Likka parka...

Sadattelee tuolla, että hän ottaa puukässän eikä neulo eikä virkkaa enää ikinä! No niin mäkin otin aikoinani, kun en tullut niiden tyttökirjoista karanneiden kässänmaikkojen kanssa toimeen... :D

Ei kuulemma kestä tommoista "piiperrystä". :D
 
Viimeksi muokattu:
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;27301537:
Sadattelee tuolla, että hän ottaa puukässän eikä neulo eikä virkkaa enää ikinä! No niin mäkin otin aikoinani, kun en tullut niiden tyttökirjoista karanneiden kässänmaikkojen kanssa toimeen... :D

Ei kuulemma kestä tommoista "piiperrystä". :D
No ei sitä onneksi kauaa kestä. Meillä tytöt on myös valinneet puukässän kun se on ollut mahdollista.
 
Puukässä oli ihan hauskaa aikoinaan. :) Virkkaamaan mustakaan ei ois ollut peruskoulussa, mutta kyllä se nyt luonnistuu.

Aika paljon oon kuullut juttua miten äiti tai mummo on tehnyt lapsen käsityöt loppuun, kun ei niistä oo tullut mitään. Oikeastaan se on ihan hyvä, ettei kutomiseen tai virkkaamiseen muodostu mitään vihasuhdetta. Sit sitä ei ainakaan halua jatkaa tai opetella, edes vanhempana.
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;27301559:
Puukässä oli ihan hauskaa aikoinaan. :) Virkkaamaan mustakaan ei ois ollut peruskoulussa, mutta kyllä se nyt luonnistuu.

Aika paljon oon kuullut juttua miten äiti tai mummo on tehnyt lapsen käsityöt loppuun, kun ei niistä oo tullut mitään. Oikeastaan se on ihan hyvä, ettei kutomiseen tai virkkaamiseen muodostu mitään vihasuhdetta. Sit sitä ei ainakaan halua jatkaa tai opetella, edes vanhempana.
Mä myös kerran jeesasin lapsen yhtä kaulaliinan kutomista. Muutamalla rivillä tosin vaan, ja enemmänkin siitä syystä, että halusin nähdä että osaanko vielä :D. Eikä se lasta haitannut. Tuli vaan vähän tasaisempaa käsialaa. Sanoin että purkaa jos haluaa, muttei siitä onneksi mitään ongelmia tullut...Oli kyllä ihan pakko päästä räpläämään...:saint:
 
"vieras"
Tsemppiä tytölle!

Minä vihasin käsitöitä koulussa, varsinkin tikkuamista. Hikinen villalanka liian kireällä ja silmukat tippuu jne. :x Kaulaliinasta tuli kirjaimellisesti kolmion mallinen ja lapasista lapiot...Puukäsitöissä tehtiin paljon hyödyllisempiä juttuja, mm. leikkuulauta ja avainnaulakko, jotka ovat edelleen käytössä.

Kokeilin neulomista 10 vuotta myöhemmin, mutta ohjeista huolimatta ne silmukat putoilee edelleen ja tuloksena oli vain epämääräistä sykkyrää. Nappia ommellessakin saan vain pistohaavoja aikaan. :D
 
Ken guru
[QUOTE="vieras";27301745]Tsemppiä tytölle!

Minä vihasin käsitöitä koulussa, varsinkin tikkuamista. Hikinen villalanka liian kireällä ja silmukat tippuu jne. :x Kaulaliinasta tuli kirjaimellisesti kolmion mallinen ja lapasista lapiot...Puukäsitöissä tehtiin paljon hyödyllisempiä juttuja, mm. leikkuulauta ja avainnaulakko, jotka ovat edelleen käytössä.

Kokeilin neulomista 10 vuotta myöhemmin, mutta ohjeista huolimatta ne silmukat putoilee edelleen ja tuloksena oli vain epämääräistä sykkyrää. Nappia ommellessakin saan vain pistohaavoja aikaan. :D[/QUOTE]

:D Mulle tuli yhdestä matosta minkä kudoin. Silti mun sisko piti sitä lattialla parikin vuotta :D.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Yks kässäope oli ihan mahdoton pilkunviilaaja ja purki kaikkien neuletyöt aina alkutekijöihinsä. Lopulta sain tästä sellaiset kilarit opelle, että suostui itse neulomaan työn haluamallaan standardilla loppuun. :D
 
[QUOTE="vieras";27301745]Puukäsitöissä tehtiin paljon hyödyllisempiä juttuja, mm. leikkuulauta ja avainnaulakko, jotka ovat edelleen käytössä.
[/QUOTE]

En mä kyllä pidä mun tekemiä sukkia, lapasia, huiveja, villahaalaria yms. mitenkään turhina. :snotty: Toki oon tehny kaikki pääasias aikuusiällä, mutta yks paita ihan käyttöön asti tuli tehtyä yläasteella.

Mä itte tykkäsin enemmän käsitöistä ja puukässään pakosta joutuminen ärsytti. Meidän ku piti ala-asteella kolmannella ja yläasteella seiskalla mennä joksiki aikaa puukässään. Ei kiinnostanu, mutta pakko mikä pakko.

