Löytyykö karppauksen/laihdutuksen aloittajia?

Moikka! Oliskos joku aloittanut/aloittamassa vähähiilarista (tai muuta ) dieettiä? Mulla alkoi uusi ruokavalio tänään ja tarkoitus olis pitää pari viikkoa hiilarit alle 20 g/päivä ja siitä sitten hiljalleen niitä nostella.

Kokeilin samaa keväällä ja hyvin tuntui ruokavalio sopivan (painoa lähti parissa kuukaudessa 8 kg ), mutta kesäherkut ja reissaaminen sotki kuviot ja taas ollaan miltei lähtöpisteessä. Mutta nyt on lomat lomailtu ja palailtu taas ruotuun.

Mun paino on 86 kg ja pituus 170 cm, eli reilusti löytyy liikakiloja, joita pudotella.

Kiva olis siis saada seuraa muista karppaajista tai muulla tavalla laihduttavista. Jaetaan kokemuksia ja tsempataan toisiamme!
 
:wave:

Mä aloitin viime torstaina ja 1,3 kiloa on poissa. Mä laihdutin karppaamalla 2/08-10/08 välisenä aikana 82,2 kilosta 68,2 kiloon. Ekassa 2 kuukaudessa lähti liki 10 kiloa... Sitten vaihdoin työpaikkaa ja lähin ruokapaikka Mäkkäri... :ashamed: Hirvee kiire kotona ja töissä, samaan aikaan oman firman loppuunmyynti ja työpaikan vaihto sekä pienemmän lapsen hoitoonlähtö ja isomman päiväkodin vaihto. Liikunta jäi ihan nolliin kun aiemmin poljin crostraineria 2-5 kertaa viikossa ja tosiaan ruokailut meni ihan persiilleen. Nyt paino jälleen yli 80 kiloa... 80,8 tarkalleen ottaen oli viime torstaiaamun lukemat ja tänä aamuna 79,5 kg. Ja mulla pituus ihan sama, 170 cm.

65 kiloa mulla on se lopullinen tavoite, jos tämän vuoden puolella pääsen alle 70 kiloon niin olen jo ihan tyytyväinen. Mulla on "kolmekymppiseksi kuntoon"-projekti, eli ensi vuoden heinäkuussa kun tulee 30 vee täyteen, olisi tarkoitus olla elämänsä kunnossa eli paino kurissa ja suurin haaste mulla on liikunnallisen elämäntavan löytäminen ja pitäminen. Nyt pelaan pesäpalloa kerran viikossa ja olen alkanut hyppiä jättitrampoliinilla ja aion kaivaa sen crossarin sekä stepperin naftaliinista. Mies lupasi ostaa mulle autotalliin pikkutelkkarin, jotta voin kytätä hömppäsarjoja samalla kun poljen crossaria tai stepperiä.

Saa nähdä, motivaatio on ainakin kova kun tietää miten helposti karppaamalla kilot lähtee ja miten hyvä ja energinen olo on muuten! Meillä karppaa töissä nyt myös mun esimies puolisonsa kanssa ja toinenkin työkaveri on aloittanut terveemmän elämäntavan, miehelläni on menossa rasvaprosentin pienennys-kausi ja on lopettanut tupakoinnin, että toivon mukaan lähipiirissä löytyy myös tsemppiä ja kannustusta ja vertaistukea.
 
Moikka Sanna! Onpas kiva saada seuraa, ja aika samanlaiset ovat meidän tavoitteet. Mulla on 30 tullut täyteen jo jokunen vuosi sitten, mutta ens kesänä palaan neljän vuoden tauon jälkeen töihin (äitiysloma, hoitovapaa, äitiysloma, hoitovapaa...) ja silloin viimeistään täytyy vaa'an näyttää 65 kg.

Laihdutin 6 kk:n aikana yhteensä 16 kg, joista viimeiset 8 kg lähti parin kk:n aikana karppaamalla, mikä sujuikin paljon paremmin kuin kaloreitten laskeminen. Eka viikko tais olla vaikeahko, mutta kun homman oppi, niin ei ollut edes mielitekoja "kiellettyihin" herkkuihin. Mutta sitten kun alkoi miehen loma (eli miehen loma on mun loma ;) ), ja mökkeilyt/vierailut/eväsretket/huvipuistoilut ja muut sotkivat täysin hyvin alkaneen ruoka- ja liikuntarempan. Nyt siis tarttis saada taas samanlainen hurmos päälle kuin mikä oli keväällä.

