lihavat lapset, missä heitä asuu?

aloin tällaista miettimään (älkää kysykö miksi)...

eli mun pojan luokalla tai rinnakkaisluokalla ei ole yhtään lihavaa lasta, eikä kuulemma koko 700 oppilaan koulussa, kun aloin asiaa kysellä äsken. ja tosiaan, en ole itsekään ikinä nähnyt täällä lihavaa lasta enkä tunne yhtään lihavaa lasta ja mulla on tosi laaja kaveri/tuttupiiri.

eikö kuitenkin sanota, että suomalaisista lapsistakin iso osa on ylipainoisia? aloin vaan miettimään että pitääkö se todella paikkansa. vai onko täällä espoossa vaan jotenkin tosi terveellisesti eläviä ihmisiä :D
 
"hmm"
kyllähän noita pulleroisia lapsia välillä näkee. Mutta yllätys, vanhemmat eivät ole AINA itse lihavia..joskus on mutta ei siis tarkoita että lihavat vanhemmat - lihava lapsi.
Itse äskettäin näin uimahallissa aika tukevan pienen pojan..ehkä joku 4 vuotias oli.
 
[QUOTE="hmm";23086718]kyllähän noita pulleroisia lapsia välillä näkee. Mutta yllätys, vanhemmat eivät ole AINA itse lihavia..joskus on mutta ei siis tarkoita että lihavat vanhemmat - lihava lapsi.
Itse äskettäin näin uimahallissa aika tukevan pienen pojan..ehkä joku 4 vuotias oli.[/QUOTE]

kyllä täällä on lihavia aikuisia vaikka millä mitalla, mutta aloin siis tosiaan miettiä niin niillä lihavillakin aikuisilla on normaalipainoiset lapset. en ole vieläkään keksinyt yhtään ylipainoista lasta ja mun lapset myös harrastaa jonkin verran ja sieltäkin "piireistä" jo koetin etsiä :D

ei löydy! ja hyvähän se siis on että ei löydy, mutta aika erikoista. kyllä mun luokalla lapsuudessa oli muutama ylipainoinen.

ps. olen kipeä, ehkä se selittää näin kummalliset pohdinnat..
 
Minä en tunne kuin yhden lihavan lapsen, eikä tuttavapiirin lapsien luokalla ole yhtään lihavia lapsia. Omalla luokalla oli ala-asteella yksi lihava tyttö. Mutta kyllä tuolla kaupungilla niitä lihavia lapsia joskus tulee vastaan.

Eikä todellakaan tarkoita, että vanhemmat ovat itsekkin lihavia, jos lapsi on. Eikä toisinpäin.
 
Meidän kulmilla ainakin asustaa sisarukset joista molemmat rankasti ylipainoisen näköisiä. Varmaan sellasia kuudesluokkalaisia ovat...

On noihin muutenkin tullut törmättyä, Helsingin seudulla siis, ja tekee kyllä pahaa kun ala-asteikäinen lapsi on todella lihava (oli syynä sitten ylisyöttäminen tai sairaus). Mutta eipä noita ihan alvariinsa vastaan tule kuitenkaan.

Meidän poika on varmaankin "liikalihava" jos mittoja tuijotetaan. Ei silti näytä lihavalta.... Sama juttu isällään, on "vaarallisen lihava" painoindeksin mukaan, mutta eipä tuo kovin vaarallisen lihavalta näytä :D Joku juttu tässä täytyy olla... Joko mun ja kaikkien ympärillä olevien ihmisten silmissä on vikaa tai sitten me ollaan yksinkertaisesti liikalihavia koko perhe.

Muoks. nyt meni sanat sekasin tossa yllä... :D
 
Viimeksi muokattu:
Ärrimiau
Kyllä minun asuttamassani kaupungissa heitä on ihan riittävästi. Joka päivä muutama tulee vastaan. Tai oikeastaan kuljen heidän ohitseen, kun se vyöryvät pitkin katuja. Sääliksi käy lapsiparat.
 
xvierasx
No meillä asuu yksi. Helsingin keskustassa siis. 7-v ja reippaasti ylipainoa - johtuu siitä, että viettää lähes puolet ajastaan isänsä luona, ja siellä sitten mätetään pitsaa ja sipsiä ja limpparia, kaikkea helppoa ja nopeaa ja epäterveelllistä einestä jne. Meillä terveellinen ruoka (ja hoikkia minä, puolisoni ja pojan pikkusisarukset), ja poika kyllä harrastaa paljonkin liikuntaa, mutta mitään en oikein pojan isälle voi. Keskustella olen yrittänyt kyllä, mutta minkäs teet. Joskus muistaakseni palstallakin kysellyt neuvoa tilanteeseen.. semmoista.
 
