Leipäkone - hetken huuma? ja muuta udeltavaa

Joulua kaikille!

Saatiin joululahjaksi rahaa, ja mieli on vähän aikaa tehnyt leipäkonetta. Meinattiin siis, että nyt voitais sellainen meille hommata. Mies haluaisi ajastimellisen koneen, jotta voisi laittaa illalla valmiiksi ainekset ja sitten aamulla saada tuoretta leipää ennen kuin lähtee töihin. Lisäksi haluttaisiin kone, jolla saa riittävän pienen leivän, mieluiten yhden päivän tarpeiksi kerrallaan.

Mites leipäkoneelliset, onko tullut käytettyä ko. härveliä vai onko jäänyt komeron perukoille? Onko hyvää leipää? Onnistuuko leivänteon ajoittaminen aamuksi? Mikä on hyvä merkki tahi malli? Ja mistä edulliseen, ettei jollain peräti olis noiden kriteerien mukaista käytettynä ja tarpeettomana lojumassa jossain? :p

Avusta kiitollisena utelee Kalenteri
 
Pömppiäisen äiti
Mitä se leivän malli siinä kyllästyttää? Erilaisia makuja kuitenkin saa tehtyä. Itselläni ei ole leipäkonetta, mutta keliaakikkoäidilleni se on oiva apuväline.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
minä en moisa vempainta haluaisi, muttta jos sinä pidät sellaisest nii osta vaan. Jos ei kyllästytä että se leipä on aina samanmalinen.
Mä ostan joka arkiaamu työmatkalla yhdestä kahvilasta samanmallisen sämpylän eikä vieläkään kyllästytä, vaikka olen popsinut niitä jo 2,5 vuotta :D

 
vieras
leipäkoneessa on ohjeet useammallekkin ohjeelle, netistä löytyy varmaan lisää paljon. eli ei tarvitse samanlaista leipää syyä kokoaikaa. Pullaakin siinä voi tehdä, mut se on samannäköinen pötky ku leivätkin
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisen äiti:
Mitä se leivän malli siinä kyllästyttää? Erilaisia makuja kuitenkin saa tehtyä. Itselläni ei ole leipäkonetta, mutta keliaakikkoäidilleni se on oiva apuväline.
minusta leivän tekeminen ei ole niin vaikeaa että sen kyllä tekee käsinkin, ja yhtä nopsan kuin konekin. myös keliaakikon leivät onnistuvat varmasti ilman konetta. minä en aninakaan ostaisi
 
Minna
Meillä on enon vanha leipäkone vuodelta viisi ja jotain.. joten hirveesti en osaa auttaa. Mutta luulen, että vuoka niissä koneissa on kaikissa aika pieni. Ainakin meidän koneessa on. Ajastus toimii hyvin, meillä miehen yöunet häiriintyy kuitenkin aamuyöllä koneen äänistä, vaikka se huriseekin kodinhoitohuoneessa. Leipä on todella hyvää (ainakin aluksi), mutta siihen kyllästyy kuitenkin suhteellisen nopeasti onneksi, koska ainakin minulla paino nousi hurjimman leipä innostuksen aikana roimasti. (Tuoretta leipää ja voita päälle... ja vielä yks viipale jne.. )

Nyttemmin meillä kovemmassa käytössä yleiskone, jolla aikaajoin väännän vuokaleipää (tulee sekin nopeasti)
 
Keittiönoita
Mä harkitsin leipäkonetta muutama vuosi sitten. Olen armottoman aamu-uninen ja nukun jokaisen minuutin, minkä vaan saan aamulla nukkua. Ajastimellinen leipäkone olisi ollut kiva. Mutta meillä ei kukaan syö arkiaamuisin kotona aamiaista, joten olisi jäänyt vain viikonloppukäyttöön koko kone. Jos siihenkään.
 
fghjk
En tiä ajastamisesta, mutta jos laitan illalla koneen päälle on aamulla leipä edelleen lämmin koneessa. silloin kun mukelolla oli vielä kotimaiset viljat pannassa ja aikoinaan mummulla oli keliakia oli kone enemmän käytössä.
 
