Liikeidea, mikä yhtiömuoto olisi paras?

Mulla on liikeidea ja meinasin ottaa toiminimen jonkan kautta möisin tuotteita. Nyt meille ehdotettiin avointayhtiötä koska "työllistän" myös itseni lisäksi mieheni.
Kokemuksia avoimesta yhtiöstä?
 
JONSERED Karhunkantaja
Osakeyhtiö turvaa selustan paremmin. Avoin ja kommandiittiyhtiö voivat viedä koko omaisuuden. Oy vain oy:n omaisuuden ja pääoman, jos huonosti käy.
 
mie
mäkin perustaisin oy:n kun nykyään osakepääoman tarvii olla niin pieni, ettei tarvii kovin isoja rahoja laittaa kiinni. Eikä tarvii vastata yhtiön veloista, voit siis menettää "vain" sijoittamasi pääoman.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Osakeyhtiö turvaa selustan paremmin. Avoin ja kommandiittiyhtiö voivat viedä koko omaisuuden. Oy vain oy:n omaisuuden ja pääoman, jos huonosti käy.
Pienesti olen lähdössä liikkeelle ja järki päässä. Olisin ilmanmuuta aloittanut toiminnan toiminimellä, mutta selvisi että mieheni voisi saada starttirahaa, mutta silloin pitäisi toiminnan olla hänen nimissään ja sitä en halua. Itselläni taas olisi mahdollisuus naisyrittäjälainaan....hankalaa... :headwall:
 
yrittäjä
Alkuperäinen kirjoittaja babuska:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Osakeyhtiö turvaa selustan paremmin. Avoin ja kommandiittiyhtiö voivat viedä koko omaisuuden. Oy vain oy:n omaisuuden ja pääoman, jos huonosti käy.
Pienesti olen lähdössä liikkeelle ja järki päässä. Olisin ilmanmuuta aloittanut toiminnan toiminimellä, mutta selvisi että mieheni voisi saada starttirahaa, mutta silloin pitäisi toiminnan olla hänen nimissään ja sitä en halua. Itselläni taas olisi mahdollisuus naisyrittäjälainaan....hankalaa... :headwall:
Huom!
Hallituksen pj vastaa henk.koht. omaisuudellaan myös oy:ssa!

Voittehan te molemmat pistää toiminimet pystyyn ja ostat sitten mieheltäsi työn.

Mutta älä vain nimeä toiminimeäsi (tai jotain muuta ) omalla nimelläsi vaan jollain mikä kuvastaa tuottamaasi palvelua tms. ja jonka voi muuttaa myöhemmin vaikka oy:ksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja babuska:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Osakeyhtiö turvaa selustan paremmin. Avoin ja kommandiittiyhtiö voivat viedä koko omaisuuden. Oy vain oy:n omaisuuden ja pääoman, jos huonosti käy.
Pienesti olen lähdössä liikkeelle ja järki päässä. Olisin ilmanmuuta aloittanut toiminnan toiminimellä, mutta selvisi että mieheni voisi saada starttirahaa, mutta silloin pitäisi toiminnan olla hänen nimissään ja sitä en halua. Itselläni taas olisi mahdollisuus naisyrittäjälainaan....hankalaa... :headwall:
Huom!
Hallituksen pj vastaa henk.koht. omaisuudellaan myös oy:ssa!

Voittehan te molemmat pistää toiminimet pystyyn ja ostat sitten mieheltäsi työn.

