*Lokakuun `09 Mahapyöriäiset Marraskuussa* *****...Viimeiset nyytit mahasta ulos...***** (Listaan päivitettävät tiedot yv:nä!!!)

NaNa84 meillä ainakin kaikilla onnistunut parhaiten kun nostaa vauvan omaa olkapäätä tai rintaa vasten ja tukee toisella kädellä päätä ja toisella kädellä taputtaa peppua ja kävelee...
Mutta siis toi on ilmeisesti taitolaji jonka miehet osaa parhaiten! Ainakin meillä tuntui olevan niin että mies sai aina pojan röyhtäsee :D :D Muutenkin toi on sellainen homma, mikä kannattaa nakittaa isälle jos äiti imettää, niin tuntee isä itsensä tärkeäksi =)
 
Röyhtäyttämiseen tarvitsen minäkin apua. Vauva röyhtäilee kyllä ihan itsekseen jossain vaiheessa, mutta itse en pysty asiaan auttamaan. Olkapäätä tai rintaa vasten jos laitan pojan, niin hän alkaa vaan heti imemään tai nokkimaan. Oliskos muita vinkkejä?
 
Meillä mies osaa tuon röyhtäyttämisen paremmin kuin minä. Vauvaa on pakko röyhtäyttää pari kolme kertaa kesken syötön kun imee ilmaa pullosta niin paljon. Niin, meillä tosiaan menee kaikki maito pullosta :( Ei meidän imettämisestä oikein yrittämisistä huolimatta ole tullut mitään. Pumppaan maitoja hänelle sen mitä ehdin ja loput saa korvikkeena. Harmittaa kovin, mutta kun meidän alku oli niin dramaattinen niin olihan tämä odotettavissa...Pääasia että poika on kuitenkin kunnossa, siinä on imetys sivuseikka!
 
Heipä hei!

ONNEA JÄLLEEN KAIKILLE VAUVAUTUNEILLE :heart: :heart: :heart:

Tuli vaan mieleen että kaikki joiden pikkuiset kärsivät masuvaivoista niin kannattaa kokeilla cuplatontippoja. Meillä on todella auttaneet. Niitä annetaan 4 tippaa muutamaan tippaan esim.vettä tai maitoa sekoitettuna ennen jokaista syöttöä.
Auttoi esikoisella kun väänsin jo neuvolassa itkua monien valvottujen öiden vuoksi. Neuvolassa sanoivat että antaa noita tippoja ja ne auttoi. Nyt aloin antamaan tuolle neidillekin ja hyvin tehoavat. Vähentävät ainakin selvästi masuvaivoja.

Tuolla vedetään tyytyväisenä sikeitä :) Yöt menevät hyvin muutaman kerran heräillään.

Nyt taidan käyttää tilaisuuden hyväksi ja menen kahvin keittoon.. :p

heinähattu & pikkuneiti 1kk

(tänään ekat synttärit ;) ) :heart:
 
Meille syntyi ihana tyttö 1.11. sunnuntai aamuna 7.57. neidillä oli painoa huimat 4200g ja pituutta 53cm, py 35,5. oli sitten huimasti isompi kuin mun ensimmäiset (3200g ja 3600g).. olin ehkä jopa vähän järkyttynyt...

Elikkä lauantai iltapv n. kello´16 supisteli ihan pikkusen ja huomasin limatulppaa vessassa käydessäni... supisteli sen 10-15min välein iltaan asti, mutta vasta käydessäni nukkumaan (normaalia aikasemmin) n 22.30, alko supistukset voimistuu. puolilta öin soitin pikkusiskon meille. se oli siinä yhen pintaan perillä, käytiin vielä nukkumaan kumpikin (siis minähän en nukkunu koko yönä) tunnustelin supistuksia, ja ravasin vessassa, kolmen jälkeen herätin ukon ja sanoin et nyt lähetään, soitin naapurin kuskiksi (ukolla ei ajokorttia... ) oltiin jorvissa ihan vähän ennen neljää, ja siellä sit heti alkokin aika napakkaa supistusta pukkaa, heti kun pääsin käyrältä olisin ollu valmis puudutuksiin, mut olin niin idiootti ja sanoin tullessani et yritetään luomuna, VIRHE!!! supistukset oli aivan sairaita, osaksi siksi, että vauva ei ollu laskeutunu vaan pyöri ja hyöri ja etti ulostuloa... onneksi kuitenkin sain spinaalin ja ihme ja kumma että se muhun saatiin pistettyä, en ollu hetkeekään paikallani, huusin ja hytkyin, no viimisillä voimilla sain kasattuu itteni puudutuksen ajaks, sit helppas tunniks. vaihtu aamuvuorolainen ja se sanokin et voi alkaa ponnistaa, vauva oli tullu alas! ja sit teinkin mun suurimman ponnistus urakan. edelliset kun on vaan pään jälkeen liukunu ulos, tätä ponnistin varpaisiin asti! ihme kyllä, ei repeämän repeämää, tai tikin tikkiä! sen verran jäi mieleen synnytyksestä, että ens kerralla EN leiki sankaria, vaan VAADIN puudutuksen HETI!!!
mutta palkinto oli paras!

