*Lokakuun `09 Mahapyöriäiset Lokakuussa* *72 nyyttinsä saanutta ja 23 vielä kasvattaa masuaan!* (Vauvautuneet laittakaa tietonne yv:nä!!!)

Marsupilami Kuulostaa todella ikävältä. On se toisaalta surullista, että ei pysty imettämään kunnolla, vaikka haluaisi. Toivottavasti rinta paranee nopeasti ja pääset imettämään. Toivottavasti mielesi tulee paremmaksi ja saat tarvittaessa apua arkeen. :hug: :hug:

Lumella onnittelu pojasta!

Mirmi onnea huomiseen!

Neuvolassa tuli tänään käytyä. Kaikki oli hyvin. Paino on nyt pysynyt samana, vaikka turvotuksia on jalkoihin tullutkin. Ananasta on tullut nyt syötyä, jos sillä olisi edes jotain vaikutusta. On taitanut vauva mennä vähän alaspäin, kun välillä tulee sellaisia viiltäviä kipuja. Nyt voisi vauva syntyäkin, kun tuli koti siivottua. Saunasta ei ainakaan ollut mitään merkitystä eikä tämän päivän siivouksesta. Ensi viikolla seuraava neuvola ja sitten varaillaan aikaa yliaikakontrolliin.

Nasuli08+MillaPetteri 40+0
 
Lämpimät onnittelut vauvautuneille!! :heart: Hurjaa, että teitä on jo yli 30, vaikka ollaan vasta lokakuun puolessavälissä. Katselin noita synnytysten raskausviikkoja ja suurimmalla osalla on vauvat syntyneet ennen viikkoja 40+0 :D Pikkuisilla on ollut kiire maailmaan!

Marsupilamille iso :hug: Toivottavasti rinta paranee pian ja saat jatkettua imetystä. Muussa tapauksessa korviketta kehiin. Se ei tee sinusta yhtään huonompaa äitiä, muista se! :heart: Ja tuosta mielialasta sen verran, että minusta on erittäin hienoa, että tunnet itsesi noin hyvin! Tiedät milloin on oikea aika hakea apua, jos tilanne menee huonommaksi. Monella ei tällaista mahdollisuutta olekaan, kun suurin osa ei osaa tunnistaa omaa tilannettaan. Tsemppiä kovasti!

Talvicin tilanne kuulostaa todella hyvältä! Toivottavasti pääset viikonlopun aikana synnyttämään!

Mirmille tsemppiä huomiseen vauvan hakuun :heart:

Omaan napaan kuuluu sen verran, että huomenna menen Naistenklinikalle yliaikaiskontrolliin. Jännittää kuulla tilanne! Lähinnä pelkään vauvan painoarviota, koska se tehtiin ultralla viikoilla 39+0 ja se oli jo silloin 3,8kg :eek: Toivottavasti vauva ei enää ole hirveästi kasvanut siitä. Olen kylläkin jo asennoitunut siihen, että pusken ulos sellaisen 4,5 kiloisen tomeran tytön... Mutta pelottaa kyllä nuo repeämät, koska tämä on minun ensimmäinen lapsi. Toivottavasti luoja on antanut minulle hyvin venyvät kudokset :D Noh... katsotaan mitä huomenna sanovat. Alkavat kuulemma käynnistämään tiistaina, eli 42+1. Tosin pieni toive on siitä, että saisin mahdollisesti jäädä käynnistykseen jo huomenna...

Tuosta käynnistämisestä on ollut aika paljon puhetta. Itseäni ei enää tässä vaiheessa se ollenkaan pelota, koska ajatukset ovat jo niin vahvast vauvan syliin saamisessa. Olen myös kuullut, että käynnistetty synnytys olisi kivuliaampi, mutta jos käynnistykseen on mentävä niin sitten mennään! Pääasia, että saan vauvan maailmaan :heart:

Ai niin, viime yönä heräsin todella kivuliaaseen supistukseen. Sattui niin paljon, että jouduin herättämään miehen ja puristamaan häntä kädestä. Siinä jo ehdittiinkin hetki miettiä, että joko tulisi lähtö, mutta ei... Höh! Se jäikin sitten ainoaksi kunnon kipeäksi supistukseksi. Tässä parina päivänä jo ollut jo jonkin verran kipeitä supistuksia, mutta tuo yöllinen oli kyllä sellainen että "oksat pois"! Harmi vaan, että se jäi siihen.

