Liian nuori?

  • Viestiketjun aloittaja Teepussi
  • Ensimmäinen viesti
Teepussi
Alkuperäinen kirjoittaja Ei todellakaan mene noin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Helpompi saada töitä kun ei ole vielä lapsia. Haastatteluissa voit sanoa, ettei ole vielä lastentekosuunnitelmia ja esittää urasuuntautunutta. Pienen lapsen äitinä se on pikkasen hankalampaa. Ja todennäköisesti sit haluaisitkin kuitenkin sisaruksenkin esikoiselle, vai mitä?
No HÖPÖ HÖPÖ!!!!! Mä käännän tämän ihan toisin päin, sitten kun ne lapset on, niin ei tarvitse työnantajan odotella milloin se kolkuttaa ovella ja sanoo mamma loman alkavan ja sitten se taas jatkuu kun tehdään se kaveri ja sit vuosi kaks töissä ja taas lapsi.
Molempia mielipiteitä kuulee kovin paljon. Tuntuu että 50-50 on minun kuulemani tilanne. Kai se sitten rippuu niin paljon työnantajasta.

Onkohan sellaista perheystävällistä työtä edes juristille olemassa, tuntuu että tällä alalla pitäisi olla vähintään mies tai hedelmätön. (Anteeksi mutta pakko oli vielä tuostakin nurista ja purkaa..)
 
Mä en kyll lukenut tätä ketjua nyt kokonaan, mutta mä olin 17 vuotias kun päätin että mä haluan ennen kaikkea olla elämässäni äiti, ja toteutinkin sen sitten melkein siltä istumalta..

Ihan varmasti helpommalla olisin päässyt taloudellisesti ja monen muunkin asian suhteen, jos olisin käynyt mukisematta kouluja ja elänyt nuoruutta niinkuin asiaan kuuluu ja toiminut oikeassa järjestyksessä niinkuin yleinen mielipide on. Mutta kun ei vaan kertakaikkiaan tuntunut mielekkäältä sillä tavalla toimia. :D Niin että mä järjestin elämäni ennen kaikkea hauskaksi, mielekkääksi, onnelliseksi ja päätin että mun tapani saa luvan kelvata muillekin ja olla juuri se paras. Ja se onkin ollut sitä, mulle. :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Opiskelut muuttenevat opintojen edetessä vielä vaativimmiksi, joten perheellisenä voisi olla liian rankkaa. Ilman vauvaa saat opiskelut hoidettua pois ripeämmin. Malta vielä vähän.
Näin mäkin suosittelen.
 
sss
Vaikka et ole bilettäjä tai baarissa käyjä, todennäköisesti pidät siitä, että voit istua paikallaan, olla hiljaa, maata sohvalla, lukea kirjaa tai käydä kävelyllä silloin kun haluat, syödä silloin kun haluat, nukkua rauhassa ja edetä opinnoissa ilman että tarvitsee sopia jokaista menoa (ml. luennot) kuukautta etukäteen?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja yksi vain:
No itse olen 23v kolmen lapsen äiti, tuttavapiiriini kuuluu hirveä läjä 20-25v. useamman lapsen äitejä. Itse asiassa en tunne ketään lapsetonta meidän ikäistä :D
Itse en iässäsi tuntenut juuri ketään lapsen omaavaa. Niinhän se on, että ystävät tekee kaltaisekseen, minun ystäväräpiirini opiskeli iässäsi.
 
kokemuksella
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti22v:
Siitä vaan!:) nuorena on hyvä tehdä lapset:jaksaa hyvin vaikka kuinka vauva valvottais,palautuu nopeasti synnytyksestä,synnytys helpompi,raskauden jaksaa hyvin yms. Opiskella kerkeet myöhemminki! Sitäpaitsi nainen on hedelmällisimmillään 20-25v:nä:) eläkä kuuntele kavereiden kauhisteluita lastenteosta.
Höpö höpö. Alle 25v ei kannatta tehdä mitään suuren linjan päätöksiä. 21v luulee tietävänänsä kaiken ja olevansa kypsä kaikkeen, kunnes tajuaa, ettei niin olekaan.
 
