Listataas epämääräisiä opetusmetodeja mitä muistatte kouluajoista

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Meillä historian tunneilla luettiin kirjaa ääneen vuorotellen yksi luku kerrallaan. Opettaja ei siis tehnyt välttämättä koko tuntina mitään, vaan yksi kerrallaan joku luki ja muut jännittivät omaa vuoroaan niin ettei pystynyt keskittymään mitä se toinen luki.
 
meillä fysiikan ja kemian opettaja kirjoitti koko liitutaulun täyteen tekstiä, mumisten selkä meihin päin samalla jotain..kun kaikki oli kynät sauhuten kirjoittanut koko tekstin vihkoon, opettaja mumisi vähän lisää ja käski poistamaan tekstin ja alkoi kirjoittamaan samaa asiaa "paremmin" kun se teksti oli kirjoitettuna, opettaja alkoi miettimään et josko se eka olikin parempi teksti ja alkoi pyyhkimään taulua |O ja turha kai sanoa et kovinkaan moni ei enää kolmatta versiota kirjoittanut ylös :kieh:
 
vieras
Ope teippas ympäri pään suulaalta pojalta suun kiinni maalarinteipillä. Tukka lähti tuppoina kun teippiä irrotettiin. Sama ope pakotti yhden oppilaan syömään kokonaisen lyijykynän ku pureskeli kynien päitä.
 
pp
Meillä oli liikuntatunneilla yhdistetty kahden eri luokan tytöt, toinen puolisko sai aina risuja ja toinen ruusuja.. Tarkoitus oli opettajalla ehkä kannustaa olemaan aktiivinen ym että saisi ruusuja, mutta sen sijaa tämä keino lietsoi kahden eri luokan välille eripuraa ja tietyt ei-liikkunnalliset tytöt olivat hylkiöitä sitten kaikkien muidenkin kuin opettajan mielestä.. Näin ollen opettaja vain kannusti koulukiusaukseen, koska liikkunnallisten tyttöjen mielestä nämä ei-liikkunnalliset (esim pullukat) aiheuttivat aina ne risut heille... :/ Toivottavasti ajat on muuttuneet ja opettajat arvostavat yhteistä tekemistä ja yhteenkuuluvuutta ennemmin kuin kauhean aktiivista liikkumista ja opettajan mielistelyä..
 
niin ja mä en vieläkään käsitä sitä, et kun ekalla jouduin tukiopetukseen kun en osannut tavata, niin miten niiden matematiikan pulmatikkujen teko autto siihen?
(osasin siis lukea, mut en tavata )
turha kai mainita etten edelleenkään osaa tavata :LOL:
 
Meillä 3. luokan opettaja pakotti menemään sukkasilteen polkemaan roskista alemmas, siis luokassa. Siellä oli märkiä papereita ja maitopurkkeja ym.

Pelkäsin muutenkin sitä akkaa niin, että melkein kerran pissasin housuuni kun en uskaltanut viitata että pitää päästä vessaan (onneksi kello soi).

Sama nainen kysyi kaikilta, uskooko että voi itse vaikuttaa kohtaloonsa, vai Jumala vaan voi päättää siitä vai on joku ennalta määrätty kohtalo. Kaikki muut olivat vääriä vastauksia paitsi Jumala.

Sama muija valehteli että mä pääsen enkeliksi jos teen jonkun extra-jutun, loppujen lopuksi en päässyt, perusteena olen tummatukkainen, enkelit ovat vaaleita.

Lukiossa kemian opettaja kirjoitutti kaikki kirjassa olevan ylös sanasta sanaan. Kun en kirjoittanut, valitti.
 
Meillä opettaja laittoi lempparioppilaita järjestäjiksi. Kun ei ollut oikein väleissä näiden oppilaiden kanssa, sai usein "nimen" tauluun ja jälki-istuntoa. Syynä esim. puliseminen ennen tuntia tai vitkastelu välitunnilla ulosmenon kanssa. No, joo puhelias olen, mutta koen saaneeni myös aivan aiheettomia jälki-istuntoja!
 
Meiltä kuulusteltiin ala-asteella kertotaulut sekunttikellon kanssa luokan edessä.
3 kertaa sai yrittää ja sitten jälki-istuntoon koulun jälkeen lisäopiskelua aiheesta. Ja oli kuulemma sovittava just sinä päivänä kun opettaja määräs.