Toivo ja tytteli 41+3 :heart:
 
iltaa!
Pitkästä aikaa pääsen vähän jotain kirjoittelemaan..

Käynnistyksestäolette jutelleet
Mullahan siis käynnistettiin tämä synnytys ja se aloitettiin sillä kypsyttelyllä. Eli aamulla laittoivat yhden, päivällä toisen, ja illalla kolmannen tabletin tuonne emättimeen.

Pienet supistkset alkoivat toisen kapselin jälkeen. Ja voimistuivat pikkuhiljaa iltaa kohden. En kokenut sitä ollenkaan kamalana. Päin vastoin. Kokemuksesta jäi erittäin positiivinen mieli. Synnytyksen loppuvaiheessa laittoivat sitten oksitosiinin vauhdittamaan mutta se ei enää tuntunut kun oli jo epiduraalit käytössä ;)

Että ei kannata sitä käynnistystä pelätä etukäteen! :)

Täällä neiti on todella kiltti vauva. Syö ja nukkuu. Yöllä herää kaksi kertaa syömään ja päivällä jaksaa olla jo 2tuntia putkeen hereillä, jolloin täytyy päästäkin jo kauneus unille :D

Onnea jälleen kaikille vauvautuneille :flower: :heart:

Nyt on jälleen mentävä! Zemppiä vielä kaikille lähtöä odottaville! Kohta kaikilla on jo nyytit kainalossa :)

heinähattu & pikkutyttö 1vko4pvä :heart:
 
Onnea Lumella!

Tikeistä kyseltiin. Mulla repesi tikit jonkin verran ekan synnytyksen jälkeen kun oltiin tehty episiotomia. Aika "rosoista" jälkeä sitten jäi sen takia, mutta kai se siitä muovautuu vuosien myötä..
Nytkin luulen, että joku tikki ainakin repesi, koska vuoto oli samalla tavalla "erilaista" välillä kuin oli ekankin synnytyksen jälkeen. Mä en vaan malta olla paikallani, aina oon koko päivän ylhäällä, joten ei ihme.

Hitsi teillä on ihania vauvoja! Meillä syödään _koko_ ajan, päivällä harvemmin, yöllä sitäkin useammin. Ei nuku yöllä kuin ehkä n. 2h syöttöjen välissä. Mun maito taitaa olla liian laihaa tai jotain :(

MB ja tyttö 2 vkoa
 
Oih, taas uusia vauvoja - onnittelut uusista perheenjäsenistä! :heart:

Marsupilami: Toivon, että imetystaistelusi päättyy parhain päin. Ethän syytä itseäsi, jos et voikaan jatkaa imettämistä. Me naiset yritämme olla täydellisiä äitejä ja tietyllä tapaa mielestäni yhteiskunta painostaa pitkään täysimetykseen. Aina se ei kuitenkaan onnistu, vaikka miten yrittäisi/haluaisi. Sinä et siis ole yhtään huonompi äiti, vaikka antaisit pullosta korviketta. :hug:

Tiedän, että minullekin tulee olemaan kova kokemus, jos imetys ei lähde sujumaan. Olen yrittänyt jo etukäteen ajatella, että se vaatii kärsivällisyyttä ja mahdollisesti ei tule onnistumaan yrityksistä huolimatta.

Masennuksesta: Elämä tulee muuttumaan hurjasti vauvan myötä ja ainakin minun kohdallani muutos tulee olemaan valtava, sillä olen tähän asti viipottanut pää kolmantena jalkana töissä ja opinnoissa, hyvä kun olen ehtinyt kotona kääntymään. Siksikin elämän pyöriminen vain kotona vauvan ympärillä saattaa alkaa masentaa. Hyvät naiset, yritetään pitää myös huolta itsestämme: nukkua aina kun siihen on tilaisuus, käydä lenkillä raikkaassa talvisäässä, syödä hyvin ja välillä myös herkutellen sekä tavata ystäviä kera vauvan ja joskus ihan ilmankin. :)

Olisi jo niin kova hinku synnyttämään. Suoli on tyhjentynyt vauhdilla ja ekat limatulpan rippeet on bongattu. Neuvolatäti veikkasi, että päästäisiin tositoimiin vielä tällä viikolla (nyt rv 40+4). Kävin juuri reippaalla lenkillä, harkkarisupistuksia tulee, mutta ei kipeitä. Ei auta kuin odottaa...

