Lokakuun -08 kullannuput

Silleri
Ajattelin nostella, kun oltiin niin valahdettu... :D

Kaislalla on pystyynnousemisraivotauti. Ja nilkat on kun puutarhaletkut. Sitä huomaa välillä toivovansa, että olisi vaan malttanut vielä pari kuukautta niin olisi enemmän tasapainoa ja älliä tossa hommassa... :kieh: No, eihän sitä voi toista estelläkään. Vielä ei ole päätänsä pahasti kumauttanut, sitä odotellessa. :/

Ja tänään aamulla vaippaa vaihtaessa yhtäkkiä alkoi taputtaa käsiään. :heart: Ihana kun pienet harovat täräjävät kädet toisiaan hakien taputtelee... :heart: :heart: Pojan kanssa tein sen keksinnön, että kun sitä vauvakirjaa ei enää ehdi täytellä ja taitoja bongailla kynä kädessä niin kuin esikoisen kanssa, niin tuli tavaksi naputtaa nopeasti sen päivän uusi juttu kännykän kalenteriin muistiin. Sieltä sitten löytyi päivämääriä kun kerran vuodessa muisti sen vauvakirjan kaapista kaivaa täytettäväksi.

Meille ei ole tullut hammashoitajalle kutsua ja hampaatkin on olleet suussa jo 4kk ajan. Kutsuvatkohan edes, en ole edellisten kanssa ainakaan koskaan käynyt vauva-aikana. Poika menee muistkaakseni ensimmäisen kerran tänä vuonna hammashoitajalle ja täyttää 3v.

Niin ja toiveikas äiti, kyllä niitä viljoja voi alkaa antaa. Itse aloitan riisillä ja kauralla kun ne lienevät vatsaystävällisiä. Vehnä voi olla allergisoiva.

Olen alkanut miettiä, voisiko Kaislalla olla jotain lievää refluksia kun iltaisin röyhtäilee niin taajaan niitä pieniä kipeitä kupliaan. Illat ovat edelleen todella vaikeita. Olen taas sortunut hytkyttämään sylissä uneen kun muuten huutaisi niin paljon ja ne vanhemmat lapset nukkuvat huteran seinän takana eivätkä saisi unta. Ei se kohta 3v:nkään nukkumaansaaminen aina helppoa ole. Sitten nämä nuorimmat ryökäleet kiljahtelevat toisiaan hereille pitkin yötä... :/ Huah.

Silleri ja Kaisla yli 7kk
 
pitkästä aikaa taas tänne kirjottelen...
tulin vähän urkkimaan että mitä muut vauvat on oppineet kun milaa ei tuo ryömiminen kiinnosta vaikka ikää on jo 7,5kk :whistle: ei sillä että olisin huolestunut kun neiti muuten toimelias :D
osaa jo hienosti istua ja liki nousee istumaan itse...VITSI MITKÄ VATSALIHASET noin pieneksi...melkein kateeksi käy :LOL:
seistään hienosti jo tukea vasten ja askeleita jo otetaan kun kävelyttää...mutta ei maassa eteenpäin...ei millään :headwall:
niin että mitenkäs teillä muillä edetään???

syöty täällä on jo kaikkea mitä soseissakin on sekä omia että kaupan ja hyvin kaikki maistuu =) ja onnesi ei oo mistään ei oo tuut mitään vatsavaivoja tai allergiaa...

omaan huoneeseen mila meni tuossa 7kk iässä nukkumaan ja oon positiivisesti yllättynyt että unet parani huomattavasti kun saa nukkua rauhassa,heräsi aina siihen kun me mentiin nukkumaan tai kun mies tui töistä ...
nyt herätään max. kerran yössä :D

onko täällä kukaan matkustanut tai matkustamassa vauvan kanssa lentämällä??
meillä on heinäkuun lopulla matka indonesiaan...jännää!!! paljon oon asioita vaan tässä tutkiskellut kun...onhan se jännää!!! :LOL:
tosiaan miehellä kisat siellä niin sen takia lähdetään, milalla ikää silon 9,5kk ja nyt on ollu melkosta rokote rumbaa...mbr rokotteen sai 6kk neuvolassa ja siitä kuumeili viikon mutta samaan tuli sitten kaksi hammastakin että tied sitten kumpi aiheutti...
7kk sai sitten ensimmäisen annoksen b-hebatiittia joka ei onneks aiheuttanut mitään kun joutuu kuitenkin 8kk antaan toisen annoksen...
ruuat ja maidot kannan mukana suomesta ja askeskelin että niistä tulee 10-15kg tavaraa mukaan sitten rattaat ja muut niin kyllähän sitä tavaraa joutuu ottamaan mukaan PALJON! =)

niin ja myöhäiset äitienpäivä onnittelut! :heart: :heart:

jaha neiti heräs...
cristiina ja mila 7,5kk :heart:
 
on pitänytkin tuosta istumaan noususta kysyä että kuinka se vauvalla tapahtuu? eli nouseeko se ihan niiku selältään istumaan vai kuinka sitä opitaan istumaan? ei mitään hajua nimittäin. :D

Meillä toi hyppykiikku on ihan hitti. Laitan jennin siihen aina illalla siksi aikaa kun keitän puuroa ja se on ihan innoissaan siitä. en tiä kuinka kauan siinä mahtaisi jaksaa olla jos vaan antais mutta en viitsi 5-10min kauempaa pitää.

meillä nökötellään istuen oikein komeasti. vielä pidän turvana tyynyt selän takana mutta tosi tosi harvoin se niihin kellahtaa. mahallaan ei mennä muuta ku navan ympäri ja peruuttaen. kovasti sätkii ku kala kuivalla maalla mutta ei hokaa että kuinka pääsisi eteenpäin. nyt on viimein oppinut kääntymään myös mahalta selälleen. :LOL: ja ikää melkein 7kk :p onneksi ei vielä ainenkaa hokaa että niinkin pääsee johonkin kun vaan pyörii ympäri.

ruokaa menee oikein makoisasti. kasvista/lihaa jo iso purkki kaksi kertaa päivässä. Meinaa noi puurot vähän tökkiä varsinkin aamuisin. iltaisin voi hyvänä iltana mennä melkein 2dl plus 100ml maitoa vielä päälle. :D olen kaura, neljän viljan puuroa ja kaura-ruis puuroa antanut ja ne ei meinannut enää mennä ollenkaan alas. annoin sitten nallen riisihiutaleista tehtyä puuroa niin johan alko taas upota. vaikka musta se maistuu ainakin tosi pahalle, mutta pääasia että neiti tykkää.

koskahan saa alkaa antaa kaksi liha/kala/kanasosetta päivässä? Nyt siis olen antanu aamupäivästä lihaa ja iltapäivästä kasvissosetta. lihaa aina se n.2tl (kaksi pientä jääpalakuutiota) purkillisessa sosetta.
 