Tosi kiva, että sulla on tukijoita ja samassa tilanteessa olevia kannustajia ympärillä. Mulla on myös pari ystävää jotka ovat kiinnostuneet vhh:sta, mutta he odottelevat kesän päättymistä. Kotijoukot ovat kiitettävästi hengessä mukana, kannustavat, tarkastavat tuoteselosteista hiilarimääriä ja patistavat lenkille. :D
 
Heippa,

liitynpä teidän joukkoonne. Aloitin viime viikolla karppauksen ja vähän nyt kärsi, kun olimme risteilyllä, mutta hyvää siinä oli se et mieskin nyt innostui asiaan ja kaksin on helpompaa kun kaapit voi putsata hiilareista pois. Toki lapselle tarvii normi ruokaa, mutta lapsen ruoat on helppo jättää rauhaan :D

Minä olen jo 30 paremmalla puolella ja kummasti kroppa keräsi vararavintoa viime talven aikana :'( niitä nyt olis tarkoitus pois saada. Liikunnalla aloitin juhannuksena ja sen makuun olen nyt päässyt, sauvat heiluen menen tuolla pöpelikössä ja loma kun alkoi niin möksällä aion järvessä vesijuosta. Ostin vimppa viikolla sykemittarinkin ja se ahdistelee kovempaan menoon piippauksillaan.

Minulla on tavoitteena kutistua normaaliin vaatekokoon, toiveena olis joku 36-38 koko. Mitä sitten silloin painan on se ja sama, painan aina paljon :'( vaikka koollisesti olisinkin suht pien, siksi en enään jaksa painoani niin vahdata, kropan kokoa kylläkin.

Vieraita on möksälle tulossa viikolla, mutta me tarjoamme karppiruokaa, toki keitän heille pottuja jos eivät ilman niitä pärjää =)

Mutta nyt on henki ns. päällä tämän asian suhteen, et eiköhän tuleva minäni ole huisin paljon hoikempi :D

 
Mä päätin tänään aloittaa. Mukavaa, että täältä löytyy tälläinen ketju. Huonosti vaan alkoi, iski niin kauhea suklaanhimo, että olen syönyt ihan hirveästi geishoja . Huomenna aloitan sitten tosissaan.

Kuinka tarkasti laskette hiilareita, rasvoja ja proteiinijeja? Mä ajattelin ensin kokeilla, että en laskisi, mutta jättäisin pois viljat, perunan, ja sokerin. Hedelmiä ja marjoja söisin hiukan. Ja olen ajatellut siirtyä rasvattomasta maustamattomasta jugurtista vähän rasvaisempaan. Mahtaako sillä lähteä vai onko kroppa ihan pakko ensin saada ketoosiin? Mulla olisi tavoitteena pudottaa painoa 10 kg eli 74 kilosta 64 kiloon.

 
Kiva että otte tekin väinötär ja Anni Vadelma löytäneet tänne! :wave:

Mulla on nyt kolmas päivä menossa alle 20 g/päivä hiilareilla ja eilinen oli aika tuskaa. Oon tullut parin kuukauden aikana niin riippuvaiseksi sokerista, ettei tosikaan. No, söin muutaman sokerittoman Läkerolpastillin ja siten pääsin pahimman yli.

Näinä parina päivänä oon syönyt ihan älyttömästi, joka kerta kun on tullut mieliteko johonkin, oon mennyt mättämään jotain sallittua suuhuni. Eilen meni kaloreita yli 2000 kcal, mutta vaaka näytti silti tänä aamuna 400 grammaa vähemmän mitä eilen (juu, käyn joka aamu vaa'alla :ashamed: ). Mutta kunhan alkuvaiheen yli päästään, niin eiköhän kalorimäärät tuosta pienene. Keväällä mun oli pakko muistuttaa välillä itselleni, että on ruoka-aika, kun näläntunnetta ei ollut ja mieliteot olivat kadoksissa. Silti ruoka maistui yhtä hyvältä, tai jopa paremmalta, kuin ennen.

Anni Vadelma, nyt aloitusvaiheessa lasken makrot tarkkaan. Apuna on Finelin ruokakori, http://www.fineli.fi/foodbasket.php?lang=fi, josta pystyy hyvin seuraamaan missä mennään. Mutta aikaisemmin karpatessa en enää homman sisäistettyäni makroja laskeskellut. Toki tutkin tuoteselosteet piilohiilareiden varalta ja tarkastin esim. Finelin sivuilta jos olin epävarma makroista. Mulla on pari karppiruokakirjaa, joista saa hyvää pohjaa ruuanlaittoon ja oppii mistä saa hyviä hiilareita ja mitä kannattaa välttää.

Suklaahimon tappaa tehokkaasti itsetehty tumma suklaa. Kuumenna kookosrasvaa kattilassa, sekoita joukkoon kaakaojauhetta, makeutusjauhetta ja halutessasi vaikka kookoshiutaleita tai matelirouhetta tms. Itse kaadan tökötin jääpalamuottiin ja laitan jääkaappiin. Noista määristä en osaa sanoa, kun teen aina silmämääräisesti, mutta varmaan "Heikkilän suklaa" -sanahaulla löytyy tarkempi ohje.
 
