Lentäminen 3,5 kk vauvan kanssa?

FPI
Moi!

Oiskos kokemuksia lentämisestä vauvan kanssa?

Meidän typy on 3,5 kk ja ensi perjantaina pitäs lentää Joensuusta Helsinkiin eli ei pitkä lento, mutta jännittää silti!

Tuntuuko nousu ja lasku jo noin pienen korvissa? Onko vauva ollut matkan sylissä, kopassa vai turvaistuimessa?

Kiitos etukäteen! :heart:
 
Me lennettiin tytön kanssa jsn-hki kun tyttö oli 3,5 kk. Hyvin meni matkat molempiin suuntiin. Täältä lennettäessä tyttö oli alkumatkan hereillä, lähtökiihdytys ihmetytti tosi paljon eikä hän oikein tiennyt pitäisikö itkeä vai mitä tehdä. Myös laskuvaiheessa oli hereillä ja naureskeli vain. Paluumatkalla nukkui koko ajan sekä nousut että laskut.

Omassa turvakaukalossa oli tyttö mennen tullen. Kannattaa tarkistaa, että teidän turvakaukalo on sellainen minkä voi ottaa koneeseen mukaan. Katso finnairin sivuilta ohjeet lapsen kanssa matkustamiseen: www.finnair.fi -> matkustusinfo -> lapsiperheet. Hyvä tietopaketti ja siinä on kerrottu myös turvakaukalosta.

Tutti kannattaa olla suussa tai imettää tai antaa pullosta maitoa nousun ja laskun aikana. Jotkut puhuvat myös mikki hiiren korvista, mitkä voi saada lentohenkilökunnalta lapselle. Auttaavat ilmeisesti tasaamaan painetta... ?

Mennään taas lentokoneeseen ens sunnuntaina, suuntana helsinki. Saas nähdä kuin tällä kertaa menee.
 
meidän tyttö oli suunnilleen samanikäinen, kun lennettiin lontooseen.
En usko, että nousut ja laskut otti korviin..enemmänkin välillä kitisi väsymystään.Sillon ei ollu neidilla varattuna omaa paikkaa, vaan oli sylissä. Nousut ja laskut kiinni semmosilla mun vyöhön kiinnitettävillä "valjailla"..
 
Juuri lennettiin poikasen 3.5kk kanssa Hki-Kemi-Hki. Olen ollut siinä luulossa, että jos ottaa turvakaukalon, pitää ostaa vauvalle paikka, tämä kannattaa tarkistaa lentoyhtiöstä kuitenkin! En halunnut turvakaukaloa raahata, kun se on niin pirun painava, eikä tuo poikanen siinä yleensä tykkää istuskella. Eli Niki oli sylissä. Jos vauva viihtyy kaukalossa, ja kaukalon voi sinne koneeseen ottaa, niin se kyllä varmaankin helpottaa olemista koneessa.

Menolennolla nukkui nousun. Laskussa itki, mutta en huomannut itkussa mitään erityistä, että siis olisi korviin sattunut. Sai sitten korvatulehduksen heti lennon jälkeen, mut ei liittynyt kai lentoon millään tavoin. Paluulennollakaan ei sattunut korviin. Tämä on tietenkin hyvin yksilöllistä, niinkuin aikuisillakin. Yritin imettää ja antaa tuttia, mutta poika on sen verran vikura:) ettei hän huolinut kumpaakaan oikein missään vaiheessa. Imeminen olisi hyvä nousussa ja laskussa. Raskaimpana koin sen, että tila oli niin ahdas ja Niki kun ei paikallaan pysy eikä istuksi rauhassa sylissä, niin se on sellaista ähräämistä. Pukeminen ja riisuminen oli tosi hankalaa siinä ahtaudessa. Jos sulla on kaveri mukana, niin se on paljon helpompaa,kun toinen voi aina pidellä vauvaa.