Heipähei vaan kaikille! Yritän nopsasti tulla kertomaan kuulumiset ennenkuin neiti in taas "pahanteossa" :D Oppi liikkumaan tuossa muutama viikko sitten ja aika vikkelästi aina äitin kukat ym. muut mihin ei saisi koskea löytyy ensimmäisenä. Pari päivää sitten lähti kukka purkista juurineen päivineen kun Adette päätti alkaa multasormeksi :LOL:

Adetelle tulee maanantaina tasan 7kk ikää, puolivuotis neuvolassa käytiin ja pituutta oli taas hujahtanut oikein kunnolla, paino taas sen puoleen oli alakäyrillä jälleen --> mitat 73cm ja 8520g. Kaksi hammasta on tojottanut alaleuassa jo parin kuukauden ajan. Kolmatta ei ole vielä näkynyt vaikka ikeniä näyttää kutiavan aikalailla. Seuraava neuvola onkin sitten 8kk iässä.

Yönukkumisista: Meillä ei olla herätty syömään enää 4kk iän jälkeen ollenkaan. Adette menee nukkumaan siinä klo 21-22 aikoihin ja nukkuu sitten 7-8 saakka. Aamulla sitten annan heti lapsen herättyä rintaa. Ja nykyään se onkin jäänyt oikeastaan ainoaksi imetyskerraksi päivän aikana.

Hyppykiikkua ollaan kokeiltu Kauhajoella mummolassa ja Ade piti siitä niin kovasti, että ostettiin kotiinkin samanlainen. Terassille olisi tarkoitus se laittaa - sisälle kun ei viitsi tehdä kattoon reikiä. Kesällä saa sitten siinä touhuta :)

Syömisistä: Aloitin soseet siinä 5½kk iässä. Aloitettiin hedelmillä ja sitten kasvikset ja nyt ollaan jo maisteltu broileria. Teen kasvis/lihasoseet itse ja pakastan jääpalamuotteihin. Hedelmät ja marjat olen ainakin vielä ostanut kaupasta. Aamulla syödään puuro (joka tosin ei oikein tunnu maistuvan, vinkkejä??), päivällä hedelmäsosetta, iltapäivällä kasvisbroileri/lihasosetta, illalla jogurttisosetta. Ja jokaisen aterian jälkeen juodaan korviketta 50-150ml. Lisäksi vielä aterioiden yhteydessä vettä, että ruoka menee alas asti ja samalla opetellaan mukin käyttöä :) Sormiruokaa ollaan kans jo annettu maissinaksujen muodossa ja sitten pinsettiotetta harjoiteltu pieniksi pilkotuilla keitetyillä makaroneilla, tomaatilla, kurkulla tms. Ja syöttötuolissa ollaan syöty jo reilu kuukausi. Pikkuhiljaa alkaa Adette oppia tuon itsenäisen istumisenkin, ilman tukea siis.

Ollaan ostettu huuto.netistä tuollainen Britax Secura turvaistuin - hain paljon tietoa turvallisuustesteistä jne. ja tuntui että tuo olisi parhain. Se sit otettiin =) Vielä ei olla sitä asenettu autoon, kun ade mahtuu vielä kaukaloon ja siinä kerta viihtyy. Mutta sanoisin, että aika pian on edessä!

Lähdettiin ystävän kanssa vaunulenkille tuossa viime viikolla ja voi että otti päähän koko lenkki. Adette huusi vaunuissa niin kuin se olis kidnapattu ja ihmiset vahtasi. Kun otin neitin vaunuista niin hymy levisi kasvoille. Ja kun vaunuihin makaamaan niin armoton huuto alkoi. Eipä auttanut muu kuin kääntyä takaisin kotiin ja kantaa neitiä niska vääränä koko matka :headwall: Nauratti siinä kyllä vähän itseäkin loppumatkasta... :D Joten, mitä tästä opimme... Meillä tulee pikapuoliin kyllä rattaat käyttöön. Kerran kävin jo lenkillä rattaiden kanssa ja neiti oli niin tyyni koko reissun kun sai katsella ympärilleen :)

Päivähoito paperit on nyt lähetetty kaupungille ja perhepäivähoitoa hain. Mulle tarjottiin töitä vanhasta työpaikasta ja hain yhtä toista parempipalkkasta työtä samasta laitoksesta ja sen sitten loppujen lopuksi sainkin :D Elokuun alussa alkaa työt ja Adette menee sitten hoitoon. Ikää neitillä on silloin se 9½kk. Itselläni äippäloma loppuu heinäkuun puolessa välissä. Katsoinkin, että meillä on Eka-n kanssa samat töihinpaluuajat. Eihän se kiva ole Adettea vielä silloin laittaa hoitoon, mutta en voi kieltäytyä töistäkään tällaisena aikana kun niitä ei yltiöpaljon ole edes tarjolla. Ja tekee kyllä ihan hyvääkin meidän taloudelle :) Mies painaa töitä minkä ehtii ja perustettiin tuossa kaveripariskunnan kanssa uus firmakin. Töitä kyllä riittää niin paljon kuin jaksaa tehdä. Itse olen oikeestaan koko äitiysloman tehnytkin töitä, nettisivuja ja logoja suunnitellut ja nyt teen paraikaa mainoksia yhdelle isolle juhannustapahtumalle. Silti töihin paluu mietityttää, että osaakohan sitä enää ja onko ajanhermollakaan :whistle: Ehkä sitä sitten taas pääsee vauhtiin kun vain aloittaa hommat. Tietenkin sit sekin rassaa, et miten saa järjestettyä perheelle tarpeeksi aikaa. Ollaan miehen kanssa molemmat tosi työorjia ja aina panostettu 110% töihin ja ylityötunnit huutaa hoosiannaa - nyt pitäisi vain pystyä välttämään ylitöitä Adeten vuoksi. En halua et Ade on se ensimmäinen joka hoitoon tuodaan ja viimeinen lapsista joka haetaan. Nou, nou nou...