nallemakarooni ja mun tytöt :heart:
 
Onnittelut kaikille vauvansa saaneille! :flower:

Possurokotteesta Minä sain sen eilen. Olin ihan siinä luulossa, että synnyttäneet ei sitä saa, mutta sattumalta mentiin neuvolaan juuri oikeana päivänä kun sitä jaettiin. Terveydenhoitaja sanoi vauvankin saavan siitä maidon kautta suojan. Hänen mukaan synnyttäneet kuuluvat 4vko riskiryhmään synnytyksen jälkeen.

Meidän poika on suht rauhallinen ja tyytyväinen, tänään on ollut vähän enempi masuvaivaa. Toivottavasti on vain ohimenevää, eikä ala päivittäin vaivaamaan.

Tsempit vielä masukkaille!!

Regent ja poju 9vrk
 
Flora: Mulla tuli kans sairaalassa oikein kunnon hyytymät! Siis oikein superisot. Ja sit kerran tuli pieni kotona. Mut nyt on vuoto jo melkeen loppunu. Tänään kylläkin on ollu maha oudosti kipeä, niinkuin tosi lievää menkkakipua. Mitähän mahtaa olla...

Chilitin: Eikö jälkitarkastus ole 6 viikon päästä? Tai vähän myöhemmin. Ja joo, oon tuttia antanu väilillä. Tytön ilme on tosi huvittava ku pistän sen tutin suuhun, ihan ku se maistuis tosi vastenmieliselle :LOL: Mut sit kuitenki välillä imee sitä ihan tosissaan, mut ei ihan vielä tajua sitä. Hetken voi mennä hyvin, mut sit se putoo ku tyttö avaa suunsa liian isoksi.

Kiitos neuvoista ton pulauttelun kanssa. Koitan nyt syöttää vähän vähemmän. Tänään onkin pulautellut selvästi vähempiä määriä :) Eikä nenästä kertaakaan. Nyt ei ole muuten sitä yökkimisrefleksiäkään tullut niin usein... Se tulee välillä kun pistän tutin suuhun, mutta muuten ei ole nyt näkynyt.

Riivinrauta: Niin ne vaan kasvaa... Meilläkin on yksi vaate jääny pieneksi. Mutta saadaan kyllä odotella vielä hetki ennenku päästään noihin 60 senttisiin. Ne näyttää ihan tosi isoilta.

Eipä muuten ole enää ku ihan muutama vauva mahassa! Kohta ollaan kaikki vauvaisia :)

hemari ja tyttönen 3vk 4pv
 
Hei pitkästä aikaa :wave:

Oikein paljon onnea vauvan saaneille :heart:

Ja tsempit niille jotka vielä vaavia odottavat:)

Arki on alkanut kahden lapsen kanssa ihan mukavasti. Esikoinen on onneksi edelleen tosi kiltti vauvaa kohtaan, eikä enää onneksi pahemmin osoita mustasukkaisuutta meitäkään kohtaan.
Tytöllä on tullut masuvaivoja ja hän huutaa oikein selkä kaarella :|
Eilen ostin luontaistuotekaupasta Bioteekin Probiootteja,maitohappobakteereja, joten toivottavasti alkavat auttamaan.
Maitoa tulee edelleen hyvin, mutta yksi asia minkä huomasin on tytön huono imuote.
Hän ottaa rintaa vain vähän suuhun jolloin rinta "lumpsahtaa" koko ajan kun hän imee. Tällöin sitä ilmaa pääsee koko ajan masuun.
Jos jollain on vinkkejä miten saisin kunnon imuotteen niin otetaan vastaan :)

Miten muilla nukkuko teidän vauvat hyvin sisällä?
Meillä nukkuu sisällä tosi huonosti, vastasyntyneenä nukkui missä vaan mutta nyt viimeisten viikkojen aikana nukkuu parhaiten ulkona. Siellä veteleekin 3-4h unia kun sisällä sellaisia tunnin unia.

