liikaa hiilihydraatteja liian vähän rasvaa

Siinä mun ongelma.. Vinkkejä?
Päivän kalorit ei meinaa riittää. Muuten vois vaihtaa kevyt tuotteista normaaleihin.. Proteiinit menee just ja just tarvittavaan.
(En syö lainkaan punaista lihaa).
 
Kertokaa miten voi yhtäkkiä hypätä vähähiilihydraattiselle dieetille?
Jos ongelmia tuottaa jo "normaalien" hiilihydraatti määrien rajoissa pysyminen.. Tai niihin pääseminen.

Ps. Kiitos kuitenkin vinkistä, yritän nyt ainakin valita ne hyvät hiilihydraatit ruokavaliooni.
 
Helposti :D

Itse olen kuin mikäkin hiilaripossu, tai pikemminkin olin. Pussi karkkia, sipsejä, limua, pullaa ja kaikkea "normiruokaa", jossa paljon hiilareita sisältyi syömisiini päivittäin.

Vaihdoin sitten ruokavaliotani ja lähdin vähähiilihydraattiselle. Aloittaessani lähdin suoraan induktiolle ja tätä kautta pääsin ketoosiin muutamassa päivässä. Ei tee sitten tippaakaan mieli mitään hyvyyksiä, tai muutenkaan hiilareita.

Se olo, minkä tällä ruokavaliolla saa, on vain kerrassaan niin mahtava. Ja makeanhimo poistuu suurrimmalta osalta, ymmärtääkseni. Minä en ainakaan sitä tunne.
 
Vähähiilarista
Kokeilepa seuraavia vaihtoja:

- rasvaton jugurtti-->maustamaton jugurtti
- jugurtti-->rahka (Ehrmann parasta, ei ollenkaan hapanta)
- sokeri--> makeutusjauhe/-litku
- peruna/pasta-->wok-kasvikset/salaatti
- leipä-->täysruisleipää (Tempo/Ruis 100)

Lisäksi kun teet itsellesi esim. voileipää päällystä se kunnolla! Alle viipale/pala hyvää ruisleipää, päälle esim. Ingmariinia/voita ja pari rullaa kinkkua, tomaattia, kurkkua, paprikaa... tai vaikkapa semmoisessa pikkulettupannussa paistettu kananmuna. On paljon täyttävämpää ja proteiinipitoista!

Salaattiin, jota syöt perunan ja pastan sijaan, voit lorauttaa salaattikastiketta (öljypohjainen).

Maustamaton jugurtti saa olla rasvaistakin, kun siinä ei ole turhia hiilareita (=sokeria).

Ehrmannin rahka on ihanan makuista esim. raastetun omenan kera. Myös raejuusto esim. Valion vähäkalorisen mehukeiton kanssa vie kielen mennessään :)
 
Oon syönyt vähärasvaisia jogurtteja - ne tosin on nyt jäämässä pois, marjojen ja maustamattoman jogurtin tieltä. Ja se rasvaton vaihtoehto ei varmastikaan ola se paras minulle, koska rasvaa saan liian vähän. Sen sijaan, karkki, pullat, sipsit etc. eivät minulle maistu.

Osaisko joku neuvoa tuosta leipä jutusta.. Jos ei täysjyvä leipää syö (kyllä on ihan hyvää, mutta...) oon heikkona ruislimppuun ja jälkiuunileipään.. Miten paha vaihtoehto se on? Vaaleaa leipää ja sämpylöitä en syö.

Ja mitä tulee salaattiin -> elääkö pelkällä salaatilla. Lähinnä mietin, jos sillä korvaa pastan. Niin sen kanssako sit kalaa tai kanaa? Lämpimänä lisänä.

Kananmunat ok, tosin en syö keltuaisia.
Leipät yleensä päällystä: kalkkunaleikkeellä (tosin nyt ollut nihkeää senkin alas saaminen, tai vähärasvaisella juustolla :ashamed: levitteitä en käytä (siis voi, margariini, kevytlevitteet), joskus tuorejuustoa. Sitten vielä kurkku, salaatinlehti, idut ja vaihtoehtoisesti paprika tai tomaatti..

Mutta joo, tuo nyt lähinnä oli itselle selvitystä siitä mitä sitä syö.
Kiitos kaikille jotka on vastanneet. :wave:
 
mitähäh
Sanot että saat liian vähän rasvaa mutta silti käytät vähärasvaista juustoa, etkä levitettä leipäsi päällä. Onko tuossa mitään järkeä. Laita levitettä ja osta rasvasempaa (samalla vähemmän hiilihydraatteja) juustoa niin asia korjaantuu.
 