Onneksi kesä on vasta tuloillaan ja sen saa viettää miehen ja adeten kanssa :heart: Mepäs mennään nyt neitin kanssa lämmittämään maitoa ja sit syönnin päälle päivän viimeisille päikkäreille :) Meillä kun nukutaan enää ne kahdet päiväunet.

Heipparallaa!

succa & adette 2pv vajaa 7kk :)
 
Heippa!

Kuulumisia ajattelin tulla välillä kirjottelemaan, vaikkei meille sinänsä mitään ihmeellistä kuulu. Meilläkään ei vielä ryömitä, tytöllä ikää viikon päästä 8kk. Ei siis Cristiinan pikkuinen ole ainoa, jolta puuttuu vielä kaasuvaihde:) Meillä liikutaan lattialla navan ympäri kyllä vinhasti, ja pakitetaan vahingossa, kun suorilla käsillä työntää itseään ylöspäin=) Ja sekös harmittaa! Kovasti nostelee takapuoltaan myös maasta, mutta vielä se ei liikkumisen suhteen ole tuottanut tulosta. ITse olen kotona testaillut, niin suojaheijasteista muut on, paitsi sivuheijaste vasemmalle puuttuu. Sinne siis kaatuis vielä, jos istuis. Mutta istumaankaan ei vielä ole siis oppinut, enkä mä istuta tyttöä muutenkaan missään, ennen kuin itse oppii nousemaan lattialta istuma-asentoon, eli kun istumiseen lihasten ja rangan suhteenkin on valmiudet. Eli kuten suositukset on. Tästä syystä meillä syötötkin tapahtuu vielä sitterissä, vaikka syöttätuoli tuolla ois jo oottamassa...Mutta ei siihen istumaan vielä, kun ei kerran osaa istua. Muutama "koeistuminen" on tehty, ja kovasti siinä kyllä viihtyis!:) Juttelua on kovasti harjotellut viime päivät, ja eka sana, "aiiti", löytyy jo varastosta. Itsekin opin ekat sanani aikoinaan 8 kk iässä. Samalla on kääntyminen mahalleen selvästi vähentynyt, ennen oli heti masullaan kun lattialle laittoi, nykyään vaan köllöttelee selällään. Onko muilla tullu tämmöstä "taantumaa"? Luulen kyllä, että joskos nyt menis vaan keskittyminen tohon jutusteluun, jota sitten solkkaa tuolta lattialta..."Aiitia" lukuunottamatta se on kyllä vielä melkosta siansaksaa:)
Hyppykiikkua ei meillä ole, mä kannatan tätä "koulukuntaa", että ensin opitaan itse kaikki taidot lattiatasossa, ja omaan tahtiin noustaan pystyyn sitten, kun osataan.
Ruokaa meillä menee kuten ennenkin, 5 ateriaa, puurot aamuin illoin, 2 lämmintä ateriaa ja välipala. Kaikkea mahdollista syödään. Kaksi liha-ateriaa ei mun mielestä oo estettä antaa vaikka jo heti, kun useempi tällänen ateria on rytmissä ja noita muutenkin syö.Yöt nukutaan klo 20-07 heräämättä kuten jo 2 kk iästä asti, ja päivällä 2 päikkärit, ekat yleensä 2,5h ja toiset 1-2h.
Viikon päästä ois tuo 8 kk neuvola, sitten saa tietää kasvusta.

Mekin on tutkittu noita turvaistuimia ja Britaxin Secura oli meilläkin yks vaihtoehto. Myös Britaxin Multitechiä ja Gracon Cosmicia mietitty. Cosmic sai kyllä siinä 2005 vuoden autoliiton testissä heikot arvostelut, mutta johtui ilmeisesti siitä, että tuolloin ei sen ohjeissa ollut selkeästi mainittu miten tuoli tulee asentaa, ja väärin asentaessa oli tullut heikot arvostelut. Nyttemmin tuo ohje on korjattu, ja uusissa, muistaakseni TM:n testeissä oli jo pärjännyt hyvin. Näin kertoi myyjä, vielä pitää itse lukea nuo uudet testit, oliko tosiaan näin:)

Hyvää aurinkoista sunnuntaita kaikille!

Kirppiina ja pirpana viikon päästä 8 kk
 
Jos kirjottais tännekin pitkästä aikaa... =)

Meillä olis turvaistuimen vaihto ollut ajankohtasta jo pidemmän aikaa, mut ovat niin kalliita, et ollaan jouduttu lykkään sen hankkimista. Valitettavasti, onneks Jere mahtuu kaukaloon vielä, vaikka pää hankaakin jo yläkangasta..

Syöttötuolissa ollan istuttu pari viikkoa, kun saatiin pehmuste viimein. Hyvin syötöt jo sujuu siinäkin ja näyttää poika viihtyvän hyvin istualleen.
Mä annan edelleen yhden kasvis ja yhden liha-aterian. Jostain luin, et pienen ei tarvi saada lihaa kuin n.1,5rkl päivässä eli yksikin liha-ateria riittää. =)
Aamusin maistuu ite tehty kaurapuuro melkosen hyvin, varsinkin jos on hedelmäsosetta kyytipoikana. Jauhoin pikahiutaleita hieman pienemmäks, niin johan alko maistuun. Valmisjauheita oon antanu enää joskus, mut ei näyttäny maistuvan niin hyvin ku kaurapuuro. :) Illalla annan suosiolla Muksun valmispuuroa, se on meillä herkkua, varsinkin puolukkainen puuro!
Syntivälejä on jouduttu välillä lyhentään n.2,5 tuntiin. Yleensä se on sen 3 tuntia. Yösyötöt on ollu pois jo varmaan kuukauden, en muista ihan varmaks.

