LKS:ään synnyttämään meneviä?

Nimimerkki..................Laskettuaika........Monesko lapsi

-Suvi- (22)......................14.7.2011...........Eka&Toka (kaksoset)
Sanselmi85.....................24.7.2011...........Eka
muumilaakso (33)..............9.8.2011..........Viides
eveliina84........................22.8.2011..........Toinen kinuski90.........................22.8.2011..........Eka JiiMii82.............................4.9.2011..........Toinen (miehelle eka) Talvicci (23)....................23.9.2011..........Toinen (p10/09, poikaolo)
Ituo...............................15.10.2011.........Eka&Toka (kaksoset)
Katjuska-79....................11.11.2011.........Eka&Toka (kaksoset) höyhen83.........................3.12.2011.........Eka
Leenuska77......................5.12.2011.........Kolmas
kipsukka...........................6.12.2011.........Neljäs


:heart: Syntyneet :heart:

11.7.2011
*sispi (25) .............................................Toinen
Poika synty rv 41+4 (la 30.6). Painoa 2990cm ja pituutta 48,0cm

Kuulumisia odotellessa... :wave:
fyssari86..................... la 21.5.2011........Eka
Kojo............................la 4.7.2011..........Kolmas
 
Viimeksi muokattu:
Minut Talvicci jo tietääkin tuolta lokakuisten pinosta, mutta ilmottelempa tääläki vielä ittestäni :) Eli meillä kans kaksoset tulossa ja laskettu aika 15.10. :heart: Ja Rovaniemeltä en oo minäkään.
 
Te joilla on jo kokemusta LKS:ssa synnyttämisestä, niin miten siellä suhtaudutaan vierailijoihin? Siis lähinnä sitä, että saako isi olla mukana muutenkin kuin vain vierailuaikoina? Mä asun pienemmällä paikkakunnalla ja täällä ilmeisesti saa valita meneekö OYS:aan vai LKS:aan synnyttämään (melki sama matka kumpaankin..)
Oon toki niin aloittelija tässä hommassa, että en tiedä millainen käytäntökään yleisesti ottaen on noitten isien suhteen :D
 
Pikasesti omaa napaa... Myöhemmin sitten lisää...

Meillä oli tänään rakenneultra :heart: Johan sitä oli ootettu!
Vauvalla kaikki hyvin :) Hyvin kuvauksellinen oli ja kätilö sitä kehu ku sai niin helposti tarkat mitat otettua :)
Vastas rv.21+3 niinku nyt on, ainoastaan oliko se mahanympärys oli jonkun verran isompi ku nuo muut mitat mut sano et normaalia se silti on. Painoa nyt ultran mukaan 452g :)
Tuli puhetta kans tuosta esikoisen synnytyksestä ja siitä ku oli solmu napanuorassa, sano itekki et onneks se napanuora oli niin pitkä ettei se solmu ollu enempää kiristyny. Mulla jotenki siellä sitten alko itkettää ku tajus miten huonosti kaikki olis voinu mennä ku se kätilöki ite siitä ihan alko puhumaan... Mutta ei siitä sen enempää.
Niin ja istukka oliki etuseinämässä! Muistelen varmaan sitten omiani että olis aikasemmin sanottu et takaseinämässä :D Tuo kyllä sitten selittää sen miten hentosimpia ne liikkeet oli alussa ja välissä ei tuntunu mitään... :whistle:


Talvicci ja Torsti rv.21+3 :heart:
 
AnPellina
Mulla mies kävi ainoastaan vierailuaikana synnärillä. En osaa sanoa kuinka tarkkoja ovat noista vierailijoista. Kaverilla oli käyny vaikka ketä siellä, riippuu varmaan huonekavereistakin... Mua ei silleen haitannu vaikka huonekaverilla kävi mies ja lapset sen ulkopuolellakin. Eri asia sitten jos olisivat koko ajan siellä istunu ja piettäneen kauheeta mekkalaa :D
Onhan siellä kans se perhehuone jos haluaa et isä on koko ajan läsnä mut sen saaminen ei ole varmaa ku sitä ei voi varata etukäteen...
 
Talvicci Kiitos vastauksesta! Jotenkin tuntuu vain hassulta ajatella, että isä ei saisi vierailla muuten kuin vain sen muutaman tunnin päivässä.. Onhan se hänenkin lapsensa ja ekat päivät ovat kuitenkin niitä mieleenpainuvimpia! Muille vieraille mulle on ihan sama, nehän voi käydä kattomassa sitten kun ollaan jo kotona =)

Mutta noh, onhan tuota aikaa tässä vielä mietiskellä :D
 
AnPellina Minusta oli niin, että vain vierailu aikoina sai olla mieskin läsnä (jos oikein muistan) :confused: joskus mies kävi vierailuajan ulkopuolella, jos esim. toi jotain..
Viimeksi meillä oli perhehuone.

