lesboparin vauvan saanti

  • Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti
pohtija
Voiko tämä olla mahdollista tai onko jopa yleistä?

Maija ja Liisa ovat pari ja tahtovat vauvan. Valitsevat äidiksi eli vauvan synnyttäjäksi Maijan.

Keinohedelmöityksessä käytetään lahjoitettua spermaa, mutta Liisan munasolua

näin molemmat ovat äitejä, toinen biologisesti ja toinen synnyttämällä ja olemalla raskaana, kun Maija synnyttää perimältään Maijan lapsen :)

Asiallista keskustelua toivoisin aiheesta :)
 
vauvamietteitä
Jossain ulkomailla noin on tehty, mutta en tiedä onnistuuko Suomessa.

Periaatteessa varmaan silloin ainakin onnistuu, jos Maijan munasoluissa on jotakin vikaa, ne eivät kypsy kunnolla tms. jolloin olisi lääketieteellinen syy käyttää Liisan munasoluja.

Mutat toisaalta, lesbopareillehan tehdään hedelmöityshoitoja muutenkin ilman elimellistä vikaa. Luulisi että sen perusteella uokin kuvio olisi mahdollinen.

(*:lle: Kohdunvuokraus tarkoittaisi kai sitä, että Maija hankkiutuisi raskaaksi tarkoituksenaan antaa lapsi heti tämän synnyttyä muiden kasvatettavaksi. Siitähän ei ole kyse kun pari kasvattaisi yhdessä lapsensa.)
 
*
Alkuperäinen kirjoittaja vauvamietteitä:
(*:lle: Kohdunvuokraus tarkoittaisi kai sitä, että Maija hankkiutuisi raskaaksi tarkoituksenaan antaa lapsi heti tämän synnyttyä muiden kasvatettavaksi. Siitähän ei ole kyse kun pari kasvattaisi yhdessä lapsensa.)
totta joo... mutta jotenkin silti veikkaan ettei suomessa noin tehdä, täällä on niin ihmeellisiä lakikiemuroita jne.
 
ei näin
Jotenkin.. luonnotonta. Miksi ihan oikeasti pitää lesbo parien hankkia lapsia? lapset soisi sellaisille pareille, jotka pystysvät tarjoamaan heille normaalit mallit. Muuten ei mitään lesboja tai homoja vastaan. Mut lapset sais jättää noista kuvioista pois. Voihan sitä olla vaikka kummina jollekin lapselle.
 
lesboäiti
itselläni on useampi lapsi edellisestä liitosta ja he kaikki asuvat kanssani. kuten myös uusi kumppanini, joka nyt sattuu olemaan nainen.
hyvin ovat lapset kasvaneet, kehittyneet, heitä ei ole kiusattu tästä asiasta. myös koulut ja päiväkodit ovat suhtautuneet asiaan hyvin.. olemme kuin mikä tahansa perhe. :)

toivoisin todella ap:n asian olevan suomessa mahdollinen. minä en näe siinä mitään luonnotonta tai väärää. minusta kaunis ajatus ja varmasti olisi rakastettu lapsi. meidän kohdalla vauvaa ei harkita. riittää jo olemassa olevat :D
 
N+N
Alkuperäinen kirjoittaja ei näin:
Miksi ihan oikeasti pitää lesbo parien hankkia lapsia?
Koska halu vanhemmuuteen ja oman lapsen kaipuu ei ole mitenkään sidoksissa seksuaaliseen suuntautumiseen.

lapset soisi sellaisille pareille, jotka pystysvät tarjoamaan heille normaalit mallit.
Mikä on "normaali malli"? Mies rassaa autoa ja syö lenkkimakkaraa, nainen häärii kotona meikit naamassa ja passaa perhettään? Aina voi miettiä mitkä mallit ovat terveitä ;) ja onko niille mitään tarvetta. Olemme kuitenkin ensisijaisesti kaikki yksilöitä, emme minkään sukupuolen edustajia.

