Liian pitkä lapsi.

no älä sitten vie sitä
Nii että jos nyt olette sitä mieltä ettei tarvitse seurata niin olkaa viemättä niitä mukuloitanne seurantoihin - ja kannatte itse vastuun sitten siitä asiasta. Eihän siellä neuvolassa ole pakko käydä, meidän veronmaksajien rahoja siinä vaan säästyy.
 
ohhoijaa
Lapsen oletuspituuden mukaan sen pitäisi olla siellä -1 käyrällä. Oletuspituus kenties mitattu meistä vanhemmista jotka ei hirveitä hongankolistajia olla, minä 153cm ja mies 175cm.
Nii, mun porukat 150 ja 171.. ja mä kasvoin lapsuuden +2 kuten äsken totesin. Ja aika tavismittanen musta tuli.
Mut kaippa vanhemmilla jommalla kummalla kasvutyyli on ollut tällanen. VEnytään lapsena, ei teininä.
KAtsos omat ja miehes neukkukortit, millanen kasvutapa teillä on ollu :)
 
..
kasvuhormonin liikatuotanto ja kilpirauhasen liikatoiminta muunmuassa ovat hoidettavia sairauksia jotka aiheuttava ylenmääräistä pituuskasvua. olisiko siinä nyt tapahtunu joku nytkähdys ylöspäin, miks on huolestuttu?
 
Alkuperäinen kirjoittaja no älä sitten vie sitä;25212148:
Nii että jos nyt olette sitä mieltä ettei tarvitse seurata niin olkaa viemättä niitä mukuloitanne seurantoihin - ja kannatte itse vastuun sitten siitä asiasta. Eihän siellä neuvolassa ole pakko käydä, meidän veronmaksajien rahoja siinä vaan säästyy.
Mitä sä meuhkaat? :D
 
moska
Suoraan sanottuna mä en koskaan oo tykänny noista neuvolahommista. Sieltä saa ihan väärää neuvontaa esim imetyksestä, lapsi pitäs vierottaa VIIMESTÄÄ 1v, ei sais nukkua missään nimessä perhepedissä tai lapsi oppii huonoille tavoille, ei sais nukutella lastaan jne jne...
Millon penska on liian laiha ja millon lihava.
Oma muksu kasvaa -1 käyrällä pituudessa vaikka "ennuste" vanhempien perusteella olis ollu +1.5.. Peri vaan ne pätkägeenit jostain :)
 
"vieras"
Meillä lapsi oli myös 1v neuvolassa 80cm ja 10kg =) Tänään 1v3kk sitten oli tuo 86cm ja 11,8kg.
Tässä on varmasti syy: huima pituuden lisäys 3 kuukaudessa. Eli siis 6 cm/ 3 kk. Mutta mittausvirheitä tässä varmaankin on tai muuten vain lapsi on hujahtanut pituutta. Meilläkin joskus kontrolloitu 6 kk päästä uudelleen (10 cm lisäys), kun kasvua oli tullut "liikaa". Sitten olikin taas omalla +2-käyrällään eli oli vain hetkellinen hyppäys tai mittavirhe.
 
moska
lisäys:
meillä asiaa taas ei ihmetelty/tutkittu koskaan. Lekuri totesi, että kun kasvaa käyrällään tasaisesti niin se on tärkeintä, ei se meneekö jollain ennustekäyrällä heti vauvasta.
 
[QUOTE="vieras";25212208]Tässä on varmasti syy: huima pituuden lisäys 3 kuukaudessa. Eli siis 6 cm/ 3 kk. Mutta mittausvirheitä tässä varmaankin on tai muuten vain lapsi on hujahtanut pituutta. Meilläkin joskus kontrolloitu 6 kk päästä uudelleen (10 cm lisäys), kun kasvua oli tullut "liikaa". Sitten olikin taas omalla +2-käyrällään eli oli vain hetkellinen hyppäys tai mittavirhe.[/QUOTE]

Kun katson tätä lapsen neuvolakorttia, niin hänellä on kyllä noita samanmoisia pituudenkasvuja. Esim. 4kk ollut 68cm, 8kk 75cm, 1v 80cm ja nyt 1v3kk 86cm.. Onko tuo 6cm/3kk sitten liikaa? Vai eikö lapsella vain ole pituuskasvu tasoittunut vielä. Ja tosiaan kun hän nyt vasta otettiin käytäväksi kontrollissa, vaikka pituuskasvu on jatkunut suht samana. Tämä on se mitä en ymmärrä. Samalla omalla käyrällään kasvanut.
 
