Lokakuiset 2022 ❄️🤍🍂

Pahaolo alkoi! Juhuu vaan 😁
Tapponälkä ja jääkaapissa toissapäivän herkkuruokaa lähdin lämmittämään. Jäi aikeeksi. Ei pysty, ei vaan pysty. Hirveä olo ja yökkäilyt päälle.

5+5 menossa. Tästä se lähtee!

Olo tuntuu kokonaisuudessaan "lihavalle". Tiedättekö mitä tarkoitan. Sellainen fiilis, paksu ja kömpelö. Liekö turvotusta sitten tms.
 
Mulla onneksi tuo mun lääkäri ultraa ekalla käynnillä niin ei tarvii mietiskellä. Asun siis ulkomailla ja täällä vähän eri systeemit raskauden seurantaan. Jos pitäisi ite maksaa 200€ tai yli niin jäisi varmasti varhaisultra käymättä…

Täällä kans tosi oireetonta yhä, enimmäkseen vain semmoinen olo että kohta varmaan menkat alkaa. Eilen oli vielä jotenkin niin energinen olo että arvelin ihan varmasti että menee kesken. Ei kai tässä auta kuin odotella.

Tosi sekava fiilis kyllä tästä kolmannesta lapsesta, varsinkin kun raskaus pääsi vähän yllättämään. Samaan aikaan oon aivan pakahtua onnesta ja sitten kuitenkin kauhistuttaa. Kahdelle nuorimmaiselle tulee 1v9kk ikäeroa, eli varmaan ainakin eka vuosi tulee olemaan tosi rankka. Täällä on myös lyhyet vanhempainvapaat, ihan tautiset päivähoitomaksut (lähes tonni/kk/lapsi), meidän täytyy varmaan vaihtaa autoa, en tiedä miten kikkaillaan lasten sängyt, huoneet jne.

Varmaan ihan hupsua miettiä tällaista samalla kun on olo että ehkä tämä raskaus ei edes jatku, mutta tällaista rallia ajatukset koko ajan ajaa.
Onnea kolmannesta lapsesta! Mäkin täällä mietin jo asioita pitkälle, vaikka raskaus on ihan alussa. Kiva kuulla, että täällä on muitakin ulkomailla asuvia! Itse olen asunut jo vuosia ulkomailla, mutta koen mukavammaksi jutella täällä suomalaisella palstalla. Omat ajatukset lapsen kasvatuksesta jne on kuitenkin varmaan aika suomalaisia...

Mua kanssa kauhistuttaa nuo päiväkotimaksut täällä meidän asuinkaupungissa, just yksi kaveri sanoi, että maksaa 1700 euroa/kk... Mun miehen veljellä on kaksi lasta, niin au pairin palkkaaminen tulee halvemmaksi kuin päiväkoti.. Näissä tilanteissa on ikävä Suomen neuvolaa ja päiväkoteja! Ja kaikkia muita etuuksia:) Äitiyspakkaus on niin ihana, mutta en kyllä saa sitä, kun en kuulu enää Kelan piiriin.

Mun asuinmaassa ei siis ole mitään neuvolaa, vaan siis pitää itse valita (siis oikeasti valita, koska lääkäreillä ja kätilöillä on lyhyet sepustukset sairaalan sivuilla ja sitten netistä voi lukea arvosteluja) synnytyslääkäri tai 2 kätilöä. Onneksi meillä on ihana lapsettomuusklinikka, joka seuraa mun raskautta ekan kolmanneksen, olen siitä tosi kiitollinen.

Koska meet ekaan ultraan @__hosuli__ ?? Täällä onkin ollut puhetta varhaisultrasta yksityisellä, ymmärrän kyllä hyvin että mietityttää, koska hinnat on aika tyyriitä. Itse koin keskenmenon lomamatkalla Suomessa viime vuonna ja ravasin kahdesti yksityisellä. Se toka ultra oli niin nopeakin ja silti ihan törky hintanen!
 