Yöt on rauhottunu. Välillä nukutaan yhteenmenoon eikä herätä, välillä herätään pari kertaa. Kaiken kaikkiaan oon itekin nukkunu paremmin ku ennen.
Nykyään Jere haluaa nukahtaa iltaunille suoraan sänkyyn. Ihme sinänsä, ku odotin et sylissä nukutetaan vielä pitkään. Taitaa olla jo iso poika, kun haluaa ite nukahtaa ;) Sylissä vaan heilutaan ja kitistään, mut kun pääsee sänkyyn, niin siellä höpötetään jonkin aikaa ja nukahdetaan itse. Ihanaa kun ei tarvi nukuttaa. =) Päiväunille Jere usein nukahtaa pulloon eli kun on syötetty ja saa maidon päälle, niin nukahtaa siihen.

Onko muut huomannu, et vauva ei nuku niin hyvin vieraassa paikassa?? Me todettiin, et Jere on vaikee saada nukkuun muualla. Viimeksi kun käytiin mun vanhemmilla, niin poika ei halunnu nukkua päiväunia ei sit millään, vaikka oli kyllä väsyny.

Meillä ei vielä ryömitä tai kontata. Jere on keksiny oman keinon liikkua eli pyörii ympäri. Paikka vaihtuu jo nopeesti. Paikallaan ollessa räpyttää käsiä ilmassa ja sätkii jaloillaan, kuten kala kuivalla maalla, mut liikkuun ei ole vielä alkanu. No, osaahan Jere peruuttaa.
Leluja poika heittelee ja hakkaa kädellään. Välillä höpöttää leluilleen kun pitää kädessä. =)

Kolmas hammas on näkyvissä. Ylhäällä edessä, kaveri siinä vieressä on kans kohta läpi. :)

Pitkälti elämä on melko helppoa ja tasasta tuon reilu puolivuotiaan kanssa. Isommat tekee tietysti päiviin erilaista sisältöä.
Nyt suunnitellaan jo esikoisen 8v synttäreitä. Pidetään ne 31.5, vaikka onkin syntynyt 1.6. Silloin on kaverisynttärit Särkänniemen Eläintarhassa. Kovasti jo odottaan niitä. :D

Pistetään vielä yksi kuva 7kk tienoilta. Eilen muuten otin puhelimen käteeni ja meinasin vaan kirjottaa viestiä, niin poika katto kuin olisin ottanut kuvaa ja laitto silmänsäkin kiinni valmiiksi. Kuvitteli, et otan kuvaa, hassu poika :D



jasmara ja Jere 7kk+risat
 
jEP Succa minä olen jo odottanut kovasti töihinpaluutta ja haluahan olisi ollut mennä jo aiemmin. Mutta nyt kun alkoi kesäkelit niin kotona olo passaa vallan mainiosta, olen laitellut pihaa kun meidän omatoiminen 7,5kk poika on leikkinyt sisällä. Nyt toisaalta kauhulla odotan että millasta se elämä sitten on kun töihin palaa - ensin bussille ja lapsi perhepäiväryhmäkotiin sitten itse taas bussilla matkaan ja siitä toiseen bussiin jolla pääsen töihin ja sama takaisinpäin joskin sitten pitää tehdä ruat, käydä kaupassa ja hoitaa tämä pyykkirumba..eli kun nyt on koti hujan-hajan niin sitten se vasta sitä tulee olemaankin. Vaan mukava tosiaan alkaa tienaamaan ja päästä aikuisenmaailmana mukaan :)

Tosiaan saatiin hyviä uutisia, että vauva pääsee ryhnmäperhepäiväkotiin johon toivottiinkin :) Tämä ei tosiaan ole mitenkään selviö täällä pääkaupunkiseudulla joten oli todella hyvä uutinen.


turvaistuimesta Meillä on Izi BeSafe istuin, muistaakseni joku comfort. Naama menosuuntaan ja ollut kova testivoittaja esim. Saksassa - penkki on käytetty mutta meillä ei vielä olla otettu sitä käytöön koska lapsi on alle 9kg ja ostuminen vielä huteraa. syöttötuolissaki meneen edelleen röhnötyksen puolelle. tuo selkämenosuuntaan meno on lähinnä meidän pohjoismaiden juttuja, muualla euroopassa mennään aikapienestä kasvot menosuuntaan. Testeistä sen verran, että sama penkkihän on voinut saada yhdessä testissä hyvät ja toisessa välttävät arvosanat, riippuu ilmeisesti siitä mitä/miten testaillaan...


Meidän ipana on peruuttanut kontallaan jo pitkään, saa nähdä koska etuveto löytyy

Eka ja poika himpun päälle 7kk
 
moi

ihana ilma ulkona joten pikainen tervehdys vain...

Meillä opittiin eilen ryömimään :heart: :heart: , tähän mennessä menty vain taaksepäin peruuttaen...ihanaa ja vähän on pieni myös itse ylpeä uudesta taidosta :heart: ..nytkin tuossa lattialla Nooa nostaa itseän konttausasentoon eli kohta meillä myös varmaan tehdään sitä

Syöttötuolissa istuttu pieniä aikoja mutta nyt on pakko varmaan siirtyä sinne kun sitterissä roikutaan ties jo miten...

Mutta nyt laittamaan välipalaa ja painutaan tuonne ihanaan ilmaan...

pw ja Nooa 7 kk, pian 8kk
 
Iltaa :wave:

Oltiin Iidan kanssa reilu viikko reissussa ja nyt on palattu arkeen. Huomasin kuin Jasmara, ettei vauva nuku niin hyvin muualla. Lisäks reisussa Iida heräsi yöllä usein itkien, kotona sitä ei tee. Päikkärit nukkui onneksi suunnilleen samoin kuin kotona, kun nukkui rattaissa. On se muutenkin mukava palata kotiin. Vieraassa paikassa Iida oli niin mun perään (oltiin kaksin, mies oli kotona). Muiden sylissä kyllä oli, kunhan mä en poistunut paria metriä kauemmas, muuten tuli parku. Kotona voin jättää sentään hetkeksi lattialle ja häipyä näkyvistä. Ihmeesti noin pieni jo tunnistaa tutut nurkat :) Tuli vihdoin toinenkin hammas läpi, kaks viikkoa ensimmäisen jälkeen. Tuliaisina oli vaan kummallakin flunssa.