Teepussi
En ole (esim. 17-vuotiaasta) asti ollut sitä mieltä että äitiys olisi elämäni päämäärä tai SE tärkein sisältö. Kuitenkin olen aina tiennyt että lapsia haluan ja mielellään aika nuorena :)

Enkä kyllä ole sitäkään mieltä että tietäisin kaiken tai olisin mitenkään erityisen kypsä, ehkä ikäisiäni "rauhallisempi" vain, mutta toisaalta eräskin ystävistäni on 25-vuotias joka on sitä mieltä ettei sen ikäiset tai pari vuotta vanhemmatkaan ole tarpeeksi kypsiä hankkimaan lapsia. Joten, onko sitä sitten koskaan tarpeeksi kypsä tai tietääkö tarpeeksi paljon, sittenhän sitä oppii kun tulee tilaisuus opetella :)

Ei kai sitä ihan vielä ole kiire niitä lapsia hankkimaan :( Ensin voisi hankkia auton ja muuttaa sille paikkakunnalle jossa haluaa asua seuraavat 10-20 vuotta.. Auttaisikohan tähän kuumeeseen vaikka sitten koiran hankkiminen? ;P Tuskin :D

Joskus sitä toivoo että olisi spontaanimpi ihminen eikä tarvitsisi sen "järjen" äänen olla ylimpänä komentelemassa :)

Ps. Jos nuorilla äideillä on blogeja tms, kävisin mielelläni lukemassa jos linkitätte!
 
Mä sain ensimmäisen lapsen kun olin 19v. 23-vuotiaana mulla oli 3 lasta. Ekan ammatin ehdin lukea ennen lapsia ja nyt tällä hetkellä opiskelen (lapset nyt 4,2,1)...Eli lapset ei todellakaan ole este opiskelulle. Ja päiväkään en ole katunut, että tein lapset nuorena, pienet ikäerot on ehkä asia, jonka tekisin toisin, mutta muutoin en ole hetkeäkään katunut enkä mitään menettänyt :)
 
Jaah, mistähän aloittaisin. No vaikka ensin se, että on totta että ei se ikä ketään vanhemmuuteen kypsytä, siihen kypsyy lapsen tai elämän myötä, jos on kypsyäkseen. Itse olen kai ns. "vanhempi" äiti, mutta en omasta tahdostani, en myöskään puolisoni, luonto vain ei aina anna silloin kun tilataan.

Muistan niin elävästi vieläkin sen oman lapsen kaipuun ja sitä kesti vuosia, ihan oikeasti vuosia (ei vain vuotta paria). Ei siihen mikään auttanut, välillä sen kanssa osasin elää ja sain sen työnnettyä jonnekin (siis sen ajatuksen) mutta taas se putkahti jossain esiin entistä voimakkaampana. Ei siihen auttanut oikeastaan muu kuin työstää asiaa, eli sinun kohadallasi tehdä selkeä päätös milloin se ajankohta teille on hyvä. Mutta muista et voitte kuitenkin joutua vuosia odottamaan.

Niin ja mitä siihen työnsaantiin tulee, jos on lapsia niin voin sanoa että varsinkin ihmisläheisillä aloilla moni työnantaja arvostaa äitejä työntekijöinö, koska monilla on mieletön organisointi kyky. Vaikka onkin riskinä että on paljon poissa lasten sairastelujen vuoksi, niin hyvä työnantaja osaa sijoittaa omaan tulevaisuuteen ja ajatella sen olevan ohi menevä vaihe. Itse sain viime kesänä kaksi vakituista paikkaa entisen vakkaripaikkani lisäksi, vaikka minulla on pieni lapsi ja mies työssä jossa saattaa joutua matkustelemaan paljonkin.