Minulla jää varhaisultra välistä juurikin sen takia että omalla paikkakunnalla todella kallis. 5+1 ja oireita ei muuta kuin todella kipeät rinnat ja välillä mahakipuja sekä väsymys iltaisin karmea mutta saattaisi olla muutenkin. Aikooko kaikki muut mennä varhaisultraan tai oletteko aina aiemmin käynyt?
Onnea @suippi !!
Kyselit varhaisultrasta. Mut ultrataan jo viikolla 6 1/2, koska ollaan käyty hoidoissa lapsettomuusklinikalla. Jotenkin koomista, että just tässä kierrossa mulle tehtiin hysteroskopia (poistettiin polyyppi), joten en ollut ns. hoidoissa eikä kyseessä ollut lääkkeellinen kierto ja tulin raskaaksi! Soitin maanantaina klinikalle ja kysyin mitä tehdään, pyysivät heti tulemaan tiistaina ja torstaina hcg-arvojen mittaukseen ja ensi viikolla lääkäriin. Asutaan siis ulkomailla, niin systeemit (joista en oikein ole itsekään selvillä) on hieman erilaiset kuin Suomessa. Ymmärrän kyllä niin, että jätät varhaisultra väliin, se on kallista. En tiedä itsekään, menisinkö, jos pitäisi maksaa 200 euroa siitä.

Mulla kanssa hieman kipua (ei kramppeja tai mitään, olisiko liitoskipuja, tuntuu vähän niin kuin paineelta)...Ja sama täällä, väsymystä on jo! Ja ihme aamuheräämisiä!
 
  • Tykkää
Reactions: Norppa_88
Minulla oli eilen illalla jonkin verran verta paperissa kun pyyhin ja olin heti, että jaahas, kesken taas meni ja pistinkin jo yötä vasten sidettä pöksyihin. Mitään ei kuitenkaan ole sen yhden kerran jälkeen tullut, mutta alavatsa on ollut vähän kipeämpi kuin aiemmin. Aika jännitysnäytelmäksi tämä on muuttumassa! Olin ajatellut katsoa vielä viikon/pari ennenkuin soittelen edes neuvolaan ja mietin että olisinko käynyt varhaisultrassa, ettei sitten tarvitsisi peruutella niitä aikoja.
@Hellu92 Vuodot on pelottavia, vaikka niistä sanotaan, että on ihan normaalejakin välillä. Kun sattuu omalle kohdalle, niin heti alkaa huolehtia! Mikä sun tilanne on tänään, loppuiko vuoto (toivottavasti)? Millä viikolla olet? Tsemppiä!!
 
Itselle konkretisoitui että turvallisia viikkoja ei ole. Keskenmeno voi tapahtua vaikka rv20.

En usko että menen varhaisultraan, en niinkään stressaa tuulimunaa tai varhaista km vaan sitä kalvojen puhkeamista ennenaikaisesti. Tai kehityksen pysähtymistä/sikiön kuolemaa yli 12viikoilla, joka johtaisi myöhäiseen km.

Me ollaan kai menossa nyt felicitasille käymään alkuraskaudessa antamassa ne pyyhkäisynäytteet, bakteereista/viruksista jotka voisi aiheuttaa kalvojen haurastumista. En ole varma onko siinäkään järkeä joten harkitsen vielä
Niin totta tuon keskenmenon suhteen:( Toivon, että meistä kaikki saisivat syliin pikkuisen lokakuussa.

Mitä päätit pyyhkäisynäytteiden suhteen @Keksi82? Tutkitaanko kalvoja/bakteereja ollenkaan julkisella? Varmaan kannattaa heti mainita asiasta, kun soitat neuvolaan ja toivottavasti sieltäkin saisi apua!
 
Niin totta tuon keskenmenon suhteen Toivon, että meistä kaikki saisivat syliin pikkuisen lokakuussa.

Mitä päätit pyyhkäisynäytteiden suhteen @Keksi82? Tutkitaanko kalvoja/bakteereja ollenkaan julkisella? Varmaan kannattaa heti mainita asiasta, kun soitat neuvolaan ja toivottavasti sieltäkin saisi apua!
EI tutkita julkisen puolella mitään erikseen nyt uuden raskauden kohdalla. Toki silloin km sattuessa otettiin toktmoplasmoosit listeriat streptokokki näytteet crp, olikohan muuta... Perus virtsis näytteitä vain.

