Leivontaideoita allergisen lapsen synttäreille?

Pitäis siis suunnitella tarjottavat tytön 2v synttäreille. Päivänsankarilla on maito-, soija- ja kananmuna-allergia, yhdellä lapsivieraista myös maitoallergia ja yhden aikuisvieraan ruokavalio on gluteeniton-laktoositon.
Ihana yhdistelmä..

Tietysti voisin tehdä erikseen muutaman erityisruokavalio-tarjottavan ja muille sitten "normaalia", mutta kun vielä itse päivänsankari on se kaikkein allergisin, haluaisin että lähes kaikki tarjottavat olisivat kaikille sopivia. Ja vielä hyvänmakuisia... Apua?! :confused:
 
allergisten äiti
Tee aikuista gluteeniton-laktoositon vierasta ajatellen perunajauhoihin kääretorttu (jos lapset eivät ota tätä, voit käyttää esim. laktoositonta kermavaahtoa/rahkaa ja marjoja täytteenä).

Lapsia ajatellen katso ohjeita esim. Pirkanmaan allergiayhdistyksen sivuilta, mutta itse olen tehnyt kananmunattoman kakkupohjan (tulee vähän sinne päin) ja siitä useita kerroksia päällekkäin marjaisella täytteellä ja väliin ja päälle vielä Sunnuntain vispautuvaa vaniljakastiketta:)

Itse olen lähtenyt siitä, ettei kaikki voi olla erikoisruokavaliota, joten esim. 2-vuotias voi syödä vaikkapa kakkua ja kaurajätskiä ja muille eli aikuisille voi olla sitten vielä kaikenlaista muutakin:)
 
,,,
gluteenittomista jauhoista jotain mihin ei tartte munaa? mut tarkista et niissä ei ole maitoa, osassa gluteenittomia on. joku marjapiirakka vaikka. Tartteeko kakkuun aina munaa? (munattoman kanssa en ole ollut tekemisissä noitten muittenkanssa kyllä)
 
canisminor
Ensin vastaus viimeiseen kysymykseen: Sunnuntain vaniljavispi on aika samantapaista kuin kuohkea vispi, ehkä vähän parempaa. Karvas jälkimaku on molemmissa, mutta niihin tottuu... Pursotettavaksi niistä ei ole. GoGreenin tuotteet ovat omasta mielestäni parempia. Nämä kummatkaan eivät siis käy keliaakikolle. Paremman makuista on pursotettava maidoton kreemi (ohje tuolla Pirkanmaan allergiayhdistyksen sivuilla tai blogeissa, joiden osoitteet alempana)

Toiseksi muutamia ideoita: Munaton-maidoton-gluteeniton-soijaton on aika haastava yhdistelmä. Tekisin itse niin, että tarjottavat sopivat päivänsankarille, aikuinen keliaakikko (oletan että siksi gluteeniton) vieras ymmärtää kyllä, miksi hänellä on eri tarjottavat. Tee suolaiseksi vaikka cocktailtikkuihin vihannes- ja lihapaloja (lihapulla, broilerpyörykkä, sopiva nakki, liha- ja broilerpyörykät pitää tietysti tehdä itse että käyvät allergikolle). Kinkkumuffinsseja saa ihan maukkaita myös kaikille käyviä.

Käykö gluteenittoman syöjälle puhdas kaura? (Tarkista ellet tiedä, osa keliaakikoista voi käyttää puhdas kaura-tuotteita, esim. Provena ja Puuppolan aito kaura -tuotemerkit - ja anteeksi jos selostan liian tarkasti, kun en tiedä, miten perillä olet asioista). Silloin kaikille käyväksi makeaksi saisi kaurakeksit ilman kananmunaa.

Jos teet täytekakun, munattomia ohjeita, joissa on vehnäjauhoa, löytyy esim. Myllyn parhaalta. Väliin vaikkapa maidoton kreemi ja marjoja / hilloa, päälle kiille ja reunoille marsipaania tai kuorruta koko komeus vaahtokarkkimassalla. Tai pidä kuppikakkujuhlat - tee kasa erilaisia muffinsseja erilaisilla täytteillä ja mausteilla ja runsailla kuorrutuksilla ja koristeluilla - onnistuu erityisruokavalioillakin.

Pari blogia vielä, joista löytyy ohjeita: tattariina.wordpress.com (omani, täällä kaikki ei soijatonta, mutta maidotonta ja munatonta ja usein myös gluteenitonta) sekä toinen rajoitetutherkut.vuodatus.net (gluteeniton-maidoton-munaton-soijaton).
 

Yhteistyössä