Leikki-ikäinen isoveli/sisko

Meidän esikoisemme täyttää toukokuun alussa 3-vuotta ja hänestä on kesäkuussa tulossa isoveli. Poika jää siis toukokuun puolivälissä pois päivähoidosta ja minun kanssani kotiin. Toisaalta on tosi ihanaa, että toinenkin lapsemme on kesävauva, mutta taas toisaalta surettaa ton esikoisen puolesta, kesällä kun kaikki kerhot, perhekahvilat yms. riennot ovat täällä meidän kunnassa tauolla ja alkavat vasta elokuussa. Esikoinen on vilkas ja sosiaalinen ja hoitokaverit ovat tärkeitä.

Onko kukaan palstalainen ollut vastaavanlaisessa tilanteessa? Mitä tekemistä keksitte esikoiselle kesän aikana? Syksyllä mitään ongelmaa ei enää ole, koska kerhoilla ja muilla riennoilla saisi täytettyä vaikka joka päivän...
 
Meillä melkein 6 vee neiti jäi perhepäivähoitajalta pois nyt kun pikkuveli syntyi. Ja ensi syksynä alkaa esikoulu. Meillä neiti myös kavereita jäi kaipailemaan ja toisen samanikäisen tytön kanssa olleet hyviä kavereitä heti vuoden ikäisestä, kun alkoivat hoidossa. Me myös kyseisen tytön perheen kanssa tutustuttu, joten varmasti kesällä myös näemme. Lapseni serkut myös asuvat kiveheiton päässä, joten heitä varmasti kesällä myös tapaa paljon ja leikitään vuoroin meillä ja vuoroin heillä.

Eli meillä ei niin tarvita kuintekaan mitään kerhoja kesällä, koska kavereita löytyy jo tuttavapiiristä.

Eli en oikeen tainnut kysymykseesi vastata. Voi minua.
Mutta ette sitten ole kavereita tarhasta saanut? Jos lapset vaikka kyläilelisivät silloin tällöin...?
 
kesäohjelmaa
Onko alueellanne asukaspuistoja tai vastaavia, missä on paljon lapsia ja aikuisia ja ohjaajia ja samalla myös puuhaa ja muita lapsia? Siis leikkipuistoja, joissa on myös ohjattua toimintaa.

Toinen paikka on uimarannat, siellä aika kuluu mukavasti. On myös muita ihmisiä ja lapsia.

Pienen vauvan kanssa on minun mielestä tosi helppoa liikkua vähän siellä sun täällä, eli minä menisin aika tavalla tuon 3-vuotiaan ehdoilla.

Ihan tavaliset leikkipuistot tai sitten elämysretkiä uusien alueiden puistoihin.

Jo pelkästään fillarointiretkistä saa kivaa ohjelmaa eli vauva vaunuihin ja 3 v fillarin kanssa kävelytielle tms.

Meillä on samaa ongelmaa, eli muksu on 3,5 ja tuttavapiirissä ei ole kavereita.
Jään kotiin syksyllä kun muksu on 4 v ja keäsäloma ollaan tietty averikontakteja koska ei ole tuttavapiirissä kavereita :'( mutta kummasti sitä ohjelmaa kesksitään ja tekemistä, mutta kavereita tuo muksu kaipaa, ei siitä pääse mihinkää
 

Yhteistyössä