Liian aikainen murrosikä pojalla?

Poitsu on nyt 10-vuotias ja hänelle näyttää kehittyneen ensimmäiset murrosiän merkit. Saunassa olen huomannut, että "vehje" on tullut selvästi suuremmaksi. muutenkin kasvu on nopeutunut. Minun tietääkseni poikien murrosikä alkaa joskus 12-13 vuoden iässä.

Miten muiden pojilla on kehitys kehittynyt ja onko tämä tapaus mielestänne vielä normaalin rajoissa?
 
Kävin mun 12-vuotiaan pojan kanssa lääkärissä muissa asioissa ja lääkäri epäili pojan murrosiän olevan mahdollisesti myöhässä, kun ei karvoitusta ole vielä ilmaantunut :eek: Itse en olis kyllä osannu huolestua asiasta vielä. Nyt tilannetta seuraillaan 14 vuoden ikään saakka ja sitten aloitetaan mahdollisesti puberteettia jouduttava lääkitys.
 
Meillä myös 9v poika on antanut esimurkku oireita. Esim. riidanhaluisempi ja huomasin tänään koulusta tullessaan, että hupsita poikahan "haiskahtaa" hielle. Olen aivan ymmälläni. Alkaako se jo näin nuorena? "vehje" ón myös hiukan kasvanut.
 
Ensi "järkytyksen" jälkeen aloin ottamaan selvää asioista ja ilmeisesti ihan normaalin aikataulun puitteissa meillä kuitenkin ollaan:) Ihan ensimmäinen merkki on kivesten kasvu ja vuoden kuluessa siitä kasvaa pippeli ja häpykarvoitus. Kivesten kasvu voi alkaa jo 9v. iässä. Meillä nämä kaikki merkit on jo olemassa. Elimet on kasvaneet ja pippelin juuressa on muutama karvakin:) On aika hassun näköistä, kun muuten on ihan pikkupoika ja "vehkeet" on ihan eri mittakaavassa:D Poitsu itsekkin on selvästi ylpeä kehityksestä, saunan kylppärissäkin seisoskelee miehekkäänä kädet lanteilla:D

Tuli ihan haikea olo kun miettii, että hän ei kohta ole minun oikku poika vaan aikamies...
 
Moi teille. Olen 12-vuotias, jolla on merkkejä alkanut näkyyn. En oikeestaa kivesten kasvusta tiedä, mutta karvoitusta tullut. Lisäksi en tule toimeen kovin hyvin vanhempien kanssa. Karvoituksesta se, että sitä on häpykarvoina, kainalossa iihan pientä. Kasvoin vuojen aikana 10 ½cm, milloin siemensyöksyt alkavat? Oon tietääkseni mun luokas eka ku suihkus kaikki tuijottelee mun palleihi. :D ihan ylpee olo mut nolottaa joskus...
 
tuota en tiiä et onko nyt tapahtumassa murros ikää kun ei ees kivekset oo kasvanu nyt varmaan ja häpykarvoitus ei oo alkanu... häpeän jo tätä asiaa muilla pojilla on jo varmaa tapahtunut muutokset ... 12v oon ja lokakuun 27 päivä syntyny? ja vielä milloin nää siemensyöksyt alkaa esim. "märät unet"???
 
Muutos ja kehitys on niin yksilöllistä, että ei kannata huolestua vaikka murrosikä ei itsestään olisikaan vielä 13 vuotiaanakaan ilmoitellut! Pojat kehittyvät muutenkin hitaammin kuin tytöt ja joskus poikien täytyy vaan siis odotella hivenen pitempään ensi merkkejä näistäkin asioista :D Kannattaa keskustella omien miespuolisten sukulaisten kanssa (jos löytyy lähistöltä) että minkäikäisenä heillä on ollut kasvupyrähdys ja äänenmurros esimerkiksi. Ei ehkä kehtaa aina ensin kysyä kasvokkain että millonkas se sinulla oli ensimmäiset yölliset siemensyöksyt B) Ja äitihän voi sitten kysyä niistä aremmista asioista vaikka siltä isältä jollei poika itse halua!

Kannattaa äidit ajoissa puhua niitten poikienne kanssa näistä asioista, juurikin kun tuo kehitys on niin eritahtiin tapahtuvaa. Usein lapset sitten hakevat tietoa netistä ja siellä voi joutua väärillekkin sivuille kun näiden aiheiden parissa seikkailee... Äiti voi laittaa vaikka paperille muutamia nettiosoitteita joista tietoa saa ja antaa pojalleen, että käyhän tuolla katsomassa jos haluat. Kirjastostakin voi käydä lainaamassa muutamia asiaa käsitteleviä kirjoja, joista saa asiallista tietoa näistä hommista. Ainakin sellainen kirja kuin "Legopalikoista leopardi kalsareihin" (Cacciatore ym.) on nimenomaan pienistä pojista miehiksi kasvaville jörriköille tarkoitettu opus! Väestöliiton nettisivujen kautta saa hyvää tietoa ainakin eri nettiosoitteista yms.

Mukavaa mieheksi kasvua ja rohkeutta äideille puhua asioista :heart:
 

Yhteistyössä