Lokakuun -08 kullannuput

Kiitos tuosta tekstistä.
Meillä on tv iltaisin päällä ja valot myös päällä ja ei välkkyminen ole niin ns " näkyvää "
mutta tosiaan kyllä meillä likka keskittyy muuhunkin kun telkkariin,mutta kyllä telkkarikin
kiinnostaa.
Meillä Emma on hyvin rauhallinen tapaus.En ole huomannut ainakaan toistaseksi että tv.ee mitään vaikuttaa ainakaan tuolla tapaa.. joten en kyllä ala tv.tä kiinni pitämään...


Tässä tällänen linkki

http://www.iltalehti.fi/terveys/200903019169284_tr.shtml
 
Pöppiäinen: Mun kirjoitus oli kyllä osin ihan ns. pilke silmäkulmassa kirjoitettu. Tarkoituksenani oli viitata "äitimyyttiin", joka on aika voimakkaasti ollu esillä viime vuosina. Äideille asetetaan (tai äidit ehkä itse itselleen asettavat) kauheat suorituspaineet äitiydestä. Ja huomaan kyllä itekin (kuten edellisestä kirjoituksestani käy ilmi) syyllistyväni turhien asioiden miettimiseen, esim pitävätkö muut mua tosi laiskana, kun en halua viedä vauvaa muskariin tms, vaan haluan mieluummin olla kotona ja tavata ystäviäni. Pohjimmiltani mä olen kyllä maalaisjärjellä varustettu, tiedän kyllä, että olen omalle lapselleni aivan riittävän hyvä äiti. Välillä sitä vaan miettii hölmöjä asioita ja mun mielestä on kiva, että täällä ne voi anonyymisti tuoda julki ja sitä kautta ehkä myös nauraa itselleen.

Toivottavasti tästä nyt jotain selvää sai =)
 
Aurinkoista naistenpäivää kaikille mammoille!! :flower:

samperin puusilmä: Siis ei voi olla totta, et vieläkin teillä sairastetaan... Varmasti raskasta kun toinen on kipeä koko ajan. Itse kun tunsin raskaaks sen, et Jerellä oli tukkonen nenä ja hieman yskää :ashamed: Ihan toista on teillä, voimia ja toivotaan, et nyt poikakin parantuis kun on tutkittu kunnolla. :hug:

sinisin: Kirjotit tosi hyvin tuosta huono-äiti-syndroomasta. Itekään en lastani vie muskariin tai vauvauintiin. Enkä jaksa käyttää kestovaippoja, vaikka tiedän et ne on loppupeleissä halvempia ja ympäristöystävällisempiä. En vaan jaksa alkaa pyykkäämään enää enempää.... =)

Rota-rokotteesta: Me ei sitä otettu sen kalliuden takia. Yritän ajatella positiivisesti ettei meille sitä tautia tulis, toivotaan ettei... :)

Meillä ollaan syöty puuroa nyt 4 päivää. Alotettiin riisipuurolla. Mä hölmö tein ekana päivänä sen veteen. Teenhän normaalisti kaurapuuronkin veteen, niin en ajatellut et riisipuurohan tehdään maitoon myös vauvalle... :D No, tokana päivänä puuro jo maistukin ja nyt syödään se ½dl annos ja puol purkkia hedelmäsosetta kerralla. Hyvin maistuu ja poika oikein innostuu kun näkeekin puurolautasen =) Maitoa menee päälle vielä 70-100ml.
Tuon puuron syönnin lisäks syödään 2 soseruokaa, toisella vihanneksia ja toisella kertaa jogurttia tai hedelmää.
Ollaan huomattu, et Jere kaipaa 3 ruokakertaa, pidensi unet takasin samaan ku aikasemmin eli illalla nukahdettuaan nukkuu 6 tuntia putkeen. Maitotankkauksen jälkeen vielä 3-4 tuntia.
Meillä tuo luumunsyönti on auttanu hyvin mahan toimimiseen. Annan joka ruokakerta luumua. Puuron joukossa 3-4tl, vihannessoseen lisäksi 4-5tl ja jogurtin/hedelmäsoseenkin lisäksi pari tl. Huomattiin kyllä, et parina päivänä Jere poti masukipua puuron takia. Sama oli silloin kun alotettiin vihannessoseet. Onneks helpottaa nopeesti. :)

Ens viikolla on 5kk neuvola. Mielenkiintosta nähdä miten poju on kasvanu. Laitoin juuri 68cm pois ja siirryttiin 70cm ja 74cm.. =)

Kivoja kuvia olitte taas laittanu!!

