lestadiolaiset ja ehkäisy

  • Viestiketjun aloittaja uskovainen
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vierS:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja Starbucks:
Ja tosiaan miks lestadiolaiset äidit "päästävät" itsensä siihen kuntoon että joutuvat "pakkolepoon" psykiatriselle osastolle? Uskon että Jumala haluaa meidän ajattelevan myös itse eikä vain suoriteta suorituksen perään.

yleistystä? mä en tunnen ketään vl äitiä joka on pakkolevossa..
En minäkään tunne ku yhden, mutta tunnen monia, joilla käy perhetyöntekijä helpottamassa raskasta arkea. Tabujahan nämä on.

mäki tunnen monia pari lapsisia ei vl-perheitä jotka on sossun asiakkaita :)
Jep. Monilapsisen perheen äiti vaan tahtoo väsähtää helpommin, kuin yhden-kahden äiti. Varsinkin, kun se ei välttämättä olekaan oma tahto se suurperhe. En sano tätä pahalla kuitenkaan. Tämä on vain silkka fakta.
näinpä. En sano etteikö joku ns. tavallinen äiti voisi väsähätää, mutta jos ( kuten tässä Ap:n tapauksessa ) äiti ei tahdo lisää lapsia ja joutuu vaan väkisin niitä hankkimaan, niin siinä voisi olla pienoinen riski että väsyy liikaa.
 
ei voi ymmärtää
Kotimaa-lehdessä vasta oli jonkun ikälopun vl-pääjehun haastattelu ja siinä kysyttiin myös ehkäisystä. Sain kyllä aika vahvasti sen kuvan että muuten ehkäisy ois ok, mutta kun se olisi lahkon kuolemaksi! Siis lapsia pitää tehdä sen takia jokaisen niin paljon ku ikinä kykenee, et lahko säilyy isona ja vahvana! viis kenenkään jaksamisesta ja mielenterveydestä.
 
vieras
Teillä on kyllä haastava tilanne. Me ratkaistiin kuusi vuotta sitten vastaava tilanne lähtemällä lätkimään koko uskosta. Eli kielsimme uskon, kuten sanonta kuuluu... On vain asioita, joita haluan päättää itse. En jaksanut enää miettiä, mitä nyt kuuluu sanoa, mitä nyt kuuluu tehdä, miten tähän kuuluu reagoida, miten tuohon kuuluu suhtautua... En vaan jaksanut.

Tuntui, että oma elämä jäi elämättä. Elimme keskellä laumaa, mutta ihan yksinämme. Olimme joukossa, mutta erilaisia. Jos aloitin keskustelun vl-mammojen kanssa jostain ongelmasta, niin ei sieltä apuja saanut. Kyllä jumala auttaa, kyllä jumala siunaa, kyllä jumala järjestää yms oli ne vastaukset. Väsymyksistä ei voinut puhua. Ehkäisystä ei uskaltanut puhua. Turvallisissa aiheissa pysyttiin. Käyttäydyttiin, kuten kuuluu. Lisäännyttiin, kuten muutkin. Koko ajan kaihersi ajatus, että en mä tätä halua, ei tämä ole mun elämää. Tätä ohjaa joku, tämä on hirveää, tämä syö mut lopuksi, kidun ja kuivun pystyyn. Ihan ku olisin ollut vankilassa.

Noin ajattelin ja nyt eletään vapaammin ja olen ihan erilainen ihminen. Oma itseni ja onnellinen. Meni ohi aiheen kyllä, mutta tämmöisiä kuitenkin.
 
ehdotuksia
Olen itse tällanen jouluisin ja juhlissa kirkossa käyvä perusluterilainen joten nämä voi olla ihan tyhmiä ehdotuksia kun en säännöistänne tarkemmin tiedä, mutta voisko jostain apuvälineistä olla apua seksissä penetraation sijaan, vai lasketaanko sekin ehkäisyksi? Siis kaikenlaisia väristimiä on molemmile sukupuolille tarjolla ja netistä voi tilata.. En tiedä miten paha synti "teidän" Jumalan mielestä ehkäisy on, mutta jos Jumala antaa anteeksi kaikenlaisille murhamiehillekin niin miksei sitten tällaista koko perheen jaksamista ja perheen hyvinvoinnin vuoksi tehtyä ratkaisuakin, vaikka se hänestä syntiä olisikin, mitä taas itse en eriuskoisena usko..

