Lisäruuasta 2kk ikäiselle

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
...ja jos nyt sais ihan oikeasti vaan sellaisilta äideiltä vastauksia jotka on antanut jo n. 2kk ikäiselle korvikkeen seassa mm. luumu tai mustikkasosetta ja vellejä.

Millä aloititte, minkälaisia määriä, mitkä kävi teidän vauvalle parhaiten ym. kokemuksia?



Tarpeeksi olen lukenut jo noita missä menee tappeluksi ja imetyksen ihannoinniksi, ei se ole ihan oikeasti niin yksinkertaista kaikilla :(
 
Jep, ei ole yksinkertaista kaikilla. Esikoinen oli 2.5kk, kun aloin maistattaa ruusunmarjasosetta. Ihan vaan teelusikan kärjellinen ekana päivänä, ja pikkuhiljaa suurempaa määrää. Seuraavaksi keitin perunan, tilsin sen hienoksi korvikemaidon kans, ja annoin vajaan teelusikallisen sitä. Seuraavana päivänä koko tl, kolmantena 1.5tl jne. Pari viikkoa syötiin pelkkää perunaa, ja sitten porkkanaa potun kaveriksi.
 
vieras
Mä voin mun äidiltä kysyä kokemuksia. Sillon 30v sitten, kun ei vielä paljon tiedetty, annettiin kiinteitä sen ikäsille, joilla ei ole vielä mitään kykyä niitä syödä saati sulattaa.
 
mama
Saanko kysyä mikä on syynä noin varhaiseen lisäruuan aloitukseen?? Imetätkö? Jos imetät, niin lisäät imetyskertoja jotta maitomäärät lisääntyvät ja vauva saa tarpeekseen. Jos olette korvikkeella, niin siihen voi koittaa lisätä maissivelliä pikkuhiljaa..aluksi ihan vaikka 10ml kerran päivässä korvikkeen joukkoon ja siitä pikkuhiljaa määrää nostamaan. Soseita en suosittele vielä noin pienelle, vatsa ja suolisto on vielä niin kehittymätön.
 
ap
sellainen neuvo neuvolasta suurten maitomäärien vuoksi, sillä tässä kokemuksia kyselen...

hiukan tosiaan aikaiselta minusta tuntuu.

ja niitä kokemuksia minä kyselin, en noita taivasteluja...
 
Alkuperäinen kirjoittaja mama:
Saanko kysyä mikä on syynä noin varhaiseen lisäruuan aloitukseen?? Imetätkö? Jos imetät, niin lisäät imetyskertoja jotta maitomäärät lisääntyvät ja vauva saa tarpeekseen. Jos olette korvikkeella, niin siihen voi koittaa lisätä maissivelliä pikkuhiljaa..aluksi ihan vaikka 10ml kerran päivässä korvikkeen joukkoon ja siitä pikkuhiljaa määrää nostamaan. Soseita en suosittele vielä noin pienelle, vatsa ja suolisto on vielä niin kehittymätön.
Jaa-a, tää on hieman kakspiippunen juttu. Maissivellin ikäsuositus on 5kk, kun hedelmäsoseiden 4kk :/
 
Mä imetin vielä kun eka lapsi oli 2kk.. Mutta..annoin maistella lusikasta eri soseita. Vauva maistoikin varmaan ainakin 3-4 kaupan eri sosetta ollessaan 2kk. Mutta ei silti saanut niitä vielä nälkäänsä. Hyvin tuntui silti maistuvan.
Toka lapsi ei tykännyt maistella joten en tyrkyttänyt sen enempää. Nyt 5kk iässä suostuu syömään pieniä määriä kaikkea ikäiselleen sopivaa.
 
ju
ei liity nyt tähän, mut tulu mileen,
aika hassua, ku luin tossa yks päivä mun neuvolakorttia.
ja siinä oli että 2kk vanhana aloitettu tuoremehut ja 3kk vanhana raasteet :/
ja ihan terve oon ollu kokoikäni
 
Minä annoin tuolle ukkelille ensimmäisen kerran pottua ja ikää oli
vähän alle 3kk. Eli aloitin tietty pienellä määrällä ja siirryin seuraavaksi
hedelmäsoseisiin, velli tuli kuvioihin paljon myöhemmin. Kokeilemallahan
se selviää, mikä teille käy,muista! ihan pieniä määriä alkuun.
 
tipi
Itse esikoiselleni aloin antamaan kiinteätä ruokaa 2 kk:n ikäisestä neuvolan määräyksestä, koska vauvalla ei noussut paino tarpeeksi ja hänellä oli runsasta pulauttelua. Aloitin todella löysällä perunasoseella, melkein kuin velliä. Alussa sitä vain annetaan maistiaiseksi ja jos vatsa kestää niin suurennetaan päivittäin määrää. Soseen tulee olla sileää eli ei kokkareita seassa ja lusikalla voi syöttää. Vauva oppii nopeasti syömistekniikan, joten ihmettelen miksi pitäisi korvikkeen seassa antaa? Toki voi aloittaa myös esim. mustikkasoseellakin ja sitähän voi löysyttää korvikkeella.
 