Syöttötuolissa ei Iida vielä pahemmin istu. Nyt ei enää röhnötä, mutta olen sitterissä lähinnä syöttänyt. Istuminen on vielä hakusessa, heijasteista ei tietoakaan. Kun Iidan pistää lattialle istumaan, niin se on vain kiva leikki, kun siitä alkaa kaatumaan :p

Töihinkin tuli ilmoitettua, että tulen maanantaina 5. lokakuuta. Ensin piti ilmoittaa, että palaan heti lokakuun alusta. Onneksi katoin kalenteria. Iidalle olis tullut lokakuuhun kaks hoitopäivää, kun miehellä isäkuukausi ei olisi kestänyt koko lokakuuta. Kai niiltä kahdelta päivältä olisi mennyt täydet hoitomaksut, olis ollut kalliit hoitopäivät.

Iida ei vielä ryömi. Pari kertaa on edennyt jollakin tapaa puolisen metriä, siihen on jäänyt. Toisaalta ihan mukava, ettei vielä etene: mulla ei ole päivisin vielä niin kiire =)

kirppiina: meillä on ollut noita taantumia aina väliin. Tuntuu, jos tulee joku motorinen juttu, niin sitten puhe jää tai jos ääntelyssä menee eteenpäin, niin sitten ei liikuta. Että yhtä asiaa harrastetaan kerralla :)

Vega & Iida 7 kk 1 pvä
 
moi..

aattelin vähän käydä kirjoittelemassa kuulumisia:

eílen oli joku ryhmä neuvola tms. Siellä weeti tapasi monia ikäisiään lapsia ja nautti seurasta.
Neuvolatädin sylikin oli kuuminta hottia näiden pienten keskuudessa. :D
Weeti nousee joka paikkaan tukea vasten.Hermoja rassataan nyt oikein olan takaa äitiltä!
Ensimmäisenä tuli kiinnostun kohteeksi kaikki johdot ja piuhat, sitten vähän muodokkaamaat tavarat, kuten sohvapöytä, kirjahyllyt yms. Nyt on uusi kohde bongattu!! aikuisten jalat!!! Siis voi sitä innostuksen määrää ja "hullun" kiiltoa silmissä kun poika on lattialla ja joku aikuinen sattuu seisomaan vieressä. Jalkoja vasten heti pitää yrittää noussa, ja muiden varpaat on kans niin kiinnostava juttu että ei mitään rajaa.

pinnasängyn laskeminen?! miten muilla? meillä laskettu jo ajat sitten, poika puota pätkähti sieltä alas tovin aikaa sitten (onneksi meidän sängylle sillä sänky oli kiinni pinnasängyssä, mikä takasi pojalle hieman pehmeämmän laskun).
Vaunuissakaan ei enää pysytä ilman valjoja ojennuksessa. Toissapäivänä oltiin lähdössä
kauppareissulle pojan kanssa vaunuilla, niin asettelin hoitolaukkua tavaratilaan, kun poika jo kurotti jotain lattiallepäin. Ehdin sekunnin murto-osassa tajuta ja tammata jalasta kiinni kun poika jo pätkähti lattialle. Eipä itkeny kovin täyttä huutoa, vähän vain sellasta kärty kitinä itkua. otassa 3 pientä veristä naarmua muistuttamassa kuinka rengas osui ottaan.
|O :ashamed: mutta näitä sattuu.

Tänään weeti lähtee mummola reissulle 1 yöksi. Äiti ja isi menee "rentoutumaan" ystäviensä luokse toiselle paikkakunnalle. Saapi nähä miten menee.. vähän kyllä hirvittää ja jännittää ja pelottaa, kun en sen eukon kanssa (anopin) tule toimeen. Että tekis kyllä mieli sille ladella kaikki vaarat mitä poika voi aiheuttaa <- en nyt tiiä muotoilinko oikein mutta tajuatte kyllä. Kuten, mm. just johdot tms. .eiköhän se osaa hoitaa..

Meillä poika nukkuu muuten minun vieressä mielellään, pinnasänkyyn silloin tällöin kun ´tuntuu etten jaksa nukkua persus reunalla selkä kipeänä ja jännittyneenä silloin nostan pojan pinnasänkyyn. Aluksi nukuttamis paikkana toimi meidän sänky, sitten siitä tuli tapa. :ashamed: mutta se on niin suloinen kun se on vieressä :heart:

satunen ja weeti 8kk 8 päivää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jasmara:
Eka:Eikö teillä olla jo 8kk vanhoja?? ;)
No joo-o! Kävin seuraavana päivänä miettimään että onhan tämä lapsukainen jo 8,5kk! Kaiksi viikkoa ja sitten 9kk tulee täyteen. Melkonen äiti olen...

Edelleen peruuttelee ja kääntyy napansaympärillä suuntaa vaihtaen mutta ei koita nousta istumaan eikä mene eeteenpäin. syöttötuolissa menee rötköttämiseksi kuten rattaissakin, kattonu varmaan mallia että näin se äiti aina nojatuolissa rötköttää kaukosäädin känessä ;)

Ruoka maittaa, 2isoo tölkkiä pöperöä päivässä ja välipalana hedelmäsose (pieni purkki). Aamulla ja illalla puuroa, joka valmiina tetrasta tai pikakaurapuuroa jossa 1/2 tlk hedelmäsosetta mukana.

Vauvauinti lopetetaan, toukokuulta jää niin paljon kertoja rästiin että on täysi työ saada uitua ne kesäkuussa pois alta. Laskuttavat aina kk kerrallaan joten nämä kerrat on maksettu siis, muttei uitu vielä. En usko että jatketaan syksylläkään isompien ryhmässä, kun miehellä on vuorotyö ja itse kuljen julkisilla niin ihan riittävän hektistä on muutenkin elo sitten - kun pääsen neljältä töistä niin ei mitään mahkuja olla uimassa puoli kuudelta.
MUTTA ostin HobbyHall :ista sellaisen puhallettavan vauva-altaan jossa on pääll vihreä "katos" suojaamassa auringolta! Kunhan helteet saapuu (saapuuhan ne, jooko? kun viimevuonna ei ollu..) niin voin sitten pitää ipanaa siinä pötköttämässä meidän pihalla, kun tässä on vielä pari kk äippälomailua aikaa.
 