Talvicci Onnea hyvistä rakenneultra kuulumisista :)
 
Viimeksi muokattu:
Talvicille onnea hyvistä ultrakuulumisista =)

Oletteko kysyneet tai meinaatteko kysyä tulokkaa sukupuolta rakenneultrassa? Me oltiin niin uteliaita, että piti kysyä ja melko varma tyttölupaus saatiin:heart:

AnPellina saa LKS:ssa isät olla kaikki muut ajat osastolla paitsi yöllä, ainakin seitsemän vuotta sitten:)
 
AnPellina
Lisäänkö sutki listalle? :) Eilen just olin kattovinani et synnärillä ne vierailuajat on klo13-19 et on siinä onneks musta ihan kivasti aikaa. Voihan sen vierailuajan ulkopuolella varmaan olla muualla ku siellä huoneessa jos epäilee et muita häirittee. Eihän nuo rajotukset ole muuten ku et äidit sais levätä rauhassa. Ainaki mä ite olin esikoisen synnytyksen jälkeen kauheen väsyny ja kipee ja sitten kaikki lihakset oli aivan maitohapoilla :D

muumilaakso
Montako lasta teillä on ennestään? :)

eveliinalle onnittelut tulevasta neitosesta :flower:

Kiitos onnitteluista :)
On kyllä semmonen helpotus ku nyt on itelläki tuo rakenneultra ohi. Nyt jos alkas enemmän kattelemaan hankintoja pikku hiljaa. Listan oon kyllä tehny jo jääkaapin oveen :D
Vaunut nyt on hankittu,eilen käytiin niitä kattomassa. Haetaan vain ens viikolla kotiin ne.
Meillä esikoinen täyttää lokakuussa 2v niin tuplat päädyttiin hankkimaan jotta pääsen kulkemaan lasten kanssa :) Löysin käytettynä hyvään hintaan pari vuotta vanhat emmaljungan city cross tuplat :) Muuten on esikoisen jäliltä tarvikkeita ihan kivasti. Nuo vaunut nyt oli suurimpana ja sitteri pitää hommata ku esikoiselle ostettu oli ihan huono. Ja sitten joitakin isompia vaatteita pitää hankkia. Ja jotain pikkujuttuja, harsoja lisää ja sänkyyn sitä froteealustaa tms.

Te joilla on jo lapsia niin minkä ikäset teillä aikasemmat lapset on?
Meillä tosiaan tämän toisen laskettuaika syyskuussa ja esikoinen täyttää lokakuussa 2v :)


Meillä esikoinen alko sairastamaan yöllä. On kyllä kuuma ja väsähtäny. Onneks ainaki tähän asti mitä on pari kertaa sairaana ollu niin on menny helposti ohi ja melko äkkiä...

Talvicci ja Torsti rv.21+4 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Vierailuajoista/vierailijoista "Omaiset voivat käydä katsomassa teitä joka päivä kaikilla osastoilla. Synnytysosastolla vierailuaika on lähiomaisille klo 14 - 18. Muilla osastoilla vierailuaika on klo 13 - 19. Muina aikoina vierailusta toivotavaan sovittavan erikseen kyseisen osaston kanssa." muistaakseni siellä jossain äitipolin puolella tai jossai luki et lähiomaisilla tarkoitetaan lapsen isää(+lapsia) ja isovanhempia.
 
Heippa!

Huomasin vasta tämän ketjun ja tosiaan mulla on ens la eli 21.5. laskettu aika, eli siis neljän päivän päästä, apuva! :) LKS on synnytyssairaalani ja Roista olen. Tässä jo arvuuttelen, että tuleeko lähtö kenties jo nyt yöllä, ainakin sunnuntaista asti ollut kovia vihlomisia ja kipuja alaselässä ja vatsassa sekä supistelee lähes koko ajan 10min välein.. Nyt viidestä lähtien on ollut kovaa pakarakipua, tuntuu kuin saisi sähköiskuja vasempaan pakaraan ja sieltä nivuseen sekä alavatsassa tuntuu kuin joku viiltelis jollain terävällä.. ja selkä ja vatsa jomottaa koko ajan ja vatsa kivikova suurimmaksi osaksi.. Äsken tunnin tossa ravasin kotona edes takaisin, lämpöpakkaus housuissa, kun rentouttaa alaselän ja pakaran kipua.. Näytän ihan paviaanilta.. :D