No meillä asuu yksi. Helsingin keskustassa siis. 7-v ja reippaasti ylipainoa - johtuu siitä, että viettää lähes puolet ajastaan isänsä luona, ja siellä sitten mätetään pitsaa ja sipsiä ja limpparia, kaikkea helppoa ja nopeaa ja epäterveelllistä einestä jne. Meillä terveellinen ruoka (ja hoikkia minä, puolisoni ja pojan pikkusisarukset), ja poika kyllä harrastaa paljonkin liikuntaa, mutta mitään en oikein pojan isälle voi. Keskustella olen yrittänyt kyllä, mutta minkäs teet. Joskus muistaakseni palstallakin kysellyt neuvoa tilanteeseen.. semmoista.
tosi kurjaa ja varmasti vaikeasti ratkaistavissa oleva tilanne. miksi isä ei anna lapselle terveellistä ruokaa?
 
xvierasx
tosi kurjaa ja varmasti vaikeasti ratkaistavissa oleva tilanne. miksi isä ei anna lapselle terveellistä ruokaa?
Laiska jätkä :)
Siitä kiva, että tykkää olla kyllä pojan kanssa, ihan aidosti, mutta ei mielestään osaa laittaa ruokaa eikä viitsi myöskään opetella. Plus tykkää "hemmotella" poikaa. Tyhmäähän se on ruualla hemmotella, muitakin keinoja olisi kyllä, mutta tämä nyt vaan tykkää tehä näin, juteltu on, mutta taas ties kuinka monennen kerran käy ilmi että pitsaa ja limua haettiin "kun xx niin hirveesti kuitenkin siitä tykkää". :/
Itsekin on siis reilusti ylipainoinen, niin siksikin ehkä helpompaa hälle vähätellä pojan tilannetta (ja massan määrää..)
 
"vieras"
Lapsella voi olla ylipainoa, vaikka se ei näkysikään vaatteet päällä. Jos se näkyy, niin se voi jo olla huomattavaa. Uimahallissa kyllä huomaa että monen lapsen vatsanahka roikkuu uikkarin päällä :(

Lapset on niin eri rakenteisia, että ei niitä voi pelkän painon perusteella vertailla. Pääasia että liikkuu ja on hyvä kunto, ja syö terveellisesti.
 
Kyllä täällä ainakin näkee pullukoita lapsia, en sitten tiedä kaikkien vanhemmista minkä kokoosia ovat.

Mun likka on normaalipainoonen vaikka itte olenkin ylipainoonen. Ehkä normaalipainoonen isä tasoottaa tilannetta. :xmas:
 
tartsika
Yhdessä tutussa perheessä lapin perukoilla on äiti väh.150-kiloinen, isä normaalipainoinen, 4v tyttö tosi hoikka ja 5-6v poika tosi lihava. En ylläty jos poika parikymppisenä painii äitinsä kanssa samassa sarjassa. Ja oon töissä päiväkodilla, siellä ainakin näkyy tukevia ja lihavia lapsia. Ja mun koulussa ala-asteella oli aika paljon lihavia lapsia. Kyllähän noita löytyy :)
 
Uimahallissa viimeksi ihmettelin kuinka lastenaltaassa oli ainakin viisi reilusti ylipainoista lasta. Ja aikuisten altaaseen näkyi menevän muutama hiukan isompi koululainen ("isompi" pätee tässä sekä ikään että kokoon).

Ja ekaluokkalaiseni luokalla on ainakin kaksi ylipainoista lasta.
 
Viimeksi muokattu:
"mä"
Usein lihavuus on niin yleistä, että se näyttää normaalilta (eli suurin osa on näitä) ja normaalipainoiset sitten hoikilta. Sen takia sitten tuntuu, ettei massasta eroavia lihavia lapsia olisikaan...
 

Yhteistyössä