löytyykö maitoallergisten äitejä?

hei olen 25v.vuos ja 8kk ikäisen pojan äippä.pojalla todettiin 4kk ikäisenä suolistoallergia(maitoallergia)ei kestä myöskään soijaa.vauvana luultiin pojalla olevan koliikki,sairaalassa ei otettu tosissaan kun soitettiin kun vauva vain itki ja kouristeli,vedottiin vain siihen et kun eka lapsi niin vanhemmat ylihuolehtii.neuvolassa sanottiin et koliikki et paranee n 3-4kk ikäisenä.äidin vaisto oli kuitenkin oikeassa ja käytimme yksityisellä joka totesi heti allergian kun oli muutenkin niiden erikoislääkäri.neuvolassa sanottiin vain et jaa ei sitten ollutkaan koliikki et hyvä kun käytitte yksityisellä.muilla samantyylisiä kokemuksia?? :wave: :wave:
 
lupukka
neuvolan osalta. Ei mitään reaktiota tai apuja sieltä suunnalta. Meillä poika nyt 1,5 v ja allergiat (maito ja muna)todettiin n 5kuisena...me myös yksityisellä v-otolla.Muutenkin on moniallerginen. Reagoi lähinnä ihollaan...ensimmäinen kevät/kesä oli ihan kauhea, posket oli aivan tihkuvat ja märkivät, kädet verillä/naarmuilla. Vaseliinia,vaseliinia sanoi neuvolalääkäri...Nyt on iho suht hyvässä kunnossa ja ruokakokeilut käynnissä, vaihtelevalla menestyksellä(eipä ole uutta tullunna vähäään aikaan). hienosti on poika silti kasvanut kaikesta huolimatta!

Jaksoa vaan sulle ja muillekin allergisten hoitajille!
 
Meillä maitoallergia jo poistunut, mutta näin meillä todettiin se vauvana:

Meillä maitoallergia todettiin 7 kk:n iässä yksityisellä. Lääkäri näki heti, että kyseessä on allergia (maitoallergian lisäksi tuli monta muutakin allergiaa..). Neuvolassa sanottiin vaan koko ajan, että on atooppinen iho, lapsen sylki voi aiheuttaa ihottumaa poskisssa yms. Todellisuudessa poskien ihossa oli todella paljon ihottumaa ja loppujen lopuksi niihin tuli vielä märkärupea ja lapsi joutui syömään 2 antibioottikuuria peräjälkeen. Iho oli silloin jo tosi pahana. Onneksi itse vietiin heti allergialääkärille.
 
Rimma
Miedän 6 kk pojalla on luultavasti maitoallergia ja muitakin ruoka-aineallergioita. meillä on nyt maidoton ja muutenkin karsittu ruokavalio kokeilussa ja iho-oireet sekä itku ovat selvästi vähentyneet.

itse aloin epäillä allergiaa ja ehdotin neuvolassa että pitäiskö kokeilla karsittua ruokavaliota (ns. ykkösryhmän allergeenit ja maito pois) johon terkkari sanoi että hyvä idea. nuori lääkäri, joka ei tuntunut tietävän mistään mitään, kirjoitti neuvolakorttiin pelkästään että terve poika vaikka kysyin itkuista ja ihottumasta! eikä vastannut juuta eikä jaata noihin mun kysymyksiin. itkuja kuunneltaisiin varmaan vieläkin jos en olisi itse ehdottanut tuota ruokavalion muutosta.

nyt ollaan vielä menossa lastenlääkärille sairaalaan, neuvolasta lähettävät meidät sinne. mutta ihmettelen vaan että mitä ne siellä aikoo pojalle tehdä kun olen kuullut että noin pienille ei kannata tehdä allergiatestejä kun ne ei ole luotettavia tuossa iässä. minkäikäisenä teidän lapsia on testattu?
 
Ihan sama juttu. Me oltiin osastollakin sairaalassa ripulin takia moneen otteeseen. Sit kun mä vaadin ravitsemusterapeutia, niin asiat rupes selviimään. Meillä on nyt ruokalistalla riisi, maissi, mustikka ja peptidimaito. Musta tuntuu, etten mä enää jaksa, kun oireita on edelleen ja laps vaan huutaa koko valveillaoloajan. Tää on ihan kamalaa... :'(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 13:57 Rimma kirjoitti:
Miedän 6 kk pojalla on luultavasti maitoallergia ja muitakin ruoka-aineallergioita. meillä on nyt maidoton ja muutenkin karsittu ruokavalio kokeilussa ja iho-oireet sekä itku ovat selvästi vähentyneet.