Me käytiin lapsen kanssa kontrollissa, kun pomppasi yhtäkkiä +1 -käyrältään yli +2. No, kontrollissa mittasivat uudelleen, ja saivat lapsen pituudeksi usean sentin vähemmän kuin neuvolassa eli lapsi täysin tasaisesti sillä +1 -käyrällään...
 
"vieras"
Kun katson tätä lapsen neuvolakorttia, niin hänellä on kyllä noita samanmoisia pituudenkasvuja. Esim. 4kk ollut 68cm, 8kk 75cm, 1v 80cm ja nyt 1v3kk 86cm.. Onko tuo 6cm/3kk sitten liikaa? Vai eikö lapsella vain ole pituuskasvu tasoittunut vielä. Ja tosiaan kun hän nyt vasta otettiin käytäväksi kontrollissa, vaikka pituuskasvu on jatkunut suht samana. Tämä on se mitä en ymmärrä. Samalla omalla käyrällään kasvanut.
Luulisin, että juuri tuossa vuoden iässä kasvu alkaa vähetä senteissä. Eli siis vauvat nyt kasvaa valtavaa kyytiä, mutta isommat lapset eivät senteissä enää samalla tavalla. Meilläkin kontrolli tuli juurikin 1,5v-2v hurjan kasvun takia. Mutta ongelma olikin poistunut 2,5-vuotiaana. Eli siinä vain tsekattiin, että kasvu menee jatkossa taas omaa käyräänsä tai ettei siis ainakaan ole liian isoa piikkiä kasvukäyrässä.

Ehkäpä teidän lapsi joko ponkaisi toiselle käyrälle tai sitten alkoi näyttää siltä, että menee +2-käyrän yläpuolella (tasaisesti) niin paljon, että syytä "isokokoisuuteen" on tutkittava. Usein tämä on kyllä ihan turhaa. Ja uudet neuvolakäyrät eivät ole vielä kaikkialla käytössä, joten nykylasten isoa kokoa tutkitaan liikaa, koska ennen oltiin pienempiä.

Enpä usko, että on syytä huoleen, mutta kannattaa silti tarkistaa, ettei jää jokin tosi harvinainen juttu huomaamatta. Yleensä siis jokin selkeä kasvutavan muutos on tutkittava, mutta ei tasainen kasvu ole kai mitenkään kamalaa juuri koskaan.
 
tytönjapoikienmamma
Tasainen kasvu tärkeää. Kuopukseni juuri neuvolassa oli venähtänyt roimasti pituutta ja paino ei ole vielä ehtinyt tulla perässä. Th kysyi haluanko tulla puolen vuoden päästä painokontrolliin ja sanoin, että tullaan mielellämme:). Meillä pitkä historia yhdessä, molemminpuolinen luotttamus ja kunnioitus.
 
"vieras"
2cm/kk on paljon jos ajattelee että keskimäärin lapset kasvaa 25cm ekana vuonna ja sen jälkeen jokusen vuoden noin 12-13 cm eli 1cm/kk tuo on siihen tuplat.

Meillä oli kasvu ensin ns liikaa ja sitten tyssäs kokonaan, syyksi löytyi keliakia = olen tosi tyytyväinen että seurattiin
 
"Vierailija"
Tärkeintähän olisi pysyä siellä omalla käyrällä. Sillä ei niinkään ole merkitystä millä käyrällä lapsi kasvaa vaan se on tärkeintä, että kasvu on tasaista. Jos kasvussa on jyrkkä nousu tai lasku laitetaan tarkastusaika muutaman kuukauden päähän, jolloin nähdään onko kyseessä ollut vain hetkellinen muutos tai vain mittavirhe. Jos kasvu on tasaantunut niin asia ok, jos kasvu edelleen jyrkkää niin taas uusi kontrolli.