Meillä ei enää ihan mahduta nojatuoliin ;)


jasmara ja Jere 4kk3vkoa
 
Moikka!


kiitos jasmara :hug: sitä tarvitaan
Eilen ilta myöhään lähdettiin jorviin kun Miro ei syönyt kun 100ml koko päivän/illan aikana.
soitin ensin ja si päästiin suoraan lastenpäivystys puolelle kun sain lääkärin langan päähän.
Ja sen mitä sai menemään niin antibiootti ripuli niin paha,että suihkuna kaikki ulos..
Otettiin uusi verikoe,keuhkokuva,pissanäyte.
Crp oli noususuhdanteinen 54,pissa ok,keuhkokuvassa suttua niin kun lääkäri nimitti.
Arveli,että voisi olla keuhkoputkentulehdusta ettei kuitenkaan mikään selkeä keuhkokuume löydös..?????
Mutta kun Mirolla ei ole mitään yskää ollut..
Nestetasapaino oli kuitenkin vähästä juomisesta ok.
Samalla antibiootilla jatketaan,koska auttaa myös hengitystie infektioihin.
Jos ei suurta muutosta huonompaan tapahdu niin pitäisi seurata tiistaihin.
Sanoin lääkärille etten oikeesti uskaltais olla Miron kans enää kotona ja,että mikä ihme meiän poikaa vaivaa...
Yritti kuitenkin vakuuttaa mulle ettei Miro ole vakavasti sairas.
Hänen mielestään korvat oli vaan vähän punoittavat eli olisiko että Mirolla on siis koko ajan ollutkin keuhkoissa pöpö???
Sitä näkee jo niin kauheita kauhukuvia ja kun monta kertaa vkossa käydään lääkärissä ja silti Miro ei saa apua....
Mä oon kyllä henkisesti niin RIKKI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
samperin puusilmä: :hug: voi itku tuota tilannetta. Varmaan aika herkästi kannattaa lähteä takaisin sairaalaan. On tuo kumma, että vaan pitäisi seurata, kun pieni on kuitenkin ollut noin kauan kipeä. Mikä antibiootti Mirolla on? Musta tuo antibioottiripuli ei ole ihan pikkujuttu. Toivottavasti nyt pian selviäisi syy ja Miro parantuisi! Hienosti Miro lukee hesaria :)

sinisin83: huono äiti -syndrooma on tuttu täälläkin :/ Ihan ihme jutuista sekin väliin tulee, järjellä tietää, ettei mitään syytä, mutta ei voi silti mitään.

jasmara: ihana Jere, niin ne pienet kasvaa :)

Meillä ei iltaisin ole telkkari ollut paljoa nykyisin päällä. Imetän (tai paremmin yritän) sohvalla ja siitä ei tule sitä vähääkäään, jos tv on päällä, Iidan pää kääntyy koko ajan telkkariin päin. Imetys päivisin ei muutenkaan meinaa päivisin onnistua. Kaikki muu on niin paljon mielenkiintoisempaa, ettei syöminen kiinnosta. Eli syödään sitten öisin :headwall:
 
Terveisiä taas Jorvista!