Me säästetääb varhaisultrasta rahat nyt vaikka täällä Helsingin seudulla se maksaa vain noin 70e halvimmillaan.

Marraskuussa käväisin yksityisellä ja juttelin Huolestani että kalvojen puhkeamisen JOKU aiheutti, eihän ne vaan voi ilman syytä puhjeta ja mitä jos se syy seuraa seuraavaan. Hän ymmärsi huoleni ja painotti miten joskus vain käy nii. Ja usein ei syitä löydy mutta on lukenut itse tutkimuksia aiheesta (lapsettomuuslääköri) että eräät kokkibakteerit ja jotain mitä en muista, voivat joskus olla syyllisiä tähän, varsinkin jos raskaudessa on vuotoja niin toimii tuo vuoto ikäänkuin porttina ja normaalifloorassa mahdollisesti elävät muuten harmittomat bakteerit voivat nousta kohtuun. Itsellä oli vuotoa rv6 ja rv8 silloin. Edellisissä raskauksissa ei ollut, ja rv10 alkoi supistukset jotka ilmeni aina liikkeessä. Neuvola ei niihin reagoinut.

Ne bakteerit voidaan hoitaa pois jos niitä on, ne tosin uusiutuvat herkästi mutta jos saisi ne tästä kriittisiltä viikoilta pois, pääsisi pahimman yli edes ilman sitä pelkoa. Tai lähinnä itsellä on halu minimoida mahdollisuus että sen olisi voinut estää, ja en estänyt. Siis tehdä kaiken mitä voin ainakin.

Jos joku pöpö on niin otan lääkityksen nyt ja käyn tarkistuksessa varmasti niillä viikoilla kun km viimeeksi oli, ja jos uusinut niin uudet tropit. Eihän ne antibiootitkaan ole hyvästä, mutta en ole itse aikuisena niitä juuri syönyt. Onhan siinä puntaroimista...

Mutta katsotaan mitä lääkäri sanoo, meillä on aika varattuna noin rv8-9. Mieheltä katsotaan myös bakteerit spermasta sillä hän voi olla kantaja myös. Eli kumpikin hoidetaan jos jotain on. Oli se sitten ylivarjelua tai ei. Normaaliflooraa tai ei, streptokokki b:tä ei hoideta julkisella esim kuin vain synnyttksen yhteydessä koska se on vauvalle vaaraksi, mutta olen esim lukenut että sekin joskus harvoin haurastuttaa kalvoja. Joten jos on niin pois kiitos
 
  • Tykkää
Reactions: Norppa_88
Olen vielä kahden vaiheilla siitä varhaisultrasta.
@Hellu92 Vuodot on pelottavia, vaikka niistä sanotaan, että on ihan normaalejakin välillä. Kun sattuu omalle kohdalle, niin heti alkaa huolehtia! Mikä sun tilanne on tänään, loppuiko vuoto (toivottavasti)? Millä viikolla olet? Tsemppiä!!
Joo, ja kun se tuli vähän samoihin päiviin kun viimeksi sain keskenmenon, silloin alkoi kyllä heti reilusti vuotamaan, ei jäänyt epäselväksi. Nyt ei ole tullut mitään sen kerran jälkeen. Ensimmäinen päivä meni vaan odototellessa, että koska alkaa tulla kunnolla, mutta nyt jo vähän rauhallisemmalla mielellä. Hirvittää itseäkin maksaa se reilu 200 siitä varhaisultrasta, mutta jos ensi viikon jälkeen vielä kaikki hyvin niin voi olla että täytyy mennä oman mielenrauhan vuoksi tsekkaamaan tilanne. Nyt mulla n. 5+0.
 
Minäkin uskallan ehkä liittyä tänne!
Meillä 1,5 vuotta yritystä takana. Kävimme lapsettomuuspolilla ensikäynnillä ja tadaa luomusti raskaaksi ennenkuin tutkimukset edes kerkesi alkaa kunnolla 😊

plussasin selvä plussan jo monta päivää ennen menkkoja dpo 9. Itseasiassa niiden piti alkaa tänään. Laskurin mukaan nyt 4+1 ja tänään jo alkoi etova olo 😳
Muakin kiinnostaa salaiseen fb ryhmään liittyminen!
 