Jaa, tuota Minnan kuvailemaa ääniongelmaa en tullut ajatelleeksikaan... Mutta hyvä tietää. Mikäs kone teillä Minna on?

Leivän käsin tekemisestä: sehän se vasta onkin kivaa puuhaa leppoisana sunnuntaipäivänä! Vaan enpä nousekaan miehelle laittamaan leipää viideltä aamulla, eikä nouse hänkään :p Siksi kone ja ajastimellinen.

Eikä haittaa tuo malli kauheasti muakaan, ehkä tosiaan netistä saa vinkkejä makuvaihtelun aikaansaamiseksi... Tuli mieleen, että ystäväni lapsuudenkodissa oli leipäkone, ja sillä tuli aina jotenkin aika tiivistä kamaa ja ihan sienen muotoisia viipaleita :LOL:
 
me hankittiin joskus reilu kolme vuotta sitten leipäkone. Kyllä me alkuun tehtiin sillä leipää joka päivä, sitten vaan pikkuhiljaa alkoi into hiipua...ja nyt en edes muista, milloin sillä on viimeksi leipää tehty. :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja janskum:
me hankittiin joskus reilu kolme vuotta sitten leipäkone. Kyllä me alkuun tehtiin sillä leipää joka päivä, sitten vaan pikkuhiljaa alkoi into hiipua...ja nyt en edes muista, milloin sillä on viimeksi leipää tehty. :|

Just tuota mietin, että mahtaneeko noin käydä... :|

Joo tosiaan, ei käy ihan silmät ummessa tuo leivänlaitto... Ei ainakaan multa :LOL:

***

Vispilä, tervehdys pitkästä aikaa ja ihanat nuo kaksoset sulla profiilissa! Enpä ole aikakausiin jaksanut meidän taaperoketjuakaan etsiä, mahtaneeko olla mitään elämää siellä... Joulunaikaa vanhalle tutulle ja perheellesi myös! Täällä Antto on jo kovin puhelias pikkujäpikkä ja saa seuraa reilun kolmen kuukauden päästä. =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Miten minä arvasin, että HERNETÄTI keksi jotain moitittavaa leipäkoneestakin. :whistle:
jos joku lahjottaisi sille leipäkoneen, ni sit se kehuis koneen maasta taivaisiin ja varsinkin sen kuinka hän on leiponut nii ja nii paljon leipää
 
hmm
Meillä on ajastimella oleva kone. Ens oli käytössä ahkeraan ja sit vähän harvemmin. Nykyään aina sillon tällön. Ajastusta en voinu käyttää, koneella kestää 3-4h valmistaa se leipä ja heräsin yöllä siihen kun se lähti käyntiin,eli klo:3ta eteenpäin en enää pystyny nukkumaan ku kone hurisi keittiössä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Meillä on ajastimella oleva kone. Ens oli käytössä ahkeraan ja sit vähän harvemmin. Nykyään aina sillon tällön. Ajastusta en voinu käyttää, koneella kestää 3-4h valmistaa se leipä ja heräsin yöllä siihen kun se lähti käyntiin,eli klo:3ta eteenpäin en enää pystyny nukkumaan ku kone hurisi keittiössä.
Joo, hmm. Tosiaan hyvä pointti tuo ääni. Ruvettiin just miettimään, miten leipäkone pelittäisi kylppärissä. :)
 
Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Miten minä arvasin, että HERNETÄTI keksi jotain moitittavaa leipäkoneestakin. :whistle:
jos joku lahjottaisi sille leipäkoneen, ni sit se kehuis koneen maasta taivaisiin ja varsinkin sen kuinka hän on leiponut nii ja nii paljon leipää
:D Varmasti.