Tsemppiä vauvautuneille pienokaisten hoitoon ja vielä meille poksumista odottaville pitkäpiimäiseen odottamiseen!
 
Onnittelut taas vauvautuneille ainakin Lumennalle oli poika tullut :flower:

[/b]Tikeistä olitte puhuneet, mulle kävi esikon aikaan niin että sain vain kolme tikkiä alakertaan mutta silti olin pitkään tosi kipeä joten kahen kuukauden kuluttua synnytyksestä menin tarkistuttamaan tilanteen ja todettiin että tikit eivät ole sulaneet lainkaan ja niiden solmimispäät ovat niin pitkät että ovat raapineet paikat vereslihalle, noh tikit napattiin saksilla pois ja johan rupes olo helpottamaan. Nyt mies on luvannut pitää huolen että synnytyksessä mainitsee asiasta kätilölle ettei toista kertaa tartte tikkien kanssa kärsiä :)

Omassa tilanteessa ei kummenpia, mies oli tänään reissussa joten otin päivän sitten ihan rauhassa mutta nyt kun se kotiutui ja viikonloppukin tulossa niin voisi taas kotikonsten yrittää kaynnistää synnytystä :D

muoks: ei tätä nyt tällä tavalla pitänyt tummentaa
 
Onnea kaikille vauvautuneille. :flower:

Tänään oli sitten käynti äitipolilla. Sydänkäyrä oli hyvä ja sen aikana tuli yksi kunnollinen supistus, eli ehkä tuolla jotain alkaisi tapahtumaan. Lääkärin arvio ultrassa oli, että vauvan paino olisi 3000g. Erittäin vilkas, mutta hieman hitaasti kasvaa omalla käyrällään. Sanoivat taas, että siro vauva. Kohdun suu oli pehmeä, mutta kanavaa oli jäljellä 2 cm. Nyt kun minulla on viikkoja kasassa 40+0 niin antoivat viikon armonaikaa odotella josko itsestään lähtisi syntymään. Ensi viikon torstaiksi on varattu taas uusi aika äitipolille ja lääkäri sanoi, että varaudu sitten silloin jäämään, että aletaan käynnistelemään kun ei tuo kasvu on hitaan puoleista. Hieman tässä alkaa jännittämään.
 
Minä olen taustatiirailija, itselläni tuhisee 4 kk tyttö :heart:
Mutta syy miksi halusin kommentoida oli tuo imetysasia. Edellisen lapsen kanssa koin myös kaikki ongelmat mitä imettämisessä voi olla. Jos rinta jo rikki, niin vältä liivinsuojuksia. Käytä nyt muutama päivä puhdistukseen septidiniä, sitten lanoliinia ja Bepanthenia ja hiippaile ilman liivejä useita kertoja päivässä jotta rinta saa ilmaa ja iho pääsee kuivumaan. Rintakumia on hyvä käyttää aina imettäessä ja niin kauan että rintojen pinkeys helpottuu eli maito täysin noussut - omalla kohdalla siihen meni n. kuukausi. Sen jälkeen vauvan imuote helpottuu kun rinnasta saa paremmin kiinni. Ja voihan kumin avulla imettää vaikka kuinka kauan.
Itse helpotin kovasti särkevää rintaa joko kuumassa suihkussa tai kuumennettavilla geelipusseilla. Jos saat rinnan valumaan niin sen jälkeen on yleensä helpompi antaa vauvan jatkaa imemistä. Yritä kuitenkin tyhjentää rintaa sen verran että pakotus häviää ja kipuiluunhan voi ottaa panadolia tai buranaa. Muutaman päivän päästä tilanne on varmasti parempi. Toivottavasti olosi helpottuu ja voit jatkaa imettämistä, jos niin haluat :flower:
 