mama
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja mama:
Saanko kysyä mikä on syynä noin varhaiseen lisäruuan aloitukseen?? Imetätkö? Jos imetät, niin lisäät imetyskertoja jotta maitomäärät lisääntyvät ja vauva saa tarpeekseen. Jos olette korvikkeella, niin siihen voi koittaa lisätä maissivelliä pikkuhiljaa..aluksi ihan vaikka 10ml kerran päivässä korvikkeen joukkoon ja siitä pikkuhiljaa määrää nostamaan. Soseita en suosittele vielä noin pienelle, vatsa ja suolisto on vielä niin kehittymätön.
Jaa-a, tää on hieman kakspiippunen juttu. Maissivellin ikäsuositus on 5kk, kun hedelmäsoseiden 4kk :/
Maissivellissäkin on kyllä 4kk ikäsuositus!
Itse aloitin sillä kun tyttö oli 2.5kk...iltamaitoon lisäsin vähän maissivelliä..ekana iltana 10ml tokana 20ml jne..

http://www.nutriciababy.fi/tuotteet/4kk/fi_FI/maissivelli_plus/
 
Ss
Annettiin hedelmäsoseita ja sitten tehtiin "velliä" korvikkeesta ja esim. luumusoseesta: söi vellitutilla.

Annettiin heti niin paljon kuin halusi. Perunaa myös hyvin nopsaan.
 
mama
Alkuperäinen kirjoittaja mama:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja mama:
Saanko kysyä mikä on syynä noin varhaiseen lisäruuan aloitukseen?? Imetätkö? Jos imetät, niin lisäät imetyskertoja jotta maitomäärät lisääntyvät ja vauva saa tarpeekseen. Jos olette korvikkeella, niin siihen voi koittaa lisätä maissivelliä pikkuhiljaa..aluksi ihan vaikka 10ml kerran päivässä korvikkeen joukkoon ja siitä pikkuhiljaa määrää nostamaan. Soseita en suosittele vielä noin pienelle, vatsa ja suolisto on vielä niin kehittymätön.
Jaa-a, tää on hieman kakspiippunen juttu. Maissivellin ikäsuositus on 5kk, kun hedelmäsoseiden 4kk :/
Maissivellissäkin on kyllä 4kk ikäsuositus!
Itse aloitin sillä kun tyttö oli 2.5kk...iltamaitoon lisäsin vähän maissivelliä..ekana iltana 10ml tokana 20ml jne..

http://www.nutriciababy.fi/tuotteet/4kk/fi_FI/maissivelli_plus/
Piti vielä lisätä että, kiinteät aloitettiin sitten kun tuli 3kk täyteen..ja perunalla alotettiin, ensin vain pieniä maistiaisia ja siitä pikkuhiljaa määrää lisäämään..pari viikkoa perunaa ja sitten sekaan porkkanaa...tais olla neiti 4kk kun veti jo pienen pilttipurkillisen sosetta lounasaikaan, eikä IKINÄ ole ollut mitään mahavaivoja :) Hedelmäsoseita on oppinut nyt vasta syömään (tyttö nyt 11kk) ja sitä olen pitänyt vain hyvänä asiana, onpahan ainakin syönyt kunnon ruokaa eikä vain makeita hedelmäsoseita..nyt niitä menee jälkiruokana ja välipalana.
 
malla
Alkuperäinen kirjoittaja Ss:
Annettiin hedelmäsoseita ja sitten tehtiin "velliä" korvikkeesta ja esim. luumusoseesta: söi vellitutilla.

Annettiin heti niin paljon kuin halusi. Perunaa myös hyvin nopsaan.
Meillä ei tyttö ole ikinä oppinut syömään vellitutista, tulee liian paljon kerralla.. Joten meillä syödään vain semperin aamu-ja iltavelliä, ne kun on sen verran löysempiä(eikä ole mitään sattumia) että tulee maitotutistakin läpi.. Samoin maissivelli ja peruna-porkkanavelli tulee maitotutista läpi.
 
No meillä aloteltiin kolmannen kans koska vauva ei kasvanu neuvolalääkärin mielestä riittävän hyvin maidolla. Oli siis rintamaidolla eikä huolinu korviketta. Aloteltiin 2.5kkn ikäsenä, ensin luumulla ja mustikalla ja pikkuhiljaa laajennettiin muihin. Kasvu ei kumminkaan lähteny nousuun.