Kiitos iiruhiiru vinkeistä! Kävin tuolla Finelin sivuilla ja se onkin tosi kätevä se ruokakorilaskin. Ajattelin, että on liian työlästä ruveta niitä laskemaan, mutta sehän onkin helppoa Finelin avulla. Tosin tänään on laskurin mukaan tullut jo 30g hiilareita. Ja suunnitelmissa on syödä vielä parsakaalta lounaalla. En siis taida saada hiilareita ihan heti alas... Syynä tuohon hiilarimäärään oli Reissumiehen puolikkaan puolikas. Ajattelin, että se nyt ei missään tunnu, mutta taitaa tuntua. Hiilareita toivat myös mustikat, joita söin maustamattoman jogurtin kanssa.

Sitten mä vähän tasapainoilen tässä sellaisen asian kanssa, että yritetään saada mua raskaaksi. Ollaan tosin jo yritetty kauemman aikaa ja sen vuoksi oon lykännyt laihduttamisen aloittamista. Mietin nyt, että miten tämä karppaus vaikuttaa mahdolliseen raskauteen. Uskon, että sikiö ei kyllä tarvitse ainakaan sokeria ja valkoisia jauhoja, mutta onko turvallista pitää hiilarit niin alhaalla, että kroppa menee ketoosiin. Onko jollakin tietoa? Siksi otan nyt vähän varovaisesti ja voisin ottaa ketoosiviikon vaikka seuraavan kierron alkuun.

Täytyy varmaan ruveta vielä sitä suklaatakin tehtailemaan, se on mun pahin mielitekoni. Ajattelin kyllä ensin laiskuuttani kokeilla kaupan 70% suklaata. Onko sellaisesta kokemuksia?

 
Anni Vadelma, ei munkaan tarkoitus ole 2 viikkoa pidempää kituuttaa alle 20 g hiilareilla. Halusin vaan kunnon startin ja siksi vedän alun Atkinsin kaavan mukaan kera "syvän" ketoosin (eli elimistön ketoositila ei tarvitse tuota alle 20g hiilarieita/päivä, vaan enempikin riittää). Mutta kyllähän se paino laskee/olo reipastuu ja paranee, jos jättää sokerin ja valkoiset jauhot ja muut tyhjät hiilarit ruokavaliosta pois. Onko sivusto http://karppaus.info/forum/viewforum.php?f=26 sulle tuttu? Sieltä löytyy paljon tietoa raskautta yrittäville tai raskaana oleville karpeille. Ja muutenkin kannattaa lukea (jos et oo vielä niin tehnyt ) aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, esim. LAIHDU ILMAN NÄLKÄÄ - hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla (http://www.booky.fi/book.php?book_id=9518510393&ref=HIILARIT ), oli itselle valaiseva opus.

Juu, 70% suklaa on tuttu juttu, mutta liian hyvää mun makuun. Eli helposti sitä menis koko levy kerralla. Siksipä teen ennemmin suklaat itse, kun tekee tarpeeksi tymäkkää (eli vähän vaan makeutusta ja paljon kaakaojauhetta ), niin suklaahimon tyydyttämiseen riittää vaan yksi pala. Ihme kyllä eilen ei ollut enää himotusta suklaaseen tai muuhun makeaan. Illaksi tein munapannukakun, eli 8 munaa, tilkka kermaa, oliiviöljyä, suolaa, mustapippuria, punaleima emmentalia ja kinkkukuutioita sekaisin, voidellulle uunipellille (laiton vielä leivinpaperin ) ja uuniin 150 asteeseen n. 15 min. Ja tämäkin tökötti maistui mielestäni makealle (ton juuston takia ), eli nopeastipa sitä tottuu uuteen ruokavalioon. Täytyy toivoa että perheenjäsenet tottuvat pian tähän mun uuteen haisuuni, hengityksen hajusta päätellen elimistö on ketoosissa.
 
Moi taas Iiruhiiru! Näyttää siltä, että olet ajautumassa mun personal traineriksi tässä karppaushommassa. :LOL: Kiitos siis taas!

Täytyy vielä ihan uudestaan mainita, että Finelin laskuri on tosi hyvä, kun näkee sekä prosentteina että grammoina, miten päivän ruuat on jakautuneet.

Saman havainnon tein 70% suklaasta kuin sinä, aivan liian hyvää... Luulin, että se olisi väkevämpää. Täytyy siis lähteä metsästämään sitä kookosöljyä.

Mun tämän päivän herkku on ollut mozzarellatomattisalaatti. Hyvällä omallatunnolla kaadoin päälle kunnolla oliiviöljyä, johon sekoitin pestoa mukaan ja oli niiiiin hyvää! Tuota kinkkupannaria tarjoillaan varmaan vielä meilläkin. Kiva saada vinkkejä!