H-a-n-n-e
Toivotaan ettei tyssää!!! b:)d

Mulla niin naurattaa tämä ihmeellinen ittensä tutkiskelu ja vouhottaminen... :LOL:
Saunassa tuossa kävin ja bongasin vissiin ekan kerran sitä kuuluisaa limatulppaa? :whistle:

Eka ihmettelin mitä mun pyllynalusessa on ja sitten tuliki semmonen pikkunen löllerö...
Jotain vaaleenkeltasta kiisseliä, ei kai se muutakaan voi olla?
Vai voiko?

Mahaa ja selkää on jomotellu ihan kiitettävästi tänään, ei oo tähän mennessä ollu näin kipee ollenkaan...
Ihmettelen vaan edelleen ku joka paikassa on että supistukset kestää tyyliin minsan ja musta tuntuu että saattaa kestää sen 4minsaa...
Vai onko ne sitten vielä ihan harkkareita?

On niitä lyhyempi kestosiaki kyllä ollu...
Ja näissä kuiten selvästi on semmonen kipeempi hetki...
Millasilta niitten supistusten välien pitäs tuntua?

*Talvicci ja Uuno rv.41+1* :heart:
 
lumellalle onnittelut pojasta :D :flower:
Olipas kiva lukea, et on käynnistys päätös tehty ihan vaan paineiden perusteella. Nyt vaan entistä enemmän mussa herää toivon kipinä, et mullakin päätettäisiin noin tänään äippäpoli käynnillä.

( . ) hieman siis jännittää tuo huominen, tai siis tän päivänen äippäpoli käynti. Pakotan kyllä ukon mun mukaan kun kävelykin alkaa tekemään jo tuskaa.
Koti mittarilla paineet ollut taas aika hurjia (alapaine 90-100), mut olossa ei muita poikkemia viittaamaan kuitentaan raskausmyrkytykseen. Meinaan kyllä pyytää josko ne haluis käynnistää synnytystä jos ei mitään viitteitä vielä synnytykseen ole havaittavissa, sillä ei ole kiva kun itse ei jalkoja saa sänkyyn taikka sieltä pois ilman itkua.

pinkkimieli ja pallopää 38+0 :heart:
 
Huomenta!
Talvicci: mulla on tullu semmosta "kiisseliä" parina päivänä ja olen tulkinnu sen limatulpaksi. Tänään on taas tullu sitä, ällöä :LOL:

Vikassa äitiysneuvolassa käyty ja varattiin mulle nyt sit aika maanantaille sairaalaan ylikaikaiskontrolliin. Terkkari pyysi varautumaan etteivät vielä silloin käynnistä, mutta että varmaan keskiviikkona sitten viimeistään. Kunpa pääsis maanantaina jo alottelemaan...Eilisillasta on vauva punkenu päätään kahta kauheammin ja olo on nyt tosi kipeä. Supistuksia olen myös saanut, mutta vielä ei oo säännöllisyyttä eikä varmaan tehoakaan riittävästi. Pieni toivonkipinä on siitä että nyt viikonlopun aikana jotain vois spontaanisti tapahtuakin. Kunpa vaan...
Verenpaine oli noussu taas, mutta ei vielä ole ihan sen 150/100-rajan yläpuolella, joten ei pitäis olla huolta. Päänsärkyäkään ei oo tänään ollu (koko viikon onkin ollut muuten) ja pissa oli puhdas, eli ei pitäis olla raskausmyrkytys kyseessä. Nyt vaan ootellaan ja lepäillään...

Flora + L-poika rv41+2
 
Kovasti olette taas kirjoitelleet, ei teidän perässä meinaa pysyä ollenkaan.