Nyt tän neljännen kohdalla oli sama homma, kasvukäyrä kitu ja sieltä ehdoteltiin soseita mutta päätin, etten anna koska vauva ei huuda niin kuin ois nälkänen. Mentiin 6kk täysimetyksellä ja vasta sen jälkeen alotin soseet. Tämä tyttö on kasvanu ihan koko ajan aivan samaa tahtia kuin nuorempikin, oikeastaan on puoli kiloa jopa painavampi nyt 7.5kk:n ikäsenä :)
 
tri
Nykytutkimusten mukaan vauvan suolisto ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt vastaanottamaan muuta ravintoa kuin maitoa. Reilu 30 vuotta sitten 2kk vauvalle annettiin ensimmäisenä appelsiini tuoremehua ja sen jälkeen kiisseleitä ja raasteita. Silloin äitiysloma kesti 3kk ja lapset olivat seimessä hoidossa, jossa 3kk ikäiset saivat joka päivä sulatettua maksamakkaraa ja keitettyjä kasviksia ja lihaa jne. Tänä päivänä on suositukset hiukan muuttuneet perustuen ihan faktoihin ja tutkimuksiin. Allergiat ovat lisääntyneet, mutta myös niiden diagnosoiminen on kehittynyttä.

Lapsetkin ovat yksilöitä vauvasta lähtien ja heidän suolistonsa reagoi eri lailla kiinteisiin ruokiin. Lääkärinä vahvasti epäilen, että neuvola suosittelisi kiinteää ruokaa 2 kuiselle vauvalle. Ensin lisätään maidon määrää ja sitten voidaan määrätä apteekin energiapitoisempaa erikoiskorviketta, jos on näyttöä, että tavallinen korvikemaito ei riitä.

Lapsen hyvinvointi etusijalle´.
 
Kuinka suuria määriä 6 viikkoinen vauva "saa" syödä korviketta vuorokaudessa? Siinä kun on lisättynä useita rasvaliukoisia vitamiineja ym. Eivätkö kerry elimistöön, jos tulee liian suuria määriä?

Muoks. Tätä siis mietin, koska itseä mietityttää, että pitääkö pian harkita jo jotain muutakin ravintoa vauvalle. (saa siis kaiken rintamaidon, mitä tulee, ja sen lisäksi runsaasti korviketta)
 
S
Alkuperäinen kirjoittaja tri:
Nykytutkimusten mukaan vauvan suolisto ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt vastaanottamaan muuta ravintoa kuin maitoa. Reilu 30 vuotta sitten 2kk vauvalle annettiin ensimmäisenä appelsiini tuoremehua ja sen jälkeen kiisseleitä ja raasteita. Silloin äitiysloma kesti 3kk ja lapset olivat seimessä hoidossa, jossa 3kk ikäiset saivat joka päivä sulatettua maksamakkaraa ja keitettyjä kasviksia ja lihaa jne. Tänä päivänä on suositukset hiukan muuttuneet perustuen ihan faktoihin ja tutkimuksiin. Allergiat ovat lisääntyneet, mutta myös niiden diagnosoiminen on kehittynyttä.

Lapsetkin ovat yksilöitä vauvasta lähtien ja heidän suolistonsa reagoi eri lailla kiinteisiin ruokiin. Lääkärinä vahvasti epäilen, että neuvola suosittelisi kiinteää ruokaa 2 kuiselle vauvalle. Ensin lisätään maidon määrää ja sitten voidaan määrätä apteekin energiapitoisempaa erikoiskorviketta, jos on näyttöä, että tavallinen korvikemaito ei riitä.

Lapsen hyvinvointi etusijalle´.
Itse 70-luvulla syntyneenä ja tuollaisen lapsuuden kokoneena ja kuitenkin yhä melko terveenä huomauttaisin, että tosiaan: ihan hyvin pärjättiin silloinkin, vaikka nyt nuo ruokintatavat tuntuvat ihan ufoilta. Joten...? Ihminen saattaa sittenkin olla vahvempi ötökkä kuin äkkiseltään uskoisi. Ihan turha tällaisista tehdä niin kovin suurta numeroa. Eikä 2kk-ikäiseen ihan helposti saa niin paljon sosetta survottua, että sen "herkkä suolisto" siitä räjähtäisi.

Minun ikäisilläni ei ole edes allergioita läheskään niin paljoa kuin nuoremmilla.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Teille jotka tosiaan kerroitte määristä ja mitä olette antaneet, arvasinkin että kaikkea muutakin vastauksia tulee :(
Anteeksi, että tunkeuduin ketjuun kyselemään omiani. Valitettavasti mulla ei ole omakohtaisia kokemuksia, kun esikoinen on vasta tuon kuusi viikkoa. Tiedän, että 20-30 vuotta sitten sairaalastakin käskettiin antamaan luumusosetta, kun serkkuni (noin 2 kk vanhana) ei kakannut ollenkaan. Ei ollut ongelmia.
 

Yhteistyössä