jälkeen, yöt on rauhoittuneet ja päivällä tehdään muutakin kuin kiukutellaan.

Kun jätimme viljat pois ruokavaliosta poika muuttui aivan erilaiseksi oltuaan koko pienen ikänsä hyvin itkuinen ja kokonaisvaltaisesti kärsimätön. Tuntui kuin hän olisi kasvanut hetkessä isommaksi kun puheen ymmärtäminenkin lisääntyi aivan tavattoman paljon, mutta ns. taantumusta on tullut jokaisella viljakokeilulla. Olenkin miettinyt että kokeillaanko tuota vehnää ollenkaan kun tuntuu että ei se kuitenkaan passaa... Vaikka toisaalta elättelen toiveita että se kävisi niin ruokavalio laajenisi paljon ja lähes kaikki herkut kävisivät (herkuttelijoita kun ollaan koko perhe).

Kaipaisin kovasti ns kohtalotovereiden kokemuksia ja neuvoja tällä tuoteselosteiden lukemisen täyteiselle vaiheelle! Olisi ihana tietää ettemme ole ainuita jotka näiden asioiden kanssa kamppailevat.
 
Meillä oli ihan samanlaista. Vajaa 3 v meni maitoallergia ohi, 4 v ruis ja vehnä, ohra ei käy vielä, kaura käyny aina. Älä trhaan kiusaa lasta, kokeile 6 kk päästä uudestaan! Ja 2 vk terveenä ennenkuin kokeilette uutta. Semperin vaalea jauhoseos korvaa ihanasti vehnäjauhon. Saatte Kelan sairaan lapsen hoitotuen (alimman), kun saat lääkäriltä C-todistuksen. Me käytiin sairaalan lastenlääkärilä (kontrollit 2 x vuodessa), ja sitä kautta myös ravitsemusterapeutilla, josta saatiin neuvoja ja tukea.
 
Meidän tytöllä 1,5-vee on kananmuna- ja vilja-allergia. Verikokeessa näkyi vain muna, mutta vilja on todettu ensin itse ja sitten lääkärin ohjeen mukaisesti pidetyn ruokapäiväkirjan avulla. Lääkäri kertoi, että tän ikäisillä ei välttämättä kaikki näy allergiatesteissä, joten pitää tehdä altistus ja pitää päiväkirjaa oireista. Meidän lapsella on nyt kaura ja vehnä kiellettyjen listalla ja ohra ja ruis vielä testaamatta. Onneksi nämä yleensä menevät iän myötä ohi. Välillä kyllästyttää koko ajan kytätä kaikkia tuoteselosteita ja aina saa ottaa omat eväät mukaan joka paikkaan. Onneksi on talvi tulossa, niin on helppo ottaa vaikka jäistä ruokaa mukaan kun lähtee pitemmällä reissulle. Purkkiruuat ei nimittäin kelpaa edes eväänä kuin äärimmäisen harvoin. Tyttö tajuaa jo nykyään jos muut syö erilaista kuin hän ja metelihän siitä tulee. Olen yrittänyt tehdä hänelle samanlaista kuin muillekin ja riisijauhoista olen leiponut sämpylöitä ja kuivakakkua. Sämpylästä tein hänelle kerran "pitsaa", kun sellaista muutkin söi ja hyvin kelpasi. Ja kuivakakku (ilman munaa ja vehnäjauhoja) kelpaa pullan ja keksien sijaan kahvipöydässä. Jonkun aikaa hänelle kelpasi hedelmät ja riisikakut, kun muut söi parempaa, mutta ei enää. Toivotaan, että tämä tosiaan menee iän myötä ohi ja tytölle voi taas antaa kaikkea. Onneksi löysin riisisämpylöiden ohjeen, niin nyt voin antaa niitä kun lapsi pyytää leipää. Kun ei aina viitsi olla sanomassa, että et saa sitä ja tätä.
 
allergikon äiti
Kiitos vastauksista tosi paljon!!

Toivossa tosiaan eletään että tämä vaihe menee ohi. Tuntuu välillä että kaupassakin menee aikaa kohtuutoman kauan kun kaikki tuoteselosteet täytyy lukea läpi kahteen kertaan ettei vaan mikään jäänyt huomaamatta. Ja joskus tuntuu ylivoimaiselta löytää tuotetta jossa ei ole kotimaisia viljoja, maitoa, omenaa ja porkkanaa (myös nuille kahdelle viimeiselle allerginen). Itse en ole onnistunut leipomaan mitään onnistunutta ja reseptejä olis kiva saada jos niitä joku viitsis tänne laittaa, kiitos jo etukäteen!!

Juu mutta nyt täytyy lähteä nukkumaan että jaksaa huomenna joskus ylöskin ;) ...

Öitä =) !
 