En mä osaa niitä vieläkään kuin vettä valaen, mikä oli metodin tarkoitus. Mä opettelin pinkat ulkoa, muistin mitä vastauksia oli missäkin pinossa. Koska mä jännitin ja ujostelin ihan hirveästi.

Tämä tapahtui ihan kultaisella 80- luvulla, loppupuoliskolla vieläpä. Mun mielestä ihan keskiaikainen konsti.
 
Ai kauheeta..
Meillä oli 3-4 luokalla joku uskovainen vanhempi rouvashenkilö opettajana.. Viheltää ei saanut koska silloin kutsui paholaista. Luokalla oli yksi diabeetikko-tyttö ja monesti opettaja tätä(kin) ruoti että kyllä synnin palkka on tämmönen sairaus lapsella.. Kamalaa.
 
vieras
Teil on ollu kamalia kokemuksia. :/

Myö saatiin ala-asteella (kun oli pieni maalaiskoulu) mennä liikunta saliin tai ihan mihin vain päin koulua tekemään loppu tunniksi tehtäviä ja kun tehtävät oli tehty niin sai alkaa leikkimään. Leikittiin myös tehtävien teon lomassa, mut siitä huolimatta tehtävät tuli aina ajallaan tehtyä ja huolella, koska laskeminen oli innostavaa leikkien ohella.
 
kanelisokeri77 harm
Ala-asteen enkunope heitti taulusienellä päähän jos uskalsi pulista luokassa. Sitten se sieni piti itse nostaa ja viedä takaisin paikalleen. Sama tyyppi myös simputti armottomasti oppilaita, jotka olivat huonoja englannissa. Onneksi itse olin hyvä. Tai ehkä se opettajan pelko pani opiskelemaan kovasti ja sen takia vedin kymppejä.
 
Ala-asteella meidän miesopettaja kysyi aina tunnin alussa kuka ei ole tehnyt kotitehtäviä. Sitten kysyi jokaiselta kätensä nostaneelta vuorotellen "miksi et?".
- En muistanut.
- Et siis viitsinyt.
seuraava...
- En ehtinyt.
- Et siis viitsinyt.
...
- En osannut.
- Et siis viitsinyt.
jne jne

Jos joku pulisi tunnilla tai söi purkkaa tms niin heebo läimäisi karttakepillä oppilaan kirjaan oikein voimalla. Toisinaan jäi sormia väliin.


Yläasteella äikänmaikka oli vanha äijä joka oli ollut sodassa. Välillä tyyppi intoutui kertomaan tarinoita sodasta ja hiippaili karttakeppi kiväärinä luokan edessä ja tulitti oppilaita opettajan pöydän takaa.

Metalli-/puumaikka oli yleensä päissään ja jos joku ei sujunut kuten piti, hän löi oppilasta jollain putkella tai laudanpätkällä usein aika kovaakin. Näyttäessään mallisuoritusta jonkun oppilaan työllä, hän usein pilasi sen korjauskelvottomaksi. Välitunnilla maikka hilpaisi juoksukentän poikki lähibaariin.

Opinto-ohjaaja oli omituinen tyyppi. Kosketteli niin tyttöjä kuin poikiakin aika tuttavallisesti jotka oli määrännyt puheilleen. Tarina kertoi että tyypillä olisi kranaatinsirpale päässä.

Fysiikan maikka käveli luokan edessä edestakaisin rillit ihan nenän päässä ja kirja toisessa kourassa ja mumisi jotain.

Kemian maikalla oli hauskat puolipyöreät rillit joiden yli se koko ajan tiiraili. Kaikki kemian tunnilla tehdyt käytännön kokeet olivat räjähdyspainotteisia.
 
Yläasteen maantiedon/biologian opettajan kalvosulkeiset...Bilsassa opiskeltiin jotain järvien ötököitä ja lintuja ja opettaja näytti tiuhaan tahtiin eläimiä piirtoheittimeltä. Yhden tunnin ennätykset taisi olla 23 eri kalvoa jotka vilahti heittimeltä...Osassa oli kyllä tekstiä jotka kopsattiin vihkoon
 

Yhteistyössä