Mutta eipä tuo itkun kans virkkaaminen ja kutominen ketää saa innostumaan siitä hommasta vaan päinvastoon. Sama homma on koululiikunnan kans, että se väkipakko saa vain inhoamaan koululiikuntaa.
 
No hö. Tsemppiä tytölle! Minkä ikäinen hän muuten on?

Mulla tyttö on käsityökone. Tossa illallakin kutoi nukelleen ihan pokkana kaulahuivia. Pystyn itse kyllä samaistumaan ap:n tytön tuntemuksiin ihan kympillä - itse oon täysin avuton käsitöissä :ashamed:
 
Mulla on edelleen aika paha asennevamma käsitöiden tekemistä kohtaan.

Se voisi olla kivaa.

Osaisin ehkä, jos viitsisin kokeilla.

Mutta seiskaluokan kässänope tappoi kyllä aika tehokkaasti mun kiinnostuksen käsitöitä kohtaan. Sain mm. huudot ja pitkän miinuksen siitä, että satuin saamaan allergiaoireita villalangasta (kädet ruvella, sormenvälit auki).
 
"vieras"
Tsemppiä tytölle, toivottavasti ei kokonaan mee maku :(

http://www.kaspaikka.fi/
tuolla on aikuisillekin hyviä perusohjeita, osassa on ihan videoitakin malliksi jos kuvista ei meinaa saada selvää.
 
Muistan tuon tuskan kun piti olla peruskoulussa tekstiilityössä, kaulaliinaa yritin neuloa puoli vuotta, tuloksena 15cm pitkä tilkku. Olin kateellinen pojille, jotka saivat tehdä puusta ja metallista kaikenlaista :|
 
Kiitos paljon tsempeistä. :) Kyllä se siitä tuli paremmalle mielelle. Yhdessä tarkasteltiin ongelmaa, yritin opastaa sen minkä itse osaan ja väkersin rivin-pari aina välillä. Saatiin kurottua takaisin menetetyt rivit. Tytöllä oli murheena että jos hän yksin siellä tunneilla joutuu tuota työtä väkertämään ja toiset saa jo tehdä muuta. On vähän jäänyt vauhdista kun työ oli välillä hukassakin (hyvä hävitysyritys? :D). Löytyi talteenotettuna koululta.

Mä oon opetellut kaikki käsityöhommat myöhemmin aikuisiällä itse.

Tyttö on 10v. :)
 
Mä muistan joskus mukamas kutoneeni villasukat koulussa, mukamas sen takia että sen kutoi naapurin Sirkka:D(virkkuutyöt teki myös).
Loogista että valitsin tekun:D

Hyvä että sujui:D
 
Mä muistan joskus mukamas kutoneeni villasukat koulussa, mukamas sen takia että sen kutoi naapurin Sirkka:D(virkkuutyöt teki myös).
Loogista että valitsin tekun:D

No, osasko äiti auttaa:)
No nyt se meinaa leventyä, enkä tiedä miksi. :D Mutta oon yrittänyt avittaa että pysyy suht aisoissa. Jälki on parantunut ja virkkaaminen helpottunut kun ei ole enää semmoista takkuamista ja kireitä rivejä. Sanoi se eilen että siitä tulee hänen paras työnsä. :D Musta on tavoite saavutettu kun ei enää itke ja virkkaa. :)
 
"vieras"
Minulle myös tuotti virkkuu vaikeuksia ala-asteella, työ oli hikinen ja niin tiukkaan nykerretty, ettei sitä saanut edes purettua:) Mutta sitten yksi sessio mummon sohvalla auttoi. Hän osasi neuvoa niin, että älysin.

Omilla lapsillani (poikia) virkkuutyöt olivat myös aika vaikeita, tuli niin hassun muotoisia pipoja, että se olisi sopinut Marge Simpsonille:) En muista enää, oliko heillä sellaisia tärkeitä taitoja käsityötunnilla, kuin vetoketjun vaihto, napinompelut, muut pienet korjaukset. Onko teidän lapsillanne ollut sellaisia?
 
[QUOTE="vieras";27303155]Minulle myös tuotti virkkuu vaikeuksia ala-asteella, työ oli hikinen ja niin tiukkaan nykerretty, ettei sitä saanut edes purettua:) Mutta sitten yksi sessio mummon sohvalla auttoi. Hän osasi neuvoa niin, että älysin.

Omilla lapsillani (poikia) virkkuutyöt olivat myös aika vaikeita, tuli niin hassun muotoisia pipoja, että se olisi sopinut Marge Simpsonille:) En muista enää, oliko heillä sellaisia tärkeitä taitoja käsityötunnilla, kuin vetoketjun vaihto, napinompelut, muut pienet korjaukset. Onko teidän lapsillanne ollut sellaisia?[/QUOTE]

Ei ole tainnut olla ainakaan vielä. Seuraavaksi tekevät kuulemma essut ommellen.
 

Yhteistyössä