Liho (ei lihoa), kotoa (ei kotoota), kuulostaa (ei kuullostaa), niinpä (ei niimpä)

  • Viestiketjun aloittaja kielenhuoltoa
  • Ensimmäinen viesti
Murteen käyttäminen ei ainakaan minua häiritse, ihan voi vapaasti sanoa että mie tai mää tai mikä nyt itselle parhaiten sopii.
Kirjoitusvirheet kuten enääN tai kuuLlostaa ärsyttävät ja niitä (ja vastaavia) näkee nykyisin myös muualla kuin keskustelupalstoilla. En usko niiden olevan lyöntivirheitä, vaan kirjoittajat tosiaan luulevat että se on oikea kirjoitusasu (eikä yhtään auta että niitä esiintyy koko ajan enemmän foorumeilla jne). Tuollaisista pikkujutuista on joskus kiinni esim duuni- tai opiskelupaikan saaminen.
 
säpäle harmaana
Tällä palstalla on kirjoitusvirheetkin kuulemma murretta.

Puhumattakaan nämä vakiot eli viellä, bussejen, kotoonta, piirrustus, sisarrus...
Tämä on sitten hassua, kun aina valitetaan "yleisistä" virheistä, mutta itse en kyllä tällaisia missään näe. Vähän sama kuin näissä "palstalla opittuja sanoja" -listoissa aina puhutaan jostain toppuluokkalaisista, vaikken ole kertaakaan tällä palstalla tällaisia nähnyt.

Niin, no eihän se toki tarkoita sitä, että niitä ei ole, jos minä en niitä ole nähnyt, mutta ei ne nyt niin kovin yleisiä mielestäni ole. Tai sitten olen vain sokea. Joku voisi joskus minulle vaikka näyttää missä puhutaan "toppuluokkalaisesta" tai käytetään sanaa "bussejen".
 
säpäle harmaana
Kolitsi ja fliissi ovat minusta ihan selkeästi murteellisia ilmaisuja ja gollece ja fleege taas enemmänkin kirjoitusvirheitä. Näillä on minusta aika iso ero. Ehkä ei sitten kaikista.
 
kiireesti ärsyttävää
Vaikken olekkaan mikään kielioppi-intoilija niin minua ärsyttää aivan suunnattomasti kun jotakuta teititellään ja sitten kuitenkin verbi taivutetaan monikon toisen muodon mukaisesti. "Olette tehneet..., olette sanoneet..." kun pitäisi tietenkin olla "Olette tehnyt..., olette sanonut". ARRGGHHH !!
 
hmph
Mua ärsyttää kun jotkut kysyy ikää lauseilla "monenko vanha hän on?" "Mitenkä vanha hän on?" Miksei voi vaan kysyä KUINKA vanha hän on :D Todella ällöttävän kuuloisia lauseita...
 
"..."
Yleensä puhe- ja kirjakielen ihmiset osaavat erottaa toisistaan. On eri asia kirjoittaa vaikkapa sitä työhakemusta kuin keskustelupalstalle. En puhu tai kirjoita IRl kirjakieltä kuin töissä niin en myöskään netissä pl.asiakaspalautteet jne.
Joten tännäänki täs kotosalla vuan pyörin ko muut läks jo kotoota pois aikasti aamusta :D

Usein nämä opiskelujen suhteen 'myöhäisheränneet' ovat kovia kielipoliiseja. Kun sitä vihdoin 30-vuotiaana oppii kielioppia ja jopa jaksaa keskittyä enemmän kuin peruskouluaikoina niin sitä kai sitten tulee tarve edes jollain päteä. Vaikka todennäköisesti sillä ihmisellä olisi paljonkin muita saavutuksia mistä olla ylpeä vaan ei sitä itse näe. Harmi vain kun muut joutuvat näitä sitten kestämään ja kuuntelemaan kun yks tuntee itsensä alitajuisesti hieman vajaaksi älylliseltä kehitykseltään.
 
.vvieras.
Mulle taas aapeen ilmaisu "särähtää silmään" kuulostaa oudolta. Korvaan voi särähtää mutta miten silmään?
Niinpä. Minusta tällaiset tyylivirheet ovat pahempia kuin yksittäiset puhelkieliset "väärät" sanat.