Moikka! Ehkä mä uskallan kans kirjoitella jo tänne puolelle. Meille tulossa nyt neljäs lapsi. Vielä ei leffaviivoja ole saatu, mutta viiva onneksi vahvistumaan päin ❤

Jonkinlaisia oloja on, esim. Poskien kuumotus, Välillä hiki ja välillä jöätävän kylmä, hengästyttää, alavatsan nippailua. Voi miten ihanan jännää tämä onkaan taas 🤩

Mieluusti liityn myös fb-ryhmään. Laitan viestiä sulle @Keksi82 😊
 
Onnea kolmannesta lapsesta! Mäkin täällä mietin jo asioita pitkälle, vaikka raskaus on ihan alussa. Kiva kuulla, että täällä on muitakin ulkomailla asuvia! Itse olen asunut jo vuosia ulkomailla, mutta koen mukavammaksi jutella täällä suomalaisella palstalla. Omat ajatukset lapsen kasvatuksesta jne on kuitenkin varmaan aika suomalaisia...

Mua kanssa kauhistuttaa nuo päiväkotimaksut täällä meidän asuinkaupungissa, just yksi kaveri sanoi, että maksaa 1700 euroa/kk... Mun miehen veljellä on kaksi lasta, niin au pairin palkkaaminen tulee halvemmaksi kuin päiväkoti.. Näissä tilanteissa on ikävä Suomen neuvolaa ja päiväkoteja! Ja kaikkia muita etuuksia Äitiyspakkaus on niin ihana, mutta en kyllä saa sitä, kun en kuulu enää Kelan piiriin.

Mun asuinmaassa ei siis ole mitään neuvolaa, vaan siis pitää itse valita (siis oikeasti valita, koska lääkäreillä ja kätilöillä on lyhyet sepustukset sairaalan sivuilla ja sitten netistä voi lukea arvosteluja) synnytyslääkäri tai 2 kätilöä. Onneksi meillä on ihana lapsettomuusklinikka, joka seuraa mun raskautta ekan kolmanneksen, olen siitä tosi kiitollinen.

Koska meet ekaan ultraan @__hosuli__ ?? Täällä onkin ollut puhetta varhaisultrasta yksityisellä, ymmärrän kyllä hyvin että mietityttää, koska hinnat on aika tyyriitä. Itse koin keskenmenon lomamatkalla Suomessa viime vuonna ja ravasin kahdesti yksityisellä. Se toka ultra oli niin nopeakin ja silti ihan törky hintanen!
@Lavender_ niin paljon onnea!! ♥ Ihanaa että teillä tärppäsi uudelleen. Tuohon äitiyspakkaukseen huutelen, että itse ostan sen toiselta odottajalta, joka ei sitä olisi ottanut. Sellaisen siis voi saada ulkomaille, vaikkakaan ei virallisia reittejä 👌😉
 
  • Rakkaus
Reactions: Lavender_
Mä varmaan vielä hetken arvon tuon FB-ryhmän kanssa, on niin jotenkin epävarma ja epäuskoinen olo raskaudesta…

Vinkkinä vain semmoinen että ryhmään voi kutsua myös sähköpostitse jos haluaa välttää kaverin lisäämisen+poistamisen (lisäksi näin menee pyyntö varmasti oikealle henkilölle). Ylläpitäjille vain yksityisviestinä se s-postiosoite jota käyttää Facebookissa. Käy se toki noinkin. ☺
 
  • Tykkää
Reactions: Mintttu
Onnea kolmannesta lapsesta! Mäkin täällä mietin jo asioita pitkälle, vaikka raskaus on ihan alussa. Kiva kuulla, että täällä on muitakin ulkomailla asuvia! Itse olen asunut jo vuosia ulkomailla, mutta koen mukavammaksi jutella täällä suomalaisella palstalla. Omat ajatukset lapsen kasvatuksesta jne on kuitenkin varmaan aika suomalaisia...