Rytmikin on mennyt vähän sekaisin, neiti on nyt päättänyt että yöllä valvotaan, viime yönäkin valvoi ensin 2-4 ja 6-7. Esikoinen heräsinkin sitten klo 7 joten unet loppuivat itseltäkin siihen.

Muuten tänne siis kuuluu hyvää, ristiäisiä odotellaan että saadaan paljastaa neidin nimi :heart:
Se kun vihdoin ollaan saatu päätettyä;)

Inka ja "Maisa" 4vko 5pvä :heart: :heart:
 
inka: Meilläkin tyttö ei välillä ota kunnon otetta. Sillon vaan nänni irti suusta ja uus yritys :) Odotan niin kauan, että tyttö avaa kunnolla suunsa oikein tosi isoksi ja sitten pikana tuikkaan rinnan suuhun. Se on auttanut, nyt tyttö osaa jo melkein aina avata suunsa valmiiksi tosi isoksi.

Mites muuten kestovaippailijat, tuntuu että noi kestot on tosi isoja paketteja. Menee polvitaipeeseen asti! Haittaako se vauvan liikkumista? Kun aika tönköltä näyttää... Vai onko tyttö vaan edelleen vähän pieni niihin vaippoihin? Sain vaipat toimimaan nyt noihin ohuisiin jalkoihin niin, että taittelin ensin alle harson, ja sitten siihen taskuvaippa päälle. Toimii hyvin :) Mutta on aika paksu paketti...

Sitten onko jollain muulla niin, että kun vauva imee toisesta rinnasta, niin toisesta alkaa vuotaa maitoa niin, että nänni vähänkuin sattuu? Huomaan vuotamisen siitä, kun alkaa pistävä kipu nännissä...Muilla tuollaista kipua?
 
hemari Täällä on tuo nipistely tuttua. Ja se maito määrä!!!! Olen laittanut maidonkerääjän aina toiseen rintaan, kun poika syö toisesta. Niin se maito mikä valuu ei mene hukkaan.
Ja se on hyvä merkki millon pitää alkaa tyhjäämään tissejä, jos poika nukkuu ja rupeaa tuntumaan se puristus nännissä. Alkaa heruttamaan sitä maitoa ja kohta on paita märkä.

Millaista teillä on maito väriltään? Nyt olen huomannut että alkaa mennä oudoksi itsellä. Ei ole kunnolla valkoista, vaan hailakkaa... Onko se merkki siitä, että kohta ei ole ravinto arvoa maidossa?? Kun jääkaapissa olleeseen maitoon ei enää tule niin paksua rasvakerrosta siihen päälle, mitä aiemmin.
Syön kyllä omasta mielestäni hyvin, ettei pitäisi siitä johtua :|
 
PALJON ONNEA nallemakaroonille tytöstä!!!! :flower: :heart:

Täällä ei omaan oloon ihmeellistä, tuntuu kuin en raskaana olisikaan lukuunottamatta isoa mahaa ja kömpelyyttä, johonkin "vaivat" kadonneet ja yötkin olen saanut nukuttua? Outo ilmiö tässä vaiheessa raskautta.. Synnytys ei siis tunnu olevan lähelläkään.

Nyt kävelylle ihastelemaan lumista maata =)

Santtu 40+6
 
Onnittelut nallemakaroonille :flower:

Täälläkin yhdessä koossa edelleen.
Pitää puolilta päivin lähtee hakee tyttöä eskarista ja viedä samalla tuo nuorempi neiti kerhoon, ottaa jo valmiiksi päähän käveleminen kun joka paikka muutenkin ihan sohjona.
Noh, jos tuo 4 kilsan lenkki sais vaikka jotain aikaseksi tuon synnyttämään pääsemisen kanssa...

santtu- ettei vaan olis tyyntä myrskyn edellä ;)