Poika teki täys stopin syömiseen,käytiin näytillä juuri tultiin kotiin.
Jonotettiin sellaset 6 tuntia.
Miro on hieman kuiva,mutta ei tarvinnut nesteyttää.
Crp oli laskenut 30,hemoglobiini oli hieman alhainen,paino pudonnut eilisestä 70g.
Ilmeisesti Mirolla jyllää jokin virus(ehkä adeno)korvien lisäksi.
Kurkusta löytyi vähän peitteitä mikä saattaa aiheuttaa syömättömyyden.
Tiistaille aika lastenlääkärille Jorviin niin katsotaan Miron vointia uudestaan.
Katotaan pärjätäänkö sinne asti....

Öitä :wave:


Vega-Miron kuurit Amoxin,Zithromax,Kefexin(jätettiin kesken)ja nyt Ditrim duplo
 
samperin puusilmä[/i] :hug: :hug: Todella kurjaa!!!! :/ Itse söin muutama viikko sitten välikorvan tulehdukseen tuon Ditrim Duplo-kuurin ja ei tullut ripulia eikä muutakaan.Itse olen penisiliiniallerginen joten tuo oli kai ainut sopiva vaihtoehto_Oletteko syöneet maitohappobakteereja kuurin aikana?Itse syön ympäri vuoden,tiiä sitten onko vaikutusta asiaan.Ja tuo oli tosi tehokas kuuri.Heti ekan tabletin jälkeen korvasärky lakkas.Toivottavasti saatte apua! :hug:
 
FPI
Moi!

Samperin puusilmä, todella todella ikävää tuo sairastelu, toivottavasti nyt saatte apua lastenlääkäriltä huomenna, voimia oikein kovasti! :hug:

Huono-äiti asiasta, samoja tunteita, usein mietin, että olenkohan tarpeeksi hyvä äiti ja teenkö oikeita asioita. Kestovaippoja mekään ei käytetä, ulkona lyllä nukutan ja kerhoissa on käyty, mutta telkkari meillä on tosi usein päällä, vaikka Minni ei siis sitä katsokkaan, mutta taustalla se kuitenkin pyörii, en ollutkaan tuota Vauva-lehden juttua lukenut.

Keskiviikkona on sit 5kk neuvola niin näkee sit taas kuinka on kasvettu =)



Milla ja Minni 5kk ja 2 pvää :heart:
 
samperin puusilmä voimia kovasti. inhottavaa kun pieni on koko ajan niin kipiä eikä selvää sytä löydy. toivottavasti toipuu nopeasti. :hug:

4kk neuvolassa käyty. kuten arvelinkin, oli viime kerran pituusmittaus menny vissiin reisille josta johtuen käyrät meni taas ihan persiilleen. (mies oli viimeksi apuna ja sanoi vasta käynnin jälkeen mulle että pää ei ihan pysyny laidassa kiinni). nyt kuitenkin mitat 61,5cm ja 6930g. paino on kaksinkertaistunut syntymästä melkein (3410g). Lääkäri kehui valppaaksi ja jänteväksi kun tyttö istui mun sylissä vastaanotolla. heti kun laittoi sen pöydälle, tuli huuto. niinpä kuunneltiin sydän ym sitten mun sylissä kun kerta ei tyttö halunnu maata kun siitä ei nää mitään. :D kysyin kakasta kun se on nyt ollut vihreetä niin sanoi että ei siihen oikein sillai syytä ole, bakteeritasapaino voi olla vähän horjuva niin se aiheuttaa että voi reloja koittaa antaa. kun muuten ei oo maha nyt vaivannut, ilmaa vain tulee mutta sekin ihan helposti, niin ei perjaatteessa ole hätää. pulauttelusta sanoi kanssa että kun tyttö tykkää olla niin liikkuvainen ja viihtyy istualteen niin se voi aiheuttaa pulauttelun, eikä hätää kun painoa tulee tosi hyvin silti. :)

vähän meni aamun rytmit päin honkia taas mutta kai se siitä nopeasti sitten taas palautuu. :)

Nyt askartelemaan kun neiti unilla ulkona.
tä ja Jenni 4,5kk.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pöppiäinen82:
No meni mun mammakirjoitus sitten mönkään mitä tarkoitin,mutta tiedänpähän etten enää niihin puutu.
En mä mitenkään pahalla tarkottanu. Selvensin vaan vähän, ku olin niin epäselvästi kirjottanu. Esikoinen kun on kyseessä, ni turhista asioista ottaa paineita... Sulla sitä kokemusta on vähän enemmän, ku kolme lasta jo on =)