Mutta älä vain nimeä toiminimeäsi (tai jotain muuta ) omalla nimelläsi vaan jollain mikä kuvastaa tuottamaasi palvelua tms. ja jonka voi muuttaa myöhemmin vaikka oy:ksi.
juu nimi on jo plakkarissa :D saako netistä tulostettua kaikki yhtiönperustamis paprut? Mulla on kyllä aika eräälle neuvojalle ensi viikolla, saan sieltä paperit, mutta olisi voinut täytellä jo valmiiksi
 
Boogyman
Minä aloitin ihan toiminimellä 80-luvulla. Oli helpoin tie koska toiminimen voi huonona aikana laittaa " laatikkoon" muhimaan ja silti voi hakea tukia tai mennä töihin muualle. Tai ollut näin ennen.
Nykyinen yritys on monialayritys.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Minä aloitin ihan toiminimellä 80-luvulla. Oli helpoin tie koska toiminimen voi huonona aikana laittaa " laatikkoon" muhimaan ja silti voi hakea tukia tai mennä töihin muualle. Tai ollut näin ennen.
Nykyinen yritys on monialayritys.
Joo mua neuvottiin pitämään alkuun nykyinen työ, meinaisn hakea virkavapaata, siitä huolimatta vaikka olisi toinen työ on mahdollisuus tukiin
 
Boogyman
Alkuperäinen kirjoittaja babuska:
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Minä aloitin ihan toiminimellä 80-luvulla. Oli helpoin tie koska toiminimen voi huonona aikana laittaa " laatikkoon" muhimaan ja silti voi hakea tukia tai mennä töihin muualle. Tai ollut näin ennen.
Nykyinen yritys on monialayritys.
Joo mua neuvottiin pitämään alkuun nykyinen työ, meinaisn hakea virkavapaata, siitä huolimatta vaikka olisi toinen työ on mahdollisuus tukiin
Eli samoilla mennään vielä. Noi muodot on kyllä sellaisia, että niitä pitää tarkkaan miettiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Alkuperäinen kirjoittaja babuska:
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
No miten olisi kommandiittiyhtiö?
ei ole kovinkaan tuttu yhtiömuoto minulle...pitäis ottaa selvää asiasta
Suosittelen muutenkin ottamaan selvää asioista ennen kuin toimit! Uusyrittäjäkeskus neuvoo mielellään ja vielä ihan ilmaiseksi.
sinne olenkin menossa ensi viikolla :saint:
 
Kyy
Alkuperäinen kirjoittaja babuska:
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Alkuperäinen kirjoittaja babuska:
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
No miten olisi kommandiittiyhtiö?
ei ole kovinkaan tuttu yhtiömuoto minulle...pitäis ottaa selvää asiasta
Suosittelen muutenkin ottamaan selvää asioista ennen kuin toimit! Uusyrittäjäkeskus neuvoo mielellään ja vielä ihan ilmaiseksi.
sinne olenkin menossa ensi viikolla :saint:
No siitä se sit lähtee. Joko sulla on liiketoimintasuunnitelma tehtynä? Ja tarkat laskelmat kannattavuudesta? Vaativat ne paperilla ja se naisyrittäjälaina on sit aika hankala saada, itse en esim. saanu sitä vaikka pankista olisin saanut vaikka kuinka paljon samoilla perusteilla.
 
minä olen rustannut elämässäni aika monta LTS:aa, suomeksi ja enkuksi. se kannattaa tehä tai teetättää ja tosiaan Finnvera ainakin vaatii sen. itse kun olen yrittäjyyttä opiskellut, niin en ihan hevillä firmaa perustais. paitsi tietenkin lama on oiva aika perustaa autokorjaamo tms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Alkuperäinen kirjoittaja babuska:
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Alkuperäinen kirjoittaja babuska:
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
No miten olisi kommandiittiyhtiö?
ei ole kovinkaan tuttu yhtiömuoto minulle...pitäis ottaa selvää asiasta
Suosittelen muutenkin ottamaan selvää asioista ennen kuin toimit! Uusyrittäjäkeskus neuvoo mielellään ja vielä ihan ilmaiseksi.
sinne olenkin menossa ensi viikolla :saint:
No siitä se sit lähtee. Joko sulla on liiketoimintasuunnitelma tehtynä? Ja tarkat laskelmat kannattavuudesta? Vaativat ne paperilla ja se naisyrittäjälaina on sit aika hankala saada, itse en esim. saanu sitä vaikka pankista olisin saanut vaikka kuinka paljon samoilla perusteilla.
on liiketoimintasuunnitelma tehtynä ja olen sitä jo kerran näyttänyt asiantuntijalle joka sanoi et ehdottomasti kannattaa hakea naisyrittäjälainaa. Pankista olen kysynyt ja sieltä saatais laina sekä luotollinen tili yhtiönnimiin.
Yhtiömuoto pitää vielä miettiä ennen kuin paperirumba alkaa. Starttirahakin kiinnostaa kovasti....
 