Täällä odotellaan kuumeisesti ettäs koskas se mun aika on sinne sairaalaan lähteä ja toivottavasti ihan pian sillä en ole moneen yöhön nukkunut ja olo on muutenkin aika tuskainen tämän mahan kanssa. Neukkatäti oli viime neuvolassa sitä mieltä että mut pitäisi jo laittaa käynnistykseen sillä olen muuten niin pieni kokoinen että tämä maha haittaa oikeasti mun elämistä, sillä olen 152cm pitkä ja olen normaalisti todella hoikka ja tällä hetkellä massun ympärys on 125cm... :/ Mutta sairaalassa ne ei vaan suostu käynnistämään... Eli joudun kärsimään kaiken maailman vaivoista...

Kokosin eilen pinnasängyn ja hoitopöydän, oli siinä kyllä homma! Ja mies päätti ystävällisesti olemaan auttamatta. Saa nähä kuinka minin näköinen vauva on tuolla sängyssään kun tuo meidän pinnasänky on isompi kuin normaalit sillä ostimme Brio Sleep sängyn mikä menee n6 vuotiaaksi asti kun siitä otetaan kaikki laidat irti.

Osalla teistä lupaavia oireita :D Tsemppiä teille... (omia supisteluita odotellessa)

Nyt lähden kaverin kanssa Ikeaan vähän shoppailemaan hänelle uusia astioita.

-himpsuli, poika ja pikkuinen 40+0 POKS POKS
 
Huomenta taasen =)

Hugis ja Paulah ainakin haistelevat tällä herkellä jo vauvan tuoksua, uutisia odotellessa ;)

Eipä taida Talvicilla ja Hannellakaan olla kaukana oman nyytin näkeminen :D Tsempit vaan molemmille!

Kiitos taas ihanista synnytyskertomuksista ja vauvojen kuvista :heart:

Marsupilamille :hug: ja tsemppiä imetyksen kanssa, kukin tekee ratkaisunsa eikä kellään ole oikeutta niitä arvostella eli päätiti sitten jatkaa imetystä tai et niin olet silti maailman paras äiti lapsillesi =)

Lumellalle lämpimät onnittelut pienestä pojasta :heart: :heart: :heart: :heart:

Mirmi oli ainakin menossa tänään käynnistykseen, tsemppiä matkaan :hug: =)

Ja vielä pikainen omanapaosuus, tänään siis laskettu aika saavutettu ja olo omituisen rauhallinen. Eilisestä asti ollut alamasu kipeä ja supistelut alkaa olla koko ajan kipeämpiä mutta tulevat edelleen harvoin ja epäsäännöllisesti. Limaista vuotoa on tullut melkoisen paljon eilen joten eiköhän tämäkin vauveli tästä seuraavan kahden viikon kuluessa siis synny :D

Isommat pojat yökylässä miehen tädillä ja tänään menevät vielä mummulaan syysloman kunniaksi, on vain niin outoa ja hiljaista olla nuorimmaisen kanssa kotona. Ja ehkä tänään iltasella päästään ensimmäisen kerran puoleen vuoteen omaan saunaan :D

Hiljaiseksi on käynyt pino, taitaa kaikki aktiivismmat kirjoittelijat olla pienokaistaan noutamassa tai jo vauvansa saaneet mutta kaikki me kohta ollaan onnellisia äitejä :heart:

äitsy ja Lauri 40+0 :heart: :heart:
 
Huomenta :wave:
Joo Flora limatulppaa se on täälläki, lisää vaan tulee...
Nyt aamusta on maha sekä selkä ollu kipee, kunpa pääsis pian jo Uuno hakuun! :D

himpsuli
Me kans ostettiin ikeasta pinnasänky ja se on normaalia isompi, sopii nukkumaan melko pitkään siinä...
Vuoraa se sänky tyynyillä tai jollain pienemmäks tai sitten laita se äitiyspakkauksen laatikko sinne pesäksi niin ei tunnu niin isolta :)

*Talvicci ja Uuno rv.41+2*
:heart:
 
Oon nyt tunnin ajan kellottanu supistuksia, tulee aika tarkalleen 7min välein mutta on sen verran lieviä ettei tässä kannata vielä enempää riemastua. Oikeaan suuntaan mennään kuitenki :) Niin ja se limatulppa on nyt semmosta rusehtavaa...Nälkä olis mutta mikään ei maistu. Pitänee ny kuitenkin jotain murua saada rinnan alle.
 