Marsupilami- onhan se ihan normaalia että se maidon koostumus muuttuu ajan myötä. Itsekkin pistänyt merkille myös tuon maidon "rasvattomuuden" ekojen viikkojen jälkeen, ja maidon värikin saattaa vaihdella keltaisesta siniseen :eek: Eiköhän ne ravintoarvot ole ihan kohdillaan :)

chilitin ja Pontus 40+6
 
Heipä hei, pitkästä aikaa! :wave:
Eilen koitin lukea mitä ootte tällä välin kirjoitellu, mutta enempi se oli sitten sellasta silmäilyä, oli niin paljon tekstiä :)

Heinähattu Niistä Cuplaton-tipoista: kuinka pian ne aloittamisen jälkeen alkoi tepsiä? Meillä on pikkuinen huutanut mahakipuaan oikeestaan ihan alusta asti, ja ostettiinkin heti niitä tippoja. Jonkun aikaa käytettiin niitä, mutta sitten kun niitä piti joka syötön yhteydessä laittaa, niin koin että se on liian hankalaa. Rela-tippoja ostin sit seuraavaksi, kun tarvii vaan kerran päivässä laittaa, ja kaveri sanoi että niillä oli auttanu ne, eikä cuplaton-tipat ollenkaan. Mut en tiedä onko kummallakaan mitään vaikutusta. Nyt on niitä Rela-tippoja laitettu huomenna tasan 2 viikkoa, saman mitä D-vitamiiniakin. No, tuntuu kyllä että vauva on tällä viikolla ollu rauhallisempi, mutta jotenkin tuntuu että se ei johdu noista tipoista... En tiedä kyllä.

Olispa meilläkin mies röyhtäytys-ekspertti, mutta ei... Tällä viikolla kun siltä loppui isyysloma, niin vauva on tässä mun kanssa kotona aika rauhallinen, itkee vaan ihan nimeksi (ennen tätä itki koko valveillaoloaikansa!) ja aloittaa itkun sitten vasta kun isi tulee kotiin. Liekö sitten valitusta siitä että "miksi jätit mut tuon eukon kanssa koko päiväksi!? En ole edes itkeä saanut koko päivänä!" :LOL:

Kestovaippoja oon yrittäny käyttää, tai enemmänkin kokeilla. Yhtä kertaa lukuunottamatta joka kerta on tullut tavaraa läpi!!! Ainakin ne äitiyspakkauksen imse vimset on omituisia, sisus menee aivan märäksi tosi lyhyessä ajassa. Ulkokuori on kyllä hyvän mallinen, viime viikolla vielä liian iso, mutta nyt alkaa olla sopivampi. Omatekemissäni on vähän erilaisia täytteitä, jotkut sama homma, että läpi tulee, ja sitten paksu frotee vähän parempi, mutta silloin vaippa on niin paksu, että vauva makoilee pää alamäkeen päin, kun peppu on valtavan paksu! :/ Mies ainakin kyllästyi kestovaippoihin heti alkuunsa, ja näyttää myrtsiä naamaa aina kun sanon että vauvalla on nyt sitten kestovaippa päällä. Itse koitan vielä yrittää...

Hanikka ja tyttönen
 
Onnea taas uusista tulokkaista :heart: Toivottavasti viimeisetkin saavat nyyttinsä pian:)

Täälläkin on alettu kärsiä jonkin sortin masuvaivoista. Tyttö ei huuda mitään tunteja mutta selvästi välillä sattuu:( Ja meille se hurja pulattelu on jatkunut. Olin yhteydessä neuvolaan ja käydään terveydenhoitajan sekä lääkärin puheillla ja katsotaan, mikä on tilanne ja mitä sille voisi tehdä. Toivottavasti saadaan asiaan jotain helpotusta.

Kestovaipoista: Meillä on käytetty niitä lähes pelkästään, muutaman kerran ovat kaikki olleet pesussa ja pari kertistä on mennyt. Mulla on enimmäkseen hyviä kokemuksia. Ihan pari kolme kertaa on tullut läpi, ostin lisäimuja, niiden kanssa luulisi pärjäävän. Imse vimset tulevat tosiaan omituisen märäksi. Päivällä se ei haittaa mutta täytyy sanoa miehellekin ettei laita sellaista yöllä, en halua että pikkuinen ihan vain märän vaipan takia herää. Muut ei tunnu yhtä märältä. Mä haluaisin käyttää näitä pelkästää, poikkeuksena lomamatkat jne. Saas nähdä kuinka toimivat isommalla lapsella sitten. Tosi tulee kai kertiksistäkin läpi välillä?
Meillä on kertiksinä nature babycaren suht hyvin maatuvia vaippoja ja eilen katsoin että Ruohonjuuressa olisi vielä paremmin maatuvia. Samalla kaatikselle ne päätyvät mutta eivät siellä ihan mitään sataa vuotta sitten pysy, näin mä ainakin uskoisin?