Jaksamista teille kuitenkin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Teillä on kyllä haastava tilanne. Me ratkaistiin kuusi vuotta sitten vastaava tilanne lähtemällä lätkimään koko uskosta. Eli kielsimme uskon, kuten sanonta kuuluu... On vain asioita, joita haluan päättää itse. En jaksanut enää miettiä, mitä nyt kuuluu sanoa, mitä nyt kuuluu tehdä, miten tähän kuuluu reagoida, miten tuohon kuuluu suhtautua... En vaan jaksanut.

Tuntui, että oma elämä jäi elämättä. Elimme keskellä laumaa, mutta ihan yksinämme. Olimme joukossa, mutta erilaisia. Jos aloitin keskustelun vl-mammojen kanssa jostain ongelmasta, niin ei sieltä apuja saanut. Kyllä jumala auttaa, kyllä jumala siunaa, kyllä jumala järjestää yms oli ne vastaukset. Väsymyksistä ei voinut puhua. Ehkäisystä ei uskaltanut puhua. Turvallisissa aiheissa pysyttiin. Käyttäydyttiin, kuten kuuluu. Lisäännyttiin, kuten muutkin. Koko ajan kaihersi ajatus, että en mä tätä halua, ei tämä ole mun elämää. Tätä ohjaa joku, tämä on hirveää, tämä syö mut lopuksi, kidun ja kuivun pystyyn. Ihan ku olisin ollut vankilassa.

Noin ajattelin ja nyt eletään vapaammin ja olen ihan erilainen ihminen. Oma itseni ja onnellinen. Meni ohi aiheen kyllä, mutta tämmöisiä kuitenkin.
Voithan silti uskoa Jumalaan vaikket käviskään seurakunnassa,. Tarinasi kuulosti koskettavalta, ja oon oikeesti iloinen että pääsit vapaaksi =)

 
eräs hyvin rakas ystäväni oli l niinkuin vanhempansa, sukulaisensa, monet sisaruksensa.

hän meni nuorena naimisiin. lukion jälkeen. ja sai kaksi lasta peräkanaa.

sitten he vain miehensä kanssa päättivät, etteivät halua olla l, eivätkä kasvattaa lapsiaan sen mukaisesti.

ovat edelleen uskovaisia, mutta käyttävät ehkäisyä ja ystäväni on töissä.

he uskovat vakaasti siihen että pääsevät taivaaseen näinkin. elävät muuten aika samalla tavalla kuin ennenkin, mutta ehkäisevät

ainakin ystäväni vanhemmat ja sisarukset hyväksyvät heidän päätöksensä, miehen perheestä en tiedä. jotkut sukulaiset eivät hyväksy, mutta eivät he olettaneetkaan että niin kävisi.

heilläkin sekä mies että vaimo olivat samaa mieltä, niin ehkä senkin takia päätyivät tähän..
 
Tunnenpa läheisesti lestadiolaisia, tulevan lapseni isä mm. Jo uskonnon nimi kertoo ketä seurataan, ohjeistuksilla ei paljon ole tekemistä jumalan tahdon kanssa vaan vanhan Lestadiuksen. Hän tämän kiellon laittoi sen vuoksi ettei mies (hän itse) joudu elämään ilman pimpsaa, kun ehkäisyä ei siihen aikaan ollut muuta kuin kieltäytyminen ja se naiselta riistettiin oli miehille aina tarjolla joku uskonsisar römpsänsä kanssa, ei voinut kieltäytyä. Ja kun kukaan miehistäkään ei kieltäytynyt...arvatkaa loput.

No juu mutta asiaan: Luuletteko uskovaiset oikeasti että taivaaseen ei pääse muita kuin esim. juuri Lestadiuksen oppeja noudattavat? Kovin on pienet piirit siellä yläkerrassa sitten...muutama hassu tuhat suomalaista väsynyttä mummoa.

Itse sain miesystäväni kanssa "älykästä" neuvontaa seurakunnasta: Kun tulin raskaaksi opastivat lapsen isää heti jättämään minut, kun ei saa olla avoliitossa eikä saa mennä naimisiin... olemmehan kumpikin jo eronneet aiemmin ja vielä minä olen epäuskoinen. Kumma kyllä tämä ohje ei koske näitä opastajia itseään.

