Listeria - kova juusto, joka seissyt huoneenlämmössä KAUAN...

Söin tässä runsas viikko sitten juustoa (kyllä pastöroitua ja kovaa sellaista), joka oli seissyt huoneenlämmössä klo18-04, eli10 tuntia! Söin sitä vielä seuraavana päivänä, sen jälkeen että pala oli vielä pistetty jääkaappiin illanistujaisten jälkeen.
Nyt minulla ilmennyt niskajäykkyyttä ja kurkkukipua - olenkohan ihan luulosairas, kun alan heti pelkäämään listeriaa? Voiko listeriaa tulla kovaan juustoon, kun juusto seisoo tarpeeksi pitkään lämpimässä?

Kiitos kaikille, jotka viitsivät vastata tyhmään kysymykseen;).
 
Mä ainakin tulin heti luulosairaaksi kun olin syöny jotain vastaavaa.
Kurkkukipu viittaisi ihan tavalliseen flunssaan joka nyt kiertää kaikkialla. Itsekin olen sen sairastanut jo kahdesti tänä syksynä.

 
Olen normaalisti tarkka näissä asioisssa, mutta minulle kävi samalla lailla pari kuukautta sitten. Eli juusto oli seissyt noin 8-10h pöydällä ja söin sitä pari siivua. Selvisin hengissä, ja vauvakin rokkaa masussa edelleen.
 
Minä en ole mikään hysteerikko, joten en vetäisi tuosta mitään johtopäätöksiä :kieh: neljättä lasta odotan ja aina olen syönyt ja juonut normaalisti, raskaudesta huolimatta (alkoholi toki pois), mutta noihin sun oireisiin sen verran, että meillä oli 10-vuotiaalla juuri kuvailemiasi oireita n. 2 viikkoa sitten ja lääkäri oli hyvinkin varma aivokalvontulehduksesta (lisänä vielä kuume), mutta normaalia kovempi flunssa vain, joka siis veti niskankin jäykäksi =)
 
Onko muuten kukaan asiantuntija näissä asioissa? Mietin vaan sitä, että jos juustossa ylipäätänsä ei ole alunperin ollut mitään listeriabakteereja, niin voiko niitä siihen tulla pitkään huoneenlämmössä olemisen aikana?
 
Hei, ei listeria itsekseen juustoon tule. Pastörointi tappaa listeriabakteerit (suomalaisilla juustoilla niin kova laadunvalvonta, että harvoin edes niissä mitään on), joten JOS listeria juustoon jostain jälkikäteen pääsisi, sen täytyisi olla kosketuksissa jonkin toisen saastuneen elintarvikkeen kanssa. Listerianhan voi todeta verikokeesta, joten jos oikein huolestuttaa, niin pyydä neuvolasta lähete - ehkä tarinaa kuitenkin kannattaa muokata vähän "vaarallisemmaksi" (ulkomaisia tuorejuustoja ja kuumetta) :)
 

Yhteistyössä