Moi! Pääsenkö mäkin joukkoon? Kirjoittelin aikoinaan tuolla lokamassuissa, mutta jouduin aikaisin sairaalaan ja synnytyksen jälkeen on ollut niin härdelliä, että kirjoittamiset jääneet vähille. :) Meille syntyi naistenklinikalla 6.9 tyttö 1930g ja poika 2000g. rv.34+0 syntyivät. Keskosia siis molemmat. Nyt ovat 8.5 kk ja korjattua ikää 7kk. Kehityksessä mennään siis lasketun ajan mukaan. Poika ryömii, mutta tyttö peruuttaa ja pyörii:)


Jasmara huomasin saman nukkumisesta, meillä nukkuivat tosi huonosti kylässä. Kaitpa siellä niin paljon ihmeteltävää, ettei malta nukkua:)

Syöttötuolissa poika on harjoitellut istumista, sujuu jotenkin. Missä vaiheessa lapsen saa pistää tuoliin? oon kuullu niin monenlaista... tyttö on kokeillu tuolia mutta se ei kyllä yhtää osaa istua, joten ollaan suosiolla jätetty homma vielä.

Nyt syömään ja katsoo telkkua, kerrankin rauhallista:)
 
Tervehdys!

Kesä se vaan tulee vauhdilla, ihanaa! :) Täällä on ensimmäiset kielot bongattu ja sorsanpoikasia ihasteltu. Joonatanin kanssa ollaan käyty pari kertaa leikkipuistossa keinumassa ja vähän hiekkalaatikossa istumassa. Omalla pihalla olen imettänyt päiväunilta herätessä ja ollaan siinä sitten varjon alla nautiskeltu lämmöstä ja vihreydestä. Mä niin rakastan kevättä kun luonto herää eloon ja ihan meinaa pakahtua siihen tunteeseen kun kaikkialla on niin paljon uutta ja kaunista :heart: :D

Viime viikolla kokeilin ensimmäisen kerran korviketta Joonatanille. Posket alkoi punoittaa aika pian sen jälkeen. Seuraavana päivänä annoin vielä korviketta ja kolmantena ja neljäntenä päivänä posket olikin jo aika pahana, joten siihen loppui korvikekokeilut. Ensi viikolla mennään maitoaltistukseen ja sen jälkeen ruvetaan hakemaan sopivaa korviketta. Imetystä en meinaa lopettaa, mutta oli tarkoitus kesäkuusta alkaen mennä tekemään silloin tällöin muutama työvuoro, niin pakko on joku maito löytää, että Joonatan voi muutamaa tuntia pidempäänkin olla isänsä kanssa kotona. Jos nyt vaikka kesäkuun puolivälistä jo pääsisi. En mitenkään hinkua töitä tekemään, mutta taloudellisesti siitä on iso apu.

Muita uusia ruokia ei nyt sitten pystytäkään kokeilemaan, kun iholla kestää sen verran monta päivää aina parantua. Mutta onhan Joonatanilla nyt 8 varmasti sopivaa ruoka-ainetta, joilla kyllä pärjätään vallan mainiosti, kunnes maito löytyy :) Ruuat teen itse. Joonatanille uppoaa hyvin myös kököt, kun yleensä hienonnan ruuan haarukalla, enkä laita kuin ihan pienen tilkan vettä sekaan, joten on niihin tottunut. Meillä ei onneksi kukaan näistä kolmesta ole ollut kovin herkkäkurkkuinen. Hyvin on aina ruoka uponnut :D
Syöttötuolissa Joonatan istuu hienosti. Ei nojaa reunoja vasten.

Eteenpäin Joonatan ei vieläkään osaa mennä, mutta kierii ja peruuttaa, hytkyy konttausasennossa ja nousee karhukävelyasentoon. Vielä ei onneksi pääse sinne minne haluaa, vaan peruuttelee summamutikassa. Pistorasiat kiinnostaa kovasti, joten pian on pakko niihin jotain tulppia hankkia.
Pinsettiotetta harjoittelee kovasti ja etusormella yrittää murusia pyydystää. Taputuskin tuli kuvioihin joku aika sitten. Nyt on keksinyt, että voi taputtaa mun poskia :)

Pinnasänkyyn ollaan nyt laitettu Joonatan yöunille, kun käy nukkumaan ennen meitä ja liikkuu jo sen verran että siellä on turvallisempi. Aamulla herätään kyllä kaikki vielä samasta sängystä :D Syö kerran yössä nyt kun nukkuu ekan pätkän pinniksessä. Vähän aikaa sitten kun oli vielä koko yön meidän sängyssä, niin saattoi nukkua ilman yösyöttöjä.

Onko teillä kellään manduca kantoreppua? Itse siitä haaveilen, kun Joonatan on tämmönen sylivauva :) Kovasti sitä ainakin kaikki kehuvat.

ziz+ Joonatan ensi viikolla 8kk
 
Karoliina oppi viime torstaina ryömimään ja samalla oppi myös konttauksenkin, eli kaksi kärpästä yhellä iskulla :D

nyt vaan pitää jatkuvalla syötöllä katsoa missä se menee. sähköjohdot ovat nyt kiinostavia kun niiden luokse pääsee, ja kun niiden kimpusta ottaa pois niin on heti taas niiden kimpussa. :LOL:

tää oli tällänen pikakuuluminen kun nyt pitää lähtee kävelee kun alkaa toi meitin jumppa.
 
Moi kaikille pitkästä aikaa.