Ei paljon jumalaa kuulla siellä mutta saarnoja sitäkin enemmän.
 
rakas ystävä
ei se sinun uskoasi mihinkään hävitä,vaikka et enää vl olisikaan ja käyttäisit ehkäisyä=) Jumala näkee ihmisen sydämen ja sen uskonsiemenen joka siellä elää,ei se kaadu ihmisten mielipiteeseen ja kirkkokuntaan. Jumala kyllä hyväksyy ehkäisyn,sillä Hän on tarkoittanut meille onnellisen elämän. Miksi tuo vl seurakunta ahdistaa noin paljon jäseniään? Vapauteen Hän vapautti meidät=)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Se muuten on niin, että raskaaksi kyllä tulee jos ei käytä ehkäisyä, jos sattuu olemaan hedelmällinen. Ei Jumala päätä näitä asioita meidän puolesta. Jos päättäisi, niin voitas jäädä kaikki työttömäksi ja asunnottomaksi ja mennä mihin henki vie. Kuitenkin pitää käydä töissä ja kaupassa, tehdä ruokaa yms.

Asiat ei tipu suuhun vaan kaikella on seurauksensa. Silläkin, että koko aika nai ilman ehkäisyä. Normaali seuraus siitä on se, että tulee paksuksi.
Näinhän se on ja onhan meille annettu kaikille se vapaa tahto, Myös itse pitää yrittää, ei kaikki tipu valmiina eteen, ja kyllä lapsia tulee jos tarkoitettu on ehkäisi tai ei toivottavasti löydät oikean ratkaisun itsellesi tärkeää on että itse jaksat.
 
vieras
Muu kuin lestadiolainen tai ex-lestadiolainen ei oikein voi ymmärtää näitä. On oikeastaan täysin turha neuvoa, että pääset sä taivaaseen, vaikka käytät kumia. Ei se noin heillä mene. Väitän, että tehokas ja hiottu aivopesu on saaneet aikaan tämän, että omatunto kiusaa, jos tekee virheen. Jumala rankaisee, jos ehkäisee. Uskovainen ei välttämättä voi elää "vääryydessä" niin hullulta kuin se kuulostaakin.
 
Toinen vl.äiti
Ap, täällä on toinen äiti, jolla on ollut aivan samanlaisia ajatuksia. MEillä kolme lasta, vanhin 4-v, ja nyt neljättä odotellaan. nyt se tuntuu oikeasti mukavalta, että on vauva tulossa. me on saatu tosi paljon apua kunnalta ja sukulaisilta. en olis mmuuten jakksanu varmaan olla uskovainen. olen ollu mm. psykiatrisessa sairaalassa levähtämässä (mahtava lepoloma! ;) ) Älä anna periksi ehkäisyhalulle. Siltä tieltä on vaikea tulla takas. Me ollaan miehen kanssa puhuttu ja puhuttu. ja mulla ei ollu seksihalujakaan jossain välissä (taustalla voi olla tietty raskautumispelko), joka voi tosin vaikuttaa "lastentulotahtiin". Saisinpa jostain sinun yht. tiedot.olis tosi mukava jutella. Mulla tulee joteinki paha mieli, kun lukee eritavalla uskovien mielipiteitä, vaikka hyväähän ne tarkottaa, ja järkeviä ovat. Mutta tämä on uskon asia-- Minä haluaisinn, että nnäistä asioista puhuttaisiin enempi, eikä vain todettaisi, että "kaikki lapset jaksetaan ottaa lahjana vastaan". kun näin ei välttämättä ole, eikä tarvi, saa ajatella että nyt en jaksais.
 
Tosiaan jos joku uskova voisi osoittaa raamatusta sen kohdan missä puhutaan ehkäisystä...runkkaaminen siellä kyllä tuomitaan, sen löydän minäkin. Jeesushan kuitenkin jätti vain ne kymmenen käskyä jälkeensä, sanoi vielä ettei halua ihmisiä liikaa rasitettavan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muu kuin lestadiolainen tai ex-lestadiolainen ei oikein voi ymmärtää näitä. On oikeastaan täysin turha neuvoa, että pääset sä taivaaseen, vaikka käytät kumia. Ei se noin heillä mene. Väitän, että tehokas ja hiottu aivopesu on saaneet aikaan tämän, että omatunto kiusaa, jos tekee virheen. Jumala rankaisee, jos ehkäisee. Uskovainen ei välttämättä voi elää "vääryydessä" niin hullulta kuin se kuulostaakin.
Mä olen tästä samaa mieltä.
 