Meillä omalla tytöllä oli tullut 8cm pituutt 2-2½ iässä ja mittauskontrolliin "jouduimme" koska käyrä lähti pystysuoraan ylöspäin. 2½ vuotiaana pituutta oli 100cm, +3 käyrällä mennään. Huolissani en ole, uskon kasvun tasaantuneen, mutta ymmärrän miksi kontrollimittaus laitettiin.
 
Minua kanssa kiinnostaa tämä aihe. Meillä tyttö kävi tänään 2v neuvolassa, pituutta 91 cm. Puolitoistavuotiaana 87cm ja 1 vuotiaana oli 77cm. Eli vuoden iässä tuli 10 cm spurtti jolloin käyrä pompsahti keskikäyrältä yläkäyrälle. Edelleen menee yläkäyrällä. Puolen vuoden päästä mennään kontrolliin. En kuitenkaan itse ole huolissani. Esikoinen kasvoi ihan samalla tavalla. Vaikka hän taisi kasvaa tasaisesti yläkäyrällä koko ajan(en ihan tarkkaan muista oliko notkahduksia, ainakaan ei siitä koskaan puhuttu) Sitten kasvu tasaantui ettei 3-4 vuotiaana tullut kuin 4 cm vuodessa. Silloin ei kasvuun puututtu millään tavalla, nyt kyseessä eri terkka.
 
Mun kersa oli 1v 82 cm, 1,5v 88cm ja 2v 93cm...3v 102cm. Vauvasta asti kasvanut tolleen hyppimällä ja pukannut vartta kausittain. Pitkäksi on aina sanottu mut se ihmettely loppu kun näkivät isän joka on lähemmäs 190cm. Minä sen vähän yli 160. Periny siis isänsä geenejä kasvun suhteen. Nyt oli kotimittarissa 108cm 4v ja 110cm vaatteet jäämässä pieneksi, jälleen on ykskaks venyny mittaa.
 
Mun poika oli 1-vuotiaana muistaakseni 83 cm pitkä. 1 v 10 kk iässä pituutta oli 95 cm. Pitkä sälli siis. On yhä, melkein 6-vuotiaana. Syntyessäänkin oli 54 cm pitkä. Puolivuotiaana 73 cm.

LIIAN pitkäksi ei kyllä koskaan ole sanottu - ainoastaan pitkäksi, lastenlääkäri lisäsi siihen "mutta ei poikkeuksellisen pitkä".

Me vanhemmat ollaan 168 cm ja 174 cm, eli ei mitään hongankolistajia.
 
"vieras"
Käytiin tänään kuopuksen kanssa ihan muissa asioissa neuvolassa lastenlääkärin luona. Ennen lääkärikäyntiä terkka otti lapsesta painon ja pituuden.
Lääkäri katsoi lapsen kasvukäyriä ja totesi, että joudumme tulemaan 3kk päästä lapsen kasvukontrolliin, koska lapsi on liian pitkä!? 1v3kk ja 86cm ja 11,8kg.
Jäin vain ihmettelemään, että miten lapsi voi olla liian pitkä ja onko siitä siis jotain haittaa? Tarkoittaako se suoraan jotain vikaa? En ymmärrä..

Lapsi on mennyt koko ajan yläkäyrillä. Ja lääkäri puhui, että lapsen oletuspituuden pitäisi mennä siellä -1 käyrällä ja lapsi on aina mennyt +2-+2,5 käyrällä. Olemme aina saaneet kyllä kuulla neuvolastakin että on pitkä vauva. Mutta että kontrolliin?
Pojalla on helppo ammatinvalinta, senkun alkaa vaan pelaan koripalloa!
 
vierailija
Huhhuh.. Ja sitten ihmetellään miksi neuvola-ajat menee aina vähintään parin kuukauden päähän, kun oikeasti olisikin tarvetta. Itse jätän kasvukontrollin väliin, lapsi 4v. Eiköhän nuo sairaudet löydy ennemmin tai myöhemmin jos jotain oikeasti tärkeää olisi. Meillä geenitekijät selittää.
 

Yhteistyössä