Leivinuuniasiaa

Kertokaa vinkkejä leivinuunin lämmittämisestä,ja kerro samalla millanen leivinuuni sulla on.
Meillä tuollainen muurattu missä keittiöpuolella leivinuuni ja takana olohuoneessa takka alempana.Ja hiilet tiputetaan takan puolelle.Kaikki menee samaan hormiin yhden pellin kautta.
Miksi ihmeessä en saa leivinuunia lämpenemään? Nytkin kolme tuntia pidin tulta takassa ja leivinuunissa niin sain sen hädin tuskin 150 astetta.Ja mulla ois polte paistaa leivonnaisia uunissa.Nyt soveltuu vaan ruuan hauduttamiseen.Kyllä lämpiää talo,mut ei uunin sisusta.Jotenkin varaa lämmön vaan johonkin runkoon.
 
Harmi kun en ymmärrä muurauksen päälle. Kuulostaa kyllä sille, että teidän uunissa on pahasti joku vika!
Meillä on Tiilerin hella-leivinuuni ja toimii erittäin hyvin. Lämmitän pari tuntia ja lämpö on kolmessasadassa, sitten hiilet veks ja räppänät kiinni ja leivonta-aikaa on reilut pari tuntia.
 
Apuja tähän, mulla on myöskin leivinuuni, jota en oo kokeillu puolentoista vuoden aikana vielä kertaakaan, kun ei oo tietotaitoo. Meillä uuni on keittiössä, seinään "upotettuna", alapuolella puuhella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kirma:
Harmi kun en ymmärrä muurauksen päälle. Kuulostaa kyllä sille, että teidän uunissa on pahasti joku vika!
Meillä on Tiilerin hella-leivinuuni ja toimii erittäin hyvin. Lämmitän pari tuntia ja lämpö on kolmessasadassa, sitten hiilet veks ja räppänät kiinni ja leivonta-aikaa on reilut pari tuntia.
Minne laitat hiilet? siis mikä systeemi teil on?

 
Hiilet tiputetaan uunin perällä olevasta reiästä alas ja suljetaan "välipelti", jolloin uunin lämpö ei pääse mitään kautta karkaamaan.
Sitten kun hiiletkin on palaneet loppuun suljetaan "pääpelti" hormista.

maryanne, luulen, että kaikki uunit toimii samalla periaatteella. Lämmitä ekaks pieni määrä puita ja opettele käyttämään uunia ja ala sitten vasta leipomaan tai valmistamaan ruokaa siellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kirma:
maryanne, luulen, että kaikki uunit toimii samalla periaatteella. Lämmitä ekaks pieni määrä puita ja opettele käyttämään uunia ja ala sitten vasta leipomaan tai valmistamaan ruokaa siellä.
Jeps. Täytyy testata vaikka viikonloppuna. Oli kiva joskus paistaa vaikka pullat siellä.
 
Meiltä puuttuu juuri tuo välipelti,eli lämpö karkaa leivinuunista.Toi on kaunis toi meidän leivinuuni (ollaan ostettu talo valmiina,toisten rakentamana) eli taidan sitten iloita vaan esteettisesti tästä meidän uunista.Ruuan hauduttaminen onnistuu 150 asteen lämmössä hyvin.
 
Meillä on myöskin varmaankin samantyyppinen takka-leivinuuni eli duo-uuni kuin ap:llä. Olen nyt lokakuusta eteenpäin totutellut sillä aina välillä ruokaa laittamaan ja leipomaan ja kyllä edelleen on kertoja, ettei oikein lämpötilaa saa nousemaan halutulle tasolle.

Meillä kyllä onnistui hyvin karjalanpiirakoiden paisto uunissa ennen joulua eli lämmitin uunia aamusta puoleenpäivään (1 iso kopallinen koivupuuta) ja sain uunin lämpiämään hiilloksen avulla n. 350 asteeseen (ulkoisen mittarin mukaan), arina oli varmaankin n. 300 asteinen. Sain paistettua n. 40 karjalanpiirakkaa ja parisen kymmentä perunapiirakkaa (yhteensä n. 6-7 peltiä), lopussa huomasi, että paistoaika kyllä piteni, mutta hyviä niistä tuli joka tapauksessa.

Meilläkin siis ensin poltetaan puuta niin hirmuisesti ja sitten annetaan hiilloksen maata arinalla (levitellään joka puolelle) kunnes on sammunut tai melkein ja työnnetään hiilet sen jälkeen luukusta alas takan puolelle ja suljetaan luukun kansi. Jos kaikki hiilet oli jo sammuneet, niin hormin luukku kiinni ja paistamaan, jos jäi vielä hehkumaan niin sitten pitää tietysti jättää vielä hormi hiukan auki, ettei tule häkää, mutta voi silloin jo leivonnaisia laittaa uuniin hyvin paistumaan.