Kummina toimiminen on itsessään OK, mutta ei lainkaan sama asia kuin oma lapsi. Ja tutkimusten mukaan homo- ja lesboparien perheissä kasvaa terveitä, psyykkisesti tasapainoisia ja hyvinvoivia lapsia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei näin:
Jotenkin.. luonnotonta. Miksi ihan oikeasti pitää lesbo parien hankkia lapsia? lapset soisi sellaisille pareille, jotka pystysvät tarjoamaan heille normaalit mallit. Muuten ei mitään lesboja tai homoja vastaan. Mut lapset sais jättää noista kuvioista pois. Voihan sitä olla vaikka kummina jollekin lapselle.
Hohhooh :whistle: Todellakin kummius ja äitiys on NIIN lähellä toisiaan että.
Luonnotontahan se on, keinohedelmöitys. Mun mielestä niin lesboihin/homoihin pätee aivan sama kuin niihinkin 'luonnollisiin'pareihin (mies&nainen), joista toinen/molemmat eivät pysty saamaan biologisesti lapsia. Jos haluaa vanhemmaksi, niin kyllä mun mielestä siihen kaikilla pitää olla mahdollisuus, on sitten mikälie.
 
noppa
Alkuperäinen kirjoittaja Fortune:
Alkuperäinen kirjoittaja ei näin:
Jotenkin.. luonnotonta. Miksi ihan oikeasti pitää lesbo parien hankkia lapsia? lapset soisi sellaisille pareille, jotka pystysvät tarjoamaan heille normaalit mallit. Muuten ei mitään lesboja tai homoja vastaan. Mut lapset sais jättää noista kuvioista pois. Voihan sitä olla vaikka kummina jollekin lapselle.
Hohhooh :whistle: Todellakin kummius ja äitiys on NIIN lähellä toisiaan että.
Luonnotontahan se on, keinohedelmöitys. Mun mielestä niin lesboihin/homoihin pätee aivan sama kuin niihinkin 'luonnollisiin'pareihin (mies&nainen), joista toinen/molemmat eivät pysty saamaan biologisesti lapsia. Jos haluaa vanhemmaksi, niin kyllä mun mielestä siihen kaikilla pitää olla mahdollisuus, on sitten mikälie.
Tosta sai sen käsityksen et vanhemmaksi tuleminen on mielestäsi jokin ihmisoikeus, jonka on pakko totetutua millä keinolla tahansa kaikille halukkaille?
 
N+N
Tämä ei ollut mulle osoitettu, mutta:

Alkuperäinen kirjoittaja noppa:
Tosta sai sen käsityksen et vanhemmaksi tuleminen on mielestäsi jokin ihmisoikeus, jonka on pakko totetutua millä keinolla tahansa kaikille halukkaille?
Kyllä, lisääntyminen on perusoikeus kaikille halukkaille, jos sille ei ole biologista estettä. Vai ovatko täällä kirjoittelevat äidit anoneet jostakin lupaa ennen vanhemmiksi ryhtymistään?

Kenellä sitten olisi valta määritellä kuka saa lisääntyä ja kuka ei, ja millä perusteella?

Kovin helposti se ainakin onnistuu *vahingossa* lukuisilta huumeriippuvaisilta, alkoholiongelmaisilta, väkivaltaisilta, psyykkisesti sairailta jne. heteroäideiltä. Valtaosa on tietysti kunnollista porukkaa, mutta pointti on se että kukaan tai mikään ei kontrolloi sitäkään millaiset heterot päätyvät raskaaksi ja mihin olosuhteisiin heidän lapsensa syntyvät.

Homoille ja lesboille lapsia ei ainakaan tule vanhingossa, vaan he ovat aina toivottuja.
 