Mitä siihen elämän rankkuuteen tulee kun on lapsia, niin onhan se niinkin, ehkä? En missään vaiheessa ole itse niin kokenut, mutta minä jouduinkin odottamaan tuota meidän poikaa reilu 8 vuotta, siinä ehdin kyllä kaikki rientoni viettämään, itkuni itkemään, suhde lujittui ja velat maksettiin pois. Meillä kaikki oli ns. valmista lapsen tulla, oli opiskelut suoritettu, vakituiset työpaikat, siis kaikki mitä nyt yleensä syiksi keksitään olle vielä perustamatta perhettä, mutta niin.. no saatiin lopulta tuo murukin ja onnellisempia emme voisi olla. En koe elämääni rankkana pienen lapsen kanssa, toki onhan niitä hetkiä kun manaan tuota uhmaikäistä mielessäni, mutta taas muistelen millaista olisi elää ilman häntä niin huh. Vaikka joutuisin valvomaan lopuikääni, en hänestä luopua vois. Vaikka on elämän arjen kurjuutta hetkittäin, mutta oman lapsen hymy, katse, pusu tai hali, siis jo yksi niistä pyyhkii mielestä kaiken muun pois. En mistään hinnasta vaihtaisi elämääni pois, kaikkine kokemuksineenkin. Ne on kasvattaneet minua ja olen aika tyytyväinen mitä ja millainen niiden ansiosta nyt olen.

Vielä sanon sen, jos en aiemmin maininnut, älä ahnehdi kaikkea kerralla! Tarkoitan sillä sitä, että opiskelut suorita tai pidä taukoa, jos haluat perheen perustaa. Sillä saat rauhan nauttia tulevasta mielestäni ihanasta ainutkertaisesta asiasta, voit olla vain kerran ensi odottaja ja silloin on kivaa hömpätä ruusunnuppulaseineen maailmalla.

 
Teepussi
Alkuperäinen kirjoittaja väinötär:
Ei siihen auttanut oikeastaan muu kuin työstää asiaa, eli sinun kohadallasi tehdä selkeä päätös milloin se ajankohta teille on hyvä. Mutta muista et voitte kuitenkin joutua vuosia odottamaan.
Näinhän se on tehtävä. Tänäänkin koko päivän mietiskellyt että jos jonkun ajankohdan koittaisin valita, mitä kaikkea käyttäisin kriteerinä. Mitä kaikkea ihmisellä _täytyy_ olla ennen kuin on turvallinen tilanne hankkia lapsia? Täytyykö olla auto, omakotitalo, naimisissa (kihloissa nyt), varma työpaikka, koira, iso tukku rahaa tilillä jne jne.. Tuota listaahan voisi kasvattaa loputtomiin. Ja kun asiaa liikaa miettii en enää tiedä kuuluuko yksikään noista asettaa ehdottomaksi kriteeriksi. Joskus pystyin minäkin ajattelemaan että sitten kun on talo ja auto ja rahaa jne.. Mutta onko sitten jo jotain muuta esteenä? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja väinötär:
Niin ja mitä siihen työnsaantiin tulee, jos on lapsia niin voin sanoa että varsinkin ihmisläheisillä aloilla moni työnantaja arvostaa äitejä työntekijöinö, koska monilla on mieletön organisointi kyky.
Toivon että löytäisin jostain esimerkiksi hyvin pienen perhe- ja jäämistöoikeuteen erikoistuneen lakifirman jossa osattaisiin ajatella tällaisia, mutta kovasti pelkään sen olevan toiveajattelua. Onko tällaisia aloja edes olemassa?

Alkuperäinen kirjoittaja väinötär:
Vielä sanon sen, jos en aiemmin maininnut, älä ahnehdi kaikkea kerralla! Tarkoitan sillä sitä, että opiskelut suorita tai pidä taukoa, jos haluat perheen perustaa. Sillä saat rauhan nauttia tulevasta mielestäni ihanasta ainutkertaisesta asiasta, voit olla vain kerran ensi odottaja ja silloin on kivaa hömpätä ruusunnuppulaseineen maailmalla.
Tämäkin oli ihana neuvo :) Tottakai sitä haluaisi sitten nauttia täysillä kun sen lapsen lopulta saa :) Tässä vaiheessa voi olla että vaikka oma elämäni sujuisi muuten täydellisesti lapsen kanssa, voisi pelkkä tuttavapiirin osoittama paheksunta pilata ja synkistää tuon ensiodotusajan..