Raskausasioista en ole lukenut noilta karppisivuilta, mutta hilpasen sinne seuraavaksi. Tuo Laihdu ilman nälkää on ensimmäinen teos, jonka olen lukenut aiheeseen liittyen ja eilen ostin kirjan Karpin tapaan. Pikkuhiljaa siis asiantuntemus lisääntyy.
 
Meillä oli tiistaina kaverin polttarit, oltiin piknikillä ja sitten hotellihuoneeseen ottamaan yhdet oluset/sidukat. Siitä vietiin morsmaikku päähierontaan ja itse shoppailtiin uusia kenkiä. Sitten taas hotellille maistelemaan sihijuomaa, illalla baariin ja grillin kautta kotiin. Ei ollu syömiset järin karppia ei... Joukossa minun lisäksi kaksi vegetaristia ja yksi täysin vegaani, joten olis menny ikä ja terveys keksiessä vegaanisia karppiherkkuja. Niinpä otimme sämpylää, salaattia, kurkkua, Tartexia ja mansikkaa, kirsikkaa ja skumppaa ja itselleni ostin muutaman siivun kinkkua lihatiskistä enkä syönyt kuin yhden sämpylän ja illalla kebabin josta yritin siirrellä ne perunat sivuun. Siinä grillillä ei oikein ollu karpille mitään, joten otin kermaperunakebabin ja söin lihat ja salaatin sekä vähän perunaa. Ja krapulapäivänä ensin hotelliaamiaiselle ja kotimatkalla vielä mäkkärille...

Mutta, nyt taas eilinen päivä täysin ruodussa ja tarkoitus jatkaa tästä kun kesän kissanristiäiset on nyt vietetty!

Eilisen eväät:

aamupala: 2 siivua juustoa ja iso muki kahvia
lounas: pekoni-munahässäkkää
päivällinen: salaattia ja 2 voissa paistettua ohuen ohutta broilerin minuuttipihviä (jäävuori, tomaattia, kurkkua ja kourallinen auringonkukan siemeniä)
iltapala: päivälliseltä jäänyt minuuttipihvi ja valkosipulista grillisalaattia.
 
Moikka ja hyvää viikonlopun jälkeistä elämää. Mulla kävi vanhanaikaisesti, oltiin perjantaina istumassa iltaa ystävillä ja siellä oli pakko syödä pitsaa ja mansikkakakkua, kun ihan meitä varten oli tehty... Ilmoitin kyllä etukäteen, että oon (taas ) vähähiilarisella, mutta se tais mennä kuuroille korville. Ja emäntä olis loukkaantunut verisesti, jos tarjottavat ei olisi kelvanneet. Ja sama toistui tänään toisessa paikassa. Eli pakko oli vähän maistaa, etten olisi pahoittanut kenenkään mieltä. Mutta joskohan huomenna sais aloitettua kunnon karppikuurin. Harmittaa ihan älyttömästi, kun olin saanut homman hyvän alun, eikä tarjottavia edes tehnyt mieli. Mutta valitettavasti kaikki ei ymmärrä kun selittää, ettei voi syödä sitä mitä on tarjolla.

Huomenna lähden mökkeilemään lasten kanssa, joten oon nettipimennossa ja poissa hiilarihoukutuksista viikonloppuun saakka. Eli luvassa on paljon grilliruokaa, saunomista, uimista ja rentoutumista. Hyvää viikkoa kaikille!
 
Kiva lukea teidän molempien kuulumisia! Niinhän se varmaan on, että kotioloissa on karppaus helpompaa ja muulloin joutuu vähän tasapainoilemaan kohteliaisuuden ja muiden huomioimisen kanssa.

Mä olen elänyt 40-50 hiilarigrammalla ja se tuntuu riittävän painonlaskuun, eli 73.8 kilon lähtöpainosta on vähän alle viikossa laskenut paino 72.7 kiloon. En tiedä, mitä on lähtenyt, mutta jotain on tapahtunut, vaikka sitten olisi nestettäkin vaan. Mulla on kierto ihan loppusuoralla ja tässä vaiheessa yleensä nousee paino eikä laske. Hyvä juttu siis. Vähän vetämätön olo on kyllä ollut esim. lenkillä ja jumpassa ei oikein saa itsestään irti samaa kuin entisessä hiilarielämässä. Mietin, että pitäisikö ennen urheilua kuitenkin ottaa jonkinlainen hiilaripaukku.

Mulla oli aamuherkkuna tänään maustamatonta jugurttia, mustikoita ja murskattua mantelia. Oli hyvää :p

Lukaisin teidän aikaisempia viestejänne uudestaan ja meillähän on aika samanlaiset tavoitteet. Pituutta 170cm ja tavoitepaino 65 kilon tietämillä. Ja Väinöttären kanssa ainakin minä tavoittelen samaa vaatekokoa. Nyt se on päässyt kokoon 40 ja joskus 42.
 