Mutta sanoisin, että ei kannata stressata, se on hiukka vaivalloista(mun kokemukseni mukaan..), mutta ei sen pahempaa.
 
Sen verran vielä, että ainakin kotimaan lennoilla turvakaukalon voi ottaa koneeseen, jos on tyhjiä paikkoja koneessa eikä erillistä paikkaa sille tarvitse ostaa. Muussa tapauksessa kaukalo annetaan lentohenkilökunnalle, joka laittaa sen ruumaan lennon ajaksi. Kaukalon saat takaisin laskeuduttua.

Ainakin jns-hki lennoilla on yleensä vapaita paikkoja. Henkilökunta kyllä neuvoo mielellään kentällä ja koneessa.

Jos sulla lähtee vaunut mukaan, niin säilytä se pussi, koska hesan päässä ei niitä välttämättä ole.
 
Lento on kuitenkin niin lyhyt, etten usko että turvakaukaloa kannattaa raahata mukana. Sylissä menee varmaankin, tuo ainakin sitä turvantunnetta vieraassa tilanteessa. Laskussa ja nousussa pulloa suuhun, tosin tuttikin (jos käyttää) ajaa saman asian :)
Lensin edestakaisin Pekingiin vajaa 6kk ikäisen kanssa, eikä nousuissa ja laskuissa ollut ongelmaa. Omat ruuat mukana ja babybasket (kun pitkä lento, ja ensimmäinen oli yölento) oli varattuna lentoyhtiön kautta, että sai makuullaan nukkua. Poikaa ei nousut ja laskut ihmetyttäneet ollenkaan, ja tasainen humina koneessa rauhotti yllättävän paljon.

Tosin lähtö viivästyi, ja ehdittiin ja käydä ilmassa kun piti kääntyä takaisin ja kahteen otteeseen korjata konetta, joten väsymys otti ylivallan ja hysteerinen itkuhan siitä tuli, mutta kun loppupeleissä päästiin ilmaan, niin väsy voitti ja nukkuikin ekat 6 tuntia putkeen.

Pari lelua kannattaa ottaa mukaan, koska nousussa ja laskussa tulee vauvan olla sylissä vöissä naama menosuuntaan - saa jotain leikittävää ja muuta ajateltavaa, tai lukekaa vaikka kirjaa ;)

Hyvää matkaa!
 
Moikkis,
Meillä meni Turkin matka (tyttö silloin 4kk) tosi hyvin. Hieman nuhaisena lähdettiin, mutta neito oli oikein innoissaan kun sai olla tissillä koko sen viisi tuntia! Joten lentoja vauvan kanssa ei näköjään kannata jännittää. (Jännitin kyllä alussa itse) Nukkui nätisti ja hyppeli innoissaan sylissä sen vähän ajan mitä oli hereillä.
Lentämään vain!!!
 
FPI
Kiitos taas vastauksista! Eiköhän meidänkin lento ihan hyvin mene!

Sellaista vielä kyselen, että mitä teidän vauvoilla oli koneessa päällä? Ihan sisävaatteet vai joku vanupuku sisävaatteiden päällä vai miten?
 
Lennettiin ekan kerran vauvan kanssa kun oli 1kk, sitten 3 kk ja nyt 6 kk Italia-suomi väliä, aina mennyt hyvin. Hyvä imettää nousussa ja laskussa niin ei ainakaan tule helposti korvakipua. Minusta hyvä oli pitää kevyt hattu päässä, koneessa vetää helposti. Muuten oli päällä potkarit ja villatakki sekä jalassa tossut, mukana oma pikku huopa. Ja joku lelu kannattaa ottaa, tyyliin helistin, jos ei osu nukkuma-aikaan... Hyvin menee varmasti!
 
Me ollaan lennetty paljon 2,5kk asti.. ja ei oo ollu ongelmia. Oon ymmärtänyt et pienillä on vielä "pehmeät paikat" korvissa, joten ei pitäisi sattua.