Samperin puusilmä: Paljon voimia sinulle ja koko perheelle! Toivottavasti Miro nyt pikkuhiljaa alkaisi parantua... :hug:

Meille ei mitään ihmeempiä... Poitsulla näyttäisi olevan kova tarve liikkumiseen. Peppu nousee usein lattialla vatsallaan ollessa, mutta vielä ei ole ihan hoksannut, miten ryömiminen tapahtuu :) Tai on kyllä muutaman kerran mennyt noin metrin taaksepäin. En tosin osaa sanoa, millä tyylillä, koska olen itse istunut tässä koneen äärellä :LOL:

Liikkuuko kenenkään vauveli vielä? Kun en oikein tiedä, että milloin se ryömiminen opitaan... Tai on varmaan kovin yksilöllistä.

:wave: Nyt syömään. Rattoisaa maanantaita kaikille!
 
Moi

samperin puusilmä kylläpä pientä nyt koetelleen..jaksamisia sinne kaikille :hug: ...

meillä on huomenna 5 kk neuvola kans ja saadaan vasta nyt se toinen rota-annos...oon syönyt nyt itse viljoja ja Nooan maha ei tunnu reagoivan siihen sen enempää joten näin nyt jatketaan..toivottavasti alkais masu rauhoittumaan nyt ,ja kaikki ois vaan jostain suoliston kehittymättömyydestä tms sellaisesta johtuvaa..oon sitten vetänyt kaikkia herkkuja niin et huh huh..painoa tullu heti viikossa 1 kg...ja oli pakko painua salille tänään jo ennen yhdeksää :D ....

monelta teillä muuten aamut alkaa?..Nooa herää nykyään joka aamu klo 6-7 ja tänäänkin jo kello 6.20 oltiin ylhäällä ja siksi olinkin ajoissa salilla..jotain hyötyä nyt kun tuo mies kotona =)

mutta nyt kotitöihin..

palataan neuvolareissun jälkeen

:wave:

pw ja Nooa 5 kk ja rapiat
 
FPI
Moi taas!

Meillä ei vielä liikkeelle päästä, jos siis ei kääntymistä ja sellaista, että kun on selällään niin Minni nostaa selän kaarelle ja koittaa silleen sit nytkyttää eteenpäin, mut ei siitä oikein mitään tule ;)

Aamut meillä alkaa 7-7.30 aikaan, tänään tais olla 7.10!

Monetko päiväunet ja kuinka pitkät teidän vauvat nukkuu?
Meillä nukutaan kolmet päikkärit, tavallisimmin aamupäivällä 1h, iltapäivällä 1-2h ja sit vielä alkuillasta noin 1h.

Entäs iltasin monelta nukahtavat?
Nukkumaan meil käydään 21-22.30 välillä vähän vaihtelevasti.

:heart: :heart:
 
Moikka!
Meilläkään ei vielä liikkeelle olla päästy tuota kääntyilemistä lukuun ottamatta. Kova yritys kyllä on ja jalkoja konttaus asentoon vierelle vetää. Tuskin kovin kauaa enään paikoillaan pysyy. Niin ne kasvaa ...
FPI: Meillä menee päivärytmi samoin kuin teillä, 3 päikkärit ja nukkumaan 20-22, herätys on sitte 6-8 aikoihin.

Samperin puusilmälle ja Mirolle kovasti jaksamisia :hug: !!!!
 
Samperin puusilmä koko perheelle ja pikaisia paranemisia Mirolle :hug: :flower:

Liikkuminen meillä kovasti yritetään kokoajan päästä liikkeelle mutta vielä ei ole onnistunut.