Mä kirjoitin jo pitkän pätkän mutta se hävisi!!! |O |O

Pari päivää tiukalla karppilinjalla. Eilen siskon luona kieltäydyin kääretortusta ja äidin luona jäätelöstä. Pelkkää kahvia. B)

Tänään oli pakko joustaa. Mies oksennustaudissa ja kaupassa käydessäni ostin Gefilus-mehuja ja mehukeittoja. Tosin valitsin ne, missä ei ole kuin hedelmän/marjan oma sokeri, mutta on noissa silti hiilareita liki tai ylikin 10g/100g. Pakko silti yrittää edes vähän.

Me ollaan vielä tämä viikko lomalla ja karppaaminen on helppoa kun on aikaa laittaa ruuat ja käydä kaupassa jne. Ensi viikolla alkaa taas työt ja aamut tulee olemaan ongelma. Mä olen myyjä ja samassa kauppakeskuksessa on aivan loistava lounasravintola, josta saa salaatin sopuhintaan ja sen voi itse kasata mieleisekseen, eli sinne siis. Mulla on niiden lounaskortteja kukkaro puolillaan, mutta tosiaan ne aamut... Muksut on pakko ruokkia kotona ennen lähtöä ja en viitsi alkaa mitään hankalia tekemään, munia ja pekonia ym. eli liian helposti lipsuu sille sämpylä ja kahvi-linjalle. Pitää loppuviikosta käydä vielä kaupassa ja hastrata leivontatarvikkeita karppisämpylöitä varten. Ne on hyviä ja jos leipoisi enemmänkin ja pakastaisi, niin ei heti tyssäisi siihen.

Tänään herkuttelin kanan filepihveillä, pannulla voissa ruskeaksi ja kun kypsiä, niin nokare aurajuustoa ja purkki kermaa perään. Muksuille riisiä ja itselle pakastevihanneksia keitettynä (kukkakaali, parsakaali, porkkana). Illaksi ajattelin tehdä vielä lärpäkkeitä. :p

Heitelkääs muuten jos teillä on loistavia reseptejä, joko jostain varastettu tai itse kehitetty!

Mä voisin nakata noiden sämpylöiden ohjeen, ne on ollu mun pelastus leipähimossa sillon kun viimeeksi karppasin. Muksutkin tykkää ja jopa MINÄ onnistun joka kerta. Mä en osaa leipoa sämpylää enkä pullaa, kaikki missä on hiivaa menee yli ymmärryksen, mutta nuo TOIMII!

SÄMPYLÄT:

2 kananmunaa
2 rkl rahkaa tai partaäijäjugua
2 tl psylliumia
2 tl leivinjauhetta
1,5 dl mantelijauhoa
3 rkl vehnäleseitä
1 rkl seesaminsiemeniä/muita siemeniä
150g juustoraastetta

Vatkaa kananmunat niin että rakenne rikkoutuu, sekoita joukkoon partaäijä/rahka niin että saat tasaisen seoksen. Yhdistä kuivat aineet ja sekoita munien sekaan. Lisää lopuksi juustoraaste. Laita vasta sen jälkeen uuni lämpeämään. Saavat rauhassa nousta sen aikaa. Tee pellille 4-5 (mä tein 6 kpl) pyöreää kakkaraa ja paista 225 uunissa kauniin ruskeiksi. Paistuvat aika nopeesti (10-15 min).
 
Kiitos Sanna reseptistä! Oliskohan niissä vastaus myös mun aamiaismietintöihin sitten, kun työt alkaa. Kokkeli ja pekoni jää varmasti vain viikonloppujen herkuksi.

Mietin kans töihinpaluuta, että joudunko kantamaan ruuat kotoa vai mitä tekisin. Teen töitä lasten parissa ja syön samaa ruokaa, mitä lapsetkin eli paljon pastaa, perunaa ja riisiä ruokalistalla. Ja tarjolla on vain yksi ruoka, niin ei pääse valitsemaan. Kova homma siinäkin on, jos täytyy ruveta kotoa kuljettamaan joka päivä ruoka. Mietin sitäkin, että jos ilmoittaisin syöväni vaan parina päivänä viikossa, niin voisin satsata niihin päiviin, kun on esim. kalaa tai salaattia.

Tein lihamureketta eilen ruuaksi, eikä ollenkaan tullut kuivaa, vaikka en laittanutkaan korppujauhoja. Tässä resepti:

LIHAMUREKE

1 silputtu sipuli
600g jauhelihaa
2 dl kermaviiliä
1 kananmuna
2 rkl tomaattipyreetä
suolaa
mustapippuria
(1 dl kaurahiutaleita, jos haluaa laittaa niitä sitomaan nestettä.)

Kaikki ainekset vaan kulhoon ja sekoitetaan tasaiseksi. Paistetaan 225 asteessa, noin 50min.