Pikaisesti täältäkin. Meidän tylleröinen syntyi loppujen lopuksi 14.10 sektiolla. Tyttö oli 52 (mittanauha näytti melkein enemmän 53) cm pitkä, painoa 4090g ja 37cm pään ympärys.

Onnea kaikille muillekin vauvansa saanneille ja voimia odottajille!
 
Aku
Onnea kovasti Nupsuliina,Lumella ja Hugis :heart: :flower:
Vähiin käy meidän ei vauvaantuneiden porukka :)

Tonne kerhon puolelle kirjottelinkin tän aamun neuvolakäynnistä.Eli kaikki kunnossa ja jatketaan turhautuneena odottelua.Täti oli jopa hiukan hämmästynyt kun ilmestyin paikalle vielä mahani kanssa ja edelleen ilman ihmeempiä oireita :kieh: Seuraavan kerran ens to jos en oo päässy synnyttämään...Mäkin luopuisin näistä järkyttävistä liitoskivuista ja tuskasista öistä enemmän kun mielelläni :headwall: Mieskin totesi että oli kyllä suunnitellu jäävänsä suoraan tän viikkosen kesäloman jälkeen isyyslomalle mutta pahalta alkaa näyttää.

Taitaa Talvicci ja Flora päästä seuraavaks nyytinhakureissulle =)

Nyt taidan ottaa torkut kun esikkokin on päikyillä.Voikaahan hyvin ja tsemppiä tositoimiin pääseville =)

-Aku 39+6
 
Onnittelut Nupsuliina, Lumella ja Hugis!

Alkaa tosiaan pikkuhiljaa hiljentyä tämä meidän porukka, mutta onneksi meitä on täällä vielä kuitenkin odottavia joukossa! =) Käyn kyllä joka päivä lukemassa kuulumiset, mutta en oikein aina jaksa kirjoitella, kun ei mitään ihmeempiä tapahdu. Jonkin verran kipeitä supistuksia on itsellekin tullut, mutta ei sen kummempaa.

Neuvolassa kävin taas tänään ja terkka lohdutteli, että ei yksikään vauva ole vielä mahaan lopullisesti jäänyt, kun suoraan sanottuna kyllästyttää vaan odotella. Muuten kaikki oli ok. Paino ei ole nyt kahteen viikkoon noussut, mutta sf-mitta kuitenkin on, joten näyttäisi Papukin kasvavan, vaikkakin siellä alakäyrän tuntumassa.

Talvicilla ja Floralla taitaa tosiaan olla h-hetki käsillä - onnea matkaan! =)

Ulpu & Papu 38+3
 
Nupsuliina, Lumella ja Hugis: Onnittelut! :flower:

Viime yönä oli pari mojovaa supparia, mutta siihen sitten tyssäsikin. Alkaa odottelu ottaa koville, kun öisin ei tahdo saada nukutuksi. Kädet särkevät ja puutuvat. Puuh.

Alkaa olla tekemisen puute ja aika käydä pitkäksi. Koti on tiptop-siivottu ja kaikki vauvan tavarat valmiina. Jotenkin ei jaksaisi kavereitakaan nähdä, kun on niin keskittynyt tähän odotukseen. Jospa sitä illan mittaan leipoisi pakkaseen sämpylöitä ja ottaisi ompelukoneenkin esiin. Miten te muut saatte aikanne kulumaan?
 
Nupsuliinalle onnittelut tytöstä! :flower:
Oliko teillä suunniteltu tuo sektio vai muistanko väärin ettet ainakaan puhunu siitä täällä?

Huomasin muuten minäki että meitä yli la:n synnyttäneitä ei montaa tuolla etusivun listalla ole...Nupsuliina oli nyt seittemäs :)


Täällä on ihan mojovia supistuksia ollu...
Lähen tuossa koiran kanssa ulos niitä hakemaan lisää, tuleepahan koiraki käytettyä samalla... :wave:

Muoks. Onko verinen vuoto tässä vaiheessa ihan varmasti normaalia, pikkusen tulee jotaki...Sitä limaahan on eilis illasta valunu...

*Talvicci ja Uuno rv.41+2* :heart:
 

Yhteistyössä