Kalenteri! :wave: Pitkästä aikaa tosiaan. :) En usko että se ketju on enää tallessa/aktiivinen. :/

Täälläkin puhelias 2v 1kk, lisää seuraa EI ole tulossa. :D Vauvat nyt 8kk, pian 9kk. :heart: :heart: Ulkoilu taisi väsyttää Eevin. Nukkui klo 12 asti ja päikkärit jäi väliin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Miten minä arvasin, että HERNETÄTI keksi jotain moitittavaa leipäkoneestakin. :whistle:
jos joku lahjottaisi sille leipäkoneen, ni sit se kehuis koneen maasta taivaisiin ja varsinkin sen kuinka hän on leiponut nii ja nii paljon leipää
Niin, ja kuinka HALVAKSI tulee se itsetehty leipä joka maistuukin paremmalta kuin kaupan leipä
 
A shadieeyah
Alkuperäinen kirjoittaja Kalenteri:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Meillä on ajastimella oleva kone. Ens oli käytössä ahkeraan ja sit vähän harvemmin. Nykyään aina sillon tällön. Ajastusta en voinu käyttää, koneella kestää 3-4h valmistaa se leipä ja heräsin yöllä siihen kun se lähti käyntiin,eli klo:3ta eteenpäin en enää pystyny nukkumaan ku kone hurisi keittiössä.
Joo, hmm. Tosiaan hyvä pointti tuo ääni. Ruvettiin just miettimään, miten leipäkone pelittäisi kylppärissä. :)
Kylppäriin en suosittele laittamaan..jos on esim kerrostalo naapureita niin tuskin kiittävät(kaikuu).

Alussa sillä innostu tekemään ja kai sillä toisaalta tekis vieläkin ...mut meillä oli lidlin vekotin josta hajos vuoka ja uutta ei olla 3vuoteen saatu tilalle..
eli joku muu merkki.

Oiskohan noissa merkkien välillä ääni eroja? kannattaa sekin tarkkailla..se riippuu siihen herääminen omasta herkkyydestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
Alkuperäinen kirjoittaja Kalenteri:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Meillä on ajastimella oleva kone. Ens oli käytössä ahkeraan ja sit vähän harvemmin. Nykyään aina sillon tällön. Ajastusta en voinu käyttää, koneella kestää 3-4h valmistaa se leipä ja heräsin yöllä siihen kun se lähti käyntiin,eli klo:3ta eteenpäin en enää pystyny nukkumaan ku kone hurisi keittiössä.
Joo, hmm. Tosiaan hyvä pointti tuo ääni. Ruvettiin just miettimään, miten leipäkone pelittäisi kylppärissä. :)
Kylppäriin en suosittele laittamaan..jos on esim kerrostalo naapureita niin tuskin kiittävät(kaikuu).

Alussa sillä innostu tekemään ja kai sillä toisaalta tekis vieläkin ...mut meillä oli lidlin vekotin josta hajos vuoka ja uutta ei olla 3vuoteen saatu tilalle..
eli joku muu merkki.

Oiskohan noissa merkkien välillä ääni eroja? kannattaa sekin tarkkailla..se riippuu siihen herääminen omasta herkkyydestä.

Saiskohan koekäyttää kaupassa äänen varalta? :D Meillä omakotitalo ja aika kaiuton kylppäri, puoliksi ns. kuiva tila, joten ehkä vois kuitenkin toimia. Ei siis Lidlin konetta, vaikka hinta houkuttais... :/

Vispilä vielä, näin ne ketjut painuvat unholaan... Mutta tyypit jäävät yleensä mieleen, ainakin aktiivisimmat. :hug: Tsemppiä sinne vilinään, teillä sitä riittääkin jos kohta meilläkin välillä touhukasta on. Meilläkin päiväunien kanssa ollut tässä joulukiireissä vähän onnetonta, tänään onneksi nukkui, kun ehdin jo pelätä, että jättää kohta väliin kokonaan. Sitä omaa lepohetkeä kuitenkin kaipaa päivälle. Yöt onneksi nukkuu hyvin ja välillä kellon ympärikin, itse sitten heräilen vessaan :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Miten minä arvasin, että HERNETÄTI keksi jotain moitittavaa leipäkoneestakin. :whistle:
jos joku lahjottaisi sille leipäkoneen, ni sit se kehuis koneen maasta taivaisiin ja varsinkin sen kuinka hän on leiponut nii ja nii paljon leipää
tuskinpa. Minä en sitä tarvitse, ehkä joku tarvitsee, mutta en minä
 

Yhteistyössä