Samassa (Hiilihydraattitietoista kotiruokaa) kirjassa on myös mantelilettujen resepti. Ajattelin kokeilla niitä joku päivä ja jos ovat hyviä, voisi niitä tehdä vähän enemmän ja syödä aamiaiseksikin.

MANTELILETUT

100g mantelijauhoja
3 kananmunaa
3 dl (luomu)maitoa
70g voita
suolaa

Sulata 50g voita ja sekoita munat, maito ja jäähtynyt voi jauhoihin vatkaten voimakkaasti. Turvota kylmässä tunnin ajan. Paista letut voissa molemmin puolin. Parhaiten onnistut, jos teet letuista pieniä ja paistat ohukaispannulla.

Tänään tuli pettymys vaa'alla, sama paino kuin eilenkin. Päätin lopettaa joka-aamuisen painon tarkkailun :D
 
Hei, mahtuuko mukaan joukkoon?! Olen päättänyt aloittaa huomenna karppauksen, kun palataan kesälomalta kotiin. Jotenkin tuntuu, että lomalla ei aloittaminen olisi onnistunut. Olen 4 kk vanhan pojan äiti. Raskauskilot ovat hävinneet, mutta kun niitä liika kiloja oli jo ennen raskautta, niin tavoitteena olisi -15 kg. Olen joskus aiemmin ollut atkinsilla ja mielestäni se sopi minulle hyvin. Mitä muuten syötte aamuisin? Ei viitsisi varmaan kovin monena aamuna kananmunia ja pekonia vetää..
 
Mun aamupalat on aika tylsiä...

Partaäijää ja marjoja (ei siis sovi heti alkuvaiheeseen)
Munia ja pekonia (joko keitetyt munat ja paistettu pekoni, paistetut munat ja paistettu pekoni tai sitten teen mössön esim. viikonloppuisin ja koko perhe syödään tätä eli paketti HK:N Amerikan pekonia, iso sipuli ja 6 kananmunaa, loraus kermaa. Pilkon pekonit pieniksi suikaleiksi, latelen pannulle, voita ja sipuli kuutioituna perään. Kun kypsiä, vatkaan munat rikki, liraus kermaa ja pannuun, sekoitellaan koko ajan kunnes kypsää).
Karppisämpylöitä reiluilla täytteillä (kinkku/kalkkunaleike/metukka, juusto, salaatti, tuorekurkku, paprika).

Yksi ihan sikahyvä resepti:

Juustomunakas

10 kananmunaa
500 g juustoraastetta
400 g raejuustoa

sekoitetaan keskenään ja lisätään "täytettä" mielen mukaan. Mä laitan kinkkusuikaleita, ison sipulin kuutioina, paprikan ja esim. metukkaa + hitusen valkopippuria ja paprikajauhetta. Myös kebabliha on jees, pekonikuutiot, suolakurkun kuutiot, sienet, parsakaali...
Koko komeus uuninpellille paperin päälle ja uuniin kunnes on hyytynyt ja kevyesti ruskettunut.

Mä vetelen tätä kahvin kanssa aamupalalla tai tarjoan vieraille "suolaisena piirakkana" kahvilla, iltapalana/illanistujaisissa/lounaana esim. tuoresalaatin kanssa (ja ei-karpeille patonki ja levite kaveriksi)... TOSI monikäyttöinen, ihan sairaan helppo tehdä ja maistuu niin lapsille kuin aikuisille, karpeille kuin "taviksille".
 
Mukaan änkeäisin minäkin :D
Mä aloitin 27. päivä.
Ensimmäistä kertaa ja liki täysin ummikkona. Mies ja yks kaveri ollut useampaan otteeseen, joten näiden pohjalta sitten minäkin. En lukenut mitään kirjallisuutta ennen kuin aloitin, olen vain laskenut että hiilarit jäävät alle 20g päivässä. Noh, eilen sitten sain käsiini Tri Atkinksin uusin dieetti -kirjan. En tiedä, kirjan luettuani iski epätoivo :/ . Mä en todellakaan ole noudattanut 2 ensimmäisen viikon "induktiota" orjallisesti, olen juonut kahvia, maustettua kivennäisvettä yms. En mä tiedä menenkö tässä syteen vai saveen... Noh, sokeri ja vaaleat jauhot jääneet kokonaan pois. En tiedä riittääkö se, mutta näillä nyt mennään.

Tänään siis kolmas päivä. Yllättävän hyvin on mennyt ilman mitään mielitekoja, mutta... Nyt kiristää pinnaa, oikein kunnolla, en tiedä miksi, mutta KAIKKI ärsyttää :ashamed: . Kirjasta luin että parissa päivässä elimistö kuluttaa varastossa olleet hiilarit, joten alkaako mulla nyt olemaan sitten vieroitusoireita?
 
Alkuperäinen kirjoittaja hipsu:
Mukaan änkeäisin minäkin :D
TERVETULOA!!!