Muuten, vinkkinä: bodyn jatkopala auttaa, mikäli tuntuu että body on liian lyhyt kestovaippojen kanssa vaikka muuten oikeaa kokoa. Mä ostin kaverin vinkistä muutaman. Vielä niitä ei tarvi mutta ne auttaa siis tuohon ongelmaan.



 
Onnittelut nallemakarooni!

Mä annan mieluummin noita Disflatyl-tippoja ilmavaivoihin, kun niitä ei tarvitse antaa kuin pari kertaa päivässä. Meillä Rela-tipat esikoisella aiheutti huutoa ja nyt en niitä edes kokeile tälle.

hemari täälläkin oikein vihloen vetää kummastakin tissistä välillä tosi kipeästi, kun alan syöttämään. Esikoisen imetysaikaan veti myös, mutta ei läheskään näin paljon kuin nyt tän kakkosen kanssa.

Maidon väristä ei mulla ole hajuakaan, kun en jaksa pumppailla sitä talteen. Pitäis, jos haluan joskus omaa aikaa, mutta tiedän etten jaksa kuitenkaan minnekään lähteä ilman vauvaa, joten olkoon. En jaksanu esikoisenkaan aikaan.
 
chilitin ja Flora
Täällä kans kumma kyllä mies osaa tuon röyhtäyttämisen taidon paremmin ku minä :D

Vaipoista ku puhetta kerta on niin kuinka monta vaippaa teillä suunnilleen menee päivässä?
Ja sitten tuli mieleen että sottaantuuko teillä minkä verran tuota vauvan vaatetta?


Maidon tulosta...
Täällä kans oikeenpuoleinen tissi vuotaa ku mikäki ku imettää vasemmasta...
Harso pitää aina tunkee tukkeeksi ettei joka paikka kastus...
Muutenki nuo tissit on semmoset että ku suihkusta tulee niin äkkiä pitää laittaa rintsikat päälle ennen ku joka paikka on maijjossa...
Sitä vaan valuu...

Oon vähän miettiny että onko mulla ne semmoset suihkutissit?
Ku tuntuu että pitää kesken imettämisen aina röyhtäyttää ku toinen alkaa huutamaan...
Muutenki tuntuu että ei tuon pojun tartte edes imee koko ajan... kuhan pitää tissiä suussa ja nielasee välissä...


Meillä pikkumurikka valvo eilen puoli kolmeen asti...
Aina jos sänkyyn laitto niin ei menny kauaa ku alko taas huuto kuulumaan :|
Välissä meinaa kyllä epätoivo iskee ku väsyttää ja haluais nukkua :ashamed:
Sitten taas "aamulla" (joo herätään nykysin aina siinä puolelta päivin) nuo söpöt ilmeet sulattaa äidin sydämen :D :heart:

Päivät menee vain kotona.
En oo kaupassa käyny sitten yliaikaskontrollin, seki oli viime kuun 15.päivä :whistle:
Mulla ku tuo herääminen menee aina puolille päivin ja mulla ei oo kunnollisia imetysliivejä niin ei haluta minnekkään lähtee :ashamed:
Ja toisekseen ku se jyllää tuo sikainfluenssa nyt niin en mä missää vois päivisin edes käyä, neuvolantäti kiels vauvan viemisen kauppaan...

Kuhan tuo tauti menis ohi niin pääsis käymään ihmisten ilmoilla, luksusta :D

*Talvicci ja PikkuMurikka 2vko5pvä* :heart:
 
Vaipoista, meillä menee varmaan jotain 5 ja 10 vaipan väliin/vrk. En oo laskenu tarkemmin miten monta, mutta sunnilleen.

Täällä on samanlainen olo kuin Talvicilla, parhaimmillaan ollaan valvottuu yhteen asti, kun pieni huutaa ja sänkyyn nukahtamisesta ei tuu mitään. Tyttö on myös aamu uninen ja silloin sitten heräillään rauhassa ja ihastellaan toisen ilmeitä ja eleitä.

