Liian vanha äidiksi - missä iässä?

  • Viestiketjun aloittaja Beep
  • Ensimmäinen viesti
Beep
Minkä ikäinen on liian vanha äidiksi, siis uuden vauvan äidiksi? Mietin vaan, että mulla on ikää 32v ja musta tuntuu että mä oon jo vanha. Onkohan mulla joku ikäkriisi? :whistle:
 
Älä välitä! Miulla oli ikäkriisi kun täytin 26! :LOL: Tajusin just sillä hetkellä, että olen lähempänä 30 kuin 20, ja sehän riitti!
Nyt kun neljäkymmentä on ovella - olen ihan sinut ikäni kanssa. Annan harmaan tulla hiuksiin ja rypyt kaunistavat jo silmäkulmia! Mitä naisen elämää! =)
 
Beep
Mulle tuli eka harmaa hius 30-vuotiaana, nyt niitä on jo muutamia lisää, kulmakarvat laskeutuivat, silmäluomet lupsahtivat, mutta äidiksi tulon jälkeen olo on mitä naisellisin, hassua. Kroppa venyy ja lössähtää, mutta olo on naisellisimmillaan... heh, varmaan johtuu äitiydestä sitten. :D

Muistan kun mulla oli tosi paha ikäkriisi 24-vuotiaana. Olin sinkku, lapseton, ilman vakituista työtä (työt oli just loppumassa kesäksi) ja muistan kuinka vanhalta mä itseni tunsin. Vanhemmalta kun nyt.

:|
 
lady of the lake
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Minkä ikäinen on liian vanha äidiksi, siis uuden vauvan äidiksi? Mietin vaan, että mulla on ikää 32v ja musta tuntuu että mä oon jo vanha. Onkohan mulla joku ikäkriisi? :whistle:
No sinä et ainakaan ole!Eikös esisynnyttäjien keski-ikäkin ala olla vasta noilla paikkeilla eli ekansa saavat tuon ikäisenä!Minä ainakin haluan vielä joskus uudestaan äidiksi ja varmaan noita ikiä olen kun se ehkä olisi mahdollista :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Minkä ikäinen on liian vanha äidiksi, siis uuden vauvan äidiksi? Mietin vaan, että mulla on ikää 32v ja musta tuntuu että mä oon jo vanha. Onkohan mulla joku ikäkriisi? :whistle:
Mä täytin 32 samana vuonna kun kuopussynty...
Nyt seuraavaks täytän 40 ja oon kyl jo ihan liian vanha äidiks enää uudestaan
 
Tyttiliini
Mä olin 31 kun esikoinen synty, nyt olen 33 ja odotan toista. Ei kyllä tunnu yhtään liian vanhalta vielä. Luin muuten juuri vanhaa sukuselvitystä ja huomasin siitä, että esimerkiksi about sata vuotta sitten lapsia ei suinkaan tehty sen aikaisemmin kuin nykyäänkään. Tai no niiden tekeminen saatettiin aloittaa aikaisin, mutta sitten niitä tehtiinkin niin kauan kuin henki pihisi. Kattelin henkeäni haukkoen parin esiäidin "ansioluetteloja", ekat lapset saatiin siinä kaksvitosina ja viimiset neljävitosina.

Tietysti mun otos oli aika pieni eikä tää sitä paitsi liity alkuperäiseen kysymykseen juuri mitenkään :LOL: Aloin vaan sitä pohdiskella, että huolehtiminen nykyäitien myöhäisistä synnytyksistä on ehkä vähän hataralla pohjalla...
 
Ei se ikä vaan se oma terveydentila ja kunto. Arvaisin, että kaikki alle 4-kymppiset pitäisi olla siinä kunnossa, että on sekä mahdollista ja että jaksaa hoitaa lapsia. Ei 3-kymmentä ole mikään vanhus. Itse en tunne olevani vanha, mutta usea työtoverini, jotka ovat 2-kymppisiä hokevat, että kun 30 täyttää alkaa alamäki. Pyh. Jos naisen alamäki on iästä kiinni niin sitten se alkaa jo 17-vuotta täyttyessä. Ja sitähän on turha surra enää yli 30-vuotiaana.
 