Millaisia reseptejä haluaisit? Minä olen jo vuoden päivät leiponut tytölleni leivät, pullaa, keksejä, kakkuja ja omat kastikkeet ja muut pöperöt. Annan mielelläni hyväksi todettuja ja itse sävellettyjä reseptejä jos jollekin niistä on apua ja iloa. Meillä siis vilja- ja kananmuna-allergia. Mutta kaikki on helppo muuttaa esim. maidottomaksikin jos muitakin kiinnostaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.10.2006 klo 21:31 aukkis76 kirjoitti:
Millaisia reseptejä haluaisit? Minä olen jo vuoden päivät leiponut tytölleni leivät, pullaa, keksejä, kakkuja ja omat kastikkeet ja muut pöperöt. Annan mielelläni hyväksi todettuja ja itse sävellettyjä reseptejä jos jollekin niistä on apua ja iloa. Meillä siis vilja- ja kananmuna-allergia. Mutta kaikki on helppo muuttaa esim. maidottomaksikin jos muitakin kiinnostaa.
En ole ap, mutta muakin vois kiinnostaa viljattomat ja munattomat reseptit. Olen toistaiseksi onnistunut tekemään lihapullia ilman munaa ja korppujauhoja lisäämällä n 1 dl perunamuusia 400 g jauhelihaa + tietty mausteita. Omasta keittokirjasta löytyi riisisämpylöiden ohje eli vehnäjauhot korvasin riisijauholla ja maissitärkkelyksellä ja samoin onnistuin tekemään päärynäkuivakakkua korvaamalla munan vauvojen päärynäsoseella ja vehnäjauhot riisijauholla. Perunarieskaa tein sekoittamalla perunamuusijauhetta (Mummon muusi sopii) veteen ja joukkoon riisijauhoa. Lisää reseptejä ottaisin mielelläni vastaan, jos viitsit tänne kirjoittaa. Kiitos jo etukäteen! =)
 
allergikon äiti
Kiitos nuista ohjeista joita jo tuli ja olis tosi ihanaa jos vaan viitsitte laittaa reseptejä lisää. Lähinnä kai nuo leivonnaiset ja leivät kiinnostaa, muuta ruokaa olen yritänyt soveltaa muun perheen ruuasta. Tuota riisijauhoa en ole tullut ajatelleeksikaan ja sitä täytyy kokeilla. Tuli tuossa mieleeni että onko kukaan onnistunut vohveleiden ja lättyjen kanssa ilman vehnäjauhoja? Poika kun kovasti lätyistä tykkäisi...
 
Tänään löysin kaupasta karkeaa riisijauhoa (aikaisemmin ostin hienoa riisijauhoa) ja sen paketin takana oli ohje mm vispipuuroon. Tuli tosi hyvää, kun kokeilin. Tosin hammaskivuista kärsivä neiti ei suostunut juurikaan mitään iltapalaa syömään, mut vika ei ollut puurossa vaan neidin kipeissä ikenissä. :)

Olen yrittänyt tehdä koko perheelle samaa ruokaa ja siksi meillä syödään nykyään tosi usein keittoja. Niihin ei tarvitse jauhoja lisäillä. Samoin perunoista teen usein muusia, kun se ei tarvitse kastiketta kaverikseen. Onko joku onnistunut tekemään viljatonta kastiketta? Millä sen voisi suurustaa, että tulisi hyvää?
 
allergikon äiti
Tuli tässä mieleeni että olen töissä joskus suurustanut kastiketta maitzenan ruskean kastikkeen suurusteella eli se on sitten tainnut olla gluteenitonta vaikka en ole asiaa sen kummemmin ajatellutkaan. Täytyypä tarkistaa asia kun huomenissa menen kauppaan. Mistä löysit kaupasta noita karkeampia riisijauhoja? Ajattelin että voisin samalla niitäkin huomenissa metsästää.
 
riisijauhoja oli ainakin Prismassa samassa paikassa missä muitakin erikoisjauhoja. Joissain kaupoissa on samassa kuin muut jauhot. Prisman hyllyssä ei ollut mitään muuta kuin niitä erikoisjauhoja.
 
Meillä lapsella todettiin allergioita "vahingossa" kun oli astmakohtuksia ja niitä tutkittiin ja hoidettiin, samalla otettiin testit ja oli maidolle, kananmunalle ja vehnälle allerginen. Jätettiin pois ja johan alko ihottumat helpottamaan B) Siis todella yllätyksenä tuli itellekin, tietenkin oli ihmetelty itkuisuutta ja ihottumaa.

