Liian aikaisin isoksi?

  • Viestiketjun aloittaja Beep
  • Ensimmäinen viesti
Siis nokkamukin käyttöä aletaan opetella että se sitten joskus 1 v. sujuisi ja pullon voisi jättää pois tai ei tartte pulloa, mikäli imetys loppuu. Tutin käyttöä kannattaa vähentää eli vaan nukkumaan mennessä ja lohduttamiseen (kipuitku tms.). Luulen että tätä tarkoitettiin neuvolassa.
 
Beep
Alkuperäinen kirjoittaja Luppis:
Siis nokkamukin käyttöä aletaan opetella että se sitten joskus 1 v. sujuisi ja pullon voisi jättää pois tai ei tartte pulloa, mikäli imetys loppuu. Tutin käyttöä kannattaa vähentää eli vaan nukkumaan mennessä ja lohduttamiseen (kipuitku tms.). Luulen että tätä tarkoitettiin neuvolassa.
Huvittavaa silti.

 
Meille hammashoitaja sanoi että vauvan imemistarve vähenee 8 kk iässä jolloin kannattaa pyrkiä vähentämään tutin lussutusta hereillä ollessa. Poika oli silloin reilu 6 kk eikä tosiaan käsketty tuttia jättää pois, vaikka muuten olikin aika innokas hoitaja.
 
Neuvolaan ohjeet on neuvolan ohjeita, sinä itse päätät kuinka lapsesi hoidat ja itse tiedät varmasti missä vaiheessa on sopiva hetki juuri sinun lapselle opetella nokkamukin käyttöä ja jättää tutti pois. :)
 
Meillä oli tänään 3kk neuvola, ja sain ohjeet aloittaa kiinteät ruoat 4kk iässä. Samaan aikaan neuvottiin tarjoamaan myös vettä...nokkamukista.

En ole siis vielä kokeillut, mutta huvittaa ajatus neljän kuukauden ikäisestä pikkuipananasta nokkamukin kanssa.
 
Mutta meillä on niin että neiti ei ikinä ole huolinut pulloa (olen kokeillut valehtelematta 7 erilaista tuttiosaa) Taisi olla vähän alle 4kk kun tarjosin nokkamukista vettä niin johan kelpasi :) ja nyt tyttö 7kk juo nokkamukista ruoalla ja annan välillä hörppyjä mukista. Pulloa mielestäni ei enään ainakaan tarvita.. Mutta siis pointtina tähän kirjoitukseen on että kukin tyylillään ja en pidä ollenkaan outona tuota kehotusta.. :| Ja siis painotan että mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle!! =) :flower:
 
Minä sain samat ohjeet 5kk neuvolassa, pullo pois, tutti pois, nokkamuki käyttöön... :eek: Jokainen muksu on tosiaan yksilö, mutta meille jos nokkamukin ottaa nyt kåäyttöön, niin huh huhuijakkaa, ei tulis mitään. :LOL:

Tuo juokoot pullosta, syökäät tuttia ja oppikoot ryömimään, kun oppi. Samperi,kun kaikki pitä nykyään tehdä taulukoita myötäillen :kieh:
 
Ei kaikkien tartte saman kaavan mukaan edetä, neuvolassa vaan annetaan sanat ohjeet kaikille, joita äidit sitten oman HARKINTANSA mukaan noudattavat. Meillä 4 kk ikäisenä kyllä nokkamuki oli heti hauska juttu! Eli heti ekalla kerralla tarttui molemmin käsin kiinni ja työnsi nokan suuhun ja otti muutaman hörpyn. Meillä itseasiassa neuvolasta ei ole hirveästi mitään ohjeistettu, ovat kai meikäläisen suhteen jo luovuttaneet.. (refluksia, allergioita, ei konttaa tai ryömi jne.).
 
Myö saatiin 5kk neuvolassa sama ohje et nokkamukista sit juomista kun sen aika tulee. Miusta se oli ihan hyvä neuvo. Meillä tyttö syö vielä pelkkää rintaa ni miks pitäs ensin opettaa pullosta juomaan ja sit kohta mukista. Myö ostettiin ainaki semmonen pehmee nokkanen muki ni on helpompi siitä sit juoda.