Hyvä elämä
Kymmenen käskyä eivät ole Jeesuksen jättämiä ohjeita, vaan löytyvät jo Vanhasta testamentista. Jeesuksen tärkeimmät ohjeet ovat kultainen sääntö (Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille) ja rakkauden kaksoiskäsky (Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.) Mutta ymmärrän siis Eccun pointin, ja olen täysin samaa mieltä.

Minusta liiallinen lapsenteko rikkoo näitä Raamatun tärkeimpiä ohjeita vastaan tässä tilanteessa, jossa maapallo on ylikansoitettu ja hukkumassa paskaan. Jos kaikki tekisivät ne kymmenen tai viisitoista lasta, elämä tuhoutuisi maapallolta vielä nopeammin kuin nyt tapahtuu. Se ei voi olla Jumalan tahto.
 
Voimia!
En lukenut koko ketjua, mutta käyppäs
http://p2.foorumi.info/keskusteluavanhoillislestadiolaisuudesta/index.php

tuolla on muitakin vl.iä samassa tilanteessa ja varmasti saat paremmin vertaistukea kuin täältä :)
Itse en ole vl, mutta voisin kuvitella, että Jumalalle on mielenterveytesi ja jaksaminen tärkeämpää kuin ehkäisemättömyys.
 
Alkuperäinen kirjoittaja miksi:
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä..:
? Mitä merkitystä sillä on millainen pyykkikone jyskyttää kodinhoitohuoneessa?


Tähän on pakko kommentoida: ei sillä olekaan uskon kannalta mitään merkitystä, meillä ainakin pyörii kone joka vetää sisäänsä mahdollisimman paljon pyykkiä :D

Tämä on siis edelleen hengissä oleva legenda, ettei lestadiolaisilla sais olla tietynlaisia pyykkikoneita... hoh hoijaa!

Ja ap:lle: täällä on varmasti paljon uskonsisariasi, jotka painiskelevat ihan samojen asioiden kanssa kuin sinä. Tämä ei kuitenkaan ole ehkä paras mahdollinen paikka kysyä neuvoja uskonasioissa; olisiko sinulla/teillä jotain läheistä ystäväpariskuntaa esim, samassa elämäntilanteessa olevaa? Tai joku vanhempi pariskunta, joka on pahimmat ruuhkavuodet jo ohittanut? Voimia ja siunausta teille! :hug:
 
Ap, mä antasin sulle mieluusti oman kehoni ja miehelles mieheni kehon. Raskautuminen ei helppoa, muttei mahdotonta ja ei tarvitsis stressata :hug: Me ei käytetä ehkäisyä, ollaan kumpikin omien polkujen kulkioita, ateistei kaiketi, mutta taidetaan ajatella niin, että jokainen lapsi tulee, joka on tullakseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja Starbucks:
Ja tosiaan miks lestadiolaiset äidit "päästävät" itsensä siihen kuntoon että joutuvat "pakkolepoon" psykiatriselle osastolle? Uskon että Jumala haluaa meidän ajattelevan myös itse eikä vain suoriteta suorituksen perään.

yleistystä? mä en tunnen ketään vl äitiä joka on pakkolevossa..
Juu enkä minä... jos joku joskus jossain on ollut, niin heti se muuttuu niin että "LESTADIOLAISET ÄIDIT PÄÄSTÄVÄT..." jne.
 
Nita
Alkuperäinen kirjoittaja Toinen vl.äiti:
Älä anna periksi ehkäisyhalulle. Siltä tieltä on vaikea tulla takas.
Antaa "periksi" ehkäisyhalulle, voi hyvänen aika. Minä sanon että älä anna periksi tyhjille perinteille, vaan kuuntele omaa mieltä ja ruumista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä elämä:
Kymmenen käskyä eivät ole Jeesuksen jättämiä ohjeita, vaan löytyvät jo Vanhasta testamentista. Jeesuksen tärkeimmät ohjeet ovat kultainen sääntö (Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille) ja rakkauden kaksoiskäsky (Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.) Mutta ymmärrän siis Eccun pointin, ja olen täysin samaa mieltä.

Minusta liiallinen lapsenteko rikkoo näitä Raamatun tärkeimpiä ohjeita vastaan tässä tilanteessa, jossa maapallo on ylikansoitettu ja hukkumassa paskaan. Jos kaikki tekisivät ne kymmenen tai viisitoista lasta, elämä tuhoutuisi maapallolta vielä nopeammin kuin nyt tapahtuu. Se ei voi olla Jumalan tahto.
Ne vaan sitten rakastaa niin paljon.

 

Yhteistyössä