Meillä oli tänään Jorvissa aika kirurgille tytön lonkkien takia ja kotiuduttiin lastassa. Ensimmäiset tunnit kotona meni itselläkin itkua tuhertaen, toinen on niin raukan näköinen tuossa härvelissä. Sanoivat että pari ekaa päivää on rankkoja, kun vauva totuttelee uuteen asentoon. Tuo rankkuus on osoittautunut nyt sellaiseksi, että nukkuu pieniä pätkiä ja sitten herää kesken kaiken itkemään. Rauhoittuu kyllä suhteellisen nopeasti, kun saa tutin suuhun ja jatkaa sitten unia.

Tää alku on ollu henkisesti aika rankkaa itselle. En olisi uskonut, että voisin tuntea minkäänlaista masennusta tms. mutta näyttää siltä että ajoittain kuitenkin sitä on. Jos olen väsynyt ja pieni huutaa, eikä huuto näytä loppuvan niin alan itsekin itkeä enkä kykene tekemään mitään vauvan kanssa. Tämä on ihan yllättänyt itseni, olen niin järjellä ajatteleva ihminen kuitenkin ollut aina. Onneksi mies on kotona ja auttaa ja tukee, mutta ens viikolla ollaan kahden. Tiistaina on neuvola niin täytyy jutella tästä siellä. Pääasiassa kuitenkin hyvä olla ja jaksaa, kun muistaa nukkua päivällä.

Alley ja ninni
 
Täytyy tulla äkkiä kirjottamaan, täällä niin luksusta että KUMPIKIN tyttö nukkuu yhtäaikaa! itteekin väsyttäis mutta ei millään malta nukkua, nyt kun on tätä omaa aikaa! Tissejä kyllä kipristää ja särkee siihen malliin että kohta vauva herää. Hassua että tissit tuntuu tietävän koska se tapahtuu, aina alkaa kirpirstää ja sattua ja sitten hetken päästä se herää syömää.

Täällä kanssa tissit vuotaa kun seulat ja kipristää kanssa. Toinen tissi valuu varmaan litran kun imettää toisesta. Ja tapahtupa eilen niin että tässä koneella kun syötin lensi suihkuna koneen näyttöön oikein kunnon maitovana, täyty huutaa mies kattoon olise niin pitkä lentomatka :D
Maidon väri on täällä ainakin nykyään jo hailakan vaaleeta, ei ollenkaa sellasta paksua ja keltasta kun alussa. Hyvin toi silti näyttää kaksoisleukaansa kasvattavan, ihana pullero onkin :) :heart:

Vaippoja meillä menee varmaan lähemmäs kymmentä, toi kakkii vähän joka välissä. Ja muutamat vaatteet päivässä yleensä kun aina jostain lahkeesta valskaa.

Nyt on muutamana päivänä ollu ihan hyviäkin hetkiä tolla pienellä neidillä, mutta huutanu on silti useita tunteja, mutta ei vois silti onnellisempi näistä tytöistä olla.

Jahas täytyy mennä antamaan ruokaa tolle isommalle versiolle =)

Ja onnea vauvansa saaneille! :flower: sekä jaksamista niille jolla on vielä vauva masussa!

Empsu ja tytöt
 
Onnea kovasti kaikille vauvautuneille ja kärsivällistä loppuaikaa oman pientään vielä odottaville!!!

Täällä on jo kohta kolmeviikkoinen poika. Kivasti on arki alkanut sujumaan. Ollaan oltu esikoisen ja pikkuveljen kanssa kolmisin kotona tiistaista lähtien, kun isältä loppui isyysloma. Tehdään tässä samalla muuttoa, joten hommaa piisaa. Itselläni on lähinnä sellainen urakanjohtajan asema, kun olen sektion vuoksi vielä nostokiellossa. Aika meneekin sitten poikia vahtiessa.

Esikoinen oli alkuun kovin ihmeissään vauvasta, mutta nyt alkaa jo tottumaan tilanteeseen. Silmä pitää olla tarkkana, kun toinen on milloin antamassa vauvalle autoa ja milloin tunkemassa tuttia suuhun. Raukka ei vaan vielä tajua, että saattaa olla vähän liian kovakourainen pienelle veljelle.

