Likalla vissiin alkanut nyt ne. Miten mä otan puheeksi?

  • Viestiketjun aloittaja Äippä vaan
  • Ensimmäinen viesti
"Lissu"
Meillä on tyttö vasta ekalla luokalla joten asia ei ole vielä ajankohtainen. Mutta mä varmaankin ap:na ostaisin useampia erilaisia siteitä ja tamponeja kaappiin, ja sanoisin sitten tytölle "sulla on varmaan menkat jo alkaneetkin tai kohta alkamassa, joten tässä olisi näitä siteitä ja muita, kokeile mitkä on sun mielestä hyviä ja kerro mulle niin tiedän ostaa. Onko jotain mitä haluaisit tietää tai jutella tästä?"

Tai jotain tuon tapaista...
 
  • Tykkää
Reactions: feger
onsehankala
Ei niistä tartte puhua. Vaivihkaa veisin pari pakettia siteitä lapsen sängylle tai pöydälle ja mukana kirjelappu, että jos ja sitten kun tahtoo, voi äidin kanssa jutella. Siis jos on itselle hankala asia.
 
Varmaan moni kauhistelija ei menis esim. ilman meikkiä kauppaan, tai häpeää omaa vartaloaan tosi paljon.
Ymmärrän hyvin sen, että myös menkat voivat monelle olla tosi nolo ja hävettävä asia.
Mutta nyt on kyse siitä, mistä tuo häpeä kasvaa. Ja samalla toive, ettei ketään kasvatettaisi häpeämään kuukautisiaan.

Tuskaa sekin on, jos häpeää niin, ettei kehtaa niitä kuukautissuojia hankkia. Onneksi nykyään voi kaikkea tilata netin kautta...
 
"vieras"
Mulla kun alkoi menkat, olin 12-vuotias. Äiti ei ollut kertonut koskaan mitään, joten salasin asian varmaan vuoden, kunnes äiti kysyi just jotenkin "onko sulla ne nyt alkaneet", johon myöntelin. Tamponeja ostin itse omilla rahoilla. Tiedän siskon tehneen samoin.
 
tulipa mieleen
Muistan kun kirjoitin äidille lapulle kun mulla alkoi menkat. Ei oltu juteltu aiheesta, olin vähän vajaa 11v. En haluaisi omalle lapselleni samanlaista tilannetta..
 
[QUOTE="vieras";28337346]Mulla kun alkoi menkat, olin 12-vuotias. Äiti ei ollut kertonut koskaan mitään, joten salasin asian varmaan vuoden, kunnes äiti kysyi just jotenkin "onko sulla ne nyt alkaneet", johon myöntelin. Tamponeja ostin itse omilla rahoilla. Tiedän siskon tehneen samoin.[/QUOTE]
Olitko itse isosisko? Olisit tehnyt arvokkaan teon, kun olisit puhunut pikkusiskolle. Mutta ymmärrän, jos asia on opetettu vaikenemaan kuoliaaksi. :(
 
[QUOTE="tiina";28337295]Mun äiti ei koskaan puhunut mulle mistään kuukautisiin liittyvästä. Kerran tv:stä tuli mainos kuukautissuojista ja pikkusisko kysyi, mitä on kuukautiset. Äiti naama punaisena sanoi, että "no ne mitä naisille tulee. Onko tiinalle (minä) kerrottu koulussa?" Siinä kaikki. Että onhan toi jo edistystä.. tosin tää taitaa jäljitellä the pipukkaketjua.[/QUOTE]

Joo pipukkasuojukkaiset on tärkeä käsitellä ennen kuin lapsukkaisset tulee murrospurrosikään :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: Rockwood
"vieras"
Olitko itse isosisko? Olisit tehnyt arvokkaan teon, kun olisit puhunut pikkusiskolle. Mutta ymmärrän, jos asia on opetettu vaikenemaan kuoliaaksi. :(
Juu puhuinkin siskolle, mutta silti salasi omat kuukautisensa niin minulta kuin äidiltäkin, tosin epäilen että tiesin niistä ennen äitiä. Äiti ei koskaan puhu "naisten jutuista" ääneen eli kuukautissuojista tai vastaavista. Aikansa lapsi hänkin..
 
[QUOTE="vieras";28337381]Juu puhuinkin siskolle, mutta silti salasi omat kuukautisensa niin minulta kuin äidiltäkin, tosin epäilen että tiesin niistä ennen äitiä. Äiti ei koskaan puhu "naisten jutuista" ääneen eli kuukautissuojista tai vastaavista. Aikansa lapsi hänkin..[/QUOTE]
:flower: Hienosti toimittu. Olisipa minullakin ollut isosisko. Isoveli oli täydellinen, mutta hän ei kyllä ymmärtänyt puhua mulle kuukautisista. :saint:
 
"ihana äiti"
Mun äiti onneksi puhui asiasta jo ennen kuukautisten alkua. Koulussa olun kuukautisista tietenkin ekan kerran kuullut ja sitten kun aloin olemaan siinä iässä, niin äitin kanssa yhdessä opeteltiin että miten side laitetaan pikkuhousuihin yms...

Sitten kun tuli se päivä että vuoto alkoi, niin hain vaatehuoneesta sidepaketin ja vilautin sitä äidille vessaan mennessäni. Näin hän sai tietää kuukautisteni alkaneen :)
 
Kyllä meillä on puhuttu niistä. Ja olen näyttänyt, missä niitä säilytetään. Niitä ei ihan vielä ole, mutta ne ovat tuloillaan koska tahansa. Ja niistä tultaneen kertomaan minulle, vaikka tiedetäänkin, miten niiltä niillä suojataan.
 
  • Tykkää
Reactions: Rigel
Miksi ei voi puhua asioista niiden oikealla nimellä? Muistan kun itellään alkoi ensimmäiset kuukautiset olin paniikissa ja häpeissäni. :D Onneksi äitini puhui lempeästi asioista niiden oikeilla nimillä ja näytti mistä kotona löytyy siteet sun muuta. Rohkeesti vaan juttelemaan :)
 

Yhteistyössä