Mua kanssa kauhistuttaa nuo päiväkotimaksut täällä meidän asuinkaupungissa, just yksi kaveri sanoi, että maksaa 1700 euroa/kk... Mun miehen veljellä on kaksi lasta, niin au pairin palkkaaminen tulee halvemmaksi kuin päiväkoti.. Näissä tilanteissa on ikävä Suomen neuvolaa ja päiväkoteja! Ja kaikkia muita etuuksia Äitiyspakkaus on niin ihana, mutta en kyllä saa sitä, kun en kuulu enää Kelan piiriin.

Mun asuinmaassa ei siis ole mitään neuvolaa, vaan siis pitää itse valita (siis oikeasti valita, koska lääkäreillä ja kätilöillä on lyhyet sepustukset sairaalan sivuilla ja sitten netistä voi lukea arvosteluja) synnytyslääkäri tai 2 kätilöä. Onneksi meillä on ihana lapsettomuusklinikka, joka seuraa mun raskautta ekan kolmanneksen, olen siitä tosi kiitollinen.

Koska meet ekaan ultraan @__hosuli__ ?? Täällä onkin ollut puhetta varhaisultrasta yksityisellä, ymmärrän kyllä hyvin että mietityttää, koska hinnat on aika tyyriitä. Itse koin keskenmenon lomamatkalla Suomessa viime vuonna ja ravasin kahdesti yksityisellä. Se toka ultra oli niin nopeakin ja silti ihan törky hintanen!
No huh, siellä on kans ihan hinnoissaan hoito! Au pair varmasti tuleekin edullisemmaksi mutta käsittääkseni se työtuntien määrä on aika rajallinen? Mä oon asunut kans jo yli 10 vuotta pois Suomesta mutta helpointa silti jutella suomeksi näitä odotusjuttuja. 😃

Mä varmaan huomenna soittelen ajan lääkärille ja kätilölle, oletan että saan ultra-ajan parin-kolmen viikon päähän. Täällä kans saa/joutuu ite valita missä käy raskaudenseurannassa. Nyt se tuntuu tosi kivalta, mutta ekan raskauden kohdalla olin kyllä vähän hukassa että mihin soittaa. Käyn ultrissa mun gynellä joka on myös sitten synnytyslääkäri, muut käynnit kätilön kanssa.
 
Näkeekö muut kummallisia unia? :D Tuntuu, että nään melkein joka yö mitä ihmeellisempiä unia ja muistankin ne todella tarkasti herätessä. Yks yö näin unta, että raskaus meni kesken ja oli niin todentuntuinen uni että meni hetki ymmärtää että kyseessä tosiaan oli uni kun heräsin :/ Takana siis yksi varhainen keskenmeno ennen tätä raskautta.

Viikkoja nyt 6+1, varhaisultraa mietin viikon-parin päähän ihan oman mielenrauhan takia. Ja kärsimättömänä ihmisenä tässä kohtaa sinne noin 12-viikolle odottaminen tuntuu hiiirveeeen mahdottomalta
 
5+3:ssa mennään ja mulla alkaa olemaan aina vain isompi maha iltaisin 😄. Lueskelin et alkuun se on ihan turvotusta ja kerta tyyppi on vasta granaattiomenan kokoinen, niin ei se kovin isoa tilaa tarvitse, mutta silti. Aamuksi litistyy jonkin verran. Mut ei tässä tällä menolla kovin pitkään mene, et joku alkaa ihmettelemään alati kasvavaa pömppistä. Tykkään kyllä etenkin talvisin käyttää vaatteita tyyliin iso kaapu, koska palelen herkästi.

Mä en varsinaisesti ole nähnyt, ainakaan erityisen paljon, outoja unia, koska välistä omat uneni ovat muutenkin outoja, mutta yhtenä yönä näin unta tulevan lapsen imetyksestä. Ja sehän ei tietenkään meinannut unessa onnistua ollenkaan, vauvaa piti muka pitää täysin pystyssä rintaa vasten 😂. Mutta unessa oli ihana fiilis, tuntui jotenkin ihanalta ja olin täynnä lämpöä kun se oma lapsi oli siinä. Saas nähdä millaista se on sitten tosielämässä. Ennen raskautta näin ennemmin sellaisia unia raskaudesta, että unohdin jatkuvasti ruokkia lapsen ja unohtelin sen milloin minnekin. Jotain edistystä sentään edes unissa 😂.
 
