Liikunta raskaana ollessa!

Mitä kaikkea liikuntaa olette harrastaneet raskaana ollessanne? Kuinka pitkään? Ja milloin vatsalihasten teko pitäis jättää pois?

Tykkään käydä kaiken maailman tunneilla paljon, lähinnä bodypump, balance ja spinning ja mietinkin, että kuinka kauan tunneilla uskaltaa käydä tai saa käydä?
Tuossa yksi päivä oli samalla pumptunnilla nainen, jonka raskaus oli jo melkoisen pitkällä ja siellä hän vaan treenasi muiden joukossa. Hän sattui tekemään minun edessäni, joten tuli kiinnitettyä enemmän huomiota häneen. Hyvin rauhallisesti ja pienillä painoilla hän teki, ilmeisesti ihan ok?!
 
Aikalailla rv.20saakka normaalisti oon liikkunu, niinku ennenkin.
Jotain rajotteita oon saanu ohjeeksi lääkäriltä, joka erikoistu liikuntalääketieteeseen, elikkä syke on hyvä pitää max.140-150 lyöntiä/min.(liian kork.menevä syke, laskee vauvan verenkiertoa, siis happea ja ravinteita vähemmän vauvalle) Tuota sykettä kannattee oikeesti mitata, koska raskausaikana syke kohoaa todella helposti, ei voi verrata mihinkään mututuntumaan ennen raskautta.!

juoksu on hyvä jättää pois 20viikolla, vaikka äitin kunto kestäiskin pitempään juoksua, niin synnytyselimet, kohtu, kohdunkannattimet..ym..joutuu liian kovalle.
vaarana ennenaikaisesti käynnityvä synnytys, supistelu lisääntyy, kohdunlaskeuman riski lisääntyy ja kohdun kannattimet liian kovalla rasituksella, vauva on jo kohtuu iso ja painava rv.20 samoin kohtu on kasvanut aika suureksi ja sen sisällä istukka ja lapsivesi..
Olen alkuviikoilla juossu, sitten jatkanu sauvakävelyä tai kävelyä.

Noista vatsalihaksista;oon kans tehny niitä johonki 20viikolle saakka, miten on hyvälle tuntunu..mulla tosi pieni maha vielä puolessavälissä, joten mahakaan ei oo tiellä...jotkut sanoo ettei suoria vatsalihaksia kannate raskausaikana tehä...kait joku selitys siihenki on (vasta oli täällä keskustelua siittä, mut nyt en enää muista..oliko joku repeämävaara tms..kertoo ken muistaa..)
kuiteski suorat vatsalihakset aukee kasvavan mahan tieltä, vetäytyen sivulle, joten en tiiä onko niitten tekemisestä enemmän haittaa vai hyötyä!? :/

liikuntasuorituksen kesto ei sais olla kovinkauaa tuntia pitempi, just tän verenkiertojutun takia, eli vauvalle menee sillon vähempi verta, happea ja ravinteita..
luin ed.odottaessa lääketieteenkirjan (naistentaudit ja synnytys) siinä oli aika paljon tutkittua tietoa just liikunnan vaikutuksesta raskauteen.Siinä korostettiin tuota sykerajaa ja liikuntasuorituksen kestoo, koska on tutkittu, että äiteillä jotka liikuivat runsaasti ja pitkään(4krtaa/tai yli/vkossa) oli n.300-500g oletettua pienemmät vauvat syntyissään.. tää oli mulle ainaski yllätys..

Mutta tosi vähän näitä rajotteita raskaus aikana on, joten tod.paljon on liikkumisesta hyötyä raskaana ollessa.
Ja ehottomasti kannattee liikkua ja jatkaa harrastuksia, yleensä sillon on helpompi raskaus ja synnytys. =) kyllä mun mielestä noi pumptunnit on ok, kunhan seuraa sykettä ja tekee oman voinnin mukaan. =) <br><br>
 
  • Tykkää
Reactions: Jemppu24
Kiitos! Olipas melkoisen kattava vastaus! =)
Mulla on olemassa sykemittari, jota käytän normaalistikin jumppatunneilla ja joskus myös koirien kanssa lenkkeillessä. Siitä pystyn kyllä sitten hyvin seurailemaan, ettei sykkeet mee liian ylös. Vauvaa en halua vaarantaa millään tavalla, mutta liikkua haluaisin niin pitkään kun on mahdollista ja itse pystyn. :D Kunhan nyt tulisin ekaks raskaaks, sitä ennen voi liikkua vielä paljon!
 