Ikä on vain numero! :LOL: Mä sain esikoiseni 32-vuotiaana ja luulin olevani "vanha" ensi synnyttäjä, mutta synnärillä oli samassa huoneessa 40v ensisynnyttäjä, niin se palautti hyvin maanpinnalle, mähän olin vielä nuori! :D Nyt 36-vuotiaana toiveissa toinen lapsi. :heart:
 
Minä täytän myös seuraavaksi neljäkymmentä. Ja kovasti vielä mietityttää, että josko vielä yksi.

En tunne olevani vanha, ja mieheni on 10 vuotta minua vanhempi, ihan hyvin hänkin lastemme kanssa jaksaa.

Melkoisella varmuudella lapsemme ovat tässä, koska mies on tällä hetkellä työttömänä, mutta haikeutta kyllä vielä tunnen asiasta, ja tosiaan aina välillä käy mielessä, että josko vielä kerran.

Joskus mietin että kolmeen kymppiin mennessä pitää olla lapset tehtynä, sitten raja olikin jo neljäkymmentä, mutta nyt sitä sitten miettii, että onko muutamalla vuodella sitten kuitenkaan väliä.

Ja kaksi vanhinta pyytävät sisarustakin. =)

Minusta oikeastaan vain itse osaa sanoa, koska on liian vanha äidiksi.

Esikoinen on syntynyt, kun olin 29 v, keskimmäinen, kun olin 34 ja kuopus kun olin 36, miltei 37.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Epskeps:
Ikä on vain numero! :LOL: Mä sain esikoiseni 32-vuotiaana ja luulin olevani "vanha" ensi synnyttäjä, mutta synnärillä oli samassa huoneessa 40v ensisynnyttäjä, niin se palautti hyvin maanpinnalle, mähän olin vielä nuori! :D Nyt 36-vuotiaana toiveissa toinen lapsi. :heart:

Mie olin 31 kun sain esikoisen ja 36 kun tämä pikkukakkonen syntyi. Jotenkin välillä oli sellainen tunne, että vanha tässä jo on, mutta sitten tajusin, että sehän on ihan itsestä kiinni!
=)
Nyt on lapset tehty, ikää tosiaan jo liki 40 ja olo on mitä mahtavin... :heart:
 
Itselläni on kolme lasta ja ikää on 32v.Täytyy myöntää etten haikaile enää vauvojen perään,en jaksaisi aloittaa enää alusta....Nyt on todellakin sellainen olo että 3 lasta on riittävä määrä :whistle:
En ole liian vanha mutta mukavuudenhaluinen olen :kieh:
 
Mä olin melkein 34 kun esikoinen syntyi ja melkein 36 kun kuopus syntyi. Ja ihan hyvä oli hyvä ikä!
Lapsiluku on nyt täysi eikä enää kyllä jaksaisi mitenkää vauva-aikaa.

Aikansa kutakin. Luulen että monet 10 vuotta nuoremmat kahden lapsen äidit ovat samaa mieltä kuin minä että ei enää vauvoja.

Kun taas joku 40 v esikoisensa saanut on intoa täynnä.

Et ole todellakaan vanha!
 
Olin 31v kun sain kuopuksen, nyt olen 34. Nyt jos pitäisi hankkia vielä yksi vauva niin tunnen itseni liian vanhaksi siihen kaikkeen: odotukseen, synnyttämiseen, valvomiseen... kaiken alusta aloittamiseen. Mut jos mulla ei olisi yhtään lasta vielä, luulen etten kokisi itseäni niin vanhaksi.
 
Viola71
Mulla poika 98 ja tyttö 08/2006 ja synnyttäessä olin 35 v. Soitin ennen viimeistä raskautta neuvolaan ja kysyin saman kysymyksen eli olenko liian vanha ja mitä ylimääräisiä tutkimuksia tarvitaan etc. Neuvolan täti rupesi nauramaan ja sanoi että monet vasta tuossa iässä aloittavat suunnitella ekaa lasta. Olin vähän nolona :ashamed:
Nyt on taas vauvakuume ja olen 36.
 
Hei!
Täytin juuri 40 ja ensimmäinen ivf-hoito on takana tuloksettomana, ja toinen hoitokuuri alkanut. Ja ensimmäistä tässä toivomme täydestä sydämestämme. Todella valitettavaa, että näin pitkään meni, ennekuin tämä yritys tuli edes mahdolliseksi. Näin se vain joskus menee... valitettavasti.
 