Eli voipi olla että kohta osaan kertoa millainen paikka se LKS oli synnyttää, mutta siitä olen kuullut risuja ja ruusuja, kai se on aika paljon kätilöstä kiinni, että millainen kokemus siitä tulee.. siellä kun on niitä kaavoihinsa kangistuneita, jotka tekee toimenpiteitä niistä kysymättä ja pistää piikkiä yms. ja sitten näitä uudempia kätilöitä, jotka osaavat ottaa paremmin huomioon synnyttäjän omat halut, eli esim. suostuu jakkarasynnytykseen, huolehtii hyvin välilihan lämmityksestä ennen ponnistusta ja sen aikana yms. Ja ne vierailuajat tosiaan on klo 12-18 isälle ja tais olla lähiomaisille eli isovanhemmille siitä 14-18. Mutta sitten kun esim. harjoitellaan kylvetystä ja muita hoitotoimenpiteitä niin niistä ajoista voi sopia niin että isä pääsee sinne mukaan. Muita kavereita yms sinne ei saisi tulla, tosin en tiedä kuinka tarkkoja siitä ovat, jos siellä yleisissä tiloissa niitä näkisi vierailuaikana..

Käytiin siellä tutustumassa ja ihan mukavalta paikalta silloin vaikutti, sinne ammeeseen toivoisin kovasti pääseväni! Pari kertaa olen siellä jo tarkkailuhuoneessa maannut ja käyrää otettu, kun on ollut vähän tilannetta päällä, ja se uusi synnytyslääkäri tuntui olevan alansa huippu, todella ammattilaisen oloinen, vaikka ei pahemmin hymyä irronnut, mutta tiesi mitä tekee ja tunsi olevansa varmoissa käsissä.. :) Mutta nyt saunomaan, jos se pistäisi vaikka rattaisiin vauhtia! ;)

-fyssari ja pikkuinen 39+3-
 
sispi ja fyssari lisätty listalle :wave:

fyssari
Sulla voi pianki olla lähtö edessä :) Mulla esikoinen on myös syntyny lks:ssä mut sillon synnytettiin vielä siellä alakerrassa. Onko sulla eka lapsi tulossa?
Tosiaan tuo on niin kätilöstä kiinni millaset fiilikset jää. Mulla oli esikoisen synnytyksessä juurikin tommonen kätilö mikä ei paljoa mun mielipiteitä kyllä kyselly :( Mitään erilaisia vaihtoehtoja ei edes ehottanu. Saako lks:ssä ponnistaa jakkaralla? Mä kans haluaisin tällä kertaa sinne ammeeseen, viimeks en päässy ku se sali oli varattu.
Oli muuten kummallista ku se kätilö ei edes tullu keskustelemaan esikoisen synnytyksestä vaikka pyysin. Monesti kuitenki painotetaan sitä miten tärkeetä olis käydä synnytyksen jälkeen läpi synnytyksenkulku.
Mut jollei pelkäks valitukseks menis niin mulla oli loppuajasta mukana kans yks nuorempi kätilö joka oli aivan ihana :)
 
Viimeksi muokattu:
Juu ensimmäinen lapsi on tulossa!
Saa ponnistaa jakkaralla, se taitaa lukea niiden siinä tervetuloa synnyttämään lapussakin, joita jakavat.. Niitä jakkaroita ei kovin montaa taida olla, mutta kyllä niillä voi ponnistaa, jos kaikki on ok, eikä tarvitse sängyssä olla tai lapsi ei ole yli 4kg. Joku kätilö voi sanoa, ettei hän siihen lähde mukaan ettei polvet kestä tms, mutta kätilöäkin voi kerran vaihtaa ja kertoo jo heti alussa toiveistaan.. se vaihe kuitenkin on niin lyhyt ja kätilön ei siinä tarvi olla kuin silloin kun se vauva on tulossa ulos, joten kyllä polvien pitäis se kestää ja ottais vaikka itselleen siihen jakkaran.

Se mikä oli mulle uutta siellä tutustumiskäynnillä niin oli se kun kertoivat että AUTOMAATTISESTI HETI synnytyksen jälkeen ne tuikkaa sen oksitosiinipiikin äidin reiteen tai laittaa sitä tipasta tulemaan.. jotta se nopeuttais jälkeisten tulemista ja vähentäis vuotoa.. kun yleensä, ainakin mitä itse olen lukenut ja kuullut niin se laitetaan vasta sitten jos ne ei itsekseen sieltä lähde tulemaan ulos! Siitä kuitenkin voi olla negatiivisia seurauksia imetyksen käyntiin lähtöä ajatellen ja supparit olla kipeempiä siinä jälkeisvaiheessa.. Mä pyydän ettei sitä anneta suoraan, mikäli ei tarvitse, vaan haluan vauvan heti rinnalle, koska istukan pitäis syntyä aika pian sen jälkeen kun vauva pääsee imemään nänniä tai itsekin voi nännejä stimuloida, kun se erittää oksitosiinia ja siten istukan pitäisi lähteä luonnollisesti.. Siellä se kätilö sanoi aika hassusti, että "no jos sitä piikkiä ei ota niin sitten joudutaan laittamaan se lapsi rinnalle imemään tai pahimmassa tapauksessa hieromaan nännejä!!" Ja sehän oliskin musta ihan hirveetä, jos joutuis nännejä hieroo, et mielummin mä nyt piikkiä ja hormonia otan! :D jestas!