Vaatteista.. kerroksia päälle, joita voi sit vähentää helposti tai lisätä tilanteen mukaan. Koneissa on aina liian kylmä tai liian kuuma.. Sisävaatteissa kuitenkin, ohut hattu voi tosiaan olla hyvä ja oma peitto, jota voi sit käyttää esim alustana jos haluaa laskea vauvan välillä makaamaan penkille (jos on vaikka tilaa koneessa ja saat tyhjän paikan viereen) Vaihtovaatteet on mulla myös aina ollut mukana, mut tuo sun lento on lyhyt et tuskin tarviit.
Hyvää matkaa!
 
Tuosta naama menosuuntaan olemisesta... mä oon joka lennolla imettänyt nousut ja laskut eikä siihen ole kyllä kukaan puuttunut. Tai sitten on vauva nukkunut sylissä, silloinkaan en ole kääntänyt niin että olisi kasvot menosuuntaan.

Normaali vaatetus. Meillä ei muistaakseni ollut edes mitään lakkia koneessa. Ehkä kypärämyssy vois olla kätevä. Ulkovaatteita pukenut sitten koneessa jos täytyy ulkokautta mennä terminaaliin. Koneessa on saatavilla peittoja ja tyynyjä, niillä saa mukavasti hyvän asennon jos imettää tai vauva nukkuu sylissä. Ite vissiin tokalla lennolla hoksasin laittaa vauvan siihen viereiselle penkille nukkumaan, tein vaan mukavan paikan siihen peitolla ja tyynyllä ja sai viltin päälle, oli paljon mukavampi itelläkin ja sai juotua kahvia yms.

Mulla on aina ollut hoitolaukku käsimatkatavarana. Siellä ollut mahdolliset vauvan lisäeväät, tutit sun muut, vaipat ja varavaatteet. Vaikka olisi lyhytkin lento, kyllä ne vaihtarit kannattaa olla siellä laukussa. Huonolla tuurilla juuri siellä se vaippa falskaa ja kaikki on märkänä.

Turvakaukaloa en ole saanut millään lennolla mukaan koneeseen, on aina täytynyt laittaa se jo kentällä ruumaan. Mulla ollut sitten kentällä kantoliina tai kantoreppu käytössä.

Lentoemännät ottavat tosi kivasti huomioon vauvan kanssa matkustavan. Muista että siinä portilla saat surutta etuilla jonon ohi vauvan kanssa ja pääset ensimmäisten joukossa koneeseen. Ei tarvitse siellä odottaa ja jonottaa pikkuisen kanssa.
 
Hei,
hyviä neuvoja oletkin jo saanut. Itse vain vinkkaan että suosittelen minäkin ehdottomasti ottamaan ainakin vauvalle vaihtovaatteet mukaan, ehkä myös itselle esim. vaihtopaita jos mahtuu johonkin käsimatkatavaroihin. Sillä lennolla voi sattua niskakakat tai oksentaminen jonka jälkeen on melkoisen tukalaa istua ja pidellä vauvaa haisevana sylissä :snotty: Muuten sanoisin, että lento menee ihan varmasti hyvin. Mitä pienempi vauva, sitä paremmin menee, sanoisin minä. Meillä on lennetty useamman kerran tytön kanssa 2,5kk ikäisestä lähtien.
 
FPI
Moi!

Kiitos tosiaan vinkeistä ja täytyi nyt vielä tulla kommentoimaan, kun nyt lennot on lennetty!! Eli oikein hyvin meni, mennessä joe-hki tyttö nukkui ja takasin tullessa tre-hki alussa oli hieman kärttyisyyttä, mutta rauhoittui syliin ja hki-joe taas tyttö nukkui! Imettää ei saanut nousun ja laskun aikana, vaan tytön piti olla sylissä naama menosuuntaan tai sitten omassa turvakaukalossaa.

Varmasti lennetään toistekin!! :heart:
 

Yhteistyössä