Minusta lapset olisi parempi hankkia nuorena, siis alle 30v!Paremmin jaksaa niiden kanssa peuhata, kun on itsekin vielä nuori. Sukupolvien kuilu myös syvenee, mitä vanhempana lapset hankkii. Ja olisi sitä kiva vielä lapsenlapsistakin nauttia ja niitä hoitaa.Jos itse saa lapset yli 30-vuotiaana ja omat saa lapsensa saman ikäisinä, niin sitähän on jo yli 60v, kun lapsenlapsia tulee!Riippuu tietty ihmisestä ja kunnosta, mutta itse haluaisin mummuksi jo alle 50v!
 
Äidiksi vaan vanhempikin, jos yöherätykset arvelee jaksavansa ja on rakkautta antaa! Itse sain esikoiseni 36 v. Pian sen jälkeen tuli jo 37 täyteen... Kuopusta toivon vielä.

Kuulin sellaista juttua vanhemmilta äideiltä, että monesti vauva ollut heillä rauhallisempi kuin monella nuorempana tehneellä. Vanhempana osaa kai ottaa rennommin odotusajan, ei tartte enää stressata esim. työasioista, kun opinnot ja urataistelut on jo tehty. Muutenkin elämä jo turvallisissa uomissa, saa rauhassa odotella vaan pikkuista! Näin minulla, rauhallinen vauva.

Kyllä, ikävä puoli, että en todellakaan voi viiskymppisenä haaveilla mummoudesta, sillä lapsi/lapset vielä leikki-iässä tai alkava murkkukausi. Se pitää minut varmasti nuorekkaana ja energisenä. ;)

Kun eipä omaa mummouttaan voi suunnitella, niin kuin ei aina äitiyttäänkään. Sopiva kumppani ensin löydettävä mm. Elämä menee kuin menee, parhaansa yritetään asiassa kuin asiassa!
 
Mä oon jo liian vanha äidiksi, vaikka ikää on (vasta) 32v. :ashamed:

En ole koskaan ollut mitenkään lapsirakas, vaikken omiani pois missään nimessä antaisikaan. Lapset on tehty jo, ja tuntuu ihanalta, kun he kasvavat ja päivä päivältä heidän kanssaan eläminen helpottuu.. Kunnes tulee murrosiät sun muut murheet. ;)

Kai jokainen sen itse tietää milloin on liian vanha. Meillä on lapsiluku jo täynnä, toiset aloittaa vasta tässä iässä tai myöhemmin. Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.

Iltatähteä meille EI tule, syystä että olen itse sellainen ollut... enkä halua samaa kohtaloa lapselleni. Silti en sellaisia tuomitse. Riippuu ihmisestä. Ja eipä minuakaan olisi, jos eivät vanhempani iltatähteä olisi tehneet... :D
 
Minä sain pikku "iltalamppuni" 37-vuotiaana enkä todella ole liian vanha tähän hommaan =) Odotusaikakin meni mainiosti. Siinä se pikkuinen kasvaa isompien sisarusten (ikäeroa 14 ja 16 v) kanssa. Joo, alusta tietty piti aloittaa mutta mikäpäs siinä. Sielthän ne vanhasta muistista tuli vaipanvaihdot, yösyötöt ja soseiden valmistukset ym. On sitä omaa aikaa sitten kun eläkkeelle jää ja varmaan vähän aikaisemminkin. Tsemppiä meille "vanhoille" äideille. :hug:
 
Kai se riippuu ihan omista fiiliksistä. Mie olen 33 ja toista odotan, eka on noin 2 vee. En tunne olevani liian vanha äidiksi lainkaan, kolmaskin jo käynyt joskus mielessä. Voi kuitenkin olla, että jääpi lapsiluku kahteen, aika näyttää. Muutaman vuoden vanhempi mies kun alkaa tuntea olonsa vanhaksi, siis kolmatta ajatellen. Pelkää, ettei sitten enää vanhempana jaksa olla isä ja tehdä mitään lastensa kanssa. Ei hänkään kolmatta vastaan ole varsinaisesti, muttei sitten halua sitä kovin pitkään lykätäkään.
 
No et sää vielä niin vanha oo. Juuri sain kuulla tänään tuttavaltani, että hän halusi vielä yhden ja sai sitten miehensäkin juoneen mukaan. Ja eikun kolmosta yrittämään niin sittenpä kävi niin onnellisesti että lapsiluku tuplaantuu tässä tänä syksynä. HÄn on jo yli 35 v.
 

Yhteistyössä