Milla täytti juuri 7kk ja oppi viikkoa ennen sitä konttaamaan, istumaan, polvillaan istumaan ja nousemaan tukea vasten seisomaan. Ryömiminen meillä sivutettiin kokonaan. Meillä tuntuu menevän niin kauheeta vauhtia toi kehitys, että tuntuu että eikö vois vähän aikaa olla tyytyväinen uuteen taitoon. Heti on kauhee kiire päästä vielä nopeemmin ja vielä ylemmäs.
Voi sitä itkua kun kopsahtelee vielä välillä tuosta selälleen kun koittaa kiipeillä. Noh, niin kai sitä oppii, vaikka välillä tekis mieli kipittää kauppaan etsimään sitä "konttaus"kypärää.
Soseita meillä syödään kaksi kertaa päivässä, ja ilta ja aamupuuroa olen koittanut antaa, mutta huonolla menestyksellä. On koitettu kaura, neljä viljaa, riisi ja ruispuurot, mikään ei uppoa. Ja tilannetta vaikeuttaa vielä se, ettei meillä syötäis ollenkaan mitään makeeta (muuta kun ämmää tietty), eli puuroihin ei voi oikeen sekottaa marjoja, kun ei niistä pidä. Meillä todella harvoin saan tytön syömään mitään hedelmää/marjaa, söisi vaan kasviksia ja kasviksia ja lihaa.
Oisko jollain keinoja millä sais hyvän rytmin päälle.. Tuntuu että aina kun tarjoan puuroa ei tytöllä ole nälkä laisinkaan.
Siis meillä herätään aamusella ennen kasia (viimeinen yötissi on vedetty joskus neljän-viiden aikaan) ja illalla mennään nukkumaan ysin aikoihin, ehkä pikkasen aikasemmin.
Tässä välissä meillä syödään se puuro (se mitä menee) ja joskus ennen 12sta menee sosetta, joko kasvista tai kasvista ja lihaa, sitten neljän aikaan menee taas jompaa kumpaa, ja seittemän aikaan oon koittanut tarjota puuroa. Mikä menee vikaan, ja mihin väliin sitä ottais taas jonkun soseen, että sais enempi ravintoa?
Vaikka eikai tuo nälkään kuole, mutta silti on semmonen olo että sais ehkä saada pikkasen enemmän ravintoa. Toisaalta vetää yöllä usein pari-kolme kertaa maitoa (ja neuvolassa sanoivat että tän ikänen ei tartte yöllä ruokaa), niitäkin oon koittanut vähentää, mutta sit ei kyllä meillä nuku kukaan jos tyttö ei tissiä yöllä saa kun tahtoo.

Apuva?!
 
Heippatirallaa pitkästä aikaa!! :wave:
Meillä on viime viikkoina ollut muuttopuuhaa ja pakkaamista niin en ole kerennyt juuri muuta :ashamed: Ens viikonloppuna pääsee sitten viimeinkin hittoon täältä,johan sitä on odotettu :D

Mä en edes muista mitä kaikkee täällä on hölisty mutta kerron nyt ainakin omat kuulumiset.....

turvaistuinta ei olla vielä vaihtamassa,sara menee tuohon kaukaloon vielä ihan hyvin.

taitoja on opittu konttaamaan ja tukea vasten seisomaan ja istumaan jo iät ajat sitten.Ja taaperokärryllä on muutamia askeleita tapailtu.On siinä vahtimista :whistle: Nyt on neidin suussa 4 hammasta yhteensä.Kaksi alhaalla ja kaksi ylhäällä.Tosi huvittavan näkönen :D

meillä syödään nyt kokonaan 8kk ruokaa ja hyvin uppoo_Olen antanut jo reilu kuukauden myös ihan perus Elovena puuroa enkä niitä valmisjauhoja.Ihanaa kohta puoliin saa sitten siirtyä ihan tavalliseen ruokaan niin tulee varmasti huima säästö.Nuo valmisruokapurkit on ihan tajuttoman kalliita!! :eek: Ja mä olen laiska tekemään ite :ashamed:

pinnasänkyn pohja on laskettu ajat sitten.

Nyt jään hetkeksi aikaa täysin pimentoon kun tulee se muutto mutta kyllä mä sitten taas tulen hölisemään jahka kerkiän :wave: :wave:

-Laura ja Sara 9kk 1pvä-
 
Heippa!

Teidän muiden vauvojen ruokamääristä olisin kiinnostunut....


Mä nimittäin olen koko ajan epävarma siitä, annanko nyt liikaa vai liian vähän....ja vinkkejä otetaan vastaan, jotta edes yksi yösyöttö riittäisi typyllemme 7kk....heräilee 01 ja 04 aikoihin syömään rintaa kauhealla huudolla.

Meillä siis typy syö näin nyt:

* herätessä n. klo 7 rintamaitoa (kauhea itku, joten en puuroa ennättäisi siihen itkuun)
* puuro n. klo 8-9 (muutama päivä sitten otettiin tämä aamiainen ohjelmaan)
* rintamaitoa sitten n. klo 10
* lihasose n. klo 11-12, ja tunnin päästä siitä ennen unia rintaa
* herätessä päikkäreiltä mahd. rintaa
* n. klo 16 kasvissose
* rintamaitoa n. klo 17-18
* n. klo 19:30 iltapuuro, rintaa
* yöunille mentäessä n. klo 21:30 rintamaitoa

ja yöllä vielä kahteen otteeseen rintamaitoa

Haluan kyllä jatkaa rintamaidon antamista. En ole antanut kuin suun huuhteluksi tämän vuoksi pakastettua maitoani (joka menisi muuten roskikseen) tai vettä ruokailujen päätteeksi. Minusta on vaan jotenkin vaikea miettiä tuota parasta aikaa tohon rintamaidon antamiselle. Heti ruokien perään ei ota, puree vain. Vähintään puoli tuntia pitää olla välissä.

En tiedä, teenkö oikein vai väärin....mutta kokonaiset yöunet haluaisin edes joskus...No tietysti toi puuro on ollut kehissä vasta muutaman päivän, joten josko sillä nukkuisi??? Mitä luulette?

Ja sitten mietin, miten tiedän, miten paljon kerrallaan puuroa tai soseita voi antaa?
Typyni nimittäin ottaisi varmaan niin paljon kuin vaan antaa, mutta en tietenkään halua ylisyöttää...eli nyt olen antanut n. 1 dl puuroa, sosetta kerrallaan.