(Ja miten niin yritän väkisin keksiä kaikkia mahdollisia syitä etten haluaisi sitä lasta vielä? ;) )

 
MUN henkilökohtainen mielipiteeni on, että ehdottomasti oltava ennen lasta jokin koulutus käytynä loppuun ja edes jonkinlainen kosketus työelämään. Minimissään se 6 kk työssä, että saa kunnon äitiyspäivärahat. Autoa jos tarvii, niin semmoinen millä uskaltaa ajaa lapsenkin kanssa ja kunnon turvaistuin. Muuten lapsen kanssa pärjää aika pienellä, ei tarvitse olla tuhansien eurojen säästöjä eikä omakotitaloa, kahta farmariautoa, koiraa ja kesämökkiä, nämä voi kaikki hankkia myöhemminkin jos näkee tarpeelliseksi. Mutta se, että on edes jokin ammatti opiskeltu ja sen verran ollut töissä että saa ansiosidonnaisen päivärahan - helpottaa elämää oikeasti ihan mielettömästi!
 
Teepussi
Mitä te, jotka olette saaneet opiskelut ja lapset hoidettua yhtäaikaa, olette opiskelleet? Lähinnä koulupäivän rakenne kiinnostaisi :) Itsellähän ei oikeastaan mitään pakollisia luentoja yms. ole, tämän koulun voisi suorittaa melkein kokonaan kotisohvalla (kuten aina välillä tulee tehtyä ;p ) mutta työtä kyllä vaatii. Noin 4-6h päivässä jos saisi tehokkaasti luettua, nykyisin enemmänkin 8-9h kun "haahuilen" samalla ja teen kaikkea muuta myös, nukun päikkäreitä (vahingossa) yms, en ole oikein tehokas.
 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Mä oon 21v ja olen menettänyt 2,5 vuotta siinä, etten ole lapsia vielä saanu. Lapset antaa paljon, tärkeimmän sisällön elämään mitä voi koskaan saada.
Ymmärrän, jos lapset ovat tärkein sisältö elämässä, mutta toivottavasti ei ainoa sisältö kuitenkaan. Aika rankka rooli pienelle, jos joutuu täyttämään äidin elämän kokonaiseksi. Tän kuvan sain tuosta 2,5 vuoden "menettämisestä", jonka hitto vieköön luulisi olevan nuorella ihmisellä täynnä ihanaa vapaata elämää. Toivottavasti ymmärsin väärin:)
 
aina samaa
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti22v:
Siitä vaan!:) nuorena on hyvä tehdä lapset:jaksaa hyvin vaikka kuinka vauva valvottais,palautuu nopeasti synnytyksestä,synnytys helpompi,raskauden jaksaa hyvin yms. Opiskella kerkeet myöhemminki! Sitäpaitsi nainen on hedelmällisimmillään 20-25v:nä:) eläkä kuuntele kavereiden kauhisteluita lastenteosta.
Noi asiat saattaa[/] päteä, jos vertaillaan 20- ja 40-vuotiaita ensisynnyttäjiä. Nuori ikä ei kuitenkaan ole mikään taikavoima, joka tekee odotuksesta helpon, synnytyksestä kivuttoman ja nopean sekä toipumisesta huimaa. Parikymppisen ja vaikka 26-vuotiaan välillä eroa ei kuitenkaan taatusti ole kuin siinä, että 26-vuotias on nähnyt kuusi vuotta enemmän elämää ja on siksi hivenen kokeneempi ja kenties viisaampikin. Eikä lasten hankinta ole pelkästään fyysinen suoritus kuten maraton, vaan vaatii se muutakin.
 

Yhteistyössä