Aamu meillä heräillää aamulla siinä klo 7-8 tänään vähän jälkeen seitsemän.
Nukkumaan meillä mennään aika tasan tarkkaan klo 9 joskus mutta hyvin harvoin myöhempään.
Päiväunet meillä nukutaan päikkäreitä 2-3 kertaa siinä 1½kerran aamupäivällä ja sitten parit ½ tunnin päikkärit päivällä ja illalla.

valitettavasti mun on nyt pakko purkaa myös omaa viikonloppua tänne kun on sen verran suuri ketutus päällä :kieh:
Meillä Karoliina oli pienessä kuumeessa koko viikonlopun, joka kerta kun yritti laskea alas alkoi kitinä joten nukuttiin sitten nojatuolissa yöt katkonaisesti, nyt viime yö meni ihan ok onneksi. kaikki kitinä ilmeisesti johtui ilmavaivoista. Neidin kitinä ei minua ketuta lainkaan mutta kuitenkin seuraava asia rupesi ketuttamaan.

Eilen meidän astianpesukone alkoi vuotamaan jonka seurauksensa meillä menee koko perhanan keittiö käyttö kieltoon tod.näk pariksi viikoksi. :kieh:
Mistään isosta vuodosta ei ollut kyse kun huomattiin asia ajoissa, mutta silti.

Niin ja mulle tuli viimeviikolla kutsu käsikirurgille tuon peukalon takia kun menee sijoiltaan päivittäin usesti, niin nyt joudun kirurgin puheille jossa tutkitaan mistä johtuu ja saattaa olla edessä leikkaus. :eek: miten ihmeessä mä sitten tämän neidin hoidan :snotty:
jos joudun leikkaukseen. :(

mutta nytiloisempaan asiaan, meillä on Karoliina ruvennut urakalla nauramaan joko tekemisille tai äänähdyksille. ja siitä nauramisesta ei meinaa tulla loppua kun sen aloittaa. on muuten aivan ihanan kuuloista tuo nauru että joka kerta itsekkin hekottaa kuunellessaan neitiä :LOL:

niin ja taas on ihania kuvia laitettu.


[/img]

neidin leikki on aina rullautua peitteen sisälle lattialla ollessaan. =)
 
Heippa!

Meillä aamut alkaa vaihtelevasti 7-8 väliin joskus hieman aikaisemminkin. Päikkäreitä nukutaan kolmet aamupäivällä 1,5-2h, iltapäivällä 2-3h ja sit illalla pienet unet noin 30 min. Nukkumaan mennään 22-23 väliin... Meillä neiti ei suostu nukkumaan sisällä kuin max tunnin, mut ulos kun laittaa niin saattaa vetää jopa 4 h joskus iltapäivällä jos aamupäivällä on käyty kaupoilla tai kerhossa tms, et on ollut paljon katseltavaa....

Samperin puusilmä pikaista paranemista Mirolle!!!! Ja voimia arkeen!!!

Mä alan kohta huolestua kun meidän Saana ei edes yritä kääntyillä :ashamed:
Kerran on kääntynyt kyljelleen kun hamusi yhtä leluaan mutta muuten ei kyllä edes yritä! ei kai se mitään vielä tarkoita... mutta kun tuntuu et kaikkien muiden vauvat tekee jo vaikka mitä ja meillä vaan maataan paikallaan....

saija ja saana 5 kk
 
Meillä nukutaan myös kolmet päikkärit jos mennään normaalilla rytmillä. aamusta/aamupäivästä 2-4h, iltapäivällä 1-2h ja illalla vielä 30min-1h. nukkumaan mennään 22-23 ja herätään 7-9 välillä. Hetken tässä on neidillä ollut levottomia päiviä jolloin rytmit ollu ihan sekaisin päivällä, nukku miten sattui, ulkonakin vain max 45min vaikka monesti voi nukkua jopa 5h juuri tuolloin aamupäivästä. mutta normaalisti tuollai, eli aika samalla tavalla kuin monella. :)