 
Elämänperhonen
Päivän ruokarytmi on kuin meillä.. eli meillä mennään hyvin samoilla.. Ja mullakaan ei ole kiire pois syötöistä. Olen kai sairas, mutta mä nautin siitä että saan olla lapselle tärkee, ja näin ollen mulle on tosi tärkee, niinkuin näköjään lapsellekkin saada sitä tissimaitoa niin paljon kun tahtoo..
Sit tosta kun mietit paljonko annat.. No meillä menee aika vaihtelevasti, välillä ei mee kun pari lusikallista, etenkin marjoja, ja välillä sit menis puoltoista purkillista (niitä pieniä) esim. liha-kasvissosetta. Muistaakseni sanoi neuvolassa että anna niin paljon kun ottaa, ja sitä olen kyllä tehnytkin. Puuroa meillä menee aika vähän kans, ehkä maks 10 lusikallista, ja siksi varmaan yöllä kaksi-kolme kertaa herätäänkin syömään, eikä silloin tutti auta mitään.
Muistaakseni joskus kasikuisena sitten lisätään ruokien määrää. Ja siis vielähän nää syö periaatteessa pääruokana maitoa ja sitten maistellaan niitä ruokia. Tosin meillä kyllä välillä syödäänkin oikeen isolla S:llä.
Auttoikohan tää mitään?
Viljat tosissaan kyllä yleensä auttaa yöuniin, mutta toisaalta, kaikilla se ei sitä tee.
Sitä en osaa sanoa vaikuttaako se vasta parin päivän päästä.

Nanni81 ja Milla 7kk :heart:
 
Elämänperhonen

Noista ruokien määristä. Meille kanssa neuvolassa sanottiin, että saa antaa niin paljon kun syö, mutta huomasin, etteivät juo maitoa sitten juurikaan. Olen yrittänyt antaa maitoa välillä etukäteen ja sitten antanut niin paljon sosetta kun syövät ja välillä oon antanut maidon vasta jälkeenpäin. Meillä syödään sosetta kerralla 125g-200g. Puuroa olen antanut iltaisin suunnilleen 100g tai velliä 2dl. Meillä ollaan kyllä jo kohta 9kk, keskosina kun syntyivät.

T: Irene & Minsku & Jassu 9kk
 
Syömismääristä Meillä alotettiin soseet 5 kk iässä, nyt 7 kk vauvalle menee näin:

-aamuyöllä kerran rintamaitoa
-herätessä rintamaitoa
-aamupuuro (0,5 - 1 dl vettä + valmisjauhe) vettä päälle
-lounaaksi n. 1 prk (pieni) kasvis-lihasosetta (tai noin vastaava määrä itse tehtyä) ja vettä
-välipalaksi rintamaitoa+ 1 hedelmä/marjasosepurkillinen + vettä
- päivällinen rintamaitoa + 1 prk liha-kasvissosetta + vettä
-iltapuuro (1 dl vettä + jauhe) maustettuna pienellä määrällä hedelmäsosetta + vettä

En saa poikaa nykyään enää ottamaan rintamaitoa soseen jälkeen, joten annan sitten ensin tissiä ja sit sosetta. Kohta varmaan siirrytään jo niihin 8 kk-purkkeihin eli isompiin, ainakin päivällisaikaan. Poika ei aamupäivällä ole kovin nälkäinen, vaan vasta sit iltapäivällä/illalla syöpöttelee mielummin ja enemmän. Aamulla saattaa mennä vaan puolet siitä puuromäärästä, mitä illalla. Ja illalla ei huoli rintamaitoa ollenkaan - ei ennen eikä jälkeen puuron. Ehkä sitä muuta ruokaa menee niin paljon tosiaan iltapäivällä ja illalla, ettei rinta enää kiinnosta. Koska aika harvat on enää tissittelykerrat päivällä, en ole kouluttanut vauvaa irti tuosta yhdestä yösyömisestä. Kai sekin täytyis tässä kesällä jossain vaiheessa yrittää saada aikaseksi.

Niin ja sose-/puuroaterioiden määrää olen kasvattanu pikkuhiljaa alun kahdesta nykyisee viiteen sitä mukaa kun on tuntunut olevan tarvetta. Käytännössä niin, että aina kun yösyötöt on alkaneet lipsua taas yhdestä kahteen kertaan, olen lisänny päiväsyömistä. Sillä keinoin on ehkä parin päivän viivellä alkuyön syöminen taas jäänytkin pois ja yksi syöttö aamuyöllä riittää.

t. Nove & EKi 7kk+
 
Hei :wave:

Aika moni on näköjään nyt lähtenyt liikkeelle, niin meilläkin :heart: Viime viikon torstaina lähdettiin ryömimään. Ensin mentiin voimalla, nyt alkaa tulemaan taitoakin. Vielä ei ole tajuttu, että kovin pitkälle voitaisiin lähteä, lähellä oleviin sähköjohtoihin ja laitteisiin yritetään käydä käsiksi. Nyt on alettu hakemaan konttausasentoa. Hyvästi rauhallinen arki :)

Elämänperhonen: meillä mennään jotenkin näin:
- n. klo 7 aamupuuro 1 tl - 1 dl (eli maistuu vaihtelevasti, harvemmin tuo desi)
- n. klo 9 imetys
- n. klo 11-12 kasvislihasose, suunnilleen purkillinen
- n. klo 14-15 imetys
- n. klo 17 hedelmäsose, ½ prk - reilu purkillinen
- n. klo 19.30 iltapuuro, pari tl-reiu des & imetys vajaan tunnin kuluttua
Öisin on tavallisesti kolme imetystä. Meillä ei puurot hetkauttaneet tillannetta öisin suuntaan eikä toiseen. Olen antanut soseita sen mitä syö. Viis ateriaahan pitäisi jossain välissä olla, meillä puuttuu vielä yks. Just keskiviikkona sain hammashoitajalta "saarnan", miten imetys pitäisi olla ruokailun yhteydessä ja yösyötöt pois hampaiden takia. Mä nyt annan piut paut tuolle ohjeelle. Jos ton mukaan menen, niin meillä loppuu imetys lyhyeen, kun ei meilläkään yleensä rinta maistu heti ruokailun jälkeen. Kait tuo yöt alkaa joskus nukkumaan.

Zizilisko: mulla on manduca ja Iida ei siinä kauhean hyvin viihdy. Ei olla kylläkään kuukauteen käytetty, pitäis taas kokeilla, miten viihtyy.

Vega & Iida 7 kk
 

Yhteistyössä