Imetyksestä: Mulla ei ole ongelmaa liiasta maidontulosta, ennemminkin ongelmana on se, etten tiedä, saako vauva riittävästi syödäkseen. Kamalan vaikea tietää, kun en pumpulle heru ollenkaan. Kamalan urakan jälkeen saan muutaman kymmentä milliä maitoa lypsettyä. Eikä muutenkaan ole tarvinnut liivisuojia käyttää. Harmittaa, kun olisi kiva jättää vauva hetkeksi esim. isän kanssa, mutta en viitsisi vielä korviketta antaa ennenkuin on pakko. Kovasti poika ainakin pulauttelee, joten eiköhän saa syödäkseen. Sitä kun ei valitettavasti mistään voi nähdä, että paljonko se vauva on mahtanut syödä. Ensi viikolla onneksi saa neuvolassa tietää, onko paino noususuunnassa.

Lyhyt kirjoitus tällä kertaa, äitiä kutsutaan syöttövuoroon!

Mirmi + esikoinen + pikkuveli

 
Hei!
Neuvolassa käytiin tänään, tyttö kasvanu taas paljon! 4,5cm tullu pituutta ja painoa 573g, siis syntymäpituuteen ja -painoon :) Eli hyvin näyttää kasvavan.

Marsupilami: Ainakin etumaito on kai aina sellaista ihan vetistä melkeen, mulla ainakin. Mut sitten jossain välissä alkaa tulla semmosta paksua valkoista maitoa. En usko että ravintoarvoissa on mitään pielessä :)

Hanikka: Meilläkin noista kestoista tulee läpi...Pistin sinne äippäpakkauksen vaippojen alle vielä harson, ni sit piti tosi hyvin! Mut paketti oli kyllä paksu... tyttö näytti ihan jääkiekkomaalivahdilta :LOL:

Talvicci: Mäkin aina tungen harson toiseen tissiin ku tyttö syö toisesta. Kotona se onnistuu ihan hyvin, mut ihmisten ilmoilla saattaa näyttää vähän hassulta ku alan tunkea harsoja =) Mut eipä tuo haittaa.

Nyt on tyttö alkanu viihtyä kantoliinassa. Jes! Eilen pesin kylppärin lattian juuruharjalla tyttö kyydissä :) Aika hyvää tekee muuten selälle. Tyttö nukkui koko pesun ajan. Nytkin kuorsaa tuossa pussissa :) Jos koitan laskea omaan sänkyyn, herää heti.

Alley: Toivottavasti toivut masentuneisuudesta. Se on varmasti rankkaa. Pieni vauva herättää vaan niin suuria tunteita että ei niihin osaa varautua. Voimia!

Kysyinpä tänään siitä sikarokotteesta. Kuulun johonkin alle 26v-ryhmään (vai oliko se 24) jotka saa sitten lasten jälkeen sen rokotuksen. Kuulemma se 4 viikkoa synnytyksestä ei ole enää riskiryhmässä. Ja vauva on sitten kun täyttää 6kk. Mutta siis että jos haluan sen rokotteen niin saan odottaa aika pitkään. Ja vauva myös. No, ehkä me vaan vältellään kipeitä ihmisiä. Toisaalta kipeitä ollaan nyt itsekin... Tyttö onneksi paranemaan päin, kun on lauantaina tytön ihan ekat juhlat kun on ne ristiäiset :) Kivaa, kun pääsee oikeasti käyttämään tytön oikeaa nimeä. Oon kyllä jo koittanu sanoa häntä nimellä, mut se tuntuu jotenki hassulta :) En tiä miks. Tuntuu oudolta et yhtäkkiä perheessä on joku ihan kummallisen niminen :)

Miehellä on muuten sunnuntaina eka isänpäivä! Meen tekemään korttia.

hemari ja tyttönen 3vk 5päivää
 
Moikka!

Onnittelut vauvan saaneille ja jaksamista niille joiden nyytti on vielä masussa!

Käytiin lonkkakontrollissa tytön kanssa päivällä, molemmat lonkat on hieman löysät ja lonkkamalja on liian laakea, onneksi ei tarvita lastahoitoa. Seuraavan kerran mennään käymään kuukauden päästä. Paino olo 4280 g ja pituus 54 cm ( tullut muka 4 cm vajaassa 2 viikossa, epäilen että syntymäpituus oli vähän väärin mitattu).

