Liian alhainen hCG ja mahdollinen kohdunulkoinen raskaus?


Hei vaan,

Voisitteko te, jotka kokeneet ku:n kertoa oireistanne ihan alussa? Vai huomasitteko mitään hälyttävää?

Meille tehtiin siis inseminaatio 13.5 ja pp15 testasin plussan (lue: useita).
Kun digitestikin sanoi "raskaana" selvällä suomenkielellä, itkin onnesta ja soitin heti klinikalle. Neuvoivat tulemaan verikokeeseen heti maanantai aamuna, ja sinne menin sitten siis pp18. Tein viikonlopun aikana oikein urakalla testejä, mutta viiva ei vahvistunut haamua kummemmaksi missään vaiheessa..

Hoitaja soitti tulokset iltapäivällä ja kertoi, että hCG on 107 ja aivan liian alhainen. Sanoi sitten, että tule viikon päästä maanantaina uudestaan verikokeisiin. Jouduin lypsämään lisätietoja, kuten sen, että mikä sitten on normaali (200-300) ja kun kyselin mitä tämä voi tarkoittaa, väisti hän kysymykseni sanomalla, että eivät tiedä enempää ennen seuraavia tuloksia.

Kun laitoin sitten lääkärille sähköpostia ja kysyin mitä tuo tarkoittaa, vastasi hän, että toivoa normaalista raskaudesta ei ole, ja nyt on odotettava, että hCG lähtee laskuun.

Eilen tein taas testin nähdäkseni onko se haamu jo haihtumaan päin, ja sainkin vahvaakin vahvemman viivan testiin.

Oireethan viittaavat ainakin netistä ongitun tiedon perusteella kohdunulkoiseen raskauteen, mutta halusin kokeilla jospa täältä löytyisi ku:n kokeneita ja teidän kokemuksenne oireista?

Minulla on tullut hyvin pientä tuhrua, siis valkovuotoa jonka seassa on kuivunutta verta. Tämä on jatkunut lauantaista saakka, nyt siis 7 päivää.
 
Tämmöistä tietoa löytyy terveydenhuollon ammattihenkilöstön sivuilta:

Raskauden yhteydessä seerumissa voidaan todeta hCG:ta yleensä noin 10 päivän kuluttua hedelmöityksestä. Raskaudenaikainen hCG-pitoisuus on korkeimmillaan 7 - 12. raskausviikon aikana, jolloin pitoisuudet ovat yleensä suuruusluokkaa 10 000 - 100 000 U/l.

Alkuraskauden komplikaatiossa ja kohdunulkoisessa raskaudessa hCG-tuotto on normaalia alhaisempaa.
 
Moi Sharona, mä oon kokenut kohdunulkoisen viikolla 4+, eli hyvin varhaisessa vaiheessa. Sanotaan, että ku alkaa oireilla vasta siellä 7-10 viikoilla, mutta mulla tuo kyllä diagnosoitiin ku-epäilyksi.

Eli mulla alkoi tulla pientä tuhruvuotoa siinä 3. viikon lopussa, itse asiassa en ollut edes vielä kerinnyt tehdä raskaustestiä. Tuhrua ja outoja vatsakipuja oli pari kolme päivää, kunnes kivut yltyivät koviksi, niin koviksi, että en pystynyt yöllä nukkumaan kuin tuolissa istuma-asennossa, koska kylkiluiden alla tuntui vihlova kipu. Ensiapuun lähdin sitten heti aamusella.

Kohdunulkoista sitten epäilivät, koska oikealla munatorvessa näkyi jotain ultralla (vaikka noin pienillä viikolla ei pitäisi ultralla mitään näkyä). HCG oli oli noin 370. Kivut johtuivat siitä, että verta vuosi vatsaonteloon, jossa se liikkuessaan sitten aiheutti kivun. Ultrassa näkivät siis "verilammikot" vatsaontelossa. HCG:stä sanottiin mulle, että on aika alhainen ja kun se lähti itsestään laskuun ja hemo lähti nousuun (eli en enää vuotanut lisää vatsaonteloon), niin selvisin pelkällä seurannalla pari päivää sairaalassa. Ei siis tarvinnut leikata tai mitään. Vatsakipuja oli vielä tuonkin jälkeen, koska verta oli edelleen vatsaontelossa. Mutta sitten siinä meni vähän yli kuukausi, kun tuon hCG-arvon laskemista seurattiin (kävin viikottain labrassa) niin, että se vihdoin laski alle 5.

Enpä tiedä onko vastauksestani mitään hyötyä sinulle, mutta tällainen kokemus mulla. Aluksi ensiavussa eivät edes pitäneet kohdunulkoista mahdollisena, koska oli niin pienet viikot vaikka itse heti epäili sitä.

Tsemppiä!
 
Kiitos vastauksesta ja oman kokemuksen jakamisesta :hug:

Mulla olis nyt 5+4 ja tänään aamulla otettiin hCG joka oli yli 1500.
Huomenna menen ultraan ja katsotaan missä se lymyää. Toivon tosiaan, että siellä jotain näkyis jossain niin sais selvyyden.
 
Nostelenpa tätä ketjua, jos jollain olisi lisää kokemuksia.

Mulla siis juuri tälläinen tilanne, dpo 13 plussattu haamu ja dpo 17 Clearbluen digillä raskaana 1-2 vkoa eli missään vaiheessa ei tummaa viivaa. Tänään rv 4+4 kävin lääkärissä ja kohtu oli ultratessa tyhjä (pitäis näkyä jo jotain). Juuri tässä kierrossa tehtiin aukiolotutkimus, jossa oikean tuuban todettiin olevan tukossa ja samoin lääkäri sanoi ovulaation tapahtuvan oikealta. Jotain on siis hedelmöittynyt, mutta minne. Kävin päivällä hCG testissä ja nyt tuloksia odottelen. Kohdunulkoiselta vaikuttaa.
 
Päivitänpä tilanteeni.

Spontaani keskenmeno alkoi kovilla supistuksilla rv 4+5, hCG näytti kolmantena päivänä 3.0 mU/ml. Ensi viikolla vielä ultra, mutta eiköhän kaikki ole ok. Onneks ei ollut kohdunulkoinen.
 

Yhteistyössä