lelut

  • Viestiketjun aloittaja maire
  • Ensimmäinen viesti
maire
Onko kellään lapsen lelut olohuoneessa ja onko vaikeuksia niitten raivaamisessa.Meillä alle parivuotias lapsi kyllä levittää ne sikin sokin mutta raivaaminen jää aina äidille.
 
meillä juu on ja kun illalla kerää ne kasaan niin ei mee aamulla montaa minuuttia kun tavarat taas levällään =)
Eipä tuo neiti viell jaksa kauaa keräillä leluja (1v5kk) joitain leluja mun kanssa keräilee kun pyytää viemään paikalleen :)
 
Entäpä
Entäpä jos tekisitte niin, että ei oteta niitä kaikkia leluja esille yhtaikaa? Tuskin hän kaikilla leikkii samaan aikana? Eli ne muutamat lelut esille ja jos leikit niillä loppuu, niin viedään ne jo pois, sitten vasta uudet leikit esille.

Päiväkodeissakin olen huomannut että on näitä lapsia, jotka levittäisivät vaikka kaikki lelut ympäri huoneita, jos ei mitään sanoisi. Ensin piirretään, sitten kynät jää hujan hajan kun otetaankin autot esiin, kohta ollaankin kantamassa leikkiastioita jonnekin nurkkaan, ym.

Mutta kun opastaa/auttaa heitä viemään leluja välillä poiskin niin onpas mukavampaa ja nopeampaa lähteä ulos, tms. kun ei ole koko lattia romun peitossa eikä tavaroiden korjaamiseen mene niin paljon aikaa :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2006 klo 22:31 babysmile kirjoitti:
meillä juu on ja kun illalla kerää ne kasaan niin ei mee aamulla montaa minuuttia kun tavarat taas levällään =)
Eipä tuo neiti viell jaksa kauaa keräillä leluja (1v5kk) joitain leluja mun kanssa keräilee kun pyytää viemään paikalleen :)
samoin ja niihin sitten tahtoo kompuroida.
 
Miskan äiskä
Meillä on leluja leväällään varmaan joka huoneessa enemmän tai vähemmän. Oikeastaan vain keittiö on sellainen paikka, jonne en halua leluja lattialle ihan turvallisuussyistä. Kotona ei mun mielestä ole niin vakavaa, jos jättää lelut leväälleen ja ottaa toisen leikin, se on lapselle ihan luonnollinen tapa toimia ja usein lasten leikit syntyy juuri siitä, kun jokin lelu on lattailla esillä eikä laatikonpohjalla. Päiväkodissa asia on sitten vähän eri, kun lapsia on paljon, mutta meidän koti ei ole päiväkoti ja meillä eletään niin kuin kotona eikä päiväkodissa. Joskus meillä kerätään lelut yhdessä lapsen kanssa, mutta aika usein on nopeampaa ja helpompaa kerätä ne itse kun lapsi on laitettu nukkumaan, mutta talven aikana aletaan kyllä kerätä leluja enemmän yhdessä, kun ollaan taas enemmän sisällä.
 
Meil on lelut olohuoneessa.....ei siitä meillä ainakaan oo pahemmin ongelmaa ollu! Lelut kerätään sitten, kun siltä tuntuu ja ei se niin vakavaa oo, jos ei heti yhden leikin loppumisen jälkeen niitä leluja kerätä. Sitä saa harrastaa ihan tarpeeksi päiväkodissa sitten aikanaan.....onhan lapselle tärkeetä sekin, ettei esim hienoja rakennelmia tarvitse heti purkaa, vaan niitten pariin voi myöhemminkin tulla leikkimään ja jatkamaan puuhastelua :)
 
Kiltti äiti
Siis minusta on aivan ihanaa kun lapsi levittelee leluja ja osoittaa kuitenkin jotain kiinnostusta niihin. Olen läheltä seurannut lapsia, jotka eivät ole koskaan juuri leikkineet. Leluja on ollut, mutta niillä ei ole leikitty. Mielikuvitus vain puuttuu ja leluilla ei keksitä mitään tekemistä. Antakaa vain lasten levitellä leluja ja leikkiä niin paljon kuin jaksavat!
 
Minä annan pääsääntöisesti lelujen olla hujan hajan ihan oman mielenrauhani tähden! Ei mun hermot riitä siihen, että keräilen niitä kasaan kun kaksi eloisaa tenavaa kiskoo ne hajalleen sitä mukaa kun äiti kerää.

Sitten aina siivouspäivänä kerätään lelut yhdessä kasalle, että mahtuu imuroimaan ja luuttuamaan lattiat. Tai siis äiti kerää ja lapset auttelee voimiensa ja taitojensa mukaan.

Nyt kun tytöt on jo vähän isompia, olen yrittänyt pitää lelut lastenhuoneen puolella. Eli olkkarista vietiin lelukorit kokonaan pois ja kaikille leluille tehtiin omat korit ja hyllyt ja paikat lastenhuoneeseen. Aika hyvin tällä järjestelyllä suurin osa leluista pysyy lastenhuoneen puolella (joka kyllä on kuin pommin jäljiltä), mutta kyllä niitä silti tänne muuallekin huoneistoon kantautuu.

Mutta kuten sanoin, en anna sen häiritä mieltäni. Tää on tätä aikaa, ei ne aina ole pieniä ja levittele tavaroita. Ihan vaan muutaman vuoden päästä ne on teini-ikäisiä ja sitten lelujen sijasta on tuhat pinoa puolikäytettyjä vaatteita hujan hajan ja sittenhän ne jo pikkuhiljaa muuttaakin pois kotoa omia nurkkiaan sotkemaan...
 
No meillä poika 1v8kk ja kyllä pitää sanoa että en ole oikein innostunut tuon pojan lelujen raahailuun ympäri huushollia, voi kun se olisikin vaan muutama lelu, mutta meillä kiikutellaan kaikki pitkin kämppää ;)
No eipä sen puoleen pienihän tuo herra on ja kai sen oppinee kun vielä tulee ikää.Kyllä osaa kerätä kun menen lelu laatikon kanssa niin reippaana poikana kantelee leluja lootaan.
Kaikki toden totta kannellaan sohville ja lattioille, nytkin rikkalapion jostain tonkinu ja kantelee ees taas ;)
Ihana pikku-ukkeli touhuaa, eli on oikea ikiliikkuja meillä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.08.2006 klo 13:49 Aadan äiti kirjoitti:
onhan lapselle tärkeetä sekin, ettei esim hienoja rakennelmia tarvitse heti purkaa, vaan niitten pariin voi myöhemminkin tulla leikkimään ja jatkamaan puuhastelua :)
Onhan se tietenkin eri asia jos on jotain "rakennelmia" joilla jatketaan leikkiä myöhemmin kuin se että lelut on vain hujan hajan ympäriinsä ;) Eli itse olen sitä mieltä että noita rakennelmia voi olla mutta muuten leluja pyritään viemään pois sitä mukaa kun otetaan uusia leluja esiin :) Ja tämä on ollut ihan toimiva periaate.
 
Meillä on kaksi lelulaatikkoa plus pehmoeluja jotka vaihdetaan vuoroviikoin, 1 laatikko vain käytösssä kerrallaan muut lelut on piilossa vaatehuoneessa, niitä aina vaihdellaan ja kun osa leluista on piilossa viikon niin niillä sit leikitään aivan kuin ne olis uusia leluja :D Ja jos meillä ois kaikki lelut kerralla käytössä nii ei täällä pystyis ees kävelemään oon niitä sen verran paljon kummminki =)
 

Yhteistyössä