vieras.
Alkuperäinen kirjoittaja noppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Fortune:
Alkuperäinen kirjoittaja ei näin:
Jotenkin.. luonnotonta. Miksi ihan oikeasti pitää lesbo parien hankkia lapsia? lapset soisi sellaisille pareille, jotka pystysvät tarjoamaan heille normaalit mallit. Muuten ei mitään lesboja tai homoja vastaan. Mut lapset sais jättää noista kuvioista pois. Voihan sitä olla vaikka kummina jollekin lapselle.
Hohhooh :whistle: Todellakin kummius ja äitiys on NIIN lähellä toisiaan että.
Luonnotontahan se on, keinohedelmöitys. Mun mielestä niin lesboihin/homoihin pätee aivan sama kuin niihinkin 'luonnollisiin'pareihin (mies&nainen), joista toinen/molemmat eivät pysty saamaan biologisesti lapsia. Jos haluaa vanhemmaksi, niin kyllä mun mielestä siihen kaikilla pitää olla mahdollisuus, on sitten mikälie.
Tosta sai sen käsityksen et vanhemmaksi tuleminen on mielestäsi jokin ihmisoikeus, jonka on pakko totetutua millä keinolla tahansa kaikille halukkaille?
No jos multa kysytään niin vanhemmuus ei ole mikään ihmisoikeus, mutta lapsen oikeus vanhempiinsa on. Vasta haaveissa olevillakin lapsilla tulisi olla oikeus syntyä häntä toivovaan perheeseen ilman, että sitä esim. lakiteitse yritettäisiin estää.
 
quu
Alkuperäinen kirjoittaja N+N:
Tämä ei ollut mulle osoitettu, mutta:

Alkuperäinen kirjoittaja noppa:
Tosta sai sen käsityksen et vanhemmaksi tuleminen on mielestäsi jokin ihmisoikeus, jonka on pakko totetutua millä keinolla tahansa kaikille halukkaille?
Kyllä, lisääntyminen on perusoikeus kaikille halukkaille, jos sille ei ole biologista estettä. Vai ovatko täällä kirjoittelevat äidit anoneet jostakin lupaa ennen vanhemmiksi ryhtymistään?

Kenellä sitten olisi valta määritellä kuka saa lisääntyä ja kuka ei, ja millä perusteella?

Kovin helposti se ainakin onnistuu *vahingossa* lukuisilta huumeriippuvaisilta, alkoholiongelmaisilta, väkivaltaisilta, psyykkisesti sairailta jne. heteroäideiltä. Valtaosa on tietysti kunnollista porukkaa, mutta pointti on se että kukaan tai mikään ei kontrolloi sitäkään millaiset heterot päätyvät raskaaksi ja mihin olosuhteisiin heidän lapsensa syntyvät.

Homoille ja lesboille lapsia ei ainakaan tule vanhingossa, vaan he ovat aina toivottuja.
Luonto on määritellyt sen, kuka saa lisääntyä. Kaikki koeputki- ja muut tavat saada lapsi ovat luonnottomia. Jos ei saa lasta luonnollisesti niin ehkäpä se on jossain 'korkeammalla' päätetty!
 
Alkuperäinen kirjoittaja noppa:
Tosta sai sen käsityksen et vanhemmaksi tuleminen on mielestäsi jokin ihmisoikeus, jonka on pakko totetutua millä keinolla tahansa kaikille halukkaille?
No joo. Ei ihan keinolla millä hyvänsä, mutta minun mielestä kaikilla lasta haluavilla pitää olla siihen mahdollisuus.


Alkuperäinen kirjoittaja quu:
Luonto on määritellyt sen, kuka saa lisääntyä. Kaikki koeputki- ja muut tavat saada lapsi ovat luonnottomia. Jos ei saa lasta luonnollisesti niin ehkäpä se on jossain 'korkeammalla' päätetty!
Ja mä en usko tuohon hölynpölyyn, että luonto määrittelisi kuka voi saada lapsen ja kuka ei. Miten sillä selittynee ne miljoonat lapset, jotka jopa heti pistetään adoptioon?? Mikähän se 'korkea' on joka päätökset tekee? Kyllä ne ihmiset, jotka eivät luonnollisesti pysty kumppaninsa kanssa saamaan lasta, saavat äärimmäisen toivottuja lapsia, jos se tilaisuus heille suodaan. Ja joku mainitsikin narkkikset ym. joille lapsia tämä 'korkeus siunaa' joskus oikein urakalla. :/
 
Enpä tosiaan tiedä onko tuo käytännössä Suomessa mahdollista, mutta hienoa jos olisi :) Molemmat saisi olla periaatteessa bio-vanhempia. Toisaalta on mun mielestä mielettömän epäreilua että hedelmöityshoidot on sallittu yksinäisille naisille ja lesbopareille, mutta mikä on homoparin vaihtoehto kun kohdunvuokraus Suomessa on laitonta?