Missä vaiheessa kiinteetä ruokaa pitäisi mennä enemmän kuin yksi lusikka? meillä siis viime viikolla alettiin maistella perunaa ja eilen aloitin porkkanaa. ei voi sanoa että syötäisiin vielä. kovasti mussutellaan suussa ja lopulta ehkä nielastaan, suurin osa kuitenkin tulee ulos ja vaikuttaa että ei oikein tiedä kuinka sellaista mössöä nielastaakaan. meillä siis mennään täysimetyksellä muuten, olen antanut ennen aamupäivän unille menoa kerran ja toisen kerran sitten "päivällisellä".

meillä ei ainakaan yritystäkään mennä eteenpäin. meillä kun ei muutenkaan mahallaan viihdytä kuin pienen hetken niin eipä ole paljon toivoakaan. kovasti tänäänkin kyljelleen pyöritään mutta ei yritystä mennä pitemmälle, ehkä vielä joku päivä. :)
 
Kivoja kuvia FPI ja leppis :)

Liikkumisesta: Meillä liikutaan akselin ympäri eli kun pojan laittaa selälleen lattialle, niin hetken päästä pää osottaa ihan eri suuntaan ku aluksi. :D Lisäksi Jere potkiskelee jotenkin itteensä alaspäin eli takaperin, liikkuu usein leikkimatoltakin pois... Niin ja selältä käännytään sujuvasti mahalleen (jo 2kk käännytty), vasemmalta puolelta, oikeeta harjotellaan vielä. Peppu nousee ylös ja jalat liikkuu alle, mut kädet on paikallaan eli ei vielä mennä eteenpäin. =)

Unista: Meillä nukutaan nykyään 2 päiväunet joskus 3. Aamupäivällä 1-2 tuntia ja iltapäivällä sama 1-2 tuntia. Joskus tulee sellasia 40min pätkiä ja silloin nukutaan tavallaan useemmin. N. 4 tuntia ollaan kerrallaan hereillä.
Iltasin nukkumaan aletaan mennä klo 8 jolloin Jere saa velliä ja tarvittaessa maitoa. Yleensä nukutaan 9 mennessä. Aamulla herätään puol 7 jälkeen.

toiveikasäiti: Taas sama vastaus eli yksilöllistä tuo milloin ruokaa menee enemmän kuin yksi lusikallinen... Meillä harjoteltiin lusikasta syömistä eka viikko, sit sinne suuhun alkoi jäädä enemmän kuin tuli kielen ja syljen mukana ulos. Alusta asti annoin niin paljon kuin ruokaa meni, tosin ei ne määrät nyt niin kovin suuria ekoina päivinä ollut. :)

jasmara ja Jere, kohta 5kk
 
Huomenia :wave:

6kk neuvolassa käytiin viime viikolla ja saldo oli tämä:

Paino 7880g
Pituus 68,5cm.
Eli ihan hyvillä malleilla käyrät menee.Vasen korva ei edelleenkään reagoi kun täti sillä tiu´ulla kokeili :/ Sama homma oli 5kk neuvolassa.Varasin sitten ajan tk-lääkärille kun ajattelin että josko siellä tulehdus jyllää mutta korvat olivat siistit joten tk-lekuri laittoi lähetteen Meilahteen korvapolille.Sitä sitten odotellessa.Toivottavasti ei olis mitään vakavaa :/

unista Meillä mennään 21-22 nukkumaan ja herätään 6.30-8.Tänään tais olla vähän vaille 7 kun komento kuului pinniksestä :) Päikkärit nukutaan 1-2 kertaa päivässä.Puoliltapäivin ulos nukkumaan ja kesto on yleensä n.2-3h ja sitten vielä illan mittaan parit torkut sisällä.

liikkumisesta meillä kieritään ja pylly nousee kyllä mutta ärripurrihan siitä tulee kun ei eteenpäin pääse :D

telkkarista meillä esikoinen kattoo aina aamusin lastenohjelmia ja sarakin niitä sivusilmällä seuraa :whistle:

Mun pitäs varata aika itelleni lääkäriin :/ Epäilen todella vahvasti kilpirauhasen vajaatoimintaa.Hiukset lähtee tuppoina,menkat tulee miten sattuu,olen lihonut ja tää väsymys on aivan pohjaton :/ MItään ei jaksa.onko kellään kokemusta kilpparin vajaatoiminnasta? Eilen meinasin pyörtyä :eek: Tiiä sitten mistä tuo pyörrytys tulee mutta kyllä säikähdin kun kaaduin sohvalle ja olin vielä lasten kanssa keskenään :/

Nyt laittamaan pyykkejä :wave:

-Laura ja Sara reilu 6kk-
 
Heipsan!