Alkuperäinen kirjoittaja hipsu:
En lukenut mitään kirjallisuutta ennen kuin aloitin, olen vain laskenut että hiilarit jäävät alle 20g päivässä. Noh, eilen sitten sain käsiini Tri Atkinksin uusin dieetti -kirjan. En tiedä, kirjan luettuani iski epätoivo :/ . Mä en todellakaan ole noudattanut 2 ensimmäisen viikon "induktiota" orjallisesti, olen juonut kahvia, maustettua kivennäisvettä yms. En mä tiedä menenkö tässä syteen vai saveen... Noh, sokeri ja vaaleat jauhot jääneet kokonaan pois. En tiedä riittääkö se, mutta näillä nyt mennään.
Ihan varmasti toimii noinkin! Mulla ainakin toimi silloin kun ekan kerran karppasin! Pääasia on että ne hiilarit pysyy siellä alle 20 grammassa ja just nuo superpahat pois, eli sokeri, peruna ja jauhomössöt.

Tsemppiä!

Just vetäsin partaäijää metsämansikoilla ja kahvi nököttää tuossa vieressä. Illalla pelaamaan :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
http://www.karppaus.info/wiki/index.php?title=Ateriamatriisi

Tää kannattaa vaikka tulostaa jääkaapin oveen jos on alkuun hankaluuksia mieltää mitä voi syödä ja mitä ei. Tällä mä onnistuin.

Kiitos tuosta :) . Tulipa nyt samantien tulostettua se! Näyttää kyllä tosiaan juuri sellaiselta apuvälineeltä, jolle tässä alussa on käyttöä!

muoks. jahas, tämä sitten näemmä vaihtoi nimimerkin kesken kaiken... Eli siis ekan viestin kirjoitin hipsuna...
 
Tervetuloa mukaan Elena ja Hipsu! Mukavaa, että porukka kasvaa! :flower:

Ateriamatriisi näyttää oikein hyvältä, täytyypä printata se kans. Oon alakarppaillut tämän ensimmäisen viikon, mutta mietin nyt, että pitäisikö sitä kuitenkin vetää hiilarit hetkeksi ihan minimiin, jos pääsisi suklaanhimosta. Nyt on siis mennyt 1-3 palaa 70%-suklaata päivässä. Onko teillä se kokemus, että ketoosissa mieliteot katoaa? Ja lasketteko kaloreita/proteiineja/rasvaa vai pelkästään hiilareita?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anni Vadelma:
Tervetuloa mukaan Elena ja Hipsu! Mukavaa, että porukka kasvaa! :flower:

Ateriamatriisi näyttää oikein hyvältä, täytyypä printata se kans. Oon alakarppaillut tämän ensimmäisen viikon, mutta mietin nyt, että pitäisikö sitä kuitenkin vetää hiilarit hetkeksi ihan minimiin, jos pääsisi suklaanhimosta. Nyt on siis mennyt 1-3 palaa 70%-suklaata päivässä. Onko teillä se kokemus, että ketoosissa mieliteot katoaa? Ja lasketteko kaloreita/proteiineja/rasvaa vai pelkästään hiilareita?
Mä olen sikäli outo nainen, että en tykkää suklaasta joten en tiedä myöskään suklaanhimosta mitään, mutta monet on sanoneet, että mielihalut häviää ketoosin aikana ja ainakin mulla meni muut makeanhimot ohi. Nyt en edes ole tavoitellut ketoosia, mutta eilinen iltasiideri ja päivällä puoliväkisin juodut pari lasillista Gefilus-mehua maistuivat ihan kamalalle. :x

Mä laskin alkuun kalorit ja hiilarit ja menin niiden mukaan. Tosin kaloreita mulle tuli jopa 2500 päivässä, mutta paino laski silti. Pikkuhiljaa kun kroppa kääntyi hiilaripolttoisesta rasvapolttoiseksi, ruokamäärät pieneni ja nälän tunne hävisi. Yhdessä vaiheessa piti ihan pinnistellä että muisti syödä joka päivä edes sen pari kertaa.

Noissa prosenttisuklaidenkin hiilarimäärissä on muuten eroja! Mä tykkäsin syödä Lidlin 78% tummaa suklaata, siinä oli jotain kaakaopavun muruja seassa. Vieläköhän Marabou valmistaa 86% suklaata...? Siitä mä tein mutakakkua ja se oli aivan jumalaista. Liian tummaa sellaisenaan syötäväksi, ainakin ihmiselle joka ei erityisemmin suklaasta perusta. Mutta se kakku oli HY-VÄÄ!!! :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anni Vadelma:
Tervetuloa mukaan Elena ja Hipsu! Mukavaa, että porukka kasvaa! :flower:

Ateriamatriisi näyttää oikein hyvältä, täytyypä printata se kans. Oon alakarppaillut tämän ensimmäisen viikon, mutta mietin nyt, että pitäisikö sitä kuitenkin vetää hiilarit hetkeksi ihan minimiin, jos pääsisi suklaanhimosta. Nyt on siis mennyt 1-3 palaa 70%-suklaata päivässä. Onko teillä se kokemus, että ketoosissa mieliteot katoaa? Ja lasketteko kaloreita/proteiineja/rasvaa vai pelkästään hiilareita?

