Liitetäänkö teidän lapset vauvana jo kirkkoon?

  • Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti
Ishmael
Meillä ei kasteta. Emme itsekään kuulu kirkkoon ja uskoa voi ilmankin. Lapsi saa itse valita polkunsa, kun se aika tulee. Riparin sijaan on olemassa muitakin leirejä, esim. Juurileiri, joka on mielestäni sen verran hyvä keksintö että suosittelisin jopa uskonnollisille perheille. Prometheusleirikin on olemassa...

Naimisiin mennään mielestäni rakkaudesta, ei isojen satuhäiden toivosta. Upeat juhlat voi järjestää ilman kirkkoakin, itseasiassa olen sitä mieltä että koska suomalaisista iso osa on sellaisia "no jaa, en nyt tiedä että uskonko mihinkään, mutta eihän sieltä ja sieltä kehtaa pois jäädäkään"-ihmisiä, niin on väärin kys. uskonnon jumalaa kohtaan vihkiä "no jaa"-pari hänen edessään. Naurakaa pois ja sanokaa hörhöksi, niin ne muutkin tekevät ;).
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 23:34 Ishmael kirjoitti:
Meillä ei kasteta. Emme itsekään kuulu kirkkoon ja uskoa voi ilmankin. Lapsi saa itse valita polkunsa, kun se aika tulee. Riparin sijaan on olemassa muitakin leirejä, esim. Juurileiri, joka on mielestäni sen verran hyvä keksintö että suosittelisin jopa uskonnollisille perheille. Prometheusleirikin on olemassa...

Naimisiin mennään mielestäni rakkaudesta, ei isojen satuhäiden toivosta. Upeat juhlat voi järjestää ilman kirkkoakin, itseasiassa olen sitä mieltä että koska suomalaisista iso osa on sellaisia "no jaa, en nyt tiedä että uskonko mihinkään, mutta eihän sieltä ja sieltä kehtaa pois jäädäkään"-ihmisiä, niin on väärin kys. uskonnon jumalaa kohtaan vihkiä "no jaa"-pari hänen edessään. Naurakaa pois ja sanokaa hörhöksi, niin ne muutkin tekevät ;).
Tämä kohta antaisi osviittaa siitä, että sulta jäi pari juttua aapeelta ymmärtämättä. ;)

Mutta muutoin samaa mieltä.
 
Kaksi vanhempaa on liitetty, mutta jos luoja suo meille vielä lisää lapsia, niin heitä ei tulla kastamaan vauvana. Siunaus vauvana riittää ja saavat itse vanhempana päättää uskon asoista.
Itse kuulun ev.lut. kirkkoon, mies ei.
 
Ei liitetä. Minulle uskonto ei ole koskaan kuulunut elämään millään tavalla ja kristilliset rituaalit ovat yhtä merkityksettömiä kuin muidenkin uskontojen rituaalit. Siksi en näe mitään syytä miksi lapsi pitäisi liittää instituutioon jonka kanssa minulla ei ole koskaan ollut mitään tekemistä.

Minulle on luontevaa se, että rippikouluja ei käydä, eikä pyhäkouluun mennä. Ajatus siitä että puolisona olisi kristitty tuntuu aika vaikealta, maailmankuvat olisivat todennäköisesti liian erilaisia joten ne näe minään ongelmana sitä että kirkkohäitä ei tulisi. Näin on myös useimmilla minun tuttavapiirissäni.
kaikille kristinusko riitteineen ei ole normi jota vastaan pitäisi jotenkin kapinoida tai kirkon järjestämät kerhot ja rippikoulut asioita joihin tulisi edes mieleen osallistua. Ne vain eivät kuulu elämään millään lailla.

 

Yhteistyössä