En vain oikein ruokaa osaa uunissa laittaa, kun suosituimmat ruokani ovat paistinpannussa laitettavia eli pitää ensin paistaa pannussa jotain niin ei niitä tule sitten enää siirrettyä leivinuuniin. Pitäisi keksiä vanhoja hyviä uuniruokia. Keittojakaan en oikein osaa ajatella leivinuunissa tehtäviksi, vaikka toiset niitäkin tekee.

Enimmäkseen tulee leivonnassa tuota käytettyä, kun puurojakaan emme syö.

Eli enemmän vaan puuta uuniin, siinä kestää hyvinkin se 4 tuntia, että saat uunissa poltettua tarpeeksi puuta ja hiilloksenkin pitää antaa maata aika pitkään. Ekoilla kerroilla kannattaa vaan polttaa puut ja antaa hiilloksen muhia ja tyhjentää uuni ja mitata tämän jälkeen joka tunti uunin arinan lämpötila kaupasta saatavalla arinalämpömittarilla ja kirjata kirjaan. Näin tiedät kuinka pitkään uunisi säilyttää minkäkin lämpötilan ja osaat mitoittaa leipomiset oikein.

toivottavasti näistä oli apuja...

salminakki
 
Niin salminakki teilläkin on luukussa kansi,siis siinä luukussa mistä hiilet tiputetaan takan puolelle.Meillä on aika iso koko uunin levyinen aukko,reilu kymmenen senttiä toisinpäin.Eli sen aukon kautta häkäkin poistuu sitten hormiin takasta...Eli ei sitä voisi peittääkään.Mut kokeilenpa sitten polttaa puita enemmän,nyt löytyy pääasiassa poksuvaa kuusipuuta,mutta kokeillaan
 
Olen myös paistanut karjalanpiirakoita leivinuunissa, mutta sama ongelma - muutaman pellin jälkeen uuni jäähtyy, paistoaika pitenee ja jouduin lopuksi turvautumaan sähköuuniin. Ilmeisesti en ole malttanut lämmittää tarpeeksi pitkään. Yksi vinkki tähän on myös se, että käyttää samaa peltiä paistamiseen - paistetut kaadetaan pois ja paistamattomat tilalle. Itse käytin kahta peltiä ja kylmä pelti alensi lämpötilaa nopeasti.
Ruokaa olen tehnyt uunissa jonkin verran. Karjalanpaistista tulee aivan mahdottoman hyvää, samoin kanasta. Liha on niin suussa sulavan mehevää ja mureaa, ettei sähköuunissa ikinä saa sellaista. Kanan kanssa olen tehnyt myös toisella pannulla lohkottuja juureksia (perunaa, porkkanaa, bataattia ym.) - nam!
 
Nyt mulla on kokeilu täällä.
3,5 tuntia poltin puita,eli 1,5 korillista poltin.Kun hiilet olivat punaiset,laitoin peltiä reilusti pienemmälle.Kun alkoi kekäleet sammua,niin tiputin takan puolelle.Silloin oli arina 300C
siitä 15 min oli tippunut jo 250.Silloin heitin ekan pellin leipää uuniin.Paistui turhan nopeasti ja kuori kovettui. Pelti meni täs vaihees kokonaan kiinni ja toinen leipä on nyt uunissa.
Pullat kohoaa,saa nähdä paistuuko enää pullat,kun äsken lämpötila oli 200 astetta enää.
 
Tuli mieleeni, että mitäs jos keräät hiilet johonkin erilliseen astiaan. Silloin voit sulkea hormipellin huoletta jo siinä vaiheessa kun uunissa on kovin lämpö ja paistoaika pitenee, kun lämpö ei pääse karkaamaan mitään kautta harakoille.
 
En olekaan käynyt kertomassa,että paistaminen onnistui.Lämpö pysyi sitten tuossa 200 C aika kauan.Sain neljä peltiä pullaakin paistettua.
Mun virheet oli ollut se että aloin tekemään taikinoita vasta sitten kun hiillos oli jo sammunut.ELi sitten en ehtinyt paistamaan heti kun oli korkea lämpö.ja toinen virhe oli kun en tajunnut,että peltiä voi laittaa PALJON pienemmälle,kun tuli on sammunut.
IHanaa nyt voin alkaa ekoihmiseksi ruuanlaitossa ja leivonnassa....Mut arvatkaa oliko koti kuuma kun kolme päivää harjoittelin lämmittämistä ja sitten kerralla rysäytin kunnon lämmöt. 26 näytti mittari keittiön ikkunan vieressä.Uunin vieressä ei voinut edes olla....hormikin suhteellisen kuuma
 

Yhteistyössä