Mulla siis vasta kolmas päivä menossa, tiedä mistään ketoosista :D , tai siis nyt pikkuhiljaa varmaan alkaa lähenemään sitä. Mä olen laskenut ainoastaan hiilarit, mutta, yleensä iltaisin finelin ruokakoriin sitten kerään kaikki päivän sapuskat. En siis näin alkuun ole kiinnittänyt huomiota muuhun kun että hiilarit on max 20g/pv. Tosin ekana iltana huomasin että kalorit vai mitkä lie.. (mä en oikeasti ennen laihduttanut enkä moisiin kiinnittänyt huomiota..) oli paljon enemmän kun mun arvioitu kulutus :whistle: , noh maasta se pienikin ponnistaa ja virheistä oppii!

Mun täytyy kyllä sanoa ettei mulla ole mitään mielitekoja, liekö elän alkuhuumassa vai sainko mä yliannostuksen kun ennen tätä vedin vikana iltana kauheasti kaikkea hiilaripitoista mitä nyt mieleen vaan tuli.
 
yyh ja nyyh, metsään meni koko viikko möksällä, mutta nyt uusi aloitus. Huomasin jo muutaman päivän aikana et kroppa kiitti kauniisti kutistumalla heti mahan kohdilta. Lähti kait turvotus mitä taitaa mm. leipä aiheuttaa minulle. Huomenna siis uusi alku ja ketoosia minkäkin tavoittelen Atkinsin vinkein. Kirjan ostin, mutta aika jenkki juttuu turhan paljon, respetit kylläkin vaikuttavat ok.

Tänään on ollut sokerin himo valtava, huomenna paukkaan ostamaan makeutusainetta jotta saan aamukahvit nautittua. Tämä päivä vaipukoon unholaan pikapikaa :ashamed:
 
Pikainen moikkaus, eli mökiltä ollaan palattu! :wave:
Tosi kivaa, että muitakin karppeja on tullut mukaan! Lukaisen huomenna oikein ajatuksella mitä ootte höpisseet, nyt kello on jo liian paljon kunnon syventymiseen.
Mökillä karppaus sujui hyvin, kokosin ruuat jäävuorisalaatin ympärille. Eli paistoin siihen kylkeen joko kinkku-juustomunakasta, jauhelihapihvin (eli laitoin vain suolaa ja muita mausteita jauhelihan joukkoon ja paistoin "kokolihapihvin" ) tai laitoin salaatin kylkeen purkillisen tonnikalaa öljyssä. Lisukkeenä oli fetajuustoa ja aurajuustokastiketta (eli kuumennettuun kermaan sulatettua auraa, nam-nam :p ). Tai sitten söin ihan rehellistä grillipihviä salaatin kanssa. :) Herkkuhetkiin maistelin kerma-kaakao-makeutushässäkkää (tippa kermaa, sekaan kaakaojauhetta ja aavistus makeutusta, sitten sötkötetään tryffeliksi). On muuten tosi hyvää!

Minä en oo ikinä ollut aamupalaihmisiä, eli pelkkä kahvi on riittänyt. Ekan kerran syön joskus 11-12 aikaan ja silloin menee salaattia kera "jonkin" - yleensä munakkaan. Ja iltapäivällä teen perheelle "kunnon ruokaa" (eli perunaa/pastaa/riisiä ) sellaisella kastikkeella/lisukkeella mitä minäkin voi syödä salaatin ja paistettujen vihannesten kanssa, illemmalla syön sitä mitä kaapista löytyy, tänään esim. salaattia, kebablihaa ja majoneesia. Oon vielä kotona lasten kanssa, joten voin käyttää aikaa ruuanlaittoon, ja siksi hiilareiden välttely on helppoa. Toista on sitten kun työelämä kiireineen taas kutsuu.

Hipsu, minäkin oon juonut kahvia (kermalla ) ja syönyt/juonut muita "kiellettyjä". Mutta aattelin sen niin, että kun hiilarit pysyy alle 20 g/pvä, niin kait se on ihan ok... Ainakin tällä metodilla oon saanut rasvan palamaan ja elimistön ketoosiin. Itse en halua kieltäytyä mistään elintärkeästä (esim. kahvi ), joten eiköhän se meille sallita.

Mitäs lisukkeita te nautitte purkista? Minä napsin kalamaksaöljyä, kalsiumia, magnesiumia ja c-vitamiinia.
 

Yhteistyössä