Alley: jaksuja! Se lasta näyttää tosiaan aika hurjalle mutta onneksi vauva siihen pian tottuu.

Maidosta: täällä on maidon väri myös muuttunut, on sellaista vaalean jopa hieman sinervää, alkuun oli tosi keltaista. Ei sillä värillä onneksi ole mitään tekemistä ravintoaineiden suhteen. Se keltainen maito on ns. ternimaitoa.

Maitoa tulee edelleen aika vauhdilla ja tyttö täytyykin röyhtäyttää kesken syöttämisen, muutenkaan ei kovin kauaa jaksa imeä kun on jo aivan täynnä. Toinen rinta ei onneksi valu kun toista syöttää.

Viime yö oli aika rikkonainen, vauva söi klo 24, valvoin yhteen, söi taas klo 3, ja päätti viideltä että nyt herätään. TOivottavasti ensi yö on vähän parempi.

Masuvaivoista kärsiville kovasti jaksamista! Ootteko kokeilleet olisko masunhieronnasta apua?

Kestoista: aika iso pakettihan niistä helposti tulee. Mutta olen ymmärtänyt ettei siitä ole vauvalle haittaa, esim. lonkat tykkää jos ovat hieman enempi ulospäin.

Peppi ja tyttö 12 pv
 
Te, joilla tissit tulvii, niin vinkiksi, että kannattaa hankkia maidonkerääjä, jonka sujauttaa rintsikoihin toiseen tissiin, kun imettää. Ei tarvi pelata harsojen kanssa. Pieni muovinen kippo - iso ilo! =) Maidot voi myös ottaa kerääjästä talteen.

Neuvolassa käytiin tänään (lumisateessa kesärenkailla - oli tosi hupaisaa ajella...) ja meidän pienen neidin paino oli noussut viikossa 260 g, ollen nyt 3400 g! Ruokaa siis jää myös vatsaan pulauttelusta huolimatta :D
 
Pinomerkkaus...

Meidän neiti on tänään tasan 3vk, tässähän tämä on mennyt. Esikoinen kiukuttelee minkä ehtii ja tytöllä masuvaivoja. Relatipat on käytössä, seuraavaksi varmaan Cuplatonin ostoon. Nukkuu kuitenkin yöt suht hyvin, viime yönäkin herätti vain pari kertaa. Eli masuvaivat ei siis kovinkaan pahoja, tosin niitä huutojaksojakin on. Kanniskelua, röyhtäyttämistä, masullaan oloa, jalkapohjahierontaa ja "pierujumppaa" ( koukistellaan jalkoja vatsan päälle selällään ollessa ) on kokeiltu, samoin kuin äärimmäisen hätätilanteen kuumeen mittausta takamuksesta. Kamomillateen pitäisi myös helpottaa vatsavaivoja, mutta kun se äidin kautta vaikuttaa, niin itselleni tulee siitä vähän liiankin rento olo ( meinaa nukahtaa väkisin ). Maitoa riittää jopa liian kanssa, neiti ei jaksa syödä kuin yhden puolen kerrallaan ja vähän toista, vallankin yöaikaan... aamulla onkin sitten äidillä mukava olo, kun toinen rinta on täpötäynnä, alkaa olla kohta pakkosyötön meininkiä tässä hommassa :LOL:
 
Täällä kanssa yksi tissiongelmainen :wave: yölläkin joutuu toisinaan pikkutypyn vaatteet vaihtamaan kun oikean puoleinen tissi suhuttaa toisen vaatteet ihan märäksi :LOL:

Koska teillä muilla on irronnut toi napavarsi?? me päästiin maanantaina kotiin kun typy oli 3 vrk niin se irtos samana iltana :eek: vähän kauhistelin mutta eipä tuo niin juurikaan mitään eritä..

Meillä oli kans nyt kaks ekaa yötä yhtä huutoa tuon nukkumisen kanssa ja typy valvoikin kolmeen saakka, nyt viime yö meni loistavasti kahdella heräämisellä, ensin 02.00 ja sitten 6.30 muuten kyllä vaan nukkua pössöttää ja välillä vaan jaksaa vähän pidempään valvoskella :heart:

Nyt se tuolla jo ruokaa odottaakin
Palataan :wave:

NaNa84 ja Hilma 6 vrk :heart:
 

Yhteistyössä