itse aloin epäillä allergiaa ja ehdotin neuvolassa että pitäiskö kokeilla karsittua ruokavaliota (ns. ykkösryhmän allergeenit ja maito pois) johon terkkari sanoi että hyvä idea. nuori lääkäri, joka ei tuntunut tietävän mistään mitään, kirjoitti neuvolakorttiin pelkästään että terve poika vaikka kysyin itkuista ja ihottumasta! eikä vastannut juuta eikä jaata noihin mun kysymyksiin. itkuja kuunneltaisiin varmaan vieläkin jos en olisi itse ehdottanut tuota ruokavalion muutosta.

nyt ollaan vielä menossa lastenlääkärille sairaalaan, neuvolasta lähettävät meidät sinne. mutta ihmettelen vaan että mitä ne siellä aikoo pojalle tehdä kun olen kuullut että noin pienille ei kannata tehdä allergiatestejä kun ne ei ole luotettavia tuossa iässä. minkäikäisenä teidän lapsia on testattu?
Meidän pojalla testattiin allergiat siis 7 kk:n iässä. Maitoallergia altistuksena ja muut ruoka-aineallergiat prick-testeillä. Allergiat näkyi testeissä ja niille tuntui kyllä käytännössäkin olevan allerginen.
 
meillä on reilut 6 vuotias maitoallergikko eli ei ihan vastaus kysykseesi ap kun maitoallegia todettiin nyt toisen kerran reilut puoli vuotta sitten. Vauvana oli maitoallergia mutta luultiin reilut 1 v että meni ohi mutta tässä ollaan....
Mutta jos muita isompien maitoallergikkojen äitejä täällä....

 
Meillä myös maitoallergikko tyttö,nyt 8.5 kk. Allergia diagnoosi saatiin 7/05, aluksi tehtiin verikoe, jossa allergia ei vielä näkynyt 5/05. Pricktesteissä allergia sitten löytyi. Iholla tyttö reagoi, märkäiset kutiavat posket oli 3 kk. Tk lääkäri määräsi kortisonia vaan, marssimme yksityiselle ja johan alkoi selvitä.
Nyt äidinvaisto sanoo että tyttö reagoi samalla tavalla viljoihin,kontrollitesteihin odotellaan aikaa.
 
mammutin
Meillä kaksi maitoallergista. Tytöllä (nyt 5v) maitoallergia todettiin jo parin kk iässä. Itse aloin neuvolassa puhumaan vatsavaivoista ja ripulista ja "uskoivatkin" heti ja saatiin lähete sairaalaan tutkimuksiin Olin kyllä kuullut juttuja paikallisen neuvolan tädin asioihin uskomattomuudesta; kaikki olisi mukamas johtunut vain koliikista tai "vauva vaan nyt sattuu olemaan itkuinen tapaus"-jutuista. Liekö asialla osuutta asiaan mutta olen itsekin "ammattihenkilö", jospa uskoi että tunnistan oireet vaikka olikin kyseessä ensimmäinen lapseni.
Toisen lapsen kohdalla (nyt 4,5 kk) oireet alkoivat myös noin kk iässä. neuvolassa asiasta puhuttuani otti taas heti "tosissaan", mutta lääkärillä jouduttiin käymään muutamankin kerran ennen kuin saatiin lähete tutkimuksiin. Olisiko lääkäri ajatellut ettei sama voi toistua, vaikka taipumus onkin ehkä perinnöllinenkin.
Sairaalassa molemmille tehtiin ensin prick-ihotestit, jotka oli negatiivisia niinkuin näin pienillä yleensä taitaa olla. Sitten asia selvisi altistus kokeella (toisella parissa päivässä, toisella viikossa).
Olen itse kyllä sitä mieltä että äiti tunnistaa lapsensa reagoinnin ja oireet, eli jos epäilee allergiaa täytyy sitä vaan sitkeästi jankuttaa neuvolassa asiasta tai sitten kipin kapin yksityiselle puolelle tutkimuksiin. Harvoinpa taitaa olla turhia tutkimuksia; yleensä allergia jollekin löytyy.
 
hopo harmaana
Meillä 2-vuotias poika joka allerginen maidolle,kakille kotimaisille viljoille,soijalle,munalle kalalle sekä monille muille ruoka-aineille.Maitoallergia todettiin altistuksella kun poika oli 3kk.Muita näkyi myös silloin,viljat todettiin 1-vuotiaana.

Meillä ei verikokeissa allrgiat näy,mutta altistuksessa ja käyttö näyttää tosi pahasti.