Mä kävin ennen aika paljon jumpissa ja oon nyt 15+1 raskausviikolla. Oon vielä käynyt apri kertaa viikossa hölkkäämässä, mutta mulla on paino noussut jo 10 kg (joo, ruoka maistunut ja liikunta vähentynyt... :whistle: ) joten kovin hyvältä ei juoksu enää ison mahan kanssa tunnu. Siirryn varmaan sauvakävelyyn kohtapuoliin ja spinningin jätin heti raskauden alussa pois juuri noiden sykerajojen takia. Mulla loppuu sopimus kuntokeskukseen ihan just joten en tee uutta vaan yritän ulkoilla ja vaikka hiihtää nyt talvella etten ole keväällä ihan kauhea possu.. :D
 
Mulle sano mun ohjaaja juuri eilen, että periaatteessa vatsalihasliikkeet raskausaikana on melko turhia, ne löystyy anyway tai liian kireinä repeää, joten kannattaisi keskittyä muuhun. Saliohjelma loppuraskaudeksi tehtiin hyvin sellanen pelkistetty ja suurille lihasryhmille, eikä mitään kehitetä juuri nyt vaan pidetään peruskuntoa yllä, mitään ponnistuksia ennen synnytyssalia ei kuulemma sallita joten viis kiloa pois painoista joka lajissa niin että napsahti. Millään mahaa litistävillä laitteilla ei saa tehdä mitään, spinningiä ei suositella asennon takia, mutta crossing taas terveellistä. Mene ja tiedä sitten, kaiketi ohjaajasta riippuu neuvot ja salista kanssa, mutta mulla nyt näin.
 
Tuleva äiti

Mun oli tauotettava jumpat (spinning, bp, pace) heti raskauden alussa kun oli niin hutera ja huimaava olo. Mutta kun vointi tasoittuu niin jatkan jumpissa voinnin mukaan niin pitkään kun voin. Kuntokeskuksen jäsenyys päättyy mulla tammikuun puolivälissä, täýtyy katsoa jatkanko sitä vai pistänkö tauolle.
 
Mammatanssi
Heippa kaikki!

Mä olen itse käynyt tanssikoulussa, jossa on ihan oma tunti raskaana oleville (BailatinoMama). Helppojen tanssiliikkeiden (lattarimusiikkiin) lisäksi venytellään tosi hyvin. Olen kokenut kyseisen tunnin todella hyväksi, ja monet ovat käyneet siellä kuulemma ihan raskauden loppuun saakka.

Ja yks juttu on kans kiva, kun siel voi jatkaa harrastusta sitten vauvelin kanssa. Eli kun vauva on n. 3 kuukautta, voi mennä äiti/lapsi Bailatinoon.

Tää tanssikoulu on Helsingin keskustassa (www.studiohighheels.fi), mutta toivottavasti löytyy muualtakin päin Suomea tuonlaisia tunteja.
 
akokiko
juoksun jätin 20 viikolla.sählyn peluun 26 viikolla.nyt sauvakävelen,kävelen ja käyn kuntosalilla.viikkoja on 29. syke on pyrittävä pitämään alle 150. vatsalihaksia en oo tehny pitkään aikaan enää. kylkilihaksia kylläkin (vai mitkä lie ne on =) ) ettei vaan tuu jenkkakahvoja :LOL: kyllä sitä aika paljo pystyy liikkumaan raskaana ollessa ku kattoo semmoset lajit jossa ei oo hyppyä,juoksua ym...
 
Ootas kun muistelen...

Liikuin aktiivisesti koko odotusajan kuutena päivänä viikossa. Teen liikunnanohjaajan töitä. Jatkoin töitä normaalisti viikolle 26, ja keveiden tuntien ohjausta jonnekin viikolle 37 ;) Suht koht normaalisti liikuin viikolle 26 saakka. Noihin aikoihin lopetin juoksulenkkeilyn ja spinningin. Esim. perusaerobicciä, pacea, pumppia harrastin viikolle 38 saakka kevennetyin painoin tietenkin. kävelylenkkeilyä, uintia ja kuntopiiriä kotona loppuun saakka. Pahemmin en sykkeitä seurannut, kuuntelin kroppaa. Vatsalihaksista...kylkiä harjoitin loppuun saakka, mutta perus pumppaukset lopetin kun ei enää tuntunut kivalta, joskus puolivälissä odotustaivalta.