Tuttia ja lisämaitoa annetaan siellä todella helposti eli ne kandee kieltää, jos niitä ei halua lapselle annettavan, koska se ei niitä yleensä tarvitse. Voi haitata imetyksen käyntiin lähtemistä. Ja sitten jos haluaa niin voi kieltää, ettei ne heti ala pistää vauvaa vaahtokylpyyn, vaan kuivaa sen pyyhkeeseen ja sit rinnalle pidennettyyn ensikontaktiin.. koska se lapsen kina, joka sillä on ihossa tekee tosi hyvää sille ja sitä ei kannata heti pois pestä ja sen ois hyvä päästä pitkitettyyn ihokontaktiin, kun synnytys on lapselle rankka kokemus ja samalla se edesauttaa äidin palautumista ja maidon nousua.

Mä itse haluan mahdollisimman luonnonmukaisen synnytyksen ja toivon että pärjäisin pitkälle ihan luonnollisilla kivunlievityksillä.. ja sitten kun alkaa siltä tuntuu niin ekana haluan kokeilla ilokaasua ja akvarakkuloita. Akupunktiokoulutuksen ovat saaneet, eli niitäkin niiden pitäis osata laittaa, mut kaikki ei halua, ku ei oo varma taidoistaan.. Ammeeseen toivoisin heti pääseväni kun sinne menen, mutta se jää sitten nähtäväksi. Petidiiniä jotkut kätilöt vähän turhan helposti laittaa ja sitä en missään nimessä ottais, näin sanoi mun hyvä ystäväni, joka on kätilö, että sitä hän ei suosittele, siitä on niin paljon sivuvaikutuksia, eikä sitä enää juurikaan käytetä, mut tuolla vielä jotkut vanhemmat käyttää. Mulla itsellä on TENS-laita, mut en tiedä pistänkö sen päälle ja ne ei tuolla niitä osaa käyttää, enkä tiedä mitä tykkäävät, jos sellainen on, mut jos sitä itse osaa käyttää niin kai on ok.

Tekevät kuulemma vähän turhan helposti siellä epparin eli se kandee kieltää! Jos sitä ei siis halua.. ja pyytää että tukee välilihaa ponnistuksessa. Puoli-istuvaa asentoa monet siellä vanhasta tottumuksesta suosii, vaikka se onkin aika huono asento juuri välilihan venymisen kannalta ja voi aiheuttaa suurimmat repeytymät sekä painovoima ei hirveesti auta ponnistuksessa, mutta siellä on patjoja yms. joita voi käyttää ponnistaessa esim. kontalleen ja sängyssäkin voi olla kontilleen tai puoliseisonnassa. Kylkiasentoa suostuu hyvin käyttää, mun kaverit, jotka siellä on parin vkon sisään synnyttäneet käyttivät kylkiasentoa ja se toimi heillä. Siinä asennossa kuitenkin häntäluu joustaa taaksepäin ja tekee tilaa synnytyskanavalle ja väliliha ei repeä niin helposti.

Mutta kohta sen näkee millainen kokemus mulle siitä jää, toivottavasti hyvä! :)

fyssari ja pikkuinen 39+4
 
muumilaakso
Teillä onki ihanan monta lasta :) Mikä päivä sulla tarkalleen on se laskettuaika niin lisäilisin senki listaan? :)

fyssari
Musta tuntuu että oon unohtanu kauheesti asioista synnytyksestä vaikka onki jo yks lapsi. Vähän luulen että taijan mennä joko siihen tiistain tutustumiseen tai sitten sinne lauantain privaan jos kaupunki sen edelleen vaan maksaa :D Viimeksi käytiin vaan tuolla tiistain tutustumisessa ja siellä oli kaks muutaki pariskuntaa mukana. Kävitkö sä siinä tiistain vai lauantain tutustumisessa? Aika kattavasti ovat ainaki sulle kertoneet asioista :)


Talvicci ja Torsti rv.21+5 :heart:
 
Hei,
Täältä löytyy myös yksi LKS:n synnyttämään menevä :) LA nettilaskurin mukaan 5.12, neuvolan mukaan 6.12. Aikaisemmatkin synnytykset (-96,-00,-04) ovat olleet LKS:ssa, eikä ole ollut moittimista. Perheen vierailua ei rajoitettu ja muutenkin tarpeitani ja mielipiteitäni kuunnelltiin.
 

Yhteistyössä