Mä näen kans tosi sekavia, todentuntuisia seikkailu-unia! 😅 Välillä aamulla ihan väsyttää kun tuntuu että on koko yön häsännyt jotain lepäämisen sijaan… Muistaakseni aiemmissa raskauksissa ollut ihan samaa kyllä.

Lueskelin eilen muistiinpanoja edellisestä kahdesta raskaudesta (joista eka siis oli mennyt kesken noin 7. viikon alussa, todettiin ultrassa kaksi viikkoa myöhemmin) ja oon vähän huolissani kun ei ole mitään oloja. Tuossa kesken menneessä ei ollut oikein mitään oloja kun taas kahdessa loppuun asti jatkuneessa esim rinnat on turvonnut tässä kuudennen viikon alussa ja pahoinvointi alkanut pian perään. Mun rinnat on yhä ihan onnettomat pikku rusinat edellisen imetyksen jäljiltä ja olo hyvä ja energinen, joten väkisin epäilyttää ja huolettaa. Tänään olisi arvioni mukaan 5+0
 
Hei! Liityn tänne Lokakuisiin, plussasin viikonloppuna. :)

Mulla on jo ennestään kaksi lasta. 8-vuotias tyttö ja 6-vuotias poika. Mä en ole ollenkaan varma että haluan enää alottaa alusta tätä vauvarumbaa. Mun mies haluaa tosi kovasti kolmannen lapsen, niin ajattelin sitten, että kuolinvuoteella varmasti kaduttaa enemmän ne tekemättömät lapset kuin tehdyt. Mulla menee vihdoin kivasti töissä, en millään malttaisi olla pois sieltä pitkää äitiyslomaa, eikä mulla nyt oikeastaan edes ole työsopimusta 2023 eteenpäin, mutta silti olen nyt päätökseni tehnyt.

Täällä näyttää olevan monta ulkomailla asuvaa. Missä asutte? Mä asun Ruotsissa. Muutin tänne vuonna 2009. Niinkun moni on sanonut, tuntuu luonnollisemmalta keskustella raskausjutuista muiden suomalaisten kanssa.
 
Ainiin. Unohdin myös kertoa, että olen itse syntynyt vuonna 1985. Täällä näyttää myös olevan monta mun ikäluokasta. Kiva, olin varma että olen ikäloppu synnyttäjä. :D

Tajusin olevani raskaana viime perjantaina, kun oksensin melkein aamulla. Siitä asti on ollut vähän etovaa oloa aamuisin ja järkyttävä väsymys. Ja koko ajan nälkä. :(

Lähetin viestiä siitä facebook ryhmästä. :)
 
Mulla on kans kunnon turvotukset päällä :'D maha on varmaan samaa kokoluokkaa mitä esikoisesta rv13... Huoh! Mulla nyt viikkoja ehkäpä 4+4. Mietin soittaisko jo tällä viikolla neuvolaan. Ja fb-ryhmä kiinnostelee myös! Mietin aluksi jos odottelisin liittymisen kans vielä, mut kai sitä täytyy vaan elää hetkessä ja jos hommat menee pieleen niin se on sitte sen ajan murhe!
 
Mulla kiinnostais kans fb ryhmä, mutta ajattelin et josko malttaisi vielä hetken odottaa. Edellinen raskaus meni kesken, niin hieman jännittää vielä miten tässä käy. Millasia raskausoireita teillä on ollu?
Mulla on ollut väsymystä, ajoittaista etovaa oloa ja hirmuinen nälkä samaan aikaan, ilmavaivoja ja ummetusta(tosi kivaa😆) aamuyöstä heräilen vähän väliä, paprikoihin tullut ihan älyttömän kova himo, kahvi maistuu pahalle normaalisti juon 6-7 kuppia päivässä hyvä jos saan sen kupillisen juotua.
 

Yhteistyössä