On myös jotain sellaisiakin ruoka-aineita mille poika reagoi,mutta en ole vielä saanut niistä selvyyttä.

On myös atoopikko sekä astmaatikko.
 
Meillä tyttö 1.v.
Maitoallergia todettiin 3kk:den iässä. Alettiin testaan muitakin ihopisto kokeilla. Tällä hetkellä tyttö on allerginen maidolle, munalle sekä pari viikkoa sitten todettiin kotimaiset viljat. Myöskin pähkinä.
Epäiltynä myös kala ja kana.
Tyttö oireilee iholla. Nyt iho on todella hyvässä kunnossa ja tyttö tyytyväinen yksivuotias.
Onko mahdollista että tattari ja hirssi ei kävisi? Kokemuksia kellään?
Itse epäilen että niistä tulisi oireita.

Mutta nyt pitkään aikaan elämä hymyilee jälleen! =)
 
miiha
hei!! Kuulostaa tutulta, minulla poika nyt 9kk ja maitoallergia sekä muita ruoka-aineita jotka eivät käy mm. viljat. Maitoallergia todettiin 4kk ikäisenä ja yksityisellä käytin ja sieltä lähete tutkimuksiin jorviin.
 
nino harmaana
meillä myös moniallerginen tyttö, 4-v. poika 5 kk myös selvästi allerginen mm. maidolle. Olen taas dieetillä kun imetän. Mielestäni nyt helpompaa kuin ensimmäisellä kerralla kun on jo tuota tietoa. Syksymmällä testeihin mutta kun on suolisto-oireisesta allergiasta kysymys niin eihän se prickeillä näy. Sitten osastolle maistelualtistukseen.
 
täällä myös kaikilla todettu vauvana maitoallergia. isommat 4 ja 3, syövät jo kaikkea. n.1.5v. helpotti molemmilla, asteittain alkoi kaikki sopimaan. nyt poika 6kk, jolla selkeesti tökkii kaikki kokeilut. esim. riisi ei sopinut, jota joku juuri edellä kyseli. nyt mennään vaan erikoismaidolla, perunalla ja maissilla. maidosta tuli suoli- sekä iho-oireet, riisistä posket tulivat ihottumaisiksi. meitäkään ei neuvolassa ekan kans uskottu kun epäiltiin, sanoivat että vauvojen kuuluukin itkeä, vaikka vatsaväänteet estivät puolta tuntia pidemmät unet!!! seuraavien kanssa ei sitten olla neuvolatätejä ja -lääkäreitä näillä asioilla vaivattu, vaan menty tutulle allergialääkärille. ja minusta neuvoloissa liikaa tungetaan niitä rasvoja ja kortisoneja. kyllä yleensä sen pahan ihottuman takana vauvalla on jokin ruoka-aine. etenkin jos kortisoni auttaa, on ihottuma yleensä allergiaperäistä. ja jatkuvat allergiset oireet eivät ole hyväksi lapselle, vaan pitäisi selvittää mikä sen aiheuttaa ja poistaa se ruokavaliosta.
 
aivan sama tarina ja poika oli 3kk. tosin soijaa ei kokeiltu vaan siirryttiin nutri-junioiin tai kyllä imetin poikaa 9kk asti eli olin ite maidottomalla myös. 1v10kk iässä parani. nyt 4.v erittäin terve riiviö :kieh:
 
villi lupiini
täälä yks esittäytyy. meidän pojalla 4v. selvis alkukesästä kun alkoi kaiken muun lisäksi vuotaan verta pyllystä, aina kakkan mukana tulee verta ja mahan toiminta muutenkin ihmeellistä. löydettiin myös laktoosi-intoleranssi, meinasivat osastolla kun nyt vihdoin siellä tähystettiin (olikin vasta viides lääkäri joka jotain teki)että maito on myrkkyä ja se on suoliston pilannut niin että verta saattaa tulla kauankin.
nyt sitten seurataan että muuttuuko mahan toiminta, iho, päänahka ja alkaako poika kasvamaan.
 

meillä kans ei saatu neuvolasta mitään apua lääkäriltä. kun sitten mentiin ensiapuun hengitystieoireiden ja ihottuman kanssa saatiin aika lastenlääkärille seuraavaksi päiväksi.

nyt on toinen vasta pari viikkoinen ja ihottumaa. takapuoli oikeesti verillä. saa nähdä paheneeko vai ei. pidetään nyt peukkuja, että ei olisi hirmu allerginen...


:(

 

Yhteistyössä