Silti vielä vuosien jälkeenkin naurattaa aina, kun muistan luokkakaverin ainekirjoitusklassikon "Joutsenet laskeutuivat kuin hohtimet kaivoon."
 
"wtf"
Paltalla toistuu jatkuvasti samat kielioppivirheet, joka ainakin minun silmääni särähtävät pahasti.

PalStalla
kielioppivirheet, joTka
pistää silmään / särähtää korvaan

Kysellään, miksi joku ei lihoa, vaikka pitäisi kysyä, että miksi joku ei liho.

Tulikohan nyt pikkasen liikaa pilkkuja?

Lähden kotoa pois, eikä lähden kotoota pois.

Ompas hölmö sanajärjestys. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
aapee.
[QUOTE="...";30670522]Yleensä puhe- ja kirjakielen ihmiset osaavat erottaa toisistaan. On eri asia kirjoittaa vaikkapa sitä työhakemusta kuin keskustelupalstalle. En puhu tai kirjoita IRl kirjakieltä kuin töissä niin en myöskään netissä pl.asiakaspalautteet jne.
Joten tännäänki täs kotosalla vuan pyörin ko muut läks jo kotoota pois aikasti aamusta :D

Usein nämä opiskelujen suhteen 'myöhäisheränneet' ovat kovia kielipoliiseja. Kun sitä vihdoin 30-vuotiaana oppii kielioppia ja jopa jaksaa keskittyä enemmän kuin peruskouluaikoina niin sitä kai sitten tulee tarve edes jollain päteä. Vaikka todennäköisesti sillä ihmisellä olisi paljonkin muita saavutuksia mistä olla ylpeä vaan ei sitä itse näe. Harmi vain kun muut joutuvat näitä sitten kestämään ja kuuntelemaan kun yks tuntee itsensä alitajuisesti hieman vajaaksi älylliseltä kehitykseltään.[/QUOTE]

Minä opin kielioppisäännöt jo peruskoulussa. Jos tekee alkeellisimpiakin kielioppivirheitä, niin kyllä se vain antaa ihmisestä vähemmän älykkään kuvan.

Sitäpaitsi murteen lukeminen vasta raskasta on. Harva sellaista jaksaa pitkiä pätkiä lukea.
 
aapee.
[QUOTE="wtf";30670558]Paltalla toistuu jatkuvasti samat kielioppivirheet, joka ainakin minun silmääni särähtävät pahasti.

PalStalla
kielioppivirheet, joTka
pistää silmään / särähtää korvaan

Kysellään, miksi joku ei lihoa, vaikka pitäisi kysyä, että miksi joku ei liho.

Tulikohan nyt pikkasen liikaa pilkkuja?

Lähden kotoa pois, eikä lähden kotoota pois.

Ompas hölmö sanajärjestys. :)[/QUOTE]

Ei tullut liikaa pilkkuja. Kirjoitusvirheiden ja kielioppivirheiden eroista olikin jo puhetta. Enkä suinkaan ole mikään kielipoliisi, ainoastaan nämä yksinkertaisimmat kielioppivirheet häiritsevät.
 
"wtf"
Ei tullut liikaa pilkkuja. Kirjoitusvirheiden ja kielioppivirheiden eroista olikin jo puhetta. Enkä suinkaan ole mikään kielipoliisi, ainoastaan nämä yksinkertaisimmat kielioppivirheet häiritsevät.
Varmana tuli liikaa pilkkuja! Minun äikänmaikka olis satavarmana ruksinu 2 pilkkua noista pois.

Ja kannattas kirjottaa vähän rauhallisemmin jos noin paljon teet kirjotusvirheitä.

Olet naurettava.
 
aapee.
[QUOTE="wtf";30670577]Varmana tuli liikaa pilkkuja! Minun äikänmaikka olis satavarmana ruksinu 2 pilkkua noista pois.

Ja kannattas kirjottaa vähän rauhallisemmin jos noin paljon teet kirjotusvirheitä.

Olet naurettava.[/QUOTE]

Sinä tässä olet naurettava, tyypillinen palstavastaaja, joka hyökkää aloittajan kimppuun osaamatta keskustella itse aiheesta.
 

Yhteistyössä