Siis siinähän se ongelma on.. Kun ei olis varaa tinkiä määrästä, mutta tuotteet, joissa normaalin verran rasvaa on taas kaloripitoisempia.. Ja sit loppuu kalorit.. Tiedän että tässä on minun kohdallani varmastikin kyse siitä, että hiilihydraatit haukkaa ison osan päivittäisistä kaloreistani, ja kun ne eivät täytä, niin ....... Levietteen mausta en leivälläni pidä, ja juustokin menee sen verran vähän, että pelkäämpä ettei asia sillä tavalla korjaannu, mutta muutos se on pienikin muutos.. Siispä rasvaisempaa juustoa osatamaan. (Asiasta toiseen, eikös levitteissä ja juustoissa olevat rasvat ole niitä huonoja rasvoja??)

Ps. Ei nyt ole tarkoitus inttää jokaiselle vastaan, vaan tässä itselleni kartoitan tilannetta ja annan lisäselvitystä ruokavaliooni. Paras tie painon pudottamiseen olisi se, että molemmat polvet leikkurista läpi ja liikkumaan.. :/ Mutta eipä tuo taitaisi ruokavaliotani terveellisemmäksi tehdä. :/ :/
 
Niin ja siitähän kokohommassa on kyse, että on vanhat tavat pinttyneet, kun vaihdoin kevyt tuotteisiin monta monta vuotta sitten.. Silloin paino pysyis samoissa ilman sen suurempia sahauksia. Nyt pitäis oppia löytämään kokonaan uudet tuotteet ja se tuottaa päänvaivaa.. Mikä sinäänsä ei haittaa, mutta siksipä täällä huutelen, jos jotain uusia ideoita tulisi.
 
Kalorit loppuu? Yritätkö nyt yhtäaikaa saada ravintoosi lisää rasvaa, vähentää energiansaantia ja hiilareita? Kuulostaa minusta vähän ylitsepääsemättömältä yhtälöltä. You can't eat the cake and save it too :D

Suurin osa VHH-ruokavalioisista ei tarkkaile kaloreita. Suurin osa. Jotkut tarkkailevat, jos paino ei tunnu tipahtavan. Tosin kuten sanoit, sinulla taitaa olla menossa vähän haahuilu-vaihe, kun etsit sitä omaa juttua.

Pastan, perunan ja riisin voi korvata mainiosti kasviksilla. Eikä se tarkoita pelkkää salaattia. Lanttu, kukkakaali, parsakaali, nauris... Rasvaa saa automaattisesti valitsemalla normaaleja tuotteita. Esim. kunnon lihaa ja normaalia juustoa. Kanan päälle voit voidella hieman majoneesia, jossa on seassa parmesaania ja laitat uuniin reiluksi puoleksi tunniksi. Oikein mehevää.

Mutta koitas päättää mihin suuntaan kallistut, niin eiköhän se siitä lähde :D
 
Siis ongelma
Tavoitteeni on 30rasvaa, 33proteiinia, 37hiilaria
Keskimääräinen tilanteeni on ollut 13rasvaa, 28proteiinia, 59hiilaria

Kunnon lihaa - en syö punaista lihaa.
Ja kalaa pitäisi lisätä, siitä saisi sitä rasvaa tiedän.<br><br>
 
Eli meinaat niinku Zoneilla :D Siinä suhteet on hh/pr/r = 40/30/30.

Koitas googlettaa jotain Zonella ja kirjastosta löytyy Barry Searsin kirjoja.

Noh, minä vain löysin nimen tuolle tavoitteellesi, eihän sen välttämättä sitä tarvitse olla. Mutta Sears on aika avoin esim. proteiininlähteelle. Hänen mielestään sitä voi ottaa vaikka purkista, jos tuntuu ettei muuten saa protskua kasaan. Rasvoista suosii kasvirasvoja ja on vähän tyydyttynyt rasvakammoinen.. mut hiilareihin suhtautuu fiksusti. Suosittelen lukemaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2007 klo 17:28 Selenicereus kirjoitti:
Tosin kuten sanoit, sinulla taitaa olla menossa vähän haahuilu-vaihe, kun etsit sitä omaa juttua.
Niin tuohon pitää sanoa, ettei tavallaan ole se itse asia hakusassa, mä tiedän että haluan elää terveellisesti (henk ja fyys). Sen vuoksi pudotan painoa, normaalipainoon. En tosissani tavoittele mitään bikini mittoja millään dieeteillä. Vaan haluan löytää tasapainon perusruokavaliooni ja kun polvien kunto sen sallii niin liikunta tulee mukaan kuvaan. Haluan pitää ruokavalioni tasapainossa, kaikkien alueiden: hiilarin, kuidun, rasvan ja proteiinin suhteen. Mitään niistä en siis halua jättää kokonaan tai miltein kokonaan pois.

Tää oli siis sellainen korjaus edellisiin. =)
 

Yhteistyössä