Meillä nukutaan päikkäreitä vielä 4kertaa.. AP puol tuntia ja sit päivällä n. 2h ja illal vielä kahet puolen tunnin unet. Nukkumaan mennään kahdeksalta ja herätään seiskan jälkeen. Meillä toi hereillä oloaika on yleensä 2-3h.. Sitten alkaa kauhee kitinä jos ei nukkumaan pääse.

Meillä ei liikuta vielä. Varpaat mene koko ajan suuhun lattialla ollessa. Mielenkiinto kääntymistä kohtaan on siis siirtyny varpaisiin :) Muutaman kerran meillä jo käännyttiinkin mut ei ole enää moneen viikkoon. Yhessä vaiheessa veti mahalla ollesaan jalkoja pepun alle, mut sekin on toistaseks unohtunu.

Jenksu & Sisi 4kk 2vko
 
Päiväunia meillä nukutaan neljät: aamu alkaa jo n. klo 6, sitten oltuaan hereillä n. 1,5 h aamulla poika nukkuu vielä 45-60 min. Aamupäiväunet tulee yleensä kauppareissulla vedettyä samoin 45-60 min, sitten iltapäiväunet 1 h (joskus jopa 2 h) ja illalla vielä 30-45 min. unet. Yö kestää noin 20-06 nykyään.

Liikkumisesta, ei oikein liikuta mitenkään. Noin kuukausi sitten poika oppi kierähtämään, mutta ei ole sen koommin sitäkään tehnyt. Ei viihdy vielkään mahallaan, joten ei ole oikein yritystäkään esim. ryömiä. Meillä siis ensi viikolla 5 kk tulee täyteen.

toiveikasäiti, ootko tehnyt miten löysää perunasta. Meillä meni jo muutaman harjottelukerran jälkeen hyvin kaupaksi perunamössö, kun löysensin tarpeeksi paljon omalla rintamaidolla. Eka kerralla taisin tarjota ihan liian paksua mössöä, kun sitä vaan kakoi koko ajan. Mutta tosi yksilöllistä tuo syömisen oppiminen on. Ei se niin helppoa ole välttämättä keksiä, miten kiinteälle ruualle pitäis suussa tehdä :) Mutta varmaan tosiaan auttaa, kun tekee tosi löysää mössöä alkuun.
 
Moi

5 kk neuvolassa käyty, piikki saatu ja kakkos rota-annos...ei kamu edes huomannut piikkiä, toivotaan ettei rota tee taas ilkeitä vatsanväänteitä kun muuten masu nyt ok...

paino 7675g ja pituus 67 cm...hyvin kasvaa ihan täysimetyksellä,mutta nyt kun tuo rota saatu ja siitä pahimmat kipristelyt menneet ohi niin meinasin bataattia vaikka kokeilla aluksi...

unet meillä herätään aamulla n. klo 6-7 ,usein lähempänä kuutta :eek: , aamupäivällä torkut ja sitten unille ulos kl 12-13 ja nukkuu n. 3-4 h ,joskus pari tuntia vaan..illalla pienet unet taas...

liikkumisesta kääntyilee selältä masulleen koko ajan :heart: , selännään olleessa hivuttaa itseään jotenkin salakavalasti , masullaan tarttuu kaikkeen ja yrittää selvästi pinnistellä johonkin muttei pääse...

mut nyt iltaruokaa valmistamaan ennenkuin pojat menee urheilukouluun

:wave: :wave:

pw ja Nooa
 

Yhteistyössä