Alkuperäinen kirjoittaja babuska:
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Alkuperäinen kirjoittaja babuska:
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Alkuperäinen kirjoittaja babuska:
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
No miten olisi kommandiittiyhtiö?
ei ole kovinkaan tuttu yhtiömuoto minulle...pitäis ottaa selvää asiasta
Suosittelen muutenkin ottamaan selvää asioista ennen kuin toimit! Uusyrittäjäkeskus neuvoo mielellään ja vielä ihan ilmaiseksi.
sinne olenkin menossa ensi viikolla :saint:
No siitä se sit lähtee. Joko sulla on liiketoimintasuunnitelma tehtynä? Ja tarkat laskelmat kannattavuudesta? Vaativat ne paperilla ja se naisyrittäjälaina on sit aika hankala saada, itse en esim. saanu sitä vaikka pankista olisin saanut vaikka kuinka paljon samoilla perusteilla.
on liiketoimintasuunnitelma tehtynä ja olen sitä jo kerran näyttänyt asiantuntijalle joka sanoi et ehdottomasti kannattaa hakea naisyrittäjälainaa. Pankista olen kysynyt ja sieltä saatais laina sekä luotollinen tili yhtiönnimiin.
Yhtiömuoto pitää vielä miettiä ennen kuin paperirumba alkaa. Starttirahakin kiinnostaa kovasti....
hienoa, homma liikkeelle ja onnea matkaan.
 
vieras
Minulla on toiminimi, koska se oli itselleni helpoin tapa aloittaa. Kävin yrittäjäkurssin ja sain siitä syystä myös starttirahaa, joka kyllä auttoi huimasti, vaikka toiminta lähtikin heti hyvin käyntiin. Lisäraha ei ole koskaan pahitteeksi. Itselläni ei ollut tarvetta lainalle yms, joten sikäli hyvin varmaa ja helppoa.

Jos haluat sitä starttirahaa, niin tosiaan yrittäjäkurssi pitää olla käytynä (tai opiskeluihin sisältyneet samat jutut) ja niitä kursseja on aika nopeitakin, muutaman viikon rykäisyjä. Ja saa sieltä tosi hyvää tietoa ja varmuutta siihen omaan toimintaan. Liiketoimintasuunnitelmasta olikin jo puhetta, se kannattaa tehdä huolella eikä unohtaa sitä perustamisvaiheen jälkeen laatikkoon, vaan täydentää sitä aina välillä.
 
kiitos onnitteluista, nyt alkaa jännittämään kun moni vuotinen "haave" alkaakin toteutua oikeasti...ehkä. en koskaan kuvitellut et oikeasti alkaisin yrittäjäksi tällä idealla, mutta se on niin "hullu" idea et kuulemma kannattaa :D ainakin olemme ainutlaatuisia
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja babuska:
kiitos onnitteluista, nyt alkaa jännittämään kun moni vuotinen "haave" alkaakin toteutua oikeasti...ehkä. en koskaan kuvitellut et oikeasti alkaisin yrittäjäksi tällä idealla, mutta se on niin "hullu" idea et kuulemma kannattaa :D ainakin olemme ainutlaatuisia
Hienoa :) Ainutlaatuinen idea on aina plussaa. Onnea matkaan.
 

Yhteistyössä