Leikkaatteko lapsen leivästä reunat pois??

  • Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti
"hmm"
Tyttö on hoidossa oppinut moiseen, eli reunat pitää leikata leivästä. Mun mielestä ihan typerää opettaa tuollaseen, nyt pitää kotonakin sit leikellä tai ei syö :/

Joo, tää on taas niitä turhis juttuja....
 
Hoitoon kannattaa sanoa ettei saa leikata reunoja! Ihan älytöntä!

Mä just eilen kiistelin oman kuopuksen kans siitä että leikataanko omena siivuiksi ettei jää kuorta eikä siemeniä. Tyttö halus siivuttaa ihan siistiksi ompun -mä suostuin kuorimaan, mutta jätin muuten ompun kokonaiseks. Kyllä lapsi saa oppia syömään ompun omppuna eikä suupaloiksi pienittynä.

Kaiken pitää olla niin vaivattomaksi tehtyä että!...
 
"vieras"
Hoitoon kannattaa sanoa ettei saa leikata reunoja! Ihan älytöntä!

Mä just eilen kiistelin oman kuopuksen kans siitä että leikataanko omena siivuiksi ettei jää kuorta eikä siemeniä. Tyttö halus siivuttaa ihan siistiksi ompun -mä suostuin kuorimaan, mutta jätin muuten ompun kokonaiseks. Kyllä lapsi saa oppia syömään ompun omppuna eikä suupaloiksi pienittynä.

Kaiken pitää olla niin vaivattomaksi tehtyä että!...
Mä kuorin kyllä aina omenat, paitsi kotimaiset. Ulkomaisissa ne kuoret on sitkeät ja pahanmakuiset, lisäksi on hirveästi kaikkia torjuta-ainejäämiä ja ties mitä.
 
-
[QUOTE="vieras";23462930]Mä kuorin kyllä aina omenat, paitsi kotimaiset. Ulkomaisissa ne kuoret on sitkeät ja pahanmakuiset, lisäksi on hirveästi kaikkia torjuta-ainejäämiä ja ties mitä.[/QUOTE]

nykyään suositellaan jättämään kuoret omppuihin
 
"minä"
Meillä on tyttö nyt justiinsa keksinyt alkaa pupentaa leivästä reunat irti. En tiedä mistä on moisen keksinyt, toivottavasti ei hoidosta ainakaan. Voisiko se olla jotain ikään kuuluvaa? Tyttö nyt neljä. Esikoisella oli sama vaihe jossain kohtaa, mut en muista koska.
 
"jep"
No en ja näen punaista kun tutun lapset vielä kouluiässäkin syö vain sisukset leivistä.

Siellä on kermaa isketty perseeseen ihan painepesurilla. HUOH!!! Vaan meillä ei saakaan toista leipää, enneku reunat on syöty. heh.
 
"niin"
"a.p"
Ja jos en siis ota reunoja pois, tyttö repii ne ite.... :/
no, tänään läks ainakin leivät äitin suuhun! Mä en todellakaan leikkele mitää reunoja. Ja aijon myös sanoo hoitoon asiasta.
 
"-nasutin-"
Periaatteessa en, paitsi piimälimpusta joskus sen alareunan jos se on oikeenkin kova. Meillä lapset ei muutenkaan tykkää esim ruisleivästä, paitsi sitten vanhempana on alkanu kelvata sekin, mutta ei noille pienille.

Omenat/päärynät myöskin kuorin ja kyllä myöskin paloittelen ne, on se lapsen mukavampi syödä niitä lohkoja, kyllä se vanhempanakin oppii natustamaan sen omenan kokonaisenaan. :)
 
"Kumikameli"
Meillä on siitä kummalllinen lapsi että usein leivästä jää syömättä just se keskiosa, syö pelkät reunat. Eli en leikkaa.
Meilläkin lapsi syö leivästä ensin reunan ja sitten sen keskustan... Ihan pienenä taisin antaa esim sämpylästä vain sitä pehmeää keskustaa kun ei vielä montaa hammasta ollut, mutta pian sai leivän ihan reunoineen päivineen.
 
poing
Muistan, miten inhottavalta leivän reunat tuntuivat silloin, kun maitohampaat olivat lähdöllään ja heiluivat jo suussa. Kovaa leipää ei silloin voinut syödä, vaalea leipä oli kyllä pehmeää, mutta reuna sen verran sitkeää, että jos heiluva hammas osui siihen, hammas muljahti ikävästi. Eli jos sitten aikanaan hampaiden vaihtumisvaiheessa lapsi tahtoo leipänsä ilman reunoja, hän tulee reunatonta leipää myös saamaan. Siihen asti tarjoan leivät reunojen kera, elleivä ne ole hirmuisen sitkeiksi ja kovaksi kuivuneet. Semmoisia en syö itsekään. Tosin, äärimmäisen harvoin semmoista leipää edes on tarjolla.
 

Yhteistyössä