Mut niinku moni jo sano niin oman harkinnan mukaan, jokainen tekee niinku itestä hyvältä tuntuu.
 
Ma en aina jaksa kuunnella ohjeita niin sanantarkasti..

Meilla on tytto kovasti tutin peraan ja syokoot vaikka on 'jo' 1v. Yolla haluaa tutin ja vasahtaessaan paivalla. Nyt ulkoillessa ei olla enaa tutiteltu.. Mutta en ma ota ressia tollaisesta. Kylla se aikanaan loppuu..

Ja nokkamukista. Meilla juodaan tuttipullosta maidot ja Tupperin pienesta nokkamukista vetta ruuan kanssa. Muut nokkamukit tai mitkaan systeemit ei toimi silla joko tytto ei niiden paalle ymmarra tai vesi lentaa ympariinsa.. Kylla me saannollisesti aina kokeillaan ja leikitaan niilla, muttei sillee 'pakolla'.

Lapsen elaman ei mun mielesta tarvis olla niin kauheen vaikeeta, mieluiten kivaa ja hassua. Ja siks meilla yritetaan ajaa tollaiset asiat lapi lapsen tahtiin ja sille ohimennen..

Mutta ma nyt olenkin tallainen pehmoaiti, kai..
 
Beep
Alkuperäinen kirjoittaja masha:
Lapsen elaman ei mun mielesta tarvis olla niin kauheen vaikeeta, mieluiten kivaa ja hassua. Ja siks meilla yritetaan ajaa tollaiset asiat lapi lapsen tahtiin ja sille ohimennen..

Mutta ma nyt olenkin tallainen pehmoaiti, kai..

Kiva kirjoitus. :heart:


Mun mutsi toteutti silloin aikoinaan kaikki neuvolan ohjeet sanatarkasti ja katuu sitä vieläkin. Ja ne ohjeethan oli silloin ihan erilaiset. No mä en aio toteuttaa ja katua, vaan teen lapsentahtisesti jutut kuten mashakin, pehmoäiti siis minäkin! :D
 
Meillä vissiin vähän omanpään mukaan neuvova neukkutäti (tai siis kaksi kun eka lähti), koskaan ei oo tullu ensimmäistäkään ohjetta siitä miten pitäs ja ei pitäs, on vaan kysytty syökö tuttia eikä pullosta puhettakaan ja ikää pojalla 1v. Sama juttu mitä tulee nukkumapaikkaan, nukuttamiseen jne..."kunhan nukkuu niin hyvä" on se saatu neuvo. Siis kovin tuntuu painottuvan siihen että yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle.
 
Meillä neuvolantäti on odotusajasta alkaen korostanut sitä, että he antavat neuvolassa ohjeistuksia mutta että omat vanhemmat tuntevat ja tietävät aina parhaiten mikä heidän lapselleen sopii.

Joskus olen ihan muuten miettinyt, että vauva-ajasta alkaen kerrotaan koko ajan mitä on tulossa seuraavaksi, eletään vähän niinkuin muutenkin aina tulevaisuudessa eikä tässä hetkessä. Meillä lapsi alkoi kiltisti juomaan nokkamukista vettä kun aloitettiin kiinteät, mutta maitoa ei siitä ole kunnolla koskaan kelpuuttanut. Imetyksen loputtua tuo tarpeellisen maitomäärän alassaaminen on välillä ollut melkoinen urakka.

Mutta siis, minun mielestäni kannattaaa yrittää vaan luottaa itseensä ja siihen, että tuntee oman pikkuisensa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiipataapa:
Meillä oli tänään 3kk neuvola, ja sain ohjeet aloittaa kiinteät ruoat 4kk iässä. Samaan aikaan neuvottiin tarjoamaan myös vettä...nokkamukista.

En ole siis vielä kokeillut, mutta huvittaa ajatus neljän kuukauden ikäisestä pikkuipananasta nokkamukin kanssa.
meillä ei kumpikaan ole juonut tuttipullosta eli nokkamukista tarjottu vettä 4kk iästä lähtien.hyvin sujuu juominen
 

Yhteistyössä