Eiköhän tosiaan ole lapselle huomattavasti upeampaa syntyä erittäin toivottuna vaikka hedelmöityshoitojen keinoin (oli kyse homo- tai heteroparista), kuin ei-toivottuna vahinkona ongelmaiseen heteroperheeseen jotka eivät lapsesta pysty/halua huolehtia. Se jos mikä on surullista :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja pohtija:
Voiko tämä olla mahdollista tai onko jopa yleistä?

Maija ja Liisa ovat pari ja tahtovat vauvan. Valitsevat äidiksi eli vauvan synnyttäjäksi Maijan.

Keinohedelmöityksessä käytetään lahjoitettua spermaa, mutta Liisan munasolua

näin molemmat ovat äitejä, toinen biologisesti ja toinen synnyttämällä ja olemalla raskaana, kun Maija synnyttää perimältään Maijan lapsen :)

Asiallista keskustelua toivoisin aiheesta :)
Mä en todellankaan ole mitenkään asiasta tietoinen, enkä ehkä puhu ihan oikeilla termeillä mut anyway, tuli vain ihan tälleen mielenkiinnosta aiheeseen, sellainen kysymys mieleen, että kun Liisan munasolu hedelmöitetään, ja laitetaan Maijan sisään. Miten jos näillä Maijalla tai Liisalla onkin jokin ominaisuus joka ei sovi toisen ominaisuuksien kanssa yhteen (en ihan itsekkään tiedä mitä tarkoitan), eikö tässä ole sikiöllä suurempi mahdollisuus menehtyä?
 
hei kiinostako vapaa sinkku mies pasi 43/180/89/ otan aina kainaloon syliin pusaan .hieron nikastat hartijat jalat koko vartalon kokemusta on hemmotelua joka aikaa on sulle aina tanssimassa käyn kalassa hevosmies elänrakas lapsirakas en naimissa ei lapsia,relhelinen-huumoritajuinen 0458889795 ystävä ja kaverina soitella mailia laitella tavata olla yhdessä syli vapana kainalo pusaan otan naisen huomijoon aina käsi kädessä
 
häpeän
KYLLÄ NORMAALI PERHE ON MIES+NAINEN, niin se vaan on!! Ihan turha lässyttää ja yrittää saada kuulostamaan normaalilta täysin luonnotonta ja epänormaalia asiaa homoista ja lesboista. Lapset kuuluu naisen ja miehen väliseen suhteeseen, ei samaa sukupuolta olevien ja johan sen luontokin hoitaa etteivät voi saada lapsia!!! Järkyttävää sontaa elämä tuo tullessaan. Eipä varmaan ketää kiusata, mutta TAKANAPÄIN kauhistellaan ja ei todellakaan katsota hyvällä sateenkaariperheitä! HYI H*mmetti!
 
Vieras25
Kyl se vaan niin on että omistakin lapsista voi tulla homoja ja mitäs mä sit mietin kun mummiksi haluaisin, eihän se käy ja väärin oon lapsenikin kasvattanut eli ihan epäonnistunut heteroäiti itsekin. Jumala mua piiskatkoon syntinen perkele. Samassa taloyhtiössä asuu kaks naisparia kenellä lapsia. Onnellisilta vaikuttaa. Inhottavat miten ne kehtaa olla tollasia!! Mun lapsista kasvaa kunnon ihmisiä ja jos ei katkasen välit. Tulevat kaipaamaan mua, äiti on äiti kumppani ja oma perhe 2:sia. Eivät ole oikeesti onnellisia kun miettivät että menettivätpä äidin! Ha! Mä ja mun ajatukset on oikein, mähän olen hetero vaikka homoksi ehkä saatoin lapseni kasvattaa. Mitä onnelliaempia ovat, sen katkerampi olen. En siis toivo lapsilleni onnea. Olen täys pelle itsekkin
 

Yhteistyössä