Onneksi minulla oli mahdollisuus liikkua myös odotusaikana. En kokenut ainoatakaan supistusta ennen sairaalaan lähtöä, jälkeenpäin ajateltuna. Toivottavasti sama onni seuraavalla kerralla, sillä ei tämmöinen liikkuja pysy puolta vuotta rauhassa :LOL: Pian olin takaisin aktiivisesti liikkuvassa elämässäni synnytyksen jälkeenkin. Kun vatsalihakset yms olivat kunnossa, juoksukin kulki sutjakasti jo 2kk synnytyksestä, muutamien tuskaisten lenkkien jälkeen.
 
Ljusa kurkkaa
Noh henk koht kokemusta ei ole. Mutta fitness 10-06 numerossa on juttua raskausajan liikunnasta ja ravinnosta kertova juttu. Myös netti sivuilla www.fitness.fi on raskausajan sekä synnytyksen jälkeisestä liikunnasta.
 
hemuli75
Kiitos vaan noista liikunta alan asiantuntijan neuvoista!
Pitääpäs vähän hillitä sit tätä liikuntaa raskauden aikana.
Kahta edellistä lasta odottaessa jumppasin ensin 30 min ja sen päälle ajoin kuntopyörällä 1t40 min vähintään. Harrastin tätä 4-5 krt viikossa. Syke oli tuon 140-150 kuntopyörällä ajaessa. Lisäksi kävin 3-6 krt tunnin kävely lenkin joko kaksosten rattaiden kans tai ilman.

Juoksua harrastin 15 rv asti.
Jumpatessa tein kaikkia liikkeitä, myös vatsalihasliikkeitä. Jumppaa ja kuntopyöräilyä harrastin ihan synnytystä edelliseen päivään asti.

Vauvat syntyi 2 vk ennen laskettua aikaa, ja painoi 3130 ja 2800 g.
Kyllä nämä vauvat oli pienenpiä kuin edelliset lapset, joilta en harrastanut niin paljon liikuntaa.
Synnytykset olivat nopeita ja helppoja, luomu synnytyksiä.

Nyt oen raskaana 21 viikolla, edelleen jumppaan 30 min ja kuntopyörällä olen ajanut 1,5 t ja sen 4 krt viikossa. Lisäksi kävelyä ja muuta liikuntaa silloin tällöin, talvella nyt jäänyt pakostakin vähemmälle.

Pystyn harrastamaan näin paljon, koska olen kotiäiti ja herään n 5-6 aikaan aamulla. Uni vain loppuu. Ja olen aamu ihminen aina ja nautin kun ssaan omaa aikaa ennen lasten herättämistä kouluun.

Nyt tästä lähtien jatkan jumppaa 30 min ja ajan kuntopyörällä vain 60 min 4 krt viikossa. Ettei vauva syntyis aivan kirppuna!

En ole kuullut. että vatsalihasten jumppaamisesta olisi mitään haittaa raskauden aikana. Hyppyjä en pysty tekemään, kun pissat tulee housuun.

Mukavaa ja energisiä joulun odotus päiviä kaikille vauvan odottajille! =) :heart:
 
Aika paljon riippuu kahdesta asiasta. Ensinnäkin siitä minkä verran on liikuntaa ennen raskautta harrastanut, ja toiseksi siitä miten raskaus etenee. Itse vedin jumppia ja kävin tunneilla 5-10 tuntia viikossa ennen raskautta sekä sen alkupuolella. Minulla alkoivat kuitenkin aika kovat supistelut viikon 20 jälkeen, joten jouduin vähentämään liikuntaa merkittävästi ja viimeiseen pariin kuukauteen en pystynyt tekemään mitään.

Huomasin että pinon aloittaja (olisiko ollut Sunshine) on Kaakkois-Suomesta. Itse olen samoilla tienoilla kuntosalilla töissä. Suunnittelen ihmisten kuntoilua ja teen saliohjelmia. Jos käyt salilla jolla tälläinen palvelu on, niin kannattaa varata aika ohjaajalle, ja suunnitella itselle sopiva kuntoiluohjelma raskauasajalle. Minulle voi laittaa myös yv:ä, eihän sitä tiedä vaikka kävisit juuri samalla salilla.
 
  • Tykkää
Reactions: Jemppu24

Yhteistyössä