Neuvolassa aina kysyttiin että ootko huomannu että joku tekis (tomaatti, mansikka yms.) ja paino kontrollissa käytiin välillä 2vko:n välein kun käyrät alhaalla, sit yks kerta itse suutuin että ei se sillä punnitsemisella parane vaan laita lähete lääkärille jos epäilyttää joku. No eipä laittanu :/

1-vuotiaana kun siirryttiin tissiltä oikeaan maitoon tuli aivan kauhea ummetus, siis tyttö saatto kaks päivää tehä kakkaa eli käytännössä makas lattialla ja huusi täyttä huutoa, välillä saattoi nukahtaa kesken kaiken. Yleensä pyrin sylissä pitämään ja helpottamaan muuta aika kehnolla tuloksella. Lääkäriin soittelin ja neuvolaan, levolac ensin 2,5ml ei tehonnu. Sitten 10ml koko kesä, ei auttanu. Sitten määräsivät peräruiskeita viikon ajan, toki kakka tuli mutta ummetus jatku ei tosin ihan niin pahana enään.

Tosiaan sitten kun näiden allergioiden takia kävin ravitsemusterapeutilla niin hänen mielestä oli ihan selvät oireet jo silloin. Mutta kun ei kerta kaikkiaan silloin tienny mitä olis tehny kun joka paikasta yhtä hyvä apu.

Asta todettiin kun oli eka oltu sairaalassa kerran (epäiltiin virusperäistä keuhkoputken tulehdusta) ja saatiin ohjeet että jos uusiutuu niin lääkärille. Käytiin sit tk-lääkärillä aina kun kohtaus tuli, mutta teillä on oikeat lääkkeet (oli varalta laittanu ventoline-liuoksen sairaalasta) tosin auttoi yleensä vasta monen tunnin päästä.

Lopulta soitin hoitaneelle lääkärille sairaalaan ja hän otti tutkimuksiin (siis ihan kunnollisiin) ja kyllä melkein tippa linssissä kiittelin, tuntu niin mukavalta kun joku viitsi ottaa tosissaan.

Hänkin kyllä meinasi että voi olla allergiaa vaikka testi ei näyttäiskään. Nykyään kun lapsi on jo 4v ollaan allergioista päästy. Pikkusiskolla 10kk ei onneksi ole oireita ollut.

Ap:lle kehottaisin kyllä välttämään jos kerran näyttää ettei käy kuten tuossa aiemmin olikin hyviä vinkkejä. Reseptejä löytyy hyvin allergia ja astmaliiton sivuilta niillä ohjeilla olen tehny piparkakut ja pullatki pienelle
:heart:

Jaksamisia ja toivotaan että helpottaa ajan myötä :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.10.2006 klo 09:51 sandra kirjoitti:
Meillä lapsella todettiin allergioita "vahingossa" kun oli astmakohtuksia ja niitä tutkittiin ja hoidettiin, samalla otettiin testit ja oli maidolle, kananmunalle ja vehnälle allerginen. Jätettiin pois ja johan alko ihottumat helpottamaan B) Siis todella yllätyksenä tuli itellekin, tietenkin oli ihmetelty itkuisuutta ja ihottumaa.

Neuvolassa aina kysyttiin että ootko huomannu että joku tekis (tomaatti, mansikka yms.) ja paino kontrollissa käytiin välillä 2vko:n välein kun käyrät alhaalla, sit yks kerta itse suutuin että ei se sillä punnitsemisella parane vaan laita lähete lääkärille jos epäilyttää joku. No eipä laittanu :/

1-vuotiaana kun siirryttiin tissiltä oikeaan maitoon tuli aivan kauhea ummetus, siis tyttö saatto kaks päivää tehä kakkaa eli käytännössä makas lattialla ja huusi täyttä huutoa, välillä saattoi nukahtaa kesken kaiken. Yleensä pyrin sylissä pitämään ja helpottamaan muuta aika kehnolla tuloksella. Lääkäriin soittelin ja neuvolaan, levolac ensin 2,5ml ei tehonnu. Sitten 10ml koko kesä, ei auttanu. Sitten määräsivät peräruiskeita viikon ajan, toki kakka tuli mutta ummetus jatku ei tosin ihan niin pahana enään.

Tosiaan sitten kun näiden allergioiden takia kävin ravitsemusterapeutilla niin hänen mielestä oli ihan selvät oireet jo silloin. Mutta kun ei kerta kaikkiaan silloin tienny mitä olis tehny kun joka paikasta yhtä hyvä apu.

Asta todettiin kun oli eka oltu sairaalassa kerran (epäiltiin virusperäistä keuhkoputken tulehdusta) ja saatiin ohjeet että jos uusiutuu niin lääkärille. Käytiin sit tk-lääkärillä aina kun kohtaus tuli, mutta teillä on oikeat lääkkeet (oli varalta laittanu ventoline-liuoksen sairaalasta) tosin auttoi yleensä vasta monen tunnin päästä.

Lopulta soitin hoitaneelle lääkärille sairaalaan ja hän otti tutkimuksiin (siis ihan kunnollisiin) ja kyllä melkein tippa linssissä kiittelin, tuntu niin mukavalta kun joku viitsi ottaa tosissaan.

Hänkin kyllä meinasi että voi olla allergiaa vaikka testi ei näyttäiskään. Nykyään kun lapsi on jo 4v ollaan allergioista päästy. Pikkusiskolla 10kk ei onneksi ole oireita ollut.

Ap:lle kehottaisin kyllä välttämään jos kerran näyttää ettei käy kuten tuossa aiemmin olikin hyviä vinkkejä. Reseptejä löytyy hyvin allergia ja astmaliiton sivuilta niillä ohjeilla olen tehny piparkakut ja pullatki pienelle
:heart:

Jaksamisia ja toivotaan että helpottaa ajan myötä :heart:
Onpa teillä ollut kurjaa, kun on ollut noin paljon oireita, eikä syytä heti löytynyt. Onneksi oireet helpottaa monesti iän myötä. Me vietiin tyttö aika nopeasti yksityislääkärille tutkimuksiin, koska neuvolasta ei oikeen saatu kunnolla apua. Käskivät laittaa ihottumaan perusvoidetta ja se siitä. Lisäksi neuvolalääkäri epäili, että meillä on niin paljon pullanmuruja lattialla, et lapsi saa sitä kautta kananmunaa ja siitä ihottumaan. Tyttö oli silloin niin pieni, ettei juurikaan liikkunut vielä, eikä osannut noukkia mitään muruja lattialta. Eikä niitä siellä muutenkaan ikinä ole, kun koirat pitää huolen, että lattialle pudonneet ruuat tulee syötyä. :) Onneksi tuli otettua vakuutus lapselle, niin voi nyt käydä yksityislääkärillä näiden allergioiden takia. Muuten tulisi aika kalliiksi.
 
vohveliohje
Vohvelit

75 g (3/4 dl) margarariiniä
2 dl maissitärkkelystä (esim. Maizena)
1 dl gluteenitonta jauhoseosta
1 tl leivinjauhetta
1 1/4 dl maitoa (kaurajuomaa/soijajuomaa)
1 dl vettä

Nam hyviä. Itse pidän näistä vohveleista enemmän kuin ns. perinteisistä vohveleista.

Onko kenelläkään tietoa millä kanamunan voi korvata resepteistä? Lihapullat paistan uunissa, joten jätän vain kanamunan pois taikinasta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.10.2006 klo 21:25 vohveliohje kirjoitti:
Vohvelit

75 g (3/4 dl) margarariiniä
2 dl maissitärkkelystä (esim. Maizena)
1 dl gluteenitonta jauhoseosta
1 tl leivinjauhetta
1 1/4 dl maitoa (kaurajuomaa/soijajuomaa)
1 dl vettä

Nam hyviä. Itse pidän näistä vohveleista enemmän kuin ns. perinteisistä vohveleista.

Onko kenelläkään tietoa millä kanamunan voi korvata resepteistä? Lihapullat paistan uunissa, joten jätän vain kanamunan pois taikinasta.
Kananmunan voi korvata esim päärynäsoseella.
Allergia- ja astmaliiton sivuilta löytyy seuraava tieto:

jauhelihataikina (500 g)

2 keitettyä perunaa tai bataattia tai 2 rkl maissi-, peruna- , soija- tai arrow-jauhoja ja
1 dl nestettä
TAI
1 dl Fibrex sokerijuurikashiutaleita ja 1,5-2 dl nestettä


leivonta

1 kananmuna= 1 dl perunasurvosta = 1 dl porkkanasurvosta = 1 dl banaanisosetta = 1 dl päärynäsosetta = 2 rkl soijajauhoja = 1 tl Loprofin-kananmunankorviketta (Nutricia)

Itse olen tehnyt lihapullia (uunissa) ilman korppujauhoja ja munaa lisäämällä taikinaan desin perunamuusia. Toimii hyvin. Leiponut olen kuivakakkua (riisijauhoista ilman vehnää) päärynäsoseen kanssa. Tuli tosi hyvää, mutta kakku hajoaa tosi helposti ja on lähinnä lusikalla syötävää. Siis pysyi vielä uunissa ihan kasassa, mutta kun neiti 1 v 6 kk sellaisen palan ottaa käteen, niin murusiksi menee. Ei tunnu häntä silti haittaavaan. =) Mitään sellaista en ole vielä kokeillut leipoa, missä pitäisi vatkata muna ja sokeri vaahdoksi. Olen miettinyt, että se ei välttämättä onnistuisi, mut